Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ordnat om lite i studion, dragit om kablar och tänkte kolla upp om ni ser några fördelar nackdelar med följande.

AD omvandlarna jag använder går att ställa +4dBu eller -10dBV per ingång så har jag tänkt så här.

Att bussa och köra kanaler direkt ut från mixerbordet (i detta fall ett Mackie 1642) sker balanserat och jag ställer ingångarna på ADn till +4.

De Outboards (ex BC-1) som är kopplade direkt till AD (både in/ut) körs balanserat och ställs till +4dBu på ADns ingång.

De instrument/syntar/moduler som alla har obalanserad -10dBV ställer jag till just det i ingången till Ad (de instrument som är kopplade direkt dit vill säga).

Vad jag förstår är det önskvärt om man kan använda +4dBu eftersom det ger en stabilare signal och mer headroom.

Kanske någon som är duktig på detta, tekniker eller elguru, kan säga om ovanstående upplägg är bra/dåligt, ok eller inte.

Ha det!

Annons
Postat

varför kör du inte -10 prylarna genom mixern?

kan du ställa resp AD-nivå å ha alltr inkopplat hela tiden eller behöver du skifta vad du kopplar in?

Postat

varför kör du inte -10 prylarna genom mixern?

Har inga fler inputs där och vill slippa skifta fysiskt så mycket. Visst inget jättejobb men sånt där stör mig lite när jag är mitt uppe i det och arrar något.

Ska kanske tillägga att jag har routat en del från DAW till mixern och vidare därifrån för att kunna köra audio genom lite hårdvarusyntar och vocoders och tillbaka. En jäkla lekstuga helt enkelt. 😄

kan du ställa resp AD-nivå å ha allt inkopplat hela tiden eller behöver du skifta vad du kopplar in?

Precis, tanken är att ha det inkopplat hela tiden. Nivån går att ställa på ADn -10 eller +4 per ingång.

Undrade därför om man kunde göra så som jag beskrev.

Är heller inte riktigt klar på vilken signalnivå som är bäst till och från mixern och ADn även om jag tror det är +4.. (Specen säger max 22dBm(dBu?) på bussarna och mastern 28 dBm(dBu?) )

Eller om det beror av något annat?

Postat

Undrade därför om man kunde göra så som jag beskrev.

ja dåså

då verkar det som din tanke blir det bästa

kolla lite bara så inte nivån från synthar ibland slår över även om det är rätt nivå

men det bör funka - likaså tankem med mixernivåerna

22 resp 28 bör vara mixerns interna headroom som den klarar innan den börjar dista när du skickar flera kanaler till bus eller master

Postat

Tackar så mycket för svaret DP!

Då vågar jag testa lite.

Om det slår över lär jag förmodligen märka. Det var för att BC-1:an var stenhet som jag tänkte att det var dags att gå över nivåerna lite.

PS. Har precis öppnat ADn och upptäckte att det var inte samma inställningar på kanalerna här inte. Något gammalt jag gjort och glömt bort. Hehe, inte konstigt att nivåerna känts väldigt upp och ner ibland. Bäst att skriva ner ordentligt.

• 3 månader senare...
Postat

Lägger till en liten kommentar om min externa busskompressor BC-1. Jag kopplade den direkt på AD/DAn men det var jättetrist. Den har ingen "input"-ställare så oftast blev signalen för svag för att kompressorn skulle få slita lite. Gissar att den vill nyttja alla dB som ligger på en mixbuss normalt. Så numera går signalerna via mixerbordet ifall de vill utnyttja kompressorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.