Jump to content
Annons

Vilken volym på subwoofer?

Thorell

Recommended Posts

Hej,

jag har skaffat en Adam Sub 7. Jag tänkte höra vad normal voym är att ha på den. Just nu har jag ställt in den på så sätt att jag inte tycker att den låter för mycket. Men finns det något sätt att hitta korrekt volym jämtemot monitorerna?

Vad återspeglar 0db tex?

Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag har skaffat en Adam Sub 7. Jag tänkte höra vad normal voym är att ha på den. Just nu har jag ställt in den på så sätt att jag inte tycker att den låter för mycket. Men finns det något sätt att hitta korrekt volym jämtemot monitorerna?

Vad återspeglar 0db tex?

Det är egentligen 4 saker att tänka på. Placering av suben, Fas, Delningsfrekvens och nivå.

Alla dessa faktorer samspelar och är viktiga för en jämn basrespons.

För att hitta en bra placering av suben, och du redan har en definierad sweetspot kan du tex. ställa den i sweetspot och gå runt i rummet samtidigt som du spelar ett medley av basrik musik. Där du får jämnast basrespons ställer du subben. Använd det fasläge där subben låter starkast i sweetspot.

Nivå och delning kan du sedan ställa på gehör med en referens-CD eller mäta med rosabrus för så rak frekvensgång som möjligt.

För tt få det riktigt hundra så behöver ju även rummet regleras rent akustiskt, men börja med detta och försök att få basen så jämn det bara går.

Lycka till!

// Björn

Dela på andra sajter

Ska försöka, Tack för ditt svar.

Det är egentligen 4 saker att tänka på. Placering av suben, Fas, Delningsfrekvens och nivå.

Alla dessa faktorer samspelar och är viktiga för en jämn basrespons.

För att hitta en bra placering av suben, och du redan har en definierad sweetspot kan du tex. ställa den i sweetspot och gå runt i rummet samtidigt som du spelar ett medley av basrik musik. Där du får jämnast basrespons ställer du subben. Använd det fasläge där subben låter starkast i sweetspot.

Nivå och delning kan du sedan ställa på gehör med en referens-CD eller mäta med rosabrus för så rak frekvensgång som möjligt.

För tt få det riktigt hundra så behöver ju även rummet regleras rent akustiskt, men börja med detta och försök att få basen så jämn det bara går.

Lycka till!

// Björn

Dela på andra sajter

Du har den rätt inställt när du kan köra en sinuston eller något annat svepande från botten till toppen utan att kunna höra var baslådan slutar och högtalarna tar vid.

Dela på andra sajter

Förstår hur du tänker. I ett bra akustiskreglerat rum kan det funka. Det gäller att få till ett bra medelvärde och placera suben rätt. Befinner sig sweetspot i en nod vid delningen kan det bli väldigt fel om man kör med svep på detta sätt. Frekvenser under delningen kan bli för starka / svaga. PinkNoise är därför bättre. Sinussvep är däremot bra för att lokalisera vart suben ska stå.

Redigerat av wellness music
Dela på andra sajter

Nej, ett rosa brus kan vara svårt att höra exakt hur det ligger till, men med en sinuston hör man exakt var det inte fungerar. Det är precis för att höra ifall man sitter med en jobbig nod som man använder sinus. Det är ALLTID, när man har subben som något annat än LFE, viktigt att hålla balansen hundraprocentig. Annars blir mixarna mellan tunna till extremt tunna.

Att placera sub:en så den hamnar i en nod är enbart fel och nåt man får göra nåt åt.

Dela på andra sajter

Jag tror vi tänker lite olika här. När jag gör sånt här så tycker jag att det är viktigare att få en så jämn fregkvensgång som möjligt jämfört med att ha en sömlös övergång just vid delningen. Om vi provar att mäta på ett vanligt rum med en 2.1 lyssning och bara fokuserar på att få nivåerna vid delningen ska vara så jämna som möjligt ("sömlöst"), är det mest troligt att vi får stora avvikelser i övriga register. Därför är det viktigt (om man vill få det så bra som möjligt) att se till helheten.

För att svara på frågan om hur man kan komma så nära "0 dB", som TS frågade om, så tycker jag att det bästa sättet är om man går igen de steg som jag beskrev ovan och om man har tillgång till mättrustning använda sig av Pinknoise.

Naturligtvis går det att få till det bra med sinustoner eller väl vald musik också.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Det tycker jag absolut. Så länge plattan innehåller ett vitt spektra av bastoner. Man kan ju göra en compillation. I små rum är det svårt att erhålla en jämn basrespons, i synnerhet om det är akustiskt obehandlat. Vad jag tycker kan vara väl investerad tid, och som inte kostar något, är att lägga ned några timmar på placering tex. Kan göra väldigt stor skillnad.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.