lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 @lonewind: Har du någon ny på gång? /Mikey Det har jag förstås men jag letar inte ny masteringsstudio. Har nyligen hittat den mix/master-lösning som passar mig bäst och vill vara konsekvent med detta album.
lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Haha, nejdå... Det var lite skämtsamt sagt bara... Jag gör det gärna för skojs skull 🙂 Kul att visa framfötterna för eventuella nya kunder bara 🙂 Vänligen Mikey Jag förstår, det är så lätt att missförstå varandra i såna här sammanhang där det finns både folk som jobbar med det och sådana som gör det bara för skojs skull så ville bara vara tydlig.
lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Ok. Det blir säkert bra. Vänligen Mikey Menade förstås inte att säga min dörr för evigt är stängd för andra möjligheter, bara just under jobbet med detta album.
Neosus Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Lägg flera ord, men.... Dire Straits är en av mina favoriter, och även en av de plattor jag "lekte" med för länge sedan, d.v.s. Brothers in Arms.... Körde lite "Loudness war"-aktivitet på den plattan, haha.... 🙂 Ahhhh..... CD-spelarens intåg.... 🙂 Behöver du en master-test? Vänligen Mikey Haha.. jo Dire Straits var riktigt bra. Jag har väl inget vettigt att mastra nu men har du annat du vill visa upp så vore det kul! 😄
lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 Va sjutton, nu... med vin i kroppen, så ger jag bort mastrar till höger och vänster.... huh.... får sluta nu.... hehe... Hehe, känner igen det där.
lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 haha... ehh... Ja, jag säger skål på dig då 🙂 /Mikey 😄
lonewind Postat 10 augusti 2012 Postat 10 augusti 2012 @Lonewind: Det var jäklar vilken låg volym du har på pre-mastern.... -6 till - 10 dbfs räcker gott 🙂 [edit] Det blir ändå inga problem, men.... "I'm just saying" 🙂 /Mikey Det är möjligt men inget jag vet något om då jag inte mixat. 🙂
Jon Rinneby Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Jupp det är jag som "mixat" låten och jag tackar för de fina orden. Har ett litet sammarbete med illerre där jag proddar upp hans rapp till färdiga beats. Vet dock inte vem som gör beatsen. mvh Jon
joachime Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Mixen är klart bättre än båda mastringar, imho.
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Mixen är klart bättre än båda mastringar, imho. Vad var det jag sa? Där hör ni!
Jon Rinneby Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Mixen är klart bättre än båda mastringar, imho. 😊
illerrre Postat 11 augusti 2012 Trådstartare Postat 11 augusti 2012 Mixen är klart bättre än båda mastringar, imho. Det suger ju en aning när man så ofta läst att ju bättre mixen är desto bättre blir mastringen.
van Caine Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 En duktig tekniker klarar sig utan dyr hårdvara och kan absolut skapa en lika bra master "in the box" om denne kan sin lyssning. Låt mig ge dig ett exempel: Du ska måla som en konstnär en gång gjort. Du vet hur du använder penslar och en pallette. Du får, av läraren, de dyraste penslarna, färgerna och ett stativ. Lyckas du måla som den där konstnären gjort? Eller ens i närheten? NEJ, och svaret är att du inte har denna talang, och det spelar liksom ingen som helst roll om du har svindyra färger eller penslar. HADE DU däremot denna talang så skulle du kunna måla med de billigaste penslarna och färgerna med ett fullgott resultat därför att jobbet i sig ligger inte i penslarna och färgerna! Nej, en dålig tekniker bli aldrig bra oavsett hur schyssta prylar han har. Och en bra tekniker kan skapa schyssta saker med dåliga prylar. Men en bra tekniker kan skapa direkta mästerverk med riktigt bra prylar. Jag umgås mycket med konstnärer, och har ett förflutet som reklamtecknare. Det är sant att man med vilka penslar eller pennor som helst kan skapa uttrycksfulla och vackra målningar/teckningar, men ska man återskapa andras verk eller göra något riktigt naturtroget så krävs det färgpigment som är up to par, för att inte tala om har rätt fysiska egenskaper. Vad gäller penslar och papper så gäller exakt samma sak där; dåliga doningar, sämre resultat. Så länge det gäller rent artistiskt uttryck så kan man göra precis som man vill, men mastering har inte mycket med artistiskt uttryck att göra på det sättet, och måste hålla professionalitet och konsekvens. Om inte kunden uttryckligen sagt den vill ha materialet hårt färgat så måste utrustningen vara extremt pålitlig och transparent. Och teknikern kompetent.
van Caine Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Jag gillade verkligen inte Xarc's version, men tycker båda har en lite jobbig och stixig diskant. Visserligen gömmer den sig (givetvis) redan i mixen, men där är den inte på långa vägar lika tydlig, och det är nåt dom borde polerat lite. Hade velat ha den lite renare... 1
Jon Rinneby Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 (redigerat) Jag gillade verkligen inte Xarc's version, men tycker båda har en lite jobbig och stixig diskant. Visserligen gömmer den sig (givetvis) redan i mixen, men där är den inte på långa vägar lika tydlig, och det är nåt dom borde polerat lite. Hade velat ha den lite renare... Gömmer sig givetvis i mixen? mvh Jon Redigerat 11 augusti 2012 av Yllet
van Caine Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Vad jag menade var att det spökande frekvensområdet fanns gömt i mixen redan, men innan kompression så var det mindre framträdande och gav mer en känsla av dynamik. Nu är det väldigt hörbart, och borde blivit urgröpt lite. Vad jag menade med "givetvis" var att det inte var en artefakt av själva masteringen, som exempelvis disten i Xarc's version var, utan något som fanns ifrån början :-) ....även om jag tycker båda borde gjort nåt åt saken...
Jon Rinneby Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 (redigerat) Vad jag menade var att det spökande frekvensområdet fanns gömt i mixen redan, men innan kompression så var det mindre framträdande och gav mer en känsla av dynamik. Nu är det väldigt hörbart, och borde blivit urgröpt lite. Vad jag menade med "givetvis" var att det inte var en artefakt av själva masteringen, som exempelvis disten i Xarc's version var, utan något som fanns ifrån början :-) ....även om jag tycker båda borde gjort nåt åt saken... Fast det är väl snarare så att mastringen såfall lyfter fram fel frekvenser i mixen och inte tvärt om? Varför cuttingroom skulle göra detta är dock bortom mitt förstånd, och kanske är fallet så att deras mastring överanalyseras... (man letar fel istället för att lyssna) /Jon Redigerat 11 augusti 2012 av Yllet
illerrre Postat 12 augusti 2012 Trådstartare Postat 12 augusti 2012 Sounds good Mikey, ska bli kul att höra!
illerrre Postat 12 augusti 2012 Trådstartare Postat 12 augusti 2012 (redigerat) www.soundclick.com/illerill Mikey's ligger uppe nu under Delirious Music Mastering Tog även bort xarc masterings då de var ute ur matchen redan efter cutting rooms version. Redigerat 13 augusti 2012 av illerrre
Neosus Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 www.soundclick.com/illerill Mikey's ligger uppe nu under Delirious Music Mastering Härligt! Känns betydligt trevligare att lyssna på nu.. Pianot är inte lika pumpig som i dom andra versionerna. (Lyssnar i lapptoppen) Snyggt!
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Tycker du gjorde ett fint jobb Mikey! Ganska klara skillnader mellan CR och din, båda med olika fördelar. Jag tycker om att du faktiskt städat lite grann som du nämner i nåt inlägg ovan samtidigt som jag tycker att CR:s version har ett lite mer modernt ljud. Bra båda två som sagt.
pressrec Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 [Edit] Eftersom jag åkte på en eller flera "dängor" om att inte ge råd, så lämnar jag här en del värdefulla punkter 🙂 Lite info om masteringen på denna låt: - Narrow EQ: 9 punkters "sökning" och ned-justering - Basen "urgröpt" och justerad för att lämna mer "plats" åt andra ljud i mixen samt skapa "klarhet". - HH nedtagen (vid förändring i mellan-nedre frekvenser "poppade" HH fram lite väl mycket och "bråkade" lite). - Mer kontrollerad sång vad gäller både nivå och frekvenser. - Low-pass / Hi-pass (med egna justerings-punkter i kurvan i sig). - Slutregel/masterregel automatiserad för start, tystnad samt slut-delay svansen (manuell bruskontroll). - Dithering/Maximizer: Waves L3 Ultramaximizer (Type:1 - ULTRA). Uträknad( 😉 ) release-time. …. samt ytterligare processing som jag av olika skäl inte vill nämna, men ovan är lite av grunderna. Masteringen tog ca. 3 timmar av denna låt. Vänligen Mikey Det var precis det här jag efterlyste när vi hade vårt lilla "gruff" som numera är borttaget. Thumbs up! Och hoppas att du inte har några bad feelings. Fö löjligt mycket engelska uttryck i ovan stående mening. Jaja, får bättra mig i framtiden och skriva lite mer ifrån den svenska vokabulären.
BluesBoy Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Nu har jag endast lyssnat i mina datorhögtalare, så det kanske inte är relevant, men jag upplevde den lite vassare än CR's, vilket blev lite jobbigt. Inte på något sätt en dålig mastring, men jag föredrar nog CR's i detta fall. Kanske helt enkelt pga högtalarna eller att jag faktiskt inte förstår mig på musiken och hur den skall låta. Bättre än Xarc's i alla fall. Bra att Du lade in en liten "förklaring" till mastringen också. Det visar att Du tänkt till och kan tänkas ha belägg för många inlägg Du gjort tidigare. 😉 Tack för lyssningen och ett stort plus till att Du ställde upp på en gratismastring. Edit: Glömt ord Redigerat 13 augusti 2012 av BluesBoy
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Jag lyssnar i bra lurar, öppna DT 990 Pro, genom dåligt (?) hörlursuttag i laptoppen. Har lyssnat flera ggr, Cutting Rooms ljud vinner hos mig på mer och göttigare bas,(utan skorr) och Delirious-versionen har mer vass och framträdande hihat. I en hiphoplåt som denna bör det enligt Fender King vara mycket lågbas för att knuffa låten framåt. Sånt här kan man ju säkert resonera om också med både Mikey och CR, smaken ang lågbasen är säkert olika även hiphopare sinsemellan.. Tråden lyfte ju rejält nu och Mikey visar att han är proffsig och inte mest arg. Thumbs up för det. 😎 - 55
Hipsterloffot (oregistrerad) Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 När du säger "uträknad" release, utgår du från bpm som du gör om till millisekunder (samma princip som med pre-delay)? Jag brukar använda mig av åttondelar eller sextondelar ibland när jag sätter releasen på t.ex. en virvel. Jag mastrar sällan eller aldrig, men det låter ju ganska logiskt. Jag brukar använda den här. Utveckla gärna. 🙂
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Tack för vänliga ord, Nilsson! Dock måste jag be dig lyssna igen (kan vara åldern) på HiHaten i båda versionerna. CuttingRooms HiHat är bra mycket vassare och mer störande. AudioTechnica ATH-M50 (mina referenslurar). Vänligen Mikey Ok ska lyssna även i ATH-M50, har även såna. Men min erfarenhet av dem är att de INTE avslöjar om det är för vasst i de översta hihatkrispen. Trots åldern är jag känslig för när det är för mycket diskant, borde vara tvärtom. Sen låter det ju extremt olika i olika lyssningar, även de som kostar lite...
kardo Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Cutting Rooms : sången sticker ut för mycket så det skär i öronen Delirious-versionen : för basig ,tycker den låter lite vass men dock inget som är väldigt störande. Men smaken är som baken . Redigerat 13 augusti 2012 av kardo
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Lyssnar igen i ATH-M50... Tycker ändå CR vinner på läckrare bas. Det ensamma pianot i början låter snyggare i deras version också, även om jag kanske skulle skurit lite nånstans i låg mid där. I de här lurarna är skillnaden i hihatens vasshet mindre.................................................. ..........................Sångljudet, där vinner din version Mikey. Skär liiite i 10 eller 12 khz och fetta på vid 65 hz så är du bäst. Utan mäktig bas blir låten jobbig att lyssna på. Jag har även ett par Beyerdynamic DT250, men de har bara den större teleproppen så de går inte in i laptoppen, men de skulle säkert oxå avslöja den vassa toppen på ett sätt som ATH-M50 inte gör. Nu när jag lyssnat förton ggr känns det som att jag skulle vilja nån sorts svagt reverb på alltihop. Det skulle göra hihaten mjukare också.
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Cutting Rooms : sången sticker ut för mycket så det skär i öronen Delirious-versionen : för basig ,tycker den låter lite vass men dock inget som är väldigt störande. Men smaken är som baken . Delirious-versionen : för basig????? Allvar? Den har ju mkt mindre bas än Cutting Rooms..
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 För att få lite mer rättvisa sänkte jag volymen pyttelite på CRs versionen jmf med Mikeys, två streck ungf på spelaren, CRs version är lite starkare, hårdare med limitern atagligen. Intressant som fan det här. Är ljuden MP3 så kommer man ju aldrig ifrån att cymbalerna låter taskigt, eller hur?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.