Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sprang i manualen på något som hette Drum maps. Jag har aldrig använt det förrut och det verkar vara suspekt. Används ni det mycket och till vad?

Det står att man kan använda det om ens hårdvaruapparater har trumljuden utlagda på olika tangenter (ex. om bastrumman ligger på c1 på den ena apparaten och d2 på en annan) men jag trodde det var standard.

Please, upplys mig.

KluZ

Annons
Postat

Hej!

Själv har jag aldrig gjort någon egen drummap, men använder det jämnt och ständigt...

General MIDI har en standard, och en drummap för det följer även med Cubase, så om man håller sig till GM så behöver du inte göra någon egen. Själv använder jag Drumkit From Hell (ettan), men där följer det med en passande drummap på skivan.

Om du går in i drumedit så används den drummapen du har valt, och du kan klicka i baskagge, virvel osv. ganska enkelt. Men det är ju noter, så om du någongång ska lägga in trummor som inte följer GM så är det nog läge att göra en egen drummap.

Sen vet jag inte om det går att göra mer, t.ex muta hihats och sånt? Men det får någon annan svara på i så fall. Jag tror att förmodligen så kommer du aldrig behöva göra en egen..

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Jag tycker dm bara är krångligt.

Kör med key editorn istället som alla andra! 😱

Postat

WÖRD!

Har aldrig kommit överrens med den funktionen 😮

Keyedit är kung..

Postat

Hej igen och tack för inläggen (svaren)!

Man kan sammafatta det med att så länge man kör med GM i någon form så behöver man inte bry sig om det?

Om man däremot använder andra sätt som tex. Drumkit from hell eller liknande program eller burkar som har trumljuden upplagda på andra sätt så kan det vara läge att kolla in funktionen, eh.. right?

KluZ

Postat (redigerat)

Hmmm..kanske skulle hålla sig till tråden.

Drummaps är väl mer ett hjälpmedel när du programmerar trummor om du inte är van att spela in noterna i realtid.

Du kan också göra en mappning som motsvarar dina syntar och sedan spara den och som du sedan kan använda vid programmering.

De flesta syntar har uppsättningar med trumljud t.e.x kanal 10 (Midi) där ljuden ligger med 1ljud/tangent och där en drummap skulle funka.

Redigerat av demoniqus
Postat
Hmmm..kanske skulle hålla sig till tråden.

Drummaps är väl mer ett hjälpmedel när du programmerar trummor om du inte är van att spela in noterna i realtid.

Du kan också göra en mappning som motsvarar dina syntar och sedan spara den och som du sedan kan använda vid programmering.

De flesta syntar har uppsättningar med trumljud t.e.x kanal 10 (Midi) där ljuden ligger med 1ljud/tangent och där en drummap skulle funka.

En drummap underlättar enormt när man programmerar tex, Drumkit from hell superior där det finns en sjuhelvetes massa alternativ till "ordinarie trumslag"...

(ex, vänsterslag, högerslag flam, hh-close, open mf..)

Postat

Tss.. Man får testa sig fram i DfH 😏 Jag kommer INTE överens med dm, och då finns det inte mycket annat att göra.

Postat
En drummap underlättar enormt när man programmerar tex, Drumkit from hell superior där det finns en sjuhelvetes massa alternativ till "ordinarie trumslag"...

Toontrack tror jag t.o.m har drummaps att ladda hem för registrerade användare av DFH

Postat

Toontrack tror jag t.o.m har drummaps att ladda hem för registrerade användare av DFH

Eventuellt kan det även ligga DrumMap-filer på nån av CD-skivorna 🙂

Postat

WÖRD!

Dubbelwörd!

Om Steinberg hade varit smarta hade drumedit varit en keyedit där du kan flytta om tangenterna och ge dem namn. Men Steinberg är ju inte smarta 🙂

Oerhört tragiskt att försöka programmera trummor utan att kunna se ändpunkterna på midi noterna. "He går ju int" om man programmerar elektroniska trummor.

/Majken

Postat

Kör med key editorn istället som alla andra! 😄

Hur kommer det sig att du alltid vet allting?! 🙂

Postat

Jag har gjort en egen DFH Multi drum-map en orginal och en med

2extra cymbals, om någon vill ha så pm´a mig

Postat

Det har ju lite med att göra om man vill spela själv på tangenterna på sitt midiklaviatur. Då gäller det att lägga trummorna så att de passar fingrarna. GM har sina brister för att få till snygga drumrolls.

Jag använder drumeditorn ganska mycket faktiskt och tycker den är hyfsat smidig. Speciellt när man skall göra enkla slaskinsplelningar och behöver ett kvickt trumkomp.

Fram med trummpinnen dra den över sextondelar i hihat t e x och presto har du ett hihatkomp. Sedan kan man inte påverka utringning av cymbaler i samma utsträckning som i keyeditor, men det beror ju på vad man vill göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.