Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först ett stort tack till er som har diskuterat kontroller och framför allt till Lundin som kom med ett tips som funkar skitbra för mig. Har bara kört några dagar men mycket mycket roligare än innan! Så jag tänkte tipsa vidare lite om hur jag gjort.

Jag hade en Zero SL med Automap sedan tidigare som är bra men det saknades något ytterligare för flödet i mixern eller projektfönstret. Så efter tips blev det en CMC Ch plus att jag gick in och testade vad jag kunde göra med remoten.

Nu kör jag så här: CMCn bläddrar mellan kanaler samt sköter aktiv kanals volym, pan och lite till. Samt att jag har kopplat om några kommandon till shift-funktionaliteten på CMCn. När man öppnar ett instrumenttrack från CMCn kopplar Automap automatiskt till VSTi:t. Skitbra så långt.

Men jag saknade att kunna kontrollera ett spårs editor (det går att öppna via CMCn) samt öppna de olika inserteffekterna som också kan kontrolleras av Remoten.

Jag löste det genom att göra en Generic Remote, ställa in kommandon för "Selected Channel" där jag kan styra trackeditorn och koppla denna till Remoten via en användarpreset. Lite pill men det funkade!

Och så fort jag väljer "edit insert x" och den öppnas så kopplar Automapen om till den. Fantastiskt.

Så med Remoten och CMCn kan jag nu kontrollera det mesta av parametrar och VST. Mycket roligare och mycket mer direkt.

Skall bara få Remoten att kunna kopla och kontrollera tempot också, det skall tydligen gå med ReWire men jag har aldrig gjort det.

Så "there you go" och tack för tipset! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Hehe.. ytterligare en som sett att det finns ljus i den mörka tunneln.. ska läsa din post igen och se om jag kan tipsa dig om ytterligare en liten grej med den hör combo'n.. men visst är det trevligt att Automappade pluggar automatiskt slavar när man öppnar respektive kanalstrip? bara itrriterande att inte ha det "native" i CMC'erna..

Yo.. när du pratar om Trackeditor menar du då samma som "E" symbolen? Och menar du att du kan styra vilken insert du vill komma åt? jag har irriterats över remoten's sätt att presentera assignade pluggar på och inte veta vilken inserteffekt man öppnar upp genom att bara titta i Remotens display.. det hade varit trevligt att kunna namnge dem eller kunna se vilken kanal de härstammar ifrån.

Har du Automap Pro och senaste mjukvaran?

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Det är grymt! Fler tips mottages gärna! 🙂

Precis! Jag har baserat den på layouten du får upp när du väljer "E". Men faktum är att du inte ens behöver trycka på E. Det funkar på aktuell kanal ändå. (Kan vara bra att ta upp "E" för det visuella dock om man inte vet vilken effekt som är på vilken insertkanal). Det är alltså bara för att välja en av inserten, inte när man lägger till en ny effekt på inserten.

Så jag har åtta knappar kopplade till Ins1 till 8 edit. Och när jag trycker på dem kommer effekten upp och Automap slavar direkt.

Lycka! 😄

Så efter jag har valt kanal trycker jag alltså "User" på remoten och sen på knappen för den Insert jag vill ha och voila!

Och det är ju enkelt att växla mellan trackeditorn dvs "User" och "FX" på Remoten. Bara en enda knapptryckning.

Jag har även EQn (4 band) och send effekternas gain och prefader kopplade via Generic Remote på samma map. Kan skicka Generic Remote-filen och automap-filen om du vill kolla upp!

Jag har den gamla Remote Zeron (vet inte vilket OS) och senaste Automap 4.

Redigerat av cborg
Postat (redigerat)

Ah, coolt, jo det vore najs att få studera hur du gjort din Generic Remote, ofta vet man ju vilken av pluggarna på varje kanal man vill åt men så ligger det ju inte i ReMoten om man söker via Remoten s.a.s då ser man ju alla assignade pluggar, vilket är helt hjärndött om man inte kan namnge på vilken kanal de ligger. Hmm det hade varit gruvligt fint att kunna välja pluggar till inserts också men det klara väl inte Generic Remote vad jag vet.

Jag har faktiskt inte ens funderat på generic remote vad den kan användas till..vet att jag gjorde något med den till en gammal RAMSA WRDA7 får c:a 2 år sen men kom halvvägs, det var någon knappfunktion som inte gick att göra reverserad som det sprack på.

Du vet väl att i PRO versionen av Automap kan du assigna vanliga tangetbordsskombinationer (QWERTY) också på ReMOTEN vilket gör att du även kan köra macro's om du har skapat sådana.. oändliga timesavers egentligen

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Tog lite tid men har pm:at.

Precis, ett par likadana strips på några kanaler sen är det fullt kaos.

Angående att välja plugins från listan typ "piltangenter", vete fasen hur man skulle koppla det.

Annars finns det ju en del man kan göra med generic remote som inte går med kortkommandon.

Ja jag såg det. Verkar som att automap 4 är fortsättning av automap 3 pro. Har inte gjort några macron där än men det tål att tänkas på. Har en delautomatiska kopplingar till effekter och vsti's som behövs redigeras något först.

Redigerat av cborg
Postat

Jag har två andra företagsverksamheter som slukat en del tid nu men ska sätta mig och utforska möjligheterna med det du gjort och se vilka kombinationer som är möjliga. jag sitter även som betatestare åt Novation så vem vet, det kanske går att hinta dem om någon liten grej för att få till något innan de överger plattformen.

jag har haft ganska många synpunkter till dem angående just hur pluggar och liknande visas som de skulle ta med till programmerarna..men, när det inte är ett mass-tryck från fler användare är chansen ganska slim att något händer.

Vi får språkas igen helt enkelt.

Postat

Förstår. Sitter i liknande sits ett par veckor nu.

Häftigt att du beta-testar.

Har precis börjat återupptäcka Remoten så det är mycket att bara lära sig just nu. 🙂

Vet inte om detta finns men det skulle vara smidigt om man kunde ställa in så att map-editorn (med alla värden) kom ihåg vart fönstret låg, om det var "always on top" och startade upp direkt när man startar.

Smidigt i början när man kanske behöver se lite tydligare hur knapparna är kopplade till respektive plug.

Sen skulle det vara spännande att veta vilka ställen man eventuellt kan hitta automaps eller förbättringar av användare någonstans. Novations egna Library är inte tillgängligt.

Sen har jag inte fattat hur man kopplar tempot (tap & tempo) via rewire i cubase. Om det är någon som har en länk eller instruktion så tar jag gärna den. 🙂

Höres

Postat (redigerat)

Gå lite på djupet i dina funderingar. jag är inte riktigt med på det du filosoferar över.

Map-editorn: Är det Remotens editor du menar? Och vad skulle den komma ihåg och varför? Kanske är trög men fick ingen bild i huvudet vad jag kanske har missat 😎

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Hehe, som sagt, jag är ju som någon slags avancerad nybörjare så vi får se vart det leder. Ska försöka vara lite mer utförlig.

Precis, det är Remotens editor jag menar som dyker upp via menyn "Edit mappings" i Automap.

00158a76_medium.jpeg

Eftersom jag på själva Remote-kontrollen bara ser vad en rad i taget kontrollerar så brukar jag starta upp editorn där jag ser alla kontroller på en gång. För att få en översikt innan jag lärt mig.

Och sen får den ligga öppen, eftersom den byter till aktuell plug jag valt att styra.

Nästa gång jag kör gång datorn så får jag öppna den igen och flytta den dit jag vill ha den.

Det hade varit smidigt om den gjorde det av sig själv varje gång jag startar datorn.

Dessutom om man kunde välja "On top" så att den hamnar över andra applikationer. Då slipper jag göra en resize av sequencern för att kunna se den samtidigt.

I automaps tidigare dagar fanns ju en transparent variant som kunde ligga on top.

novation-automap.jpg

Det vore så klart jättepraktiskt om det kunde kombineras. (Tror det är fler som frågat efter det igen).

Och om man hade en dedikerad knapp (eller annan smidig åtkomst) på kontrollen för "On Top: On/Off"

Hoppas det blev lite tydligare (trots tillägget om transparens).

Ha det o jobba inte ihjäl dig.

Redigerat av cborg
Postat (redigerat)

Ah.. då är jag med.. skaffa två monitorer så slipper du det problemet.. jag har alltid den editorn på min högra monitor och ska inte svära på det men vill tro att den lägger sig ovanpå alla andra fönster om man väljer att den ska hoppa upp när man petar på en ratt.. editorn flyttar sig inte heller från den monitorn om jag inte drar den någon annanstans. Det finns även en liten bock för att få Automap att laddas automatiskt när Windows startas och då har jag för mig att Editorn öppnas och sedan stänger sig självt om man har ställt in att GUI't ska öppna sig när man petar på något reglage.

eller varför inte ett 4 portars grafikkort och dedikera en monitor för Automapeditorn 😄

jag var inne på det men vetefasen vad de andra 2st 24 tum'arna ska stå bara.. kanske fälla in dem o studiobordet..

Tål att tänkas på.

Nej då, jag jobbar inte ihjäl mig.. bra planering så är det lungan.

Ha d

EDIT: De har ju gjort om editorn i 4:an.. aarghhh...nu fattar jag vad du menar och det var ju skitirriterande att inte kunna ha den "on top" när man pillar med Cubase i bakgrunden, men det är nog ett problem hur Windows hanterar program snarare än ett problem man kan vänta sig att novation gör något åt.. skaffa ytterligare en monitor som den kan sitta på dá.. 😄

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Precis.

Jag ska kolla upp inställningarna lite noggrannare så kanske jag kommer lite närmre ändå.

Har redan två. Ska också kolla om mitt grafikkort klarar en tredje skärm. I så fall får det bli en för mina standardplugins att va på och automapen i så fall. (ja just det, det kostade pengar också ....)

Det är skitenkelt att sätta "on top"-prioriteten när man programmerar. Det får utvecklarna göra. Har gjort det flera gånger med mina egna program. Säg åt dom det! 😎

Redigerat av cborg
Postat (redigerat)

Men nu är vi väl en grupp fler än en (1) så viss påtryckning måste det ju ge?

Ska maila dem direkt.. jag tyckte också det var fånigt att man inte kunde göra skärmen större.. det gick ju förut att skala den. bah. Lite som Steinberg som tar bort bra fungerande funktioner till förmån för annat som ingen använder.

Återkommer i ärendet.

Redigerat av Lundin
  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Automap 4.5 finns att ladda ner nu för den intresserade.

Kommer väl göra det lite senare själv. Ingen av buggfixarna påverkar egentligen mig.

Har lagt ut lite krokar och önskningar på novations egna forum också så får se om det blir någon respons på det.

En annan grej:

Verkar som att slider/fader och de vanliga pot:arna bara klarar av midi-upplösning dvs 128 steg.

Automap däremot har ingen sådan begränsning så "endless rotary" går bra att ställa in med högre precision.

Någon mer som känner igen detta? Är det samma på mk2:orna?

Och är det någon som har gjort lite bra mappings för UAD plugs så får ni jättegärna dela med er! 🙂

Trevlig kväll!

Redigerat av cborg
Postat (redigerat)

Wohoo.. mappningar gör du enkelt i Cubase helt själv och det tar c:a 0,6 sekunder.

Vänsterklicka på den lilla fyrkantiga preset symbolen och välj "Convert programlist to VST presets" Men du kanske menade något annat?

MK2's potar gör samma sak, hade en sådan hemma och testade, saknade däremot den extra raden med pot'ar så den fick gå tebax.

Btw så har jag haft en givande privat dialog med en tekniskt ansvarig hos Steinberg gällande problem med både det ena och andra på CMC'erna + lite synpunkter. Så jag hoppas att de filar vidare och hittar lösningar på det som idag är lite konstigt.

btw 2: fiska hit dina önskningar, jag har ett betatest konto där det även går att lägga in feature requests.

Redigerat av Lundin
pme (oregistrerad)
Postat

Automap är kanon för cubase. Men jag skulle verkligen vilja ha en bättre kontroller.

De kontrollers som saknar display är ganska värdelösa tycker jag.

Postat

Wohoo.. mappningar gör du enkelt i Cubase helt själv och det tar c:a 0,6 sekunder.

Vänsterklicka på den lilla fyrkantiga preset symbolen och välj "Convert programlist to VST presets" Men du kanske menade något annat?

Nice!

Jag tänkte mer på anpassade automap-mappings. Är inte nöjd med upplägget på de automat-genererade så jag kommer nog göra om de flesta jag använder ofta till egna defaults.

Och justera upplösningen där jag tycker det behövs (för de som får plats på endless rotary-potarna).

Lite fjeppel men jag tror det kommer vara värt det.

Tänkte om det fanns någon mer än jag som är lika kinkig. 😄

MK2's potar gör samma sak, hade en sådan hemma och testade, saknade däremot den extra raden med pot'ar så den fick gå tebax.

Ok. Bra att veta. Märkligt att den har en rad mindre potar.

Jag skulle önska att det fanns en extra rad endless rotary.

Btw så har jag haft en givande privat dialog med en tekniskt ansvarig hos Steinberg gällande problem med både det ena och andra på CMC'erna + lite synpunkter. Så jag hoppas att de filar vidare och hittar lösningar på det som idag är lite konstigt.

Häftigt! Ser fram emot att både läsa vad du föreslog och vad dom kommer göra för lösningar.

btw 2: fiska hit dina önskningar, jag har ett betatest konto där det även går att lägga in feature requests.

Det är samma som jag skrev i denna tråden. Inga stora grejer men de gör ju definitivt livet enklare. Skrev ned dem här.

Postat

Automap är kanon för cubase. Men jag skulle verkligen vilja ha en bättre kontroller.

De kontrollers som saknar display är ganska värdelösa tycker jag.

Display är bra. Gillar att det är två (höger & vänster) dubbelradiga på min gamla Remote Zero.

Och när man håller på att lära sig så är det bra att se hela upplägget på skärmen. Därav mina förslag.

De skulle säkert kunna komma undan med en delux-variant. Den nuvarande är ju faktiskt billig jämfört med konkurrenterna.

Postat (redigerat)

Nice!

Jag tänkte mer på anpassade automap-mappings. Är inte nöjd med upplägget på de automat-genererade så jag kommer nog göra om de flesta jag använder ofta till egna defaults.

Och justera upplösningen där jag tycker det behövs (för de som får plats på endless rotary-potarna).

Lite fjeppel men jag tror det kommer vara värt det.

Tänkte om det fanns någon mer än jag som är lika kinkig. 😄

Ahh, du menade tweakade presets.. jag har ju gjort en hel del som är ordnade efter en logisk ordning jag arbetar efter men jag har inte hittat ett optimalt flow som känns "riktigt" varje gång utan jag ändrar och flyttar runt objekten, skapar flera lager o,s,v.

så generellt har jag flera twekade presets sparade i olika omgångar..

Ain't we all kinky? 😉

Ok. Bra att veta. Märkligt att den har en rad mindre potar.

Jag skulle önska att det fanns en extra rad endless rotary.

Jag hade hoppats på en rad tll med de icke-stegade då jag hatar att parametrarna får parkinsson så fort man snurrar lite för hetsigt.. du kanske har märkt när den inlärda knappen eller regeln typ vibrerar fram och tillbaka

men icke-stegade och endless såklart, annars försvinner ju vitsen lite.

Häftigt! Ser fram emot att både läsa vad du föreslog och vad dom kommer göra för lösningar.

Inget märkvärdigt mer än att jag bad lite om ursäkt för att jag bashat produkten en del på deras forum för att de aldrig svarar och att det är massa fel på grejerna 🙂 .. Han svarade också att de kunde reproducera felet jag frågat om på forumet som andra hade verifierat "inte existerade" trots att jag förklarat exakt hur de skulle göra... alltid nåt att man är envis alltså.

Sen frågade jag om produkten var "död" och att de inte skulle utveckla den mer, baserat på de sista prioriteringarna de gjorde.. typ kunna aktivera alla LED'ar så knapparna lyser upp... Varför inte skaffa en lampa i studion? De har väl mer eller mindre släppt CC121 för vidare utveckling men det försäkrade han att de och Yamaha håller på med vidare optimering för CMC'erna men kunde inte avslöja något vad som kommer.

Jag påpekade sen att AI ratten skulle vara mer logisk att få stegad enligt något quantize värde om det inte gick att få den mer exakt, speciellt när man joggar vill man kanske kunna få markören att stanna exakt på ett taktslag.. det gör den ju inte nu utan stannar antingen lite efter eller före och flyttar sig framåt eller bakåt beroende på hur fort man snurrar.. helt galet om man försöker arbeta med den vilket jag också påpekade.. detta berodde enligt honom på att ratten är stegad i 24 steg och programmeringen var gjord enligt den "steg-modellen" och han skulle framföra min synpunkt till programmerarna men kunde inte säga om och när det gick att göra om.

har man en patternbaserad spelare som VST kommer den ju inte att synca speciellt effektivt om markören står lite före eller efter.

Det är samma som jag skrev i denna tråden. Inga stora grejer men de gör ju definitivt livet enklare. Skrev ned dem här.

Kollar och postar dem sen.

Btw så fick jag en förklaring till varför man inte kan använda muspekaren, klicka och dra på en rotarytpot på automappade VST 3 pluggar.. detta berodde på att man inte kunde ha "follow active plug-in onscreen" förbockad ( minns inte exakt vad den heter ) men tog man bort "bocken" så funkade det men då aktiveras ju inte pluggen i controllern... detta var ett känt problem som de för dialog med Steinberg om.

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Postat

Intressant!

Spännande att de svarar öht. Jag tror nog fasen aldrig Steinberg har svarat på något jag någonsin har frågat. Å andra sidan så har mina frågor inte varit särskilt bekväma för dom heller.

Jag hade hoppats på en rad tll med de icke-stegade då jag hatar att parametrarna får parkinsson så fort man snurrar lite för hetsigt.. du kanske har märkt när den inlärda knappen eller regeln typ vibrerar fram och tillbaka

men icke-stegade och endless såklart, annars försvinner ju vitsen lite.

Ah, du har rätt. Nu har jag faktiskt inte haft några problem alls med mina endless på remoten (ta i trä!) men det jag egentligen är ute efter är så klart lite högre upplösning än 128 steg i hårdvara på alla potar. Dvs så att de är känsliga nog att iallafall ta det dubbla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.