Jump to content
Annons

Ditt bästa mixtips?


Hipsterloffot (oregistrerad)

Recommended Posts

Hipsterloffot (oregistrerad)

Hej.

jag märker att det inte är så mycket trådar om mixning här 😛

Tänkte om vi kunde dela med oss lite av våra favoritknep, leka lite In The Lair liksom (om nu någon har sett Pensados Place).

Jag kör t.ex. nästan alltid mina vocals genom en gammal Tandbergbandspelare för att få lite härlig saturation. Finns ingen plugg

som slår den känslan.

Sen skulle jag vilja ha lite tips på reverb. Vad använder ni för reverbs på era vocals?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Sen skulle jag vilja ha lite tips på reverb. Vad använder ni för reverbs på era vocals?

Det beror ju på vad för resultat man är ute efter vilken man använder. Men det är inte så viktigt vilken man använder. Det viktigaste är att man vet hur man använder ett reverb. Plate brukar vara en favorit för många. Men använder sällan reverb på sång. Delay däremot. Reverb på körer däremot.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars har jag highpassfilter som en slags religion, så länge det inte övergörs.

Highpassfilter som religion är ganska radikalt, det blir lätt lite sterilt.

Ett Lowshelf-filter kan ofta låta lite naturligare, om det nu är det man är ute efter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Highpassfilter som religion är ganska radikalt, det blir lätt lite sterilt.

Ett Lowshelf-filter kan ofta låta lite naturligare, om det nu är det man är ute efter....

Struntsnack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Högpassfiltrera, sparsmakad kompression för att stabilisera, hellre delay än reverb.

Men först och främst är det ju trevligt att jobba med en låt där instrumenteringen tillåter att bara dra upp reglarna och ändå tycka att det låter finfint. Massera inte in ljud/instrument som inte passar från början.

Redigerat av submix
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa mix tips 'är tyvärr att öva. Ju bättre jag blivit på att tracka och mixa desto mindre pluggar använder jag. Använder ytterst lite pluggar nu för tiden om man jämför för några år sedan. Bra grundljud lite eq, kompressions en är det klart.

Om OP vill ha plugin tips som verkligen gör skillnad kan jag rekommendera Slate VCC (BritN emulation) och Reel Tapebus. Riktigt bra plugins som bara gör mixen bättre när man lägger på dem på bussar och master etc 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det finns massa eq, compressor osv i din DAW, betyder det inte att du måste använda det på varje spår; lyssna innan du skruvar är ett bra tips. 😉

Har tagit tid för mig att fatta det, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa mix tips 'är tyvärr att öva. Ju bättre jag blivit på att tracka och mixa desto mindre pluggar använder jag. Använder ytterst lite pluggar nu för tiden om man jämför för några år sedan. Bra grundljud lite eq, kompressions en är det klart.

Måste hålla med, dock så måste jag erkänna att jag inte är någon höjdare på att mixa, men ju bättre jag blivit desto mindre pluggar och andra trick behöver jag använda för att det ska låta ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen finns det inget sm slår att ha en studio. Att spela in, ha en deadline, göra klart så gott man kan och sen gå vidare. Otroligt utvecklande. I början var det mycket, - Jag har läst att man skall sätta upp mickarna så här" till att tänka kreativt och göra på ett visst sätt för att det helt enkelt lät bäst. Jag har blivit så mycket bättre på mina 2 år jag har haft min studio. Jag har gått från att vara en bra hemmamixare till att ha blivit en proffessionel mixare och producent tack vare all erfanhet jag fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle jag vilja ha lite tips på reverb. Vad använder ni för reverbs på era vocals?

På sång har jag gärna 2st Plåtar (EMT-140 UAD) och blandar då med en med kort tid och en med lite längre. Ibland kan jag även blanda in en gnutta Medium Hall också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om att mixa i mono när man kör i bara lurar? Hjälper det att översätta mixen till högtalare?

Ett annat knep att köra allt under 300 hz i mono, vad tycker ni, blir det bättre resultat eller är det bara en tradition från vinyltiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle jag vilja ha lite tips på reverb. Vad använder ni för reverbs på era vocals?

På sång gillar jag att ha en delay-skugga på kanske 80 ms och bara en studs där jag skär lite botten och topp och sedan antingen ett längre delay på typ fjärdedelar med ett par studs. Eller ett reverb. Hall, Rom eller Plåt beroende på vad som passar och sedan en ganska lång Rt60. Utgår ofta från 3 sekunder. Har alltid ett pre delay på ca 130ms och sedan skär jag allt topp till ner runt 5kHz och all botten under 300Hz. Men allt beror på låten.

Jag använder Exciter i tid och otid för att få lite lyxigare ljudbild. Jag upplever att det låter bättre än att boosta diskant med Eq.

Väldigt många spår går att skära ett par decibel runt 200-500 Hz. Väldigt många instrument har mycket information kring dessa frekvenser och drar man ner lite där på allt låter det oftast bättre.

Det kan också vara användbart att lägga lite expander på Overheadkanaler som släpper igenom virvelslag, kick och cymbaler men som sänker hihaten lite försiktigt. Hihat liggar oftast lite för start annars.

Förskjut rumsmickarna till ditt trumset ca 10 ms. Rummet låter genast mycket maffigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sup inte när du mixar! 😆

Eller gör det och sen när du är nykter gör en ny mix och jämför. Sedan fasvänder du mastrarna mot varandra och komprimerar stenhårt och blandar ut med en tredje mix.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller gör det och sen när du är nykter gör en ny mix och jämför. Sedan fasvänder du mastrarna mot varandra och komprimerar stenhårt och blandar ut med en tredje mix.

Haha...

Ett vettigt tips från mig är att kosta på sig ett par öppna lurar att alternera med från monitorerna. Mina DT 990 Pro är nog bland det bästa jag köpt. Slutna lurar är inte samma sak alls.

Enligt mig då - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...