Jump to content
Annons

Sluta snusa


ChrioN

Recommended Posts

Tog min sista snus för några timmar sedan, och det börjar bli lite jobbigt nu. Men absolut inget dödsfarligt. Än så länge. Någon som har lyckats sluta och som har några erfarenheter eller tips att bjussa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag slutade för några år sedan och höll uppe i ett halvår.... sedan började jag igen..det bästa jag någonsin gjort! (att börja igen alltså)

Är helt övertygad om att talesättet "fint som snus" är sant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt övertygad om att talesättet "fint som snus" är sant...

Håller med. Det är liksom värt det. Att stoppa in en snus i mun efter maten är nästan lika viktigt som en kopp kaffe på morgonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade snuska för att kunna retas med mina snusande arbetskamrater...

Om man verkligen vill sluta så är det inga problem. Det svåra brukar vara just att hitta den rätta viljan... Själva snussuget brukar försvinna efter en fem sex år...

😮

De två första veckorna är värst. Men säkert kan man lindra ångesten med nikkofritt snus...

snus är jävligt vidrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snus är godis. Ärligt talat har jag inte en enda anledning till att sluta. En grej borde ju vara att det kostar pengar, men seriöst, jag snusar bara en stock i månaden. Det är 200kr. Det är ju ingenting egentligen! Sen så har jag aldrig hål i tänderna längre.

Vafasen ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt det där...Jag har gjort några break genom åren och det handlar nog mest som sas här ovan att bestämma sig, själva nikotinbegäret går ju bort relativt fort men the social part är det svårare med.

Jag la av helt några år men då rökte jag istället och hur bra är det 😮 men med snuset blir det bara värre...snus hela dagen och vaknar jag till på natten åker en portionssnus in....bedrövligt men jag har lovat mina döttrar att sluta och med den moroten kanske det går 😮

keep trying

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt övertygad om att talesättet "fint som snus" är sant...

Håller med. Det är liksom värt det. Att stoppa in en snus i mun efter maten är nästan lika viktigt som en kopp kaffe på morgonen.

Det är därför man varken snusar/röker eller dricker kaffe 😉

och visst fan mår man bra ändå 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog min sista snus för några timmar sedan, och det börjar bli lite jobbigt nu. Men absolut inget dödsfarligt. Än så länge. Någon som har lyckats sluta och som har några erfarenheter eller tips att bjussa på?

det är svårt att sluta om du inte är extremt motiverad. åtminstone så är det svårt att låta bli att börja igen.

suget kommer när du inte är upptagen med att tänka på viktigare saker, och därför går suget i vågor.

det första du bör göra är att se till att inte ha tillgång till snuset.

acceptera att det är jobbigt och tillåt dig att vara odräglig.

jag slutade snusa för många år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur jobbig första natten var.

det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt övertygad om att talesättet "fint som snus" är sant...

Håller med. Det är liksom värt det. Att stoppa in en snus i mun efter maten är nästan lika viktigt som en kopp kaffe på morgonen.

Det är därför man varken snusar/röker eller dricker kaffe 😲

och visst fan mår man bra ändå 😆

Haha, du skulle bara VETA hur bra man mår med kaffe och snus då.

Äh, nä, du har rätt. Laster är dumma. .Men goda! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem att sluta snusa =)

Det brukar dock resultera i att jag börjar röka istället.... 😆

Var rökare innan jag blev snusare och tenderar att bli rökare igen så fort jag slutar snusa 😲

Men klarar man bara dom första dagarna så går det rätt bra. Sen blir det helg, och krogen utan cigaretter funkar inte, och sen är det kört igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog min sista snus dagen före förra sommarlovet. Har aldrig snusat sen dess men det händer fortfarande att jag är sugen. Inte på det där abstinens "jag måste ha snus"-sättet utan snarare "faaaaan vad gott det vore med en snus nu". Enda anledningen till att jag inte börjar igen är att mitt uppehåll de senaste 9 månaderna isåfall varit helt onödigt.

Svår sits

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit snusfri i några veckor nu. De första 4-5 dagarna är förjävliga.. hjärnan kokar och man vill slå ihjäl alla man ser. Nikotinfri snus gör ett helvete till ett aningen mildare helvete. Ett bloss på en cigg vid kritiska stunder kan också vara motiverat. Nu sover jag bättre, är mindre stressad, har mer pengar. Men jag saknar min vänn Rapé varje dag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att Du redan trillat dit igen, tufft!

Slutade själv för fyra år sedan. De första sju - åtta dygnen var en mardröm! Det kröp i hela kroppen och surrade i huvudet. Mellan mig och resten av livet fanns ett slags tunn men ogenomtränglig plastfilm av något slag. Det kändes som att det egentligen bara fanns jag och det där surrandet. Allt annat hände någonstans långt utanför.

Hursomhelst, det blev bättre och bättre. Ett par månader senare står jag i replokalen och presenterar en ny låt för resten av bandet. Detta är alltid en jobbig, känslosam och påfrestande process. När jag står där och spelar upp, förklarar och visar, noterar jag att trummisen och basisten halar fram sina dosor och trycker in varsin ljuvlig mullbänk lösssnus. Jag tänker att jag skall prova för jag känner verkligen inget sug alls. Jag vill liksom prova om det är sant eller ej. Basisten bjuder mig på Göteborgs Rapé, min gamla favorit. Första reaktionen är att det smakar väldigt otrevligt och starkt, precis som det gjorde den där gången för en massa år sedan då jag första gången prövade. Efter 5 - 10 minuter så börjar det svida ganska rejält under läppen. Detta bara ökar i intensitet så efter 20 minuter slänger jag ut snusen, jag har inte fått någon "kick" eller något annat kul. Det var bara en otrevlig upplevelse och stärkt av denna upplevelse känner jag att jag aldrig mer kommer att snusa. Provar dock en gång till när vi sitter och tar ett par öl och en whisky innan en AC/DC-konsert - samma resultat.

Nu har det gått 7 - 8 månader sedan jag slutade och jag är på semester med familjen i Simrishamn. Jag åker in till stan för att tanka bilen. När det är gjort och jag står och köar för betalning, får jag syn på en reklamskylt: "Nyhet - nu finns Probe som lössnus! Med smak av Whiskey!". Min reptilhjärna tänker: "Snus är gott, whiskey är gott!" och ut ur bensinstationen kliver jag med prilla under läppen och dosa i fickan! Den smakar himmelskt! Någon dag senare är dosan slut och jag införskaffar en ny. När jag kommer hem frågar frugan: "Och vad har Du under läppen, egentligen?!" Min reaktion blir bestörtning: "Ja, vad fasiken har jag under läppen egentligen?!" Inte en enda sekund fram tills dess har det kommit för mig att jag hade slutat snusa och nu hade börjat igen!!! Självbedrägeriet var alltså totalt! Jag har också pratat med många snusare om detta. Alla har liknande erfarenheter. De jag känner som hållt upp längst har varit borta från snusen i 5 - 6 år och ändå trillat dit igen.

Jag har nu slutat igen sedan 4 veckor tillbaka. Denna gången är det mina döttrar som har gått hårt åt mig och jag har lovat dem att göra ett ärligt menat försök. Än så längen har det fungerat hyfsat. Jag vågar dock inte lova något vad gäller forstättningen.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har snusat i över 10 år nu, så att ge upp dosan kan jag ju glömma.

Och jag har snusat i 32 år! Vann jag?

Lögnare!

För 32 år sedan var jesus fortfarande ung, och på jesu tid fanns det inget snus! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har snusat i över 10 år nu, så att ge upp dosan kan jag ju glömma.

Och jag har snusat i 32 år! Vann jag?

Lögnare!

För 32 år sedan var jesus fortfarande ung, och på jesu tid fanns det inget snus! 😏

Jaja, det var väl inte snus direkt, det var väl mer något slags dynga vi samlade upp och tryckte in under läppen men det var snus för oss!!!!! Vi gick, för övrigt, upp kl 3 varje morgon, två timmar innan vi hade lagt oss och varje kväll mördade vår pappa oss och dansade på våra gravar, sjungandes "Hallelujah!" men vi var nöjda! Problemet är bara att när man berättar någonting sånt här för Brojd och andra barnrumpor så tror de en inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför man varken snusar/röker eller dricker kaffe 😠

och visst fan mår man bra ändå 🙂

Haha, du skulle bara VETA hur bra man mår med kaffe och snus då.

Heroin då? 😏

Redigerat av FuJiSuN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...