Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 (redigerat) Är det nån som har vägarna förbi Ljusne Hälsingland och kan visa hur man får ett Lexicon reverb att fungera? Jag själv är tyvärr helt rutten i huvet och har efter flera månader inte lyckats få ett enda ljud, varken reverb eller delay ur burken. Hatar mig själv och allt så att jag funderar starkt på att slå sönder hela studion fast jag uppgraderat den med akustikbehandling, mickar o grejer för typ skitmycket pengar. Jag har, och har haft andra burkar med reverb/delay i, de är så pissenkla att använda att man inte behöver läsa nån manual, men med detta, som enligt Lexicon själva är makalöst enkelt att använda är det helt jävla vanmakts-omöjligt. http://www.lexiconpr....jpg?1340209265 Den här manualen har jag, fattar inte ett piss vad de menar med nånting: http://www.webster.e...x1%20Manual.pdf Det kanske är så att Lexiconet jag köpte är trasigt fast det ser helt nytt ut? Fast med säkerhet beror det på att senaste ägaren är en idiot. 1000 spänn till den som kan hjälpa mig. Eller mer. Självmordssugen - 55 Redigerat 3 augusti 2012 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Trådstartare Postat 3 augusti 2012 Det finns nio mindre vita knappar som det står tex reverb, delay, chorus osv på. Trycker jag in dem, tex reverbknappen står det "no reverb loaded", lika på alla knapparna. Precis när jag fick hem reverbet fick jag fram en enda knepig skämteffekt med en långsam svepande pitcheffekt. Den lyckades jag ratta bort, sen hittade jag den aldrig mer. Jag tror mer på att det är jag som är för korkad än på att Lexiconet är trasigt. Jag får in signal i det så det blinkar på både left o rigth input. Men sen nada. Hatar mig själv. Jag är rutten och borde ha grävts ner för hundra år sen.
Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Trådstartare Postat 3 augusti 2012 Nu lyckades jag faktiskt få in både reverb o delay, jag tröck först in en EDIT-knapp så den lyser, sen höll jag in den lilla reverbknappen så det stod "no reverb loaded" och vred samtidigt på scroll-skruvratten... Se på fan, nu fick jag in reverb, både plate, chamber o annat, ett i taget. Tror det blev både reverb o delay på allt... Jag vill ha reverb på trummor och sång, och bara delay på gitarrerna. Det borde väl gå, det funkar ju på de billiga TC-burkarna? Jag har nog rätt i fråga om att det inte är fel på reverbet, utan i huvet på mig. Om jag ska vara glad eller inte för det vete fan... Jag blir så stressad att jag vill skita i alltihop. Det är inte normalt att hålla på en hel sommar få att få fram lite reverb... Tack Mike för förslag o lite pepp. Måste försöka rycka upp mig....
Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Trådstartare Postat 3 augusti 2012 Men än har jag inte lyckats splitta så jag får reverb på en matning, och delay på den andra. Blev helt färdig av försöken, så nu pallar jag inte mer idag. Man kan/ska på nåt vis även välja source/källa, som tex vocal, drums, acoustic, vocal eller live PA Hur nu fan man gör det. Jag har oxå druckit en liten plastig starköl som smakade fan.
Guitar Nilsson Postat 3 augusti 2012 Trådstartare Postat 3 augusti 2012 Den jag fick hette Sailors Beer en snitsig mjukplastflaska med en fullriggare på. 5,0 % sprit. Inte så god, smakade vörtlimpa eller vad frun sa. nu har jag gått över å¨A-fil och limpa med leverpastej. Försöker läsa mer hur fan man ändrar reverben. Det hörs ändå att det här är nåt helt annat än de fula reverb jag haft att tillgå förut... Fil-Skål!
Guitar Nilsson Postat 4 augusti 2012 Trådstartare Postat 4 augusti 2012 Man kan ju mata en sån här burk antingen med en stereosignal eller en mono, revrbet blir stereo i vilket fall. Kör jag in reverbsignalen i mono kan jag använda den andra ingången till delay, typ reverb på trummor, delay på gitarr, både reverb och delay på sången... Men... Om jag kör trumreverbet på monoingång så kommer ju tex golvpuka och ride som i mixen är panorerade åt höger att ge lika mycket reverb åt både höger o vänster. Låter det dumt i mixen? Jag kan använda aux send 1 till OH på hihatsidan och hängpukmicken, sen aux send 2 till mickarna på högersidan. Då borde det bli mer "äkta stereo" på reverbet va? Att jag missar ett separat delay då gör inget, delayet i portan är helt okej, finns stereodelay där oxå. Det är portareverbet som låtit så billigt, delay är väl enklare att få till... Funderar - 55
Guitar Nilsson Postat 4 augusti 2012 Trådstartare Postat 4 augusti 2012 Jo det går faktiskt att splitta så har jag kommit på. Men hur jag sen ställer längd o feedback på delayet, helt omöjligt. Så eftersom jag gillar portans delay kanske det är lika bra att använda det delayet till gitarrerna och köra bara reverb i burken. Det finns ett reverb i den här som kallas PCM 60 Room. PCM 60 är väl Lexicons flaggskepp, så jag gör lite små försök med det, tycker det låter riktigt snyggt. Synd att jag inte har nån inspelning från ny-akustikbehandlade studion att prova på. Snart ska jag iväg o spela live oxå, så det blir väl inte mycket gjort nu heller...
Guitar Nilsson Postat 4 augusti 2012 Trådstartare Postat 4 augusti 2012 Det finns några färdiga program som heter typ "Left delay, rigth reverb chamber" då får man automatiskt den funktionen. Men det ger ju samma mängd reverb i bägge kanalerna från en vänsterpanorerad hängpuka, så det kan ju inte vara helt optimalt. Det är väl knappast nån som tänker på det när de hör trummorna, men ändå. Jag är vilket fall som helst för blåst för att kunna ändra delaylängd mm i Lexiconet... Har gjort en provmix nu, tycker det låter bra på voc o drums.
Guitar Nilsson Postat 6 augusti 2012 Trådstartare Postat 6 augusti 2012 Ingen som känner till MPX 1? Nu har jag tryckt bort mig på knapparna helt. Nån som vill köpa ett Lexicon MPX 1? De ska visst vara oerhört välljudande.
Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2012 Trådstartare Postat 12 augusti 2012 Gör ideligen försök att få Lexiconet att fungera, men blir bara helt j-a deprimerad... Musikerbekant föreslog att jag skulle göra en "initializing" och få den helt orginal. På sidan 5.12 här: http://www.webster.edu/acadaffairs/asp/mediacenter/Audio/equipment%20manuals/Lexicon%20mpx1%20Manual.pdf står det hur enkelt man utför detta. Men hur i helvete får jag fram denna initializingsavdelning? Så j-a vanmaktsfrusterande att äga ett asbra reverb men inte kunna använda det. Ibland står det att det är olika effekter, reverb, eller delay, eller annat, men ljudet ur den är det samma. Skulle typ vilja slå nån från Lexicon på käften. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Die Hard (oregistrerad) Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 Det var ju det jag föreslog i mitt inlägg nr. 4 🙂 Vilket då? Slå någon på Lexicon på käften? 😆
Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2012 Trådstartare Postat 12 augusti 2012 Bra förslag att initializera. Antagligen. Men hur man hittar dit? Omöjligt för mig... Mikeys fina förslag är ungfär som "lär dig använda Lexiconet, det är otroligt bra och enkelt att använda". Jag har skrivit till Lexicon support idag, få se om de kan hjälpa. Hoppas de inte redan läst att jag vill slå dom på käften- argast - 55
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Fick svar från Lexiconsupporten nu på em, ett dygn typ bara, grymt bra tycker jag. De hade ett skitenkelt sätt att initializera: Håkan, There is a power on reset procedure. Here it is: MPX-1 To reset the unit to the factory defaults, perform the following procedure: With the unit powered down, hold the STORE button and power on the unit. Once you see a "d" in the display, let go and press the EDIT button once. Turn the data wheel until you see 2, then press STORE again. The unit will reset and return to program mode. … Hope this helps. Regards, Trevor Andersen Lexicon Support Det verkade funka direkt. Så nu är jag en bra nog mycket gladare studiofreak igen! 😆
CHAE Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Sweet Nilsson. You're good to go now. Nu vill vi höra hängpukor med plåtade delayer i en massiv löjligt stort arena så blir vi också nöjda 😛
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Återstår att koppla hundra kablar mellan alla nya preampar o andra burkar. Skickade nyss efter 10 st 2,5 meters XLR från Thomann, + två K&M stativ till OH, och ett extralågt till kaggen! Nu är det bara att sladda på! Rymdklang for ever in Flying Sausers - 55
Demonproducenten Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 (redigerat) Ingen som känner till MPX 1? Nu har jag tryckt bort mig på knapparna helt. Nån som vill köpa ett Lexicon MPX 1? De ska visst vara oerhört välljudande. lösningen på dina problem är följande sälj burken du har å köp två st lxp1 istället direktrattade och inga som helst problem att välja det ena till det ena å det andra till det andra (kan du ens få stereo om du kör splittat i denna) lexicons större burkar låter enl mitt tycke fantastiskt men är inte lättjobbade i början edit: såg att det verkar lösa sig iaf 🙂 Redigerat 13 augusti 2012 av Demonproducenten
Guitar Nilsson Postat 13 augusti 2012 Trådstartare Postat 13 augusti 2012 Suttit o testat en stund nu. Snygga ljud, jag kan ändra decaytid o lite annat med. Men jag tycker jag får en viss fördröjning så det skär sig aningen mellan de torra spåren och stereospåret som kommer tillbaka, som en sorts latency. Har kopplat med vanliga tele, två ut till burken och två tillbaka till en stereoingång, använder enbart reverb, delayet i portan funkar bra... Jag skulle kunna koppla returen från lexiconet via spdif (inte aux send, den är bara analog) men det skulle vara krångligt då jag alltid har Finalizern på spdif in/out. Det är nåt som inte stämmer helt, som ett svagt fasfel eller latency.
Lundin Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Jag kör med MPX 1 och den är ju rätt irriterande att jobba med även om jag använder den som VST-effekt i Cubase och styr allt däriffrån men jag gillar soundet så den får hänga med ett tag till. Hursomhelst får du bekymmer så skicka en post till mig så kanske jag kan hjälpa dig om det är något specifikt.. men det verkar som du fått grepp om det mesta?
Demonproducenten Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Det är nåt som inte stämmer helt, som ett svagt fasfel eller latency. råkar du möjligen skicka direktljudet via burken tillsammans med effekten?
van Caine Postat 13 augusti 2012 Postat 13 augusti 2012 Uppfattade först som att du ville ha reverbet live, men du vill allså ha det till en DAW om jag förstått dig rätt? Vad är det du jobbar i? *nyf*
Guitar Nilsson Postat 14 augusti 2012 Trådstartare Postat 14 augusti 2012 Har ingen DAW alls, det är en Tascam digitalporta plus utombordare. Kom själv att tänka på att kanske den torra signalen också följer med tillbaka från reverbet. Att hitta den inställningen blir kanske svårt... Får fortsätta i kväll.
van Caine Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Aha! Haha, gillar lappen under guran! :-D Båda Lexicon-burkarna du har på bilden där fanns i studion jag jobbade i 98! Minns dock inte hur man ändrade direct, tror aldrig det var aktiverat från början där.
van Caine Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Hittade manualen! http://www.webster.edu/acadaffairs/asp/mediacenter/Audio/equipment%20manuals/Lexicon%20mpx1%20Manual.pdf Du ändrar helt enkelt mix till 100% i själva reverbet du skapar, bör vara första valet (enligt manualen) du har när du väl ska skapa nya program i den! Sidan 7-26 1
Guitar Nilsson Postat 14 augusti 2012 Trådstartare Postat 14 augusti 2012 Hittade manualen! http://www.webster.edu/acadaffairs/asp/mediacenter/Audio/equipment%20manuals/Lexicon%20mpx1%20Manual.pdf Du ändrar helt enkelt mix till 100% i själva reverbet du skapar, bör vara första valet (enligt manualen) du har när du väl ska skapa nya program i den! Sidan 7-26 Så den torra signalen följer med tillbaka på orginal fabriksinställningen?
BluesBoy Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Har ingen DAW alls, det är en Tascam digitalporta plus utombordare. Tascam är din DAW, Nilsson. 😉Är det Thomann-SG'n till höger? Är du nöjd?
Guitar Nilsson Postat 14 augusti 2012 Trådstartare Postat 14 augusti 2012 Tascam är din DAW, Nilsson. 😉 Är det Thomann-SG'n till höger? Är du nöjd? Japp, och japp ! Lättspelad hög finnish och en skitbra alnico humbucker. Har dock blivit tunt med slidespelande... Håller mig till telecaster annars
van Caine Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Så den torra signalen följer med tillbaka på orginal fabriksinställningen? Har dessvärre inte rört den på typ 10 år, men jo, det verkar så! Verkar vara ganska standard bland multieffekter generellt. Tror det är för att man ska kunna spela gura igenom dom direkt efter lådan, men jag ifrågasätter hur många som köper ett sånt rack till en gitarr-rigg jämfört med använder den till rent studioarbete...
van Caine Postat 14 augusti 2012 Postat 14 augusti 2012 Själv är det mest Stratocaster för närvarande, men en humbucker-bestyckad skönhet sitter uppsatt på önskelistan :-) Spelar dock inte så mycket gura, så det är mycket annat som kommer först :-)
Guitar Nilsson Postat 14 augusti 2012 Trådstartare Postat 14 augusti 2012 Nu har jag hittat en inställning som måste vara boven, den heter Audio Bypass Lvl. Ändrade den från 0db hela vägen i vänstervarv till Off. Med den ratten på fullt (fabriksinställningen) hörs latencyljudet både när effekten är på och när den är bypassad. Och helt klart följde den torra signalen med som det var innan. Nu är latencyn väck vad jag kan höra. Snart kanske det går att få med reverb i mixarna, som man inte behöver skämmas ihjäl över... 😲 Den MPX1 jag har är inte exakt lika som i manualen på nätet, jag har skrivit ut samma själv, min heter MPX1 Version 1.10, är nog lite annorlunda än den manualen, det ser jag på att det är några fler/annorlunda numrerade reverb i denna manualen. Kanske har jag nån effekt som inte står i det pappret, har inte kollat, jag är bara intresserad av reverben dessutom. Så stort tack för all pepp. 🥰 Skönt att höra att tom gamla studiorävar tycker den är jobbig att skruva, inte bara jag som har kortis. Kanske dags att spela in lite ak gitarr nu i nyakustikbehandlat rum? 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.