Björn Olsberg Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Passade på att sluta när jag i Indonesien åkte på något som de kallade "röda febern". Fungerade fint den första veckan, men kulminerade vid 2-veckorsstrecket - då var det ett rent helvete. Var tvungen att göra något och tog en liten tuggtobak. Satte gränsen vid max 2 tuggtobak om dagen - och kunde sluta helt efter ytterligare runt en månad. Sedan var jag helt fri i 2,5 år innan jag åkte ner till Indonesien igen och torskade på kretek-cigaretter (med kryddnejlika 🙂). Nu snusar jag igen, men har just börjat varva med nikotinfritt.
VacUm Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Hur smakar dom där nikotinfria? Är dom helt meningslösa eller påminner det om snus?
wonderboy Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Hur smakar dom där nikotinfria? Är dom helt meningslösa eller påminner det om snus? Ja, de är helt menlösa! Jag håller själv på med "Choice". Har provat peppar och citron men "fastnat" för "Mumma". Den innehåller inget snus och ingen nikotin, bara mynta, kardemumma och peppar i portionförpackning. Dels har jag svårt med protionsförpackningen, torr och tråkig. Sen smakar det inget nämnvärt heller. Det tragiska är att jag behöver ha någonting under läppen! Egentligen hade det säkert kunna vara en bit papper, blomjord eller vad som helst! Men nejdå, jag går och handlar en sån här dosa för 25 kr istället, lika mycket som snuset kostade mig!!! Så för att svara på din fråga, VacUm, det är inte alls meningslösa! Någon tjänar en massa pengar på idioter som mig!
VacUm Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Hur smakar dom där nikotinfria? Är dom helt meningslösa eller påminner det om snus? Ja, de är helt menlösa! Jag håller själv på med "Choice". Har provat peppar och citron men "fastnat" för "Mumma". Den innehåller inget snus och ingen nikotin, bara mynta, kardemumma och peppar i portionförpackning. Dels har jag svårt med protionsförpackningen, torr och tråkig. Sen smakar det inget nämnvärt heller. Det tragiska är att jag behöver ha någonting under läppen! Egentligen hade det säkert kunna vara en bit papper, blomjord eller vad som helst! Men nejdå, jag går och handlar en sån här dosa för 25 kr istället, lika mycket som snuset kostade mig!!! Så för att svara på din fråga, VacUm, det är inte alls meningslösa! Någon tjänar en massa pengar på idioter som mig! 😛 lol Ok, då vet jag...
ChrioN Postat 14 mars 2005 Trådstartare Postat 14 mars 2005 Jag kör fortfarande med 3st snusar om dagen. Och det är som wonderboy säger, det svåra/jobbiga är att ha läppen fri.
Björn Olsberg Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Choice har en fördel: pepparn gör att det sticker i läppen. Efter 20 minuter när påsen har blött upp sig, så är det nästan som vanligt snus. Fyller upp läppen fint och fräter gott. 😄 Men visst hade det gått lika bra med torvmull eller kaffesump.
jarlo Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Att sluta var skitsvårt tycker jag, men jag hade inge problem att skära ner. Jag snusade inte så mycket innan (2-3 dosor i veckan) och nu kör jag en dosa i veckan. Jag köper en dosa när helgen börjar närma sig, snusar upp det mesta under helgen och sparar några prillor som jag ransonerar ut efter följande prioritetslista: 1. Lunchsnusen - Måste ha snus efter lunchen på jobbet! 2. Efter middagen - En klassiker 3. Morgonsnusen - Om man har råd att lyxa till lite 🙂
MagnusBryngelsson Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Hmm har precis fallit tillbaka efter 7 månaders total snustorka.. suck.. /M
tomazopantera Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Varför måste alla som pysslar med musik vara så drogberoende...? Hur vore det med lite regelbunden motion och andra sunda livsvanor? 😄
Sonnert Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Varför måste alla som pysslar med musik vara så drogberoende...? så Dr-pepper ÄR altså en drog. som jag misstänkt hela tiden då. 😄
Brynolf Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Ganska intressant fenomen, faktiskt. Jag känner INGEN som gör anspråk på att både vara ljudteknikintresserad och nikotinfri på samma gång...
punkrockdude Postat 16 mars 2005 Postat 16 mars 2005 Jag är väl inte ensam om att även snusa när jag sover? Hehe.
PunkMackan (oregistrerad) Postat 16 mars 2005 Postat 16 mars 2005 Om man har snus o vet att de finns då är de inte svårt att motstå. Men är de torsk i burken då vill man väldigt gärna ha en snus. Allt är psykiskt. De handlar om att bryta vanor. Man behöver inte ha viljan att sluta det går ändå. PunkrockDude: du är inte ensam om att sova med snus. Ja somnar alltid med snus fast inte med vilja.
karl Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 PunkrockDude: du är inte ensam om att sova med snus. Ja somnar alltid med snus fast inte med vilja. Me too 🙂 suck ...det är inte så sunt det man håller på med 🙂
ChrioN Postat 28 mars 2005 Trådstartare Postat 28 mars 2005 PunkrockDude: du är inte ensam om att sova med snus. Ja somnar alltid med snus fast inte med vilja. Me too 🙂 suck ...det är inte så sunt det man håller på med 🙁 det var då min kompis slutade snusa... f.ö. så snusar jag fortfarande bara 3 snusar om dagen! 🙂 Går skitbra, en dosa håller typ i en hel vecka.
Nudel af Ludenben Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Min polare kontrade min låt Your browser does not support the HTML5 audio tag men en annan låt. "Vad är det vi söker, som varken snusar eller röker???" Finn svaret här: Your browser does not support the HTML5 audio tag Vilken sörja låt. Jag garvar fortffarande...
mehul (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 nu blev jag peppad på att prova sluta... tryckte nyss in den sista, får se hur länge det går...
Matthew L Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Om man inte känner för att slänga pengar på Choice så kan man alltid peta upp 1/3 dels tepåse under läppen. Favorit är Black currant...Kostar iofs också pengar men är bra för oss budgetnissar. Om man vill ha nikotinkicken så kan man prega in lite piptobak i tepåsen. 😆
wonderboy Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Fick återfall igår!!!!! Har varit utomlands en vecka och hade planerat det så att min sista tobaksfria och nikotinfria Choicedosa skulle ta slut, vilket den också gjorde redan första dagen. Detta gick hur fint som helst, tänkte inte ens på det under hela utlandsveckan. Kom hem i söndags, gick också fint. Igår, måndag, första arbetsdagen, fullständigt vansinnigt snus-sug! Inget som helst intresse för Choice, bara snus! Nu fick jag i och för sig bara tag i en påse General (brukade snusa lössnus) men det fick gå. Hade inne den i nästan två timmar, ljuvligt! Det snurrade mysigt och underbart! Jag höll i en Protoolsgenomgång för 9 vrålintresserade killar och det var nog bland det mest ostrukturerade jag gjort någon gång! Lägg då märke till att denna genomgång har jag kört säkert tio gånger innan och är egentligen hur förberedd som helst men jag ballade ur totalt. Sen slängde jag snusen och gick på lunch. På eftermiddagen så råkade jag berätta om mitt lilla snedsteg för några kollegor. En av dem öppnade då sin portionsdosa och sa: "Här - ge efter! Du vet att Du vill det!" Vips, så hade jag stoppat in en till! Den åkte dock ut efter tio minuter och sen vidtog Ågren! Både Ågren och snus-sug finns kvar idag. Hur skall detta gå?
Haunted-Mansion Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Sluta snusa tycker jag är riktigt jobbigt! Om man är van att ha en prilla inne dygnet runt i ett par års tid så känns det som det har blivit en del av en själv på nåt sätt. Jag har inte helt slutat! ,men snusar kanske bara ca 5% av det jag gjorde förut. 🙂
et.phone.home Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Faktum är att det går att sluta. Jag snusade en och en halv dosa per dag under ca 5 års tid. Jag slutade enbart för att det kostade för mycket, sen hade jag nånstans i bakhuvudet att det vore ganska lämpligt att vara snusfri om man nån gång träffade en flickvän. Men som ljudteknikintresserad och musiker så gör man inte det, och då är det bara det ekonomiska faktorn kvar, men den fick mig ändå att ta steget fullt ut. Jag började med att inse att det var dyrt. Sen körde nikotinplåster i 3 veckor, full styrka, för att få bort känslan att vilja lägga in nåt under läppen. Sen tappar man lusten att vilja sitta uppe vid datorn. Kaffekonsumtionen steg i höjden. Men nu har jag varit fri i typ 4 månader och känner mig inte direkt sugen längre. Och det går fortfarande att sitta uppe till 06 på morgonen och skriva sina billboardettor utan att behöva sukta efter en prilla. Ha det, heeej!
ChrioN Postat 11 april 2005 Trådstartare Postat 11 april 2005 update snusar bara 2st om dagen nu. hur lungt som helst.
Matthew L Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 hur lungt som helst Börja inte röka bara, det gillar inte lungorna 😲
ChrioN Postat 11 april 2005 Trådstartare Postat 11 april 2005 Skulle aldrig falla mig in att röka. Tobak.
karl Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Det är en intressant tråd att återkomma till då och då för att följa allas kamp mot prillan....själv går jag bara i vaga tankar om att ge upp ett långvarit snusbegär och tror väl inte ens att jag har närvaron att lyckas då jag också klättrat på väggarna då jag nå'n gång försökt lägga av. En gång bestämde jag mig en kväll och gick ut på balkongen och skicka iväg dosan med all kraft jag kunde....framåt sjutiden på morgonen gick jag ut och leta efter den....så mycket karaktär har jag... 😛 men jag såg att wonderboy fundera efter påtryckning av döttrarna(lycka till) så man kan ju söka kraft därifrån,från barnen för det är väl inte riktigt nyttigt heller, att ha en snus inne så gått som hela dagarna och en bit in på natten(när man sitter och häckar på forumet)....kämpigt ämne det här.... 😏😏
hackeman Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 På tal om det, Karl... jag är ju skyldig dig en packe Marlboro Light!! 😛
wicked_s Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Jag är väl inte ensam om att även snusa när jag sover? Hehe. Nej det är du inte. Tanten här hemma brukar slå mig i skallen varje morgon...
karl Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 På tal om det, Karl... jag är ju skyldig dig en packe Marlboro Light!! Som sagt jag röker när jag dricker öl...och vad tiden lider 😲
Jonte Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Någon som tyckte att tråden är kul... Hatar den, då jag har försökt sluta 3 ggr i år redan, och man får dåligt samvete 😉 Ärligt så är tråden ganska kul, men funderar på att skita i att sluta just nu... Senast var jag i Norge och åkte utför.. Rökning förbjuden på krogen, massa fysisk aktivitet, och ingen av kompisarna där rökade eller snusade... Så väck med både snuset och cigaretterna... Höll upp från fredagen till söndagen under resan, och efterföljande vecka.. Tills det blev helg.. Precis som vanligt med andra ord... Lite öl, och cigaretter. Gott som fan 😛 Men sen är det ju kört igen... Jaja... Får ta mig i kragen... Elda upp skiten eller något... Ge bort det till någon stackars kompis som också sitter med skiten... Kanske elda upp Statoil som säljer skiten? 😳😉 Man mår som en Prince, fast inte lika länge... Eller något... Snusar dock mer än vad jag rökar...
wonderboy Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Metropol gör påssnus. Jag har nu provat "Kaktus", rolig, och "Lakristrot", svingod! Ja, jag snusar igen med skall naturligtvis sluta. Jag har också köpt en Probe men i påsform. Så fort jag snusat upp detta skall jag sluta igen, jag lovar! såg för övrigt ett anslag om någon ny tobaksfri och nikotinfri snus häromdagen. Återkommer med rapport när jag vet mera. Det är farligt därute för en stackars nikotinist!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.