Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Jag brukar kolla på en jäsig TV-serie i ettan, Det ljuva livet i Alaska, handlar om ett litett samhälle i Alaska förståss med lagom knäppa invånare. Serien ska nog utspela sig på 70 talet ungf. Stan har bla en liten lokalradiostation där det pratas visdomsord i denna mikrofon, jag blir darrig av habegär varje gång jag ser den. Finns/fanns såna mickar, eller är den hopsnickrad av moderna tv-team bara för att se ut som nåt man ska tycka se autentiskt ut? Fotade med I-Phone direkt mot TVn. IPhone-mallig - 55
Claes Holmerup Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Det måste vara en Shure SM7 utan den sedvanliga skumhatten...
hegobald Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Jepp! Exakt! Shure SM7 eller SM7B fast skumgummitutten är avtagen! 🙂
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2012 Trådstartare Postat 10 augusti 2012 Hmpf... Inte så old romantiskt glödrörsdrivet alls då? Fanns SM7B på tidigt 70-tal och användes de i radiostationer i urskogen. Undrar dessutom om det verkligen är den som tar upp ljudet? Vill nog ha en sån ändå, utan skumgummi - 55
hegobald Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Serien är inte från 70-talet.. Den utspelar sig för att vara från 70-talet.. Du vet väl hur producenter tänker? 🙂
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2012 Trådstartare Postat 10 augusti 2012 (redigerat) Serien är inte från 70-talet.. Den utspelar sig för att vara från 70-talet.. Du vet väl hur producenter tänker? 🙂 Ja tyvärr, jänkarna är inte så noga med såna detaljer. Hade det varit en SVT produktion hade micken varit en som var vanlig i enklare radiostudios 1972. "Har ni sett "Tre Kärlekar"? Där byggde SVT ihopandra världskriget bombflygplan av grejer de letat över halva världen. De var ett särskilt program om bara flygplansreplikorna. Till ett var det enda orginal som fanns en fotgas/styrnings/pedalställ de grävt upp på en strand i Italien. Typ. Redigerat 10 augusti 2012 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 10 augusti 2012 Trådstartare Postat 10 augusti 2012 Jag tyckte väl att det var nåt bekant över baksidan på micken. Fan! De hade nog större blaffigare klunsar och snackade i då. Tidigt 70-tal, då kanske de hade haft en 20 år gammal halvrostig dyrgrip de inte tyckte var värd nåt då, som de fått gratis från nån flådigare station som uppgraderat...
mucko Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Varför tror ni att serien ska utspela sig på 70-talet? Den är från 90-91 och mig veterligen är den tänkt att utspela sig i samma tid. Har försökt kolla om jag har fel men kan inte hitta nåt som tyder på det. Serien heter "Nothern exposure" på engelska. Brukade titta på den när den gick på TV första gången på 90-talet.
SadamJR Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 (redigerat) Michael Jackson lär ha spelat in sången på "Thriller" med en SM7. Själva micken kom 1976, tror jag. Redigerat 11 augusti 2012 av SadamJR
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2012 Trådstartare Postat 11 augusti 2012 (redigerat) Varför tror ni att serien ska utspela sig på 70-talet? Den är från 90-91 och mig veterligen är den tänkt att utspela sig i samma tid. Har försökt kolla om jag har fel men kan inte hitta nåt som tyder på det. Serien heter "Nothern exposure" på engelska. Brukade titta på den när den gick på TV första gången på 90-talet. Det är väl bara jag som tror det, och det är väl de åldriga bilarna som fått mig att tänka så. Men det är väl lurt att jag tänkt fel, astrounaten som varit med om ett gäng rymdfärder i rymdfärdernas tidigare skede har ju hunnit bli rätt gammal, så tidigt 90-tal stämmer nog bättre. I det här avsnittet hittade de supergammalt lik infruset i ett isblock. En infrusen dagbok fick några av att tro att det var Napoeon! Allways wrong - 55 Redigerat 11 augusti 2012 av Guitar Nilsson
persuader (oregistrerad) Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Även Mastodon, Metallica och många andra har sjungit i denna mick Köpte en för några år sedan och har använt den på elgura, elbas, baskagge och sång med mycket bra resultat. Men man behöver en bra preamp för att piska igång den
BluesBoy Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Michael Jackson lär ha spelat in sången på "Thriller" med en SM7. Bruce Swedien skall tydligen ha ledsnat på alla frågor om den micken och MJ. When we were doing "Off The Wall", "Thriller" and "Bad" I ended up with 6 Shure SM7's. I only have one left. That is a fantastic mike. Från: http://www.gearslutz.com/board/bruce-swedien/82436-mj-vocal-mic.html
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2012 Trådstartare Postat 11 augusti 2012 Jag ska nog köpa en SM7 nån gång när jag blir rik. Passar nog till min alldeles för starka röst.
SadamJR Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Jag ska nog köpa en SM7 nån gång när jag blir rik. Passar nog till min alldeles för starka röst. En SM7B kostar 3 och ett halvt. Det har du råd med.
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2012 Trådstartare Postat 11 augusti 2012 Känner inget behov direkt. Har nyss köpt strålkastare som jag inte fattar hur man sköter. När jag testade hemma var det omöjligt att få den att göra annat än att blinka. På spelningen gick det bara att få den att lysa konstant.
SadamJR Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Känner inget behov direkt. Har nyss köpt strålkastare som jag inte fattar hur man sköter. När jag testade hemma var det omöjligt att få den att göra annat än att blinka. På spelningen gick det bara att få den att lysa konstant. Det senare var väl att föredra, på konserten menar jag, eller vem vet?
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2012 Trådstartare Postat 11 augusti 2012 Jag bara testade den när jag spelat klart. Det var utomhus mellan sex och halv tio så det var ljust ändå.
BluesBoy Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 En SM7B kostar 3 och ett halvt. Det har du råd med. En beggad för 2 papp: http://vend.se/ad.php?123702
hegobald Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Har du en mic-preamp som orkar upp mot eller helst över +60 dB så kommer SM7 garanterat lyfta ditt sound... Har du en fesigare micpreamp med fantommatning så kan faktiskt fethead hjälpa dig http://www.zenproaudio.com/tritonaudiofethead.aspx
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Ja - FetHead är en riktigt trevlig liten manick. 🙂 Finns i en modell som inte skickar vidare fantommatningen - och en där fantommatningen också går igenom. Båda förstärker 20dB.
mietek Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 En beggad för 2 papp: http://vend.se/ad.php?123702 Hoppla, dock såld nu tyvärr 😉
mietek Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 Nä det är min annons, hade glömt att uppdatera på Vend.
Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2012 Trådstartare Postat 12 augusti 2012 Nä det är min annons, hade glömt att uppdatera på Vend. Du var inte så imponerad alltså?
mietek Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Du var inte så imponerad alltså? Jovisst, men den sätter lite för stora krav på preampen tycker jag. Kört den på varenda inspelning i flera år men blev aldrig riktigt nöjd med kombinationen sm7 + Pre 73. Men vet att den kan låta kalas med lite bättre preamps.
Guitar Nilsson Postat 19 september 2012 Trådstartare Postat 19 september 2012 Såg nyss ett avsnitt av Alaskaserien. Någon pratar om en gammal händelse, ev en oförrätt, varvid den andre av de två personerna replikerar: "Men det var ju 1967, för 16 år sen"! Med hjälp av I-Phonens miniräknare får jag då fram att serien ska utspela sig året 1983. Det förkarar mängden gamla bilar. Men fanns Shure SM7b då? 😲 Alltid på jakt efter sanningen - 55
Frekvensspektrumanalysator Postat 19 september 2012 Postat 19 september 2012 Jag såg Palme igår, filmen alltså, och det var fanimig mikrofonporr. MD421 verkar ha varit standard överallt.
Kokanin Postat 19 september 2012 Postat 19 september 2012 Med hjälp av I-Phonens miniräknare får jag då fram att serien ska utspela sig året 1983. Det förkarar mängden gamla bilar. Men fanns Shure SM7b då? 😲 Alltid på jakt efter sanningen - 55 Micken på bilden är en Shure SM7. Den började produceras 1976. De gjorde lite ändringar på den 1999 och döpte om den till SM7A. 2001 ändrade de lite på puffskyddet och döpte om den till SM7B. Vi har en SM7 (70-tal) i studion. Helt klart en favorit! Den låter lika bra som den är snygg.
Guitar Nilsson Postat 20 september 2012 Trådstartare Postat 20 september 2012 Micken på bilden är en Shure SM7. Den började produceras 1976. De gjorde lite ändringar på den 1999 och döpte om den till SM7A. 2001 ändrade de lite på puffskyddet och döpte om den till SM7B. Vi har en SM7 (70-tal) i studion. Helt klart en favorit! Den låter lika bra som den är snygg. Coolt. Den ser ju råtuff ut med enbart plåtpuffskyddet! Fast i serien har de nog fler mickar utanför bild, som tar upp radioprataren. Lite synd...
Guitar Nilsson Postat 14 oktober 2012 Trådstartare Postat 14 oktober 2012 Tittade nyss på ett nytt avsnit av min favvoserie... Vad är det för grej på sladden till micken? Inte en vanlig XLR hona/hane va? mikrofonist - 55
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.