Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det blir absolut bäst att köra på audioingången. Triggmiken avger en knäppande transient ljud. Perfekt sen att inserta en trigger eller konvertera audio to midi. Sen är det bara att välja & vraka med precis vad som helst i ljudväg. Ha bara koll på midinoten den hamnar på. Du kanfå flytta den till passande not beroende på vad för plugg du kör!

• Gilla 1
Postat

Det blir absolut bäst att köra på audioingången. Triggmiken avger en knäppande transient ljud. Perfekt sen att inserta en trigger eller konvertera audio to midi. Sen är det bara att välja & vraka med precis vad som helst i ljudväg. Ha bara koll på midinoten den hamnar på. Du kanfå flytta den till passande not beroende på vad för plugg du kör!

okej, då är frågan : kan triggmicken fånga upp velocityn i tex kaggen, svaga till starka, eller är det bara PÅ/AV?

kanske lika bra att trigga med en sm57 eller ett peizoelement.

Vilka har erfarenheter av ddrum?

Postat

Vad är det du vill trigga med den?

Jag använde en ko-klocka som trigger till min Roland SPD-20 för några år sen, och då limmade jag helt enkelt bara fast ett piezo-element i klockan med lite mastix (hud-lim gjort på kaktus. Lätt att få bort om man ångrar sig), som i sin tur gick till en billig Behringer-mickamp innan den gick in i drumpad-settet.

Funkade bra, även om limmet inte höll så länge! Tror ärligt talat inte ens jag hade behövt förstärkningen om jag inte hade haft rafsat åt mig ett så futtigt element, men man tager vad man haver :-)

Postat

Jag har DDrum. Men det är samma typ av transducer på alla typer av triggar. Snyggaste triggern är ju Rolands, den chromade. DDrum ser ju förjävliga ut. Inte kul vid liveframträdanden. Om man nu kör triggat live. I studion är det väl egentligen skit samma!

p20513B-37f415d47d7cd241ebb617ad59cfe802.jpg

Angående Velocity så tar den upp även det. Se bara till att du har bra headroom vid inspelningen av triggen. Sen hänger det naturligtvis på hur triggern jobbar. Hur den går att ställa in. Viktigt är att man är försiktig med gainen. Annars så expderar den vid minsta nudd av skinnet. Och då blir det kakafoni av dubbeltriggningar osv.

Postat

Skumt, ditt svar kom först efter jag skickat mitt trots att ditt var 30 minuter innan mig...

Jäjä, som sagt, jag gillar piezo till trigg och undervattensmickar :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.