Jump to content
Annons

Få till bas och kick tillsammans (bild)


dppett

Recommended Posts

Har äntligen skapat en bas jag gillar har dock svårt att få den att passa till kicken. Ljuden låter bra var för sig men inte tillsammans. När kicken slår så knastrar det liksom till och det låter inte väl.

Har prövat EQa bort lite, men vill veta hur jag ska skapa rum och så vidare. Lite sidechaincompression är också på men ja, det knastrar till och den passar ej.

Vill få kicken att låta klar och fin. Basen är ett liknande denna låt.

: Efter 1 minut.

Har också funderat på om kicken ska ligga sådär högt, så det blir rött i mixern (se bild). Kicken låter ljudmässigt bra i förhållande till basen men det kanske behöver göras något? Tips?

Hoppas bilden säger någonting.

Tack!

http://www1.zippyshare.com/v/33447047/file.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det knastrar är ju för att det slår på rött. Det ska ALDRIG slå på rött.

Sen av eq:arena att döma liggerde båda i samma område. Du får lämna plats i basen för kicken och vice versa. (skär bort t.ex 80Hz ur basen och lägg in kicken där eller liknande.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det knastrar är ju för att det slår på rött. Det ska ALDRIG slå på rött.

Sen av eq:arena att döma liggerde båda i samma område. Du får lämna plats i basen för kicken och vice versa. (skär bort t.ex 80Hz ur basen och lägg in kicken där eller liknande.)

Ja och sen kan han ju börja med att sänka nivåerna på båda spåren, jag brukar köra -10db på kicken och sen utgå från den. Tycker du volymen blir för låg så höj volymen på datorn istället. Är den fortfarande för låg så fixar du det när du mastrar.

OBS justera inte utnivåerna med masterregeln bara, den bör alltid stå på 0..

Redigerat av patfred
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Om du kollar på eq-grafen så har både kick och bas mest energi runt samma frekvenser, därför så grötar de ihop för varandra. Prova gärna att sidechaina kicken mot basen oxå så att basen "duckar" när kicken spelar

Edit: glömde ett ord

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Behöver all hjälp jag kan få.

Basgången är sidechainad. Upplever en liten förbättring. Har även sänkt kicken som ni sa till -10 db och utgår från den när jag ställer in basljudet. Den slår inte på rött nu men upplever fortfarande ett sprak/knaster varje gång kicken slår in. Har då även klippt av basen vid 80 hz...

Fler tips? Får den inte att låta så där ren och punchy som när jag spelar kicken själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det är basen som knastrar till. Låter nästan som att det knastrar till var tredje/ varannan gång kicken slår till.

Basen är lågpassad vid 80hz, och toppat den lite i slutet yes.

Fler lösningar , tips och förslag? Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

har du gjort plats i frekvenserna åt båda instrumenten, plats åt basen i kicken och vice versa?

har sett nån komma runt detta genom att höja EQn vid harmonierna, kommer inte riktigt ihåg hur långt det var mellan, men där fanns nån formel för det. sen va det nåt med att det dubblades för varje gång, så om "kroppen" var vid säg 20 Hz så va harmonier vid 40Hz sen 80Hz sen 160Hz.

kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur heta dina signaler såg ut på bilderna skulle jag gissa att du får intern distortion mellan pluggarna

, alltså när signalen går ut från en plugg in i nästa.. ex mellan kompressor och EQ.. det är något som gör att mätarna slår i taket.. vad kör du med för bitdjup och samplingsfrekvens? Vad kör du med för latency och kör du det inbyggda ljudkortet i din laptop?

Släng upp en ljudsnutt så blir det enklare att komma med idéer varför det låter som det gör... svårt att måla en Rembrandt med förbundna ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk nivåerna. Max är inte alltid bäst.

Sedan kan du prova att sidechaina / trigga från kicken till en kompressor som säker basen 0.5 1dB varje gång kicken spelar. Det brukar skapa rätt mycket rum. Sedan ligger de ju ofta i samma frekvensspektrum. Ibland får man bestäma vilken som bör vara dominant (kan vara olika på olika partier i låten).

Som de andra säger. Rött är inte gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...