Hipsterloffot (oregistrerad) Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 *host host* Hur var det nu med releasetiden, jag är lite nyfiken 😉
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Personligen tycker jag nog att både hi-hat(s) och, om så önskas, reverb, ska läggas/fixas i mixen, och inte i masteringen. Det krävdes ganska mycket jobb på de övre frekvenserna. Vänligen Mikey Jo det stämmer ju. Men skulle jag skicka nåt på mastring som jag mixat med mina sopreverb så skulle det inte sitta fel med en tunn, tunn hinna av nåt exklusvt reverb. Den här hiphoplåten har ju lite av ballad över feelingen. Får man ha fräckheten att fråga vad du har för monitorer? Inga öppna referenslurar?
kardo Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Allvar? Den har ju mkt mindre bas än Cutting Rooms.. Ja ! Men jag tycker ändå den stjäl uppmärksamheten av sången . Men Smaken är ju individuell !
Jon Rinneby Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) MikeyGoesPro, nu försöker jag inte vara spydig eller så, men... Hur kan det vara möjligt att höra alla nödvändiga frekvenser i ett par KRK-monitorer?! Det är en total omöjlighet. 😳 Likadant med ATH-M50 lurarna? För att kunna mastra ordentligt, måste du befinna dig i ett väl akustikbehandlat rum med monitorer som är totalt ärliga i alla frekvsenser. Du kan inte lita på den lyssningen du har, oavsett "hur bra" du än må känna den. Sen kan du säkert göra fullt värdiga mastringar ändå, men den utrustning du besitter är långt ifrån optimal och ger säkerligen en felaktig ljudbild till och från. mvh Jon Redigerat 13 augusti 2012 av Yllet 2
Jon Rinneby Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Jag orkar inte visa/förklara hur min miljö ser ut, men jag garanterar dig att rummet är allt vad som krävs för korrekt ljud. Jag betvivlar inte dina kunskaper, med det sagt: Du har alltså ett väl akutsitkbehandlat rum som är en fullgod mastringsstudio, som du INTE vill visa upp på bild, för oss som är intresserade? Pajkasting? Det handlar inte alls om det, utan om ett intresse för tekniken bakom. mvh Jon Redigerat 13 augusti 2012 av Yllet
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Rent allmänt undrar jag om inte alla pluggar o burkar, hur dyra de än är, påverkar ljudet anings lite grann till det sämre, åt nån sorts digital kyla? Alltså att det är att föredra att köra mastern genom så få ljudomvandlare som möjligt? Tex enbart eq plus limiter? Ang ATH-M50 så litar jag inte alls på dem vid mix, lika som på de öppna DT 990 Pro. Stor skillnad. AT ger lite för mycket bas och för lite av den översta diskanten, och om man vill ratta det riktigt låga, 40, 50 hz hör man mkt sämre vad man gör än i DT 990 Pro. Med dem törs man hitta det där göttigaste i lågbasen och ta fram den, utan att de kommer att skorra när man spelar upp det i stora bergsprängare mm.
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Jag drar mig ur denna tråd nu av den enkla anledning att jag känner "pajkastningen" ta fart. Tyck till, gilla eller inte gilla, det är helt upp till var och en. Vänligen Mikey Nej du får allt vara kvar! Sånt här är ju verkligen intressant. Och ingen kastar paj på dig, du är lite känslig bara. Bra det vid finjusteringar!
Jon Rinneby Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) http://youtu.be/RQS8u8BdEB0 Ser sjukt nice ut. Förstår inte varför jag ska mastra låten, vad har det med saken att göra? 🙂 Det är jag som "mixat" låten däremot. Fick en mp3:a med beatet skickat till mig och separat sång. Så det jag gjort är i stort sätt nivåer och mixningen av vokalerna såklart. Du kan va lugn, du trampar mig inte alls på tårna! mvh Jon Redigerat 13 augusti 2012 av Yllet
Herbeck Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Rent allmänt undrar jag om inte alla pluggar o burkar, hur dyra de än är, påverkar ljudet anings lite grann till det sämre, åt nån sorts digital kyla? Alltså att det är att föredra att köra mastern genom så få ljudomvandlare som möjligt? Tex enbart eq plus limiter? +1 Vid en bra mix så är det "less is more" som gäller.
drloop (oregistrerad) Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Nej, med tanke på vad som brukar finnas i matringsstudios så är jag ganska övertygad om att man inte behöver oroa sig över att det blir digitalt och kallt... om man säger så.
Herbeck Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Digital kyla behöver man nog inte bekymra sig över om man undviker att överlimitera mixen. Men även övertro på t.ex. magiska rörgrunkor och dyl. kan sabba mer än det tillför.
Jon Rinneby Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Rent allmänt undrar jag om inte alla pluggar o burkar, hur dyra de än är, påverkar ljudet anings lite grann till det sämre, åt nån sorts digital kyla? Alltså att det är att föredra att köra mastern genom så få ljudomvandlare som möjligt? Tex enbart eq plus limiter? Nädå, sålänge man vet vad man håller på med. Digitalt eller analogt spelar ingen roll. Men less is ofta more i mastring som sagt. mvh Jon Redigerat 13 augusti 2012 av Yllet
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Vart en himla massa inlägg nu när jag kom in men ändå inte så många relevanta kommentarer ang mikey's vs crs master. Jag ska sätta mig och lyssna igenom snart. CR kanske har bättre utrustning etc, men de vill att jag ska betala massvis i förväg, har inte verkat speciellt engagerade och jag bad om deras bästa mastering vilket kostar extra. Det finns alltså ett mastering alternativ som är billigare. Mikey gjorde detta gratis, tar betydligt mindre än CR och verkar betydligt mer engagerad. Pengamässigt bryr jag mig inte så mycket, men engagemang och resultat står högt. Redigerat 13 augusti 2012 av illerrre
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 CRs är väldigt mycket högre rent ljudmässigt. Tycker sådant här är sjukt svårt. Lyssnar i in ear hörlurar också så kanske inte det bästa. Men vocalsen vinner ju lätt i Mikey's version och kanske beatet är lite bättre i CRs? Vocalsen är definitivt viktigast för mig och jag sätter hellre på Mikey's version än CRs. Du ska få chansen att mastra mer av mig om du vill Mikey:) Drar iväg ett pm under dagen eller så.
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Jag gör allt för att hålla signalen "in the box" av den anledningen att jag inte vill förlänga ljudets väg via kablar och komponenter av alla de slag vilket i sig kan försämra signalen. För varje komponent/kabel ljudet passerar finns också en ny komponent/kabel som, åter igen, kan försämra ljudet. Med de fina "pluggar" som finns idag, speciellt på TDM-sidan, så tycker jag personligen det är dumt att gå utanför datorn. Ja, det är så jag tänker. Vänligen Mikey Det där med TDM-sidan får du gärna förklara. Menar du att du använder UAD-pluggar? Jag menar, det spelar ju ingen roll om du kör Native eller TDM förutom att TDM avlastar din dator. Om du menar UAD så är det såklart en annan sak, där måste man såklart ha hårdvara för att ha tillgång till dem. Redigerat 13 augusti 2012 av pressrec
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Nej, jag menar ProTools TDM-pluggar... Inget speciellt, mer än att processen av signalen, som du säger, inte körs på datorns processor. Jag jämställer TDM (hårdvara "in the box") med hårdvara utanför datorn. Inget mer... Nja, där håller jag inte med. Tycker inte att man kan likställa TDM med hårdvara utanför boxen. Det är ju fortfarande digitala pluggar medans vi oftast pratar om analog outboard när man pratar om hårdvara utanför datorn.
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Ja visst, men idag finns det också pluggar som gör ett bra jobb att fungera som analoga. Det jag ser är balansen, alltså vilket är värst. 1. Signal i datorn -> pluggar (som idag kan låta fantastiskt) -> slutresultat 2. Signal i datorn -> ut -> extern utrustning (massor med komponenter och kablar) - > mer extern utrustning - > in til datorn -> plugg(ar) -> slutresultat De fel man kan få i en signal som man plockar ut, och igenom en hel del komponenter, för att sedan plocka in den igen och färdigställa kanske är värre än att missa "något" av det analoga?! Bara en tanke Vänligen Mikey Ja, det är inget jag bestrider. Men jag tycker ändå inte att man ska likställa TDM med outboard.
Avila Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Trevlig tråd...Tycker att CR masteringen lät väldigt kompetent jämfört med den andra masteringen, tycker man ska ge det jobbet till de som arbetar med det dagligen och har lång erfarenhet, själv tycker jag att man inte ska mastra något som man mixat och arbetat med i en lång period, man behöver nya öron och andra infallsvinklar angående ljudbild...// Kaj
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Trevlig tråd...Tycker att CR masteringen lät väldigt kompetent jämfört med den andra masteringen, tycker man ska ge det jobbet till de som arbetar med det dagligen och har lång erfarenhet, själv tycker jag att man inte ska mastra något som man mixat och arbetat med i en lång period, man behöver nya öron och andra infallsvinklar angående ljudbild...// Kaj Skriv gärna vad det är du tycket är bättre/sämre i respektive master.
Die Hard (oregistrerad) Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 1. Att Cutting Room har många år i branschen behöver inte alltid vara positivt. Dom vet vad dom gör, och dom gör som dom alltid gjort eftersom det fungerar bra och allt är alltid "säkra kort". Detta resulterar lätt i att utvecklingen och viljan att "testa" nya saker inte finns där, och utveckling är enormt viktigt. Källa`?
van Caine Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Nej, med tanke på vad som brukar finnas i matringsstudios så är jag ganska övertygad om att man inte behöver oroa sig över att det blir digitalt och kallt... om man säger så. Inte längre, nej :-) När jag gjorde mitt första konstruktiva masteringjobb '98 (den vad jag vet första officiella CD-skivan mad Karl Gerhard) så var plugins helt värdelösa. Det jobbet slutade med att jag gjorde precis all dynamisk kontroll manuellt och EQ analogt. Nu för tiden är det mest analoga gitarreffekter och extrem high-end (exempelvis SSL och Neve) som fortfarande spöar plugins med råge...även om jag fortfarande absolut använder grymt mycket analoga effekter och processorer för att jag älskar grit :-) Att digitalt ansågs (med rätta) att låta kallt berodde på både väldigt dåliga omvandlare, plus att datortekniken inte orkade med att driva ljudprocesser så som dom behövde. Nu är just den kallheten något jag och många andra eftersträvar till många ljudkällor :-) Trevlig tråd...Tycker att CR masteringen lät väldigt kompetent jämfört med den andra masteringen. *rask edit* Själv tycker jag att man inte ska mastra något som man mixat och arbetat med i en lång period, man behöver nya öron och andra infallsvinklar angående ljudbild...// Kaj Indeed! Jag har inte känt på materialet som så, har inte tid heller, men jag fick en känsla av att CR gjort vad dom gjort för att det kan ha varit valet med minst nackdelar. En mix blir aldrig bättre av mastering, det är inte det mastering är till för, den blir bara snyggare, mer polerad, och med bättre ljudbild. Nya öron är guld värt när man mixat länge och väl, det är den huvudsakliga orsaken varför inga av mina kontakter inom musik har nån närmare lust att skaffa sina egna masteringprylar. När du säger "uträknad" release, utgår du från bpm som du gör om till millisekunder (samma princip som med pre-delay)? Jag brukar använda mig av åttondelar eller sextondelar ibland när jag sätter releasen på t.ex. en virvel. Jag mastrar sällan eller aldrig, men det låter ju ganska logiskt. Release, jag förutsätter att vi snackar compressor och limiter här, påverkar först och främst basen. Det är något man bäst lyssnar sig fram till vad som funkar, olika material har extremt olika behov. Din tabell när det gäller delay är dock schysst! Rent allmänt undrar jag om inte alla pluggar o burkar, hur dyra de än är, påverkar ljudet anings lite grann till det sämre, åt nån sorts digital kyla? Alltså att det är att föredra att köra mastern genom så få ljudomvandlare som möjligt? Tex enbart eq plus limiter?. Oh yes, men det är inte kyla man riskerar. Som jag skrev tidigare i det här inlägget, sånt berodde mest på att omvandlarna hade kraftig digital distorsion som gav huvudsakligen väldigt skrikig högmid och tunn bas. Vad vi riskerar genom att använda för många olika effekter nu för tiden är framför allt artefakter i ljudet och väldigt tydliga fasförvrängningar. Det finns en orsak att rena mastering-pluggar kostar en sinnessjuk mängd datorkraft, och hårdvaruburkar ungefär som ett mindre land, men även med såpass rena effekter/processorer så måste man vara försiktig. Själv går jag alltid tillbaka till scratch om (när) jag upptäcker att det blivit för mycket. Det är viktigt att försöka fixa till det som verkligen stör, men det är precis lika viktigt att aldrig någonsin lägga till något som inte verkligen behövs och gör tydlig skillnad. Om man fixar till en sak i mastering så riskerar man att samtidigt förstöra något annat.
Herbeck Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Det blir lite fel att diskutera Cuttingroom som om alla som jobbade där hade samma tillvägagångssätt att mastra. Jag tror dom flesta ME's där jobbar på sina lite egna vis, med specialisering på t.ex. olika genres, surround och annat som kan vara en "stordrift" fördel. Inget fel i att använda Cuttingroom, men man bör även veta VEM man jobbar med så att man kan ha en konstruktiv dialog med vederbörande.
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Jag kan också sticka in med att ALLA jag känner som har använt CR (en hel del) har suttit med och det har inte varit något problem med att få göra det om någon tror något annat.
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Jag kan också sticka in med att ALLA jag känner som har använt CR (en hel del) har suttit med och det har inte varit något problem med att få göra det om någon tror något annat. Jag bor dock i Portugal:) Men vad har ni för kritik mot CRs mastering så ska jag framföra den till dem och se vad de säger etc? Som tidigare sagt så har de två masteringalternativ och jag valde det dyraste som ska vara "pricken över i:et" som de själv säger.
Casperfren Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Jag tyckte original mix lät bättre än CR:s master. Jag tyckte dock att Mikeys master förbättrade mixen helt klart. Mycket klarare, och fortfarande tyngd i beatsen! Ändå inte riktigt där med "crispet" om jag nu minns rätt. Men det är en petitess. Mvh
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Lyssnade ur mina högtalare nu och även om jag inte är bra på att definiera olika saker i ljudet etc, så sätter jag hellre på mikeys version 10 dagar av 10. Jag är glad att det är en del som håller med också. Plockade bort cutting rooms version nu. Drar ett pm imorgon Mikey, mycket att göra, lite tid:P
Frekvensspektrumanalysator Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Man kan vara jävligt duktig även om man inte är bäst. Ljud är väl ingen tävling?
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 ....hmmmmm.... ...det är ju fan så man blir sugen på att testa att göra en master på materialet.... Kan TS skicka en högupplöst fil mån tro? Piiiz! /Crunch'
illerrre Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 ....hmmmmm.... ...det är ju fan så man blir sugen på att testa att göra en master på materialet.... Kan TS skicka en högupplöst fil mån tro? Piiiz! /Crunch' Haha, ja självklart kan jag det. Säg vart jag ska skicka filen så gör jag det imorgon.
Jon Rinneby Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 (redigerat) Ställer du upp och gör en master på en ny låt åt TS? Låt oss kalla det "fair play" där både du, jag och övriga intresserade får en pre-master på en ny låt samtidigt. Vi gör våra egna versioner, och sedan lägger TS ut dessa samtidigt. Då är "tävlingen" stängd! Allt för att det verkligen ska vara "fair play"!! Jag ställer upp på det gratis, och TS får en gratis master till. Ingen har något att förlora på det, eller hur? Det låter väl bra? Vänligen Mikey Jag har en färsk mix från illerrre liggandes om ni är intresserade? mvh Jon Redigerat 14 augusti 2012 av Yllet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.