Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har för tillfället ett kontrollrum och ett inspelningsrum, men till inspelningsrummet ser man inte in i dagsläget. Har mest använt det till inspelning av gitarr osv, men tänkte att man kunde även spela in piano , sång och trummor. Nackdelen är att man inte ser in i rummet, så man får ingen riktig kontakt med musikern.

Jag tänkte höra om någon här på forumet hade nåt förslag på en bra lösning så att man kan se varandra, med nån sorts webcam funktion, och även lösa talkbackfunktionen. Jag har tyvärr inget bord utan sitter med en apogee duet2a.

Tack!

Annons
Postat

Jag tycker själv att man får bättre kontakt med musikerna när man inte ser varandra, i början tyckte jag det var skitjobbigt men efter ett tag insåg jag att det var mer bekvämt. Man står inte som en babian på andra sidan och försöker gestikulera fram saker. Istället använder man talets förmåga och det funkar väl utmärkt att bara koppla in en mikrofon som du har på skrivbordet annars har väl Mackie big nob talkbackfunktion(?).

Sammanfattning: Mitt tips är att bara skaffa talkback. Blir enklare, billigare och enligt mig själv bättre.

Postat

En hyfsad monitorkontroller löser talkbackfunktionen. Webbkameralösningen blir lite meckigare. Den förutsätter ju att man har två webbkameror och två extra skärmar.

Jag hade nog gjort så att jag hade låtit en laptop stå för webbkameralösningen för att inte lasta ner inspelningsmaskinen onödigt mycket. Sedan koppla en skärm/tv samt webbkamera till den genom väggen. Men det borde ju finnas bättre lösningar.

Postat

Jag tycker att den visuella kontakten är viktigt också. Vårt kroppspråk utgör 80 % av kommunikationen sägs det ju. Bra att kunna ha koll på avstånd till mickar osv. Videokamera tycker jag låter som en bra idé.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.