Jump to content
Annons

Källare, låga frekvenser

Recommended Posts

Elwood (oregistrerad)
Postat

Hej studiobröder och systrar!

Har ett litet källarutrymme som just nu får "duga" som mitt eget lilla studioskyffe. Har snickrat ihop lite absorbenter av glasull som fungerar suveränt för mellanregistret. Dock studsar de låga tonerna alldeles något över****igt! Funderar på att snickra ihop några basfällor som jag har sett beskrivning på både här och nån annan liknande på något annat ställe. Frågan är ju bara, kommer det att hjälpa?

Tacksam för svar!

Vh

Elwood

Annons
Postat

För att veta vad du reglera bör du mäta upp ditt rum. Klart enklaste lösningen för problemen du beskriver är att installera Varitunes (Svanå Miljöteknik) som du kan stämma unikt för just ditt rum.

Elwood (oregistrerad)
Postat

För att veta vad du reglera bör du mäta upp ditt rum. Klart enklaste lösningen för problemen du beskriver är att installera Varitunes (Svanå Miljöteknik) som du kan stämma unikt för just ditt rum.

Och dyrt 😕 ...

Postat

Ja som Claes säger snickra ihop ett par membranabsorbenter i en träram fr. golv till tak ca 1 m breda eller mer så dom hamnar i en diagonal i hörnen bakom monitorerna det blir både billigare och med ett fullgott resultat om du använder 100 mm's skivor, jag tog materialet ifrån Bauhaus och deras space-slabs = lite brunare flakemönster, känns som ett mellanting mellan glas och stenull, det blev kanon och allt basdunk etc försvann och ljudet blev välbalanserat i min gillestuga = mitt kontrollrum ;-)

ps klä in dom i ett snyggt tyg/väv efter behag så får du ett nice resultat och allra snyggast är om dom nitas invändigt i träramen tycker jag, kan posta ett par bilder lite senare måste iväg och jobba igen...ds

Elwood (oregistrerad)
Postat

Ja som Claes säger snickra ihop ett par membranabsorbenter i en träram fr. golv till tak ca 1 m breda eller mer så dom hamnar i en diagonal i hörnen bakom monitorerna det blir både billigare och med ett fullgott resultat om du använder 100 mm's skivor, jag tog materialet ifrån Bauhaus och deras space-slabs = lite brunare flakemönster, känns som ett mellanting mellan glas och stenull, det blev kanon och allt basdunk etc försvann och ljudet blev välbalanserat i min gillestuga = mitt kontrollrum ;-)

ps klä in dom i ett snyggt tyg/väv efter behag så får du ett nice resultat och allra snyggast är om dom nitas invändigt i träramen tycker jag, kan posta ett par bilder lite senare måste iväg och jobba igen...ds

Måste dom vara från golv till tak?

Vill du komma undan billigare, så får du räkna på helmholtz-resonatorer eller membranabsorbenter och snickra själv.

helmholtz -ketchup? 😛

Hur ser en sån ut?

Postat

helmholtz -ketchup? 😛

Hur ser en sån ut?

Du har länkar till formler o dyl för olika typer av avstämda basfällor längst ner i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Elwood (oregistrerad)
Postat

Du har länkar till formler o dyl för olika typer av avstämda basfällor längst ner i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontroll...ustikbehandling 🙂

Tackar, jag läser på och återkommer!

Postat

För att veta vad du reglera bör du mäta upp ditt rum.

+1

Elwood, för att kunna hjälpa dig måste vi veta lite om vilka frekvenser är det du tycker bråkar. På vilket sätt bråkar de. klingar de ut för länge eller är det så att du inte hör vissa frekvenser?

Posta gärna en skiss / bilder på ditt rum med mått och så.

+1 igen.

Hur ser rummet ut, dimensionerna. Var har du högtalare och lyssningsposition(en/erna)?

Dessutom, vad är det för absorbenter du har idag och hur är de placerade?

Elwood (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Studio.jpg

Så här ser det ut på ett ungefär. Takhöjden är 210cm. Monitorierna (som inte är med på bilden) står vinklade mot kontorsstolen. Kom på en fråga till. Kommer ljudet att förbättras även när jag och några polare kör aukustiskt?

Ser att panelerna blev lite väl överdrivna i tjocklek. Dom är 5cm ca och sitter 3cm från vägg.

Redigerat av Elwood
Postat

Jag skapade en tråd med en liten film i våras ang panelabsorbenter. Kanske kan vara till hjälp/inspiration. //forum.studio.se/index.php/topic/93920-panelabsorbentbygge-film-med-matresultat/

Elwood (oregistrerad)
Postat

Såg nån basfälla på nätet som såg ut som en hmmm "stor ost" dvs en triangel fylld med mineralull som dom hängde upp i hörnet tak/vägg/vägg. Tror ni det kan fungera?

Postat

Jag skall ge ytterligare ett förslag om DIY (gör det själv), även om jag saknar några detaljer.

Och gissningen är att du också har problem med decaytider i basen.

En snabb enkel förbättring vore då att göra 6-8 st absorbenter 15-20 cm tjocka och placera var sin direkt bakom respektive högtalare samt vid eller snett över främre hörn. Kanske även vid första sidoreflektionerna och om du kan vid takreflektionen. Därefter, om du har gjort fler, vid bakre väggen eller bakre väggens hörn.

Du får ett litet dödare ljud men som sagt, mitt bästa råd när det gäller quickfix.

Och det funkar att spela in i. Då kan du ha dina tunnare absorbenter och flytta runt för få ett bra inspelningsljud.

Om du skall göra avstämda basfällor av något slag måste du veta vad problemet är exakt annars blir det alldeles för mycket chansning.

Elwood (oregistrerad)
Postat

Studio.jpg

Så här ser det ut på ett ungefär. Takhöjden är 210cm. Monitorierna (som inte är med på bilden) står vinklade mot kontorsstolen. Kom på en fråga till. Kommer ljudet att förbättras även när jag och några polare kör aukustiskt?

Ser att panelerna blev lite väl överdrivna i tjocklek. Dom är 5cm ca och sitter 3cm från vägg.

Kan man utifrån denna skiss räkna ut vad jag skall ha för basfångare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.