DieHard (oregistrerad) Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 (redigerat) Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Eeh nej. L1 och Fruity Limiter? Vet du inte ens att L1 är en limiter? 🙂 Och varför två Basspluggar i kickkanalen+multibandskompressor? Om du inte kan få till ett fetare ljud med en av dem kommer inte den andra att göra någon nytta. Det är uppenbart att du inte vet och hur man använder pluggar. Ingen idé att använda något för att det ser fräsigare ut eller för att man tror att det ska vara så här. Tycker du ska ta och läsa på om pluggar, hur man använder dem. Du kan böra med att köpa specialnumret mixologin. Annars finns det lite mera matnyttigt på nätet. Redigerat 10 maj 2008 av DieHard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... Limiter (och då menar jag brickwall-limiter, inte kompressor) ska bara läggas en gång och den ska ligga sist i kedjan (förutom dither), om man inte medvetet vill "förstöra" en vågform förstås... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Vad använder du egentligen multibandskompressorn och EQn till om du måste ha två pluggar som förstärker bas efteråt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... tycker du får sluta prata goja nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... 🙁 nu kör vi mot nollan!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... Säger han som uppmuntrar använda 8 limiters 😛😄🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taner Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 (redigerat) Vad använder du egentligen multibandskompressorn och EQn till om du måste ha två pluggar som förstärker bas efteråt? Mina EQ inställningar förstärkar inte basen, den lyftar bara låten en aning så att den känns närmare/varmare. Multibands Kompressorns inställningar ändrar bara Kickens ljud och lägger även till "lite extra" bas. Fruity Bass Boost ger en basen känsla till Kicken. Waves MaxxBass har jag nu tagit bort. Nu har jag det så här: Masterkanalen: - Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer Kickkanalen: - Fruity Multiband Compressor - Fruity Parametric EQ 2 - Fruity Bass Boost Redigerat 12 maj 2008 av Taner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... tycker du får sluta prata goja nu Jag tror det han menar helt enkelt är att, man kan lägga på 8 limters om det låter bra. Rätta mig om jag har fel, men är inte huvudsaken i all form av musikproduktion att det ska låta bra i slutändan? Så länge man lyckas få fram låten efter t.ex. åtta limiters så spelar det väl ingen roll, precis som det inte spelar någon roll hur många eller vilka effekter man använder under t.ex. mixningen? Min poäng är i alla fall att det inte spelar någon roll om hur man gör under mastringen (eller någon annan del i musikproduktionen, t.ex. mastringen) så länge det låter bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... tycker du får sluta prata goja nu Jag tror det han menar helt enkelt är att, man kan lägga på 8 limters om det låter bra. Rätta mig om jag har fel, men är inte huvudsaken i all form av musikproduktion att det ska låta bra i slutändan? Så länge man lyckas få fram låten efter t.ex. åtta limiters så spelar det väl ingen roll, precis som det inte spelar någon roll hur många eller vilka effekter man använder under t.ex. mixningen? Min poäng är i alla fall att det inte spelar någon roll om hur man gör under mastringen (eller någon annan del i musikproduktionen, t.ex. mastringen) så länge det låter bra. Det är just det att det spelar roll för hur man gör som avgör om de låter bra eller inte. Annars vet man ju inte vad man gör. Sålunda vet man inte hur man ska använda pluggarna och då blir som sagt var resultet därefter. Gå till en masteringstudio och fråga om de brukar slänga på 8 limiters eller så. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Masterkanalen:- Maximus - Fruity Parametric EQ 2 - Waves L1-Ultramaximizer - Fruity Limiter Kickkanalen: - Multibands Kompressor - EQ - Waves MaxxBass - Fruity Bass Boost Är det bättre? Asså du får ju experimentera och använda öronen helt enkelt. Men lyssna inte på DIEHARD som inte har en aning om hur man använder pluggar. Lägg på 8 limiters om du tycker det låter bra. Gärna fler om det låter bättre. Många små blir en stor... tycker du får sluta prata goja nu Jag tror det han menar helt enkelt är att, man kan lägga på 8 limters om det låter bra. Rätta mig om jag har fel, men är inte huvudsaken i all form av musikproduktion att det ska låta bra i slutändan? Så länge man lyckas få fram låten efter t.ex. åtta limiters så spelar det väl ingen roll, precis som det inte spelar någon roll hur många eller vilka effekter man använder under t.ex. mixningen? Min poäng är i alla fall att det inte spelar någon roll om hur man gör under mastringen (eller någon annan del i musikproduktionen, t.ex. mastringen) så länge det låter bra. undrar varför man som jag och många andra lägger ner flera hundratusen och flera år att studera och lära sig musikproduktion..!? det finns alltid sätt att få saker och låta bra, men det finns också standardiserade kunskaper/erfarenheter av tekniker som funkar allra bäst. just för att dessa tekniker har utvecklat teknikerna under lång tid. det är inte direkt för inte som det finns så många standardiserade stereotekniker, mixsätt etc etc etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 (redigerat) Missförstå mig inte, det är klart att man måste ha kunskap om de pluggar man använder. Min poäng var, som sagt, bara den att det egentligen bara är slutresultatet som räknas. Låter det bra i slutändan, hur många är det då som bryr sig om vilka pluggar man använt? Min åsikt är den att alla som arbetar inom ljudproduktion först och främst att få fram det slutresultat som artisten i fråga har tänkt sig. Och därav spelar det egentligen ingen roll om hur man gör för att uppnå resultatet. Jag är inte på något sätt expert inom vare sig mastring elller mixning, men det är bara mina tankar om det. EDIT: Och med det sagt så inser jag att jag kanske gått ifrån ämnet på tråden och svarar helt enkelt: Mastra så att det låter bra. Redigerat 12 maj 2008 av allansson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Missförstå mig inte, det är klart att man måste ha kunskap om de pluggar man använder. Min poäng var, som sagt, bara den att det egentligen bara är slutresultatet som räknas. Låter det bra i slutändan, hur många är det då som bryr sig om vilka pluggar man använt? Min åsikt är den att alla som arbetar inom ljudproduktion först och främst att få fram det slutresultat som artisten i fråga har tänkt sig. Och därav spelar det egentligen ingen roll om hur man gör för att uppnå resultatet. Jag är inte på något sätt expert inom vare sig mastring elller mixning, men det är bara mina tankar om det. EDIT: Och med det sagt så inser jag att jag kanske gått ifrån ämnet på tråden och svarar helt enkelt: Mastra så att det låter bra. Äntligen en vettig människa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 Låter det bra i slutändan, hur många är det då som bryr sig om vilka pluggar man använt? den som läser i forumet å vill lära sig hur man gör för att få det bra varje gång? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 man kan lägga på 8 limters om det låter bra. man kan säkert använda åtta skiftnycklar för att dra runt en mutter också - men det räcker med en för att göra jobbet vilket råd skulle du ge den som vill veta hur man drar runt en mutter? "testa med åtta nycklar"?` skulle va intressant att få förklarat vad åtta limiters klarar som inte en fixar med rätt inställning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 man kan lägga på 8 limters om det låter bra. skulle va intressant att få förklarat vad åtta limiters klarar som inte en fixar med rätt inställning? Stort intresse för något så hypotetiskt. ☺️ Åtta samma limiters skulle nog inte göra någon större skillnad jämfört med att bara använda en. Men olika brickwall-limiters jobbar på olika sätt och teoretiskt finns möjligheten att få till nya sound (i positiv och negativ bemärkelse) genom att köra flera i serie. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taner Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 En snabb fråga angående Waves L1-Ultramaximizer. Vad ska Threshold, Out Ceiling och Release ligga på?. Jag har Threshold just nu på cirka -3.0, Out Ceiling på -1,3 och Releasen på 0,87 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 En snabb fråga angående Waves L1-Ultramaximizer. Vad ska Threshold, Out Ceiling och Release ligga på?. Jag har Threshold just nu på cirka -3.0, Out Ceiling på -1,3 och Releasen på 0,87 Vad står det i manualen? Har den inte framför mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 En snabb fråga angående Waves L1-Ultramaximizer. Vad ska Threshold, Out Ceiling och Release ligga på?. Jag har Threshold just nu på cirka -3.0, Out Ceiling på -1,3 och Releasen på 0,87 Om det fanns ultimata värden så hade det inte gått att ställa om de där parametrarna 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 En snabb fråga angående Waves L1-Ultramaximizer. Vad ska Threshold, Out Ceiling och Release ligga på?. Jag har Threshold just nu på cirka -3.0, Out Ceiling på -1,3 och Releasen på 0,87 Om det fanns ultimata värden så hade det inte gått att ställa om de där parametrarna 😳 Nej..det var ju just det 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 Om det fanns ultimata värden så hade det inte gått att ställa om de där parametrarna 😳 Precis. Threshold exempelvis måste anpassas till inkommande signal. Det är i princip formulär 1A i kompressorkunskap. Titta efter en mätare, Gain Reduction eller Attenuation, i pluggen och dra lite i Treshold. När det börjar röra sig i Gain Reduction så jobbar pluggen. Ser många exempel på folk som bara laddar in en preset i någon kompressor och sen undrar varför det inte händer något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 En snabb fråga angående Waves L1-Ultramaximizer. Vad ska Threshold, Out Ceiling och Release ligga på?. Jag har Threshold just nu på cirka -3.0, Out Ceiling på -1,3 och Releasen på 0,87 Om det fanns ultimata värden så hade det inte gått att ställa om de där parametrarna 😳 Nej..det var ju just det 😄 Nä å då skulle inte ens den här tråden ha existerat ens. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olav Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Ibland kan -lite- reverb vara önskvärt på slutregeln, men som regel, låt bli effekterna där. Lägg dem på de individuella spåren alternativt dina subgrupper. Maximizer / limiter bör du bara använda för att få ett hum om hur ditt alster kommer att låta efter mastring. Då kan du direkt höra om t ex din basgång grötar ihop sig med baskaggen, så du slipper ett samtal ifrån din mastringstekniker om att du får mixa om. Detta gäller speciellt om vi pratar elektronika. Akustiskt komprimeras ju helst inte på samma sätt, även om t ex "My Chemical Romance" tillät sina spirituella musikerinsatser att bli fullständigt krossade i mastringen :-( Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChrisJones Postat 28 juli 2008 Dela Postat 28 juli 2008 Om man jämnför med "proffsen" inom rock/punk/poprock så använder man generellt sett inte limiter/reverb/kompressor på masterkanalen utan på enskilda spår? Känns jäkligt viktigt att veta sådant. Tack för många bra svar än så länge förresten. Både och, inte så vanligt med reverb på masterbussen dock. Det är snarare vanligt att ha kompressor på mastern inom den genren(nog ganska vanligt inom de flesta), men samtidigt inte. 😄 Kolla på Lord-Alge bröderna tex, deras mix brukar vara rätt för hårt komprimerad innan mastering från vad jag hört. Men det beror nog mest på att dom komprimerar rätt hårt på allt. Dom kör väll genom SSL bordets bus kompressor förmodar jag och sen en pultec eq på mastern. Jag brukar lägga en Mcdsp AC1 på master regeln, och sen en SSL buss compressor eller något som färgar av sej mindre. Dock bara så att det trycker ihop mixen lite och färgar lite, men då menar jag lite. Och ibland inte, viktigt att bypassa för att se om det verkligen låter bättre. Har hört av rätt många att man ska hålla masterkanalen ren... Men så länge du inte har någonting på för att höja volymen lr nått liknande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taner Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 Det diskuteras en hel del om hur man mastrar Rock/Pop. Hur är det då med techno-genren? Ta Electronica som exempel, är det samma princip där? EQ, Enhancer, Kompressor & sedan en limiter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Filmtoken Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Såg en mixningstutorial häromdagen som gick ut på att man gott kunde lägga ett gäng grejer på masterkanalen i början av mixen, om man visste "var man var på väg". Typ en transparent eq med högpassfilter istf hundra separata etc, en kompressor som färgade ljudet som helhet på det sättet man ville etc etc. Nog lite överkurs för mig dock; de få gånger jag lägger något där är det för att lösa ett omedelbart problem för stunden, och sedan brukar jag glömma det och få hiskeliga problem längre fram tills jag kommer på varför det låter så konstigt :-P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 (redigerat) Det diskuteras en hel del om hur man mastrar Rock/Pop. Hur är det då med techno-genren? Ta Electronica som exempel, är det samma princip där? EQ, Enhancer, Kompressor & sedan en limiter? Jag är inte så jätteinne på just techno men i house (framför allt fransk house) brukar man ju råkomprimera utan vara s4t4n, för att det är en del av soundet. Vi snackar alltså kanske TRE benhårda kompressorer efter varandra, bara för att få det trasiga soundet. Daft Punk och Justice är ju störst inom det soundet. Själv när jag gör house brukar jag inte komprimera så mycket, bara så mycket som det behövs, precis som med all annan sorts musik jag producerar. Redigerat 4 augusti 2008 av Rabieshund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Äntligen! När jag läser den här tråden förstår jag varför vissas cpu tar slut långt innan min. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taner Postat 14 augusti 2008 Dela Postat 14 augusti 2008 (redigerat) edit: inget. Redigerat 13 juli 2009 av Taner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 22 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 22 juli 2011 Om man säger så här...jag kommer inte skicka iväg min mix för mastring och jag kommer inte "mastra", utan vill göra "mastringen" på masterkanalen i Cubase. Det må kanske inte vara enligt "regelboken", men det är så jag jobbar. 🙂 Vad kan rekommenderas? Just nu kör jag... Low cut EQ vid 30 Hz Compressor 2:1, Threshold +8, Attack 3 ms, release Auto Reverb/delay (endast på mastern, inte på någon enskild kanal) RDeEsser (mix preset) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.