Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Sitter snart med ett Focusrite Scarlett 2i2-ljudkort och en Mackie 1202-VLZ3-mixer.

Kommer endast spela in sång med mikrofonen, ska ge 48v phantom-power och köra preampen på ljudkortet eller på mixerbordet? DVS. vilket kommer ge bäst resultat, ljudmässigt?

Annons
Postat

I de flesta fall är en mixer bara en onödig omväg i en hemstudio.

Om du använder ljudkortets preamp så får du en kortare signalväg och därmed också lägre brus - och som en extra bonus blir det också färre knappar och rattar att hålla ordning på. 🙂

persuader (oregistrerad)
Postat

Gör två provinspelningar en på varje preamp och lyssna

vilken du tycker låter bäst

• Gilla 1
Postat

Jag vet inte hur Scarlett står sig mot ett Focusrite Saphire som jag har liggande (fick det gratis.Knappt rört det sen dess), men jag var verkligen inte imponerad av deras mick-preamps, så jag hade valt Mackie'n.

Postat

Har för mig att Mackiens VLZ preamp var riktigt tyst och transparent.. Minns att jag föredrog den.. Dock har jag inte hört preampen på din Focusrite men har hört att den ska vara bra också... Du får nog A/B testa dom lite.. Sen har det att göra en hel del vilken mic du väljer också.. Har du en trögdrivern mic som t.ex SM7 etc så ska du absolut välja den preamp som kan förstärka bästa.. t.ex en SM7 kräver så gott som +60 dB förstärkningen för att göra sitt rätta jag.. 🙂

Postat

Finns bara ett alternativ i min mening, prova båda varianterna lita till ditt öra.

Claes har rätt angående kortast signalväg men om preampen i VLZ låter bra behöver det inte nödvändigtvis bli supermycket brus om du har en bra linje signal från mixern till ditt ljudkort. Om du använder Mackie mixern se till att du verkligen går linje in på ljudkortet så att du inte går igenom 2 preamps och färgar ljudet ofördelaktigt. Förstås är allt i slutänden beroende på ditt eget tycket och smak.

Lycka till!

Postat

Hade en focusrite saphire förut, och preamparna i den va riktigt kassa. Ingen aning om det är samma preampar som du har i ditt, men jag hade nog testat mackiens. Det är bara att pröva sig fram!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.