Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har precis börjat hyra en studio men det som är lite problematiskt just nu är att ljudkortet verkar flippa ur, det kanske är paj men man kan ju alltid fråga här eftersom det finns många kunniga här.

det är alltså ett motu 2408 mk2 kort, som sedan är kopplat via ADAT till en yamaha 02r digital mixer. Det som är problemet är att när man bara står i båset med medhörningen på då är det cool och allt låter hur jävla cleant som helst men sen när man spelar in i logic så är det något jäkla ljud som går hela tiden.. låter i princip som ett klick ljud som distar som går som en metronom (oftast men är inte alltid i takt). Är det någon som kan veta vad detta beror på? Någon störning? Är kortet sönder?

Mvh Douglas

Annons
Postat (redigerat)

Låter som problem med sync mellan 02r och ljudkortet. Kolla om du kan använda extern sync snarare än via ADAT. Det finns en word clock på baksidan mixer.

EDIT: här manual till Motu http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CGkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.soundcraft.com%2Fdownloads%2Ffetchfile.aspx%3Fcat_id%3Duser_guides%26id%3D392&ei=joYaUMTKLcmM4gS9yYE4&usg=AFQjCNGI9tgdUWIfRIDs2-5RKwQdn8XEMQ&sig2=khD5-2Yg80L5_nfdufHIng

och här till 02R http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/mixers/02R1E.pdf

Redigerat av hegobald
Postat

Det kan handla om synkproblem, så att du behöver köra med Wordclock .

EDIT: hegobald var tydligen snabbare på avtryckaren denna gången... 😉

Det är nästan värt en bragdmedalj att få vara snabbare än Claes och med samma svar! 😉

Postat

Hade samma problem mellan Mackie SDR 24/96 och dator. Jag hade bara kopplat Adat ut från

men kom på att man måste Adat in också för synken skulle fungera. Sen var det väl viktigt att

alla inställningarna var samma både i kortet och i den externa burken: samplingsfrekvens, bitupplösning, frame-rate osv. och att man ställer in Master-Slave.

Mvh/peter

Postat

haha grymt gubbar! Jag tror att word clocken i mixern just nu är kopplad till word clocken i en annan 02r'a. Jag är inte världens mest kunnigaste men är lättlärd så skulle någon kunna förklara vad skillnaden är mellan adat och word clock? För jag vet att de körts med adat hela tiden förut i studion utan problem.

Men om man kör via wordclock, blir det i princip exakt likadant som med adat? Alltså att allt fungerar likadant bara att man byter från adat t wordclock?

Postat

Alright, tack. Jag vet att det är adat in på den inputen vi spelar in med iallafall. Mer än så har det inte varit innan och som sagt så har det fungerat innan..

Postat (redigerat)

Alright, tack. Jag vet att det är adat in på den inputen vi spelar in med iallafall. Mer än så har det inte varit innan och som sagt så har det fungerat innan..

Det är väl någon inställning som har förändrats då.

Redigerat av Sleap
Postat

Ja det måste vara så. Något pyttelitet men jag är så trött påt nu då jag försökt fixa det två hela nätter nu haha..

Men när man kopplar wordclock då behöver man helt enkelt bara ha en in & en out alltså? Just nu är det ju adat bank A, B & C in & ut som går att koppla.

Postat

Jag får nog testa med wordclock, på wiki beskrevs mitt problem jävligt bra. Har ju två 02r's (snart tre) + ua preamp + ett jävla stort gäng synthar haha. Men till er kunniga nu då; när jag ska byta från adat till word clock ska jag ta bort alla adat kablar som går via mixern till ljudkortet? Eller ska man ha dom sittandes kvar? Dom går ju till sånna adat kort bl.a.

Postat (redigerat)

Ja det måste vara så. Något pyttelitet men jag är så trött påt nu då jag försökt fixa det två hela nätter nu haha..

Men när man kopplar wordclock då behöver man helt enkelt bara ha en in & en out alltså? Just nu är det ju adat bank A, B & C in & ut som går att koppla.

Jag tror det räcker med en kabel ut från mixern till in på ljudkortet.

Sen får man ju ställa in Wordclock som val i både mixern och ljudkortet

Redigerat av Sleap
Postat

Men är det svårt detta med "master" & "slave"? Alltså hur bestämmer jag vad som ska vara master och slave? Jag antar att 02'an där preampen och allting är inkopplat blir master?

Postat

Den enhet som har stabilast klocka ska vara master... 😉

Som du säger, så är det troligen lämpligast att köra 02:an som master och ljudkortet som slave - men ibland kan vissa prylar vara lite kinkiga, så om det inte funkar riktigt bra, så kör med ljudkortet som master och mixern som slave istället.

Postat

ännu en fråga.. nu sitter det adat kablar i alla (A,B,C) outs och sen sitter en i EN in (😎 , räcker det att bara ha en in och ut så man kan ta bort lite kablar eller har dom andra någon nytta?

blir så förvirrad när det är så otroligt mkt kablar!

Postat (redigerat)

Det beror lite på...

Om du bara behöver skicka 8 kanaler, så räcker en fiberkabel från den utgång du använder på mixern. Använder du 24 kanaler, så behöver du alla 3.

Om du behöver använda 8 kanaler och har 96kHz samplingsfrekvens, så behöver du två fiberkablar eftersom Lightpipe-protokollet tillåter 8 kanaler i max 48kHz på varje kabel.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

ännu en fråga.. nu sitter det adat kablar i alla (A,B,C) outs och sen sitter en i EN in ( 😎 , räcker det att bara ha en in och ut så man kan ta bort lite kablar eller har dom andra någon nytta?

blir så förvirrad när det är så otroligt mkt kablar!

Jaha du.. Får nog hänvisa till mitt första svar där jag länkade till manualer också.. 🙂

EDIT: Fast nu han Claes före med ett mer relevant svar! 😉

Redigerat av hegobald
Postat

Jag hade problem med klick/knäpp-ljud med mitt motu-kort. Visade sig vara den optiska kabeln som var skadad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.