Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har köpt studiomonitorer nu (krk vxt6) och tänkte flytta "studion" från mitt lilla lilla utrymme utanför mitt rum in till mitt rum.

Här är rummet.

https://www.dropbox.com/sh/itdq88gmrikptde/aS36wO0pBm#f:IMG_6787.JPG

Jag tänkte ha skrivbordet stående där soffan är nu, som jag ska ha mina monitorer osv på. Jag inbillar mig att det blir mindre stående vågor där när jag spelar med min gitarrförstärkare, jämfört med kortsidorna, som jag hört att man ska ha daw:en på.

https://www.dropbox.com/sh/itdq88gmrikptde/aS36wO0pBm#f:IMG_6789.JPG

Så nu till akustiken. Jag har funderat på att bygga en ram mot väggen och upp längst snedväggen som är kanske 2,5 meter bred som jag stoppar in mineralulls-plattor i, sprayar utsidan med lim och sätter fleecefilt över, för att döda de tidiga reflexerna. Detta kommer ju dock inte hjälpa mig mot stående vågor i lowmid, så där kommer väl ni in hahaha?

Har ni några tips så får ni gärna komma med dem. Det ska ju inte kosta så mycket heller (akustikmaterial osv.) kanske 1500kr är väl okej.

Mvh Casper

Annons
Postat

Jag tycker att du ska sitta mot fönsterväggen så att monitorerna spelar mot kortväggen där det lilla krypinnet finns. På så sett får du bäst symetri, längsta måttet där den lilla garderoben blir en ypperlig basfälla. Bygg absorbenter som du placerar vid 1:a reflex (sidor, bakvägg,tak + snedtaket ovan sweetspot. Börja med det.

Postat

Tack för svar! 🙂

Jag vet jag vet.... att det är bäst från kortsidan.

Men solljus!!

Jag måste i princip täcka hela fönstret då.? Jag har inte lust med det tyvärr.

Jag har utökat min idé, där jag fortförande har mineralulls-konstruktionen framför mig + att mina 4 st portabla absorbenter (där man kan skymta en i bilderna bakom dörren) ska vara utplacerade bakom mig, hur låter det?

Eller MÅSTE jag täcka fönstret?

Mvh

Postat

Persienner?

Asså va?

Jag kommer sätta en glasullspanel framför fönstret för att bli av med första tidiga reflex och då går jag miste om solljuset

Mvh

Postat

Tack för svar! 🙂

Jag vet jag vet.... att det är bäst från kortsidan.

Men solljus!!

Jag måste i princip täcka hela fönstret då.? Jag har inte lust med det tyvärr.

Jag har utökat min idé, där jag fortförande har mineralulls-konstruktionen framför mig + att mina 4 st portabla absorbenter (där man kan skymta en i bilderna bakom dörren) ska vara utplacerade bakom mig, hur låter det?

Eller MÅSTE jag täcka fönstret?

Mvh

Av de alternativ som finns så skulle jag placera mig mot fönsterväggen. Som det ser ut så tror jag inte att du kommer få några större problem. De reflexer du vill reglera mot framväggen (SBIR) kan ju till en del absorberas vid sidan om fönstret. Ett vanligt fönster i sig brukar ju inte vara något större problem vid lägre frekvenser.

Postat

Av de alternativ som finns så skulle jag placera mig mot fönsterväggen. Som det ser ut så tror jag inte att du kommer få några större problem. De reflexer du vill reglera mot framväggen (SBIR) kan ju till en del absorberas vid sidan om fönstret. Ett vanligt fönster i sig brukar ju inte vara något större problem vid lägre frekvenser.

Aha... Jag tror jag fick ett "aha moment". 🙂

Så det SBIR säger är att höga frekvenser går rakt fram och när man kommer till 500 och neråt så börjar dem att bli mer runda, som ringar på vatten. Och där nere reflekterar inte ett fönster tillbaka så mycket, som säg en vanlig vägg?

Då är jag nog mycket villig till att ändra plats.

Har jag rätt?

Mvh Casper

Postat

Aha... Jag tror jag fick ett "aha moment". 🙂

Så det SBIR säger är att höga frekvenser går rakt fram och när man kommer till 500 och neråt så börjar dem att bli mer runda, som ringar på vatten. Och där nere reflekterar inte ett fönster tillbaka så mycket, som säg en vanlig vägg?

Då är jag nog mycket villig till att ändra plats.

Har jag rätt?

Mvh Casper

Yes!

Postat

Jag tycker att du ska sitta mot fönsterväggen så att monitorerna spelar mot kortväggen där det lilla krypinnet finns. På så sett får du bäst symetri, längsta måttet där den lilla garderoben blir en ypperlig basfälla. Bygg absorbenter som du placerar vid 1:a reflex (sidor, bakvägg,tak + snedtaket ovan sweetspot. Börja med det.

Japp, så ska jag nog göra.

Hur ska jag tänka när jag bygger basfällan?

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.