Jump to content
Annons

Hjälp med band.


CharlesAgaric

Recommended Posts

Hej!

Jag och mitt band har precis "kommit igång" lite.

Vi har varit på 2 mindre spelningar i Jönköping.

Har även tidigare gjort en EP inspelning på våra 4 första låtar ( kan tillägga att inspelningens kvalité inte var något att hurra över, inte någon professionell studio precis)

Jag skulle acceptera all vägledning för hur man skulle kunna gå vidare. De punkter jag mest fokuserar på är väll publicitet, och publicering. Vi vill ju kunna komma ut och spela så mycket som möjligt, och om det går komma ifrån det lokala är det ju världens plus. Vi är självklart inget stort än, den aspekten av det hela har jag redan tänkt på. Kan tillägga att vi spelar stonerrock/hårdrock.

Skulle helt enkelt vilja ha tips på hur man kanske på bästa sätt kan gå vidare. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar mycket om att marknadsföra sig själva så mycket som möjligt.

- Skaffa er en ordentlig facebook sida med bra bilder, riktigt presentation och text om bandet, era låtar osv. Gör allt ni kan för att få folk att gilla er facebook sida och var AKTIVA med att uppdatera den med allt mellan himmel och jord, det viktiga är att ni få ut ert namn.

- Spela så mycket ni kan, även om det är skitspelningar. Spela 20spelningar i Jönköping om det går, vid varje spelning finns möjligheten till ytterligare "fans". Lär känna folk och andra band när ni är ute och spelar, kontakter är guldvärt. Arrangera egna spelningar och bjud in andra band till att vara med, många kommer säkerligen att göra detsamma tillbaka och bjuda in er till någon spelning eller event.

- Det tar tid, men när ni väl kommer igång och är ute och spelar så kommer det rulla på, spelningar kommer generera andra spelningar och kontakter kommer skapa ännu fler kontakter. Förvänta er inte att allt för mycket ska hända inom ett par månader.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt bra grej är att ni pratar ihop er om vad ni vill med bandet och vad ni har för mål och att ni är realistiska när ni gör det.

Många är de band som gått i stöpet på grund av att någon vill ta över världen och en annan spela TVspel och lira på lokala bykrogen en gång per år.

Som vmbr säger så spela så mycket ni kan.

Och när ni försöker boka spelningar så bör ni komma ihåg att varenda band där ute skickar mail till alla klubbar/krogar/ungdomshak som ni gör.

Skicka ett mail men vänta er inget svar (de få ggr ni väl får svar kommer ni bli mycket gladare då) utan var beredd på att få plocka upp luren och slå en signal för att styra ihop något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...