Jump to content
Annons

hur f*n lyckades dem? (Tempobyten)


Terror

Recommended Posts

Först och främst så vill jag bara säga att jag la tråden i allmänt för jag visste inte vart jag skulle placera den. Mod får gärna flytta på den.

Jag har en fråga ang den här låten

Som ni hör så skiljer sig tempot i riffet i början, refrängen och verserna. Verserna har ett långsammare tempo och refrängen ett snabbare. Jag fattar att de bara är att klicka in ett annat tempo i sitt DAW där refrängen börjar. Men det jag undrar är hur fan spelade dem in det med klicket? Det måste ju vara skitsvårt att komma in exakt rätt när du inte vet exakt hur snabbt det går i refränen förän du är där. Tror ni att dem spelar in alla refränger för sig och sedan pusslar ihop dem? Hur hade ni gjort?

Vilket är det bästa sättet att spela in något sånt här, medans man får det att låta tight? Jag kan tänka att det inte är så svårt när man spelar de live med ett helt band, men just med klick i studion, och att få det tight måste vara skitsvårt.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

orkar inte reda ut exakt hur det är i låten(kan vara trioler i det snabba där det spelar rakt komp i triol tempo, 4/4 i det långsamare tempot)

ett sett är att variera taktart i samma tempo, exempelvis mellan 4/4 till åtondels tioler.

exempelvis att man spelar simpelt typ AC/DC komp(bara HH på fjärdedelar) på händer och kör dubbla kaggar till det.

att kaggarna spelar typ 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 123456123456 men kompet på händer är lika helatiden.Det låter som olika tempo fast det är samma.

när det gället metronom klick så brukar man(eller iaf jag) köra högre notnummer t.ex. åtondelsklick i en låt som inehåller både 4/4 och 7/8-takt, atså ett notnummer som funkar till båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippa ihop musik är ju relativt enkelt idag. I Studio var det en artikel för ett tag sen som handlade om Metallica och "...and justice for all". Där berättade killen som var tekniker på skivan att det längst parti trummor som spelats in sammanhängande där var ca 30 sekunder. Det kortast bara några takter. Och det var ju redan på åttiotalet någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

....spela in korta lopar och sedan klippa o klistra?

Helt övetygad att det gäller här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt övetygad att det gäller här.

Jo de är det jag misstänker också. Jag hade nog aldrig klarat att spela in det där tight till klick.

För de är ju så weird, för när man räknar med i versen (1, 2 o 3 o 4) så blir det ju inte alls i takt när man väl når refrängen. Äh, never mind. Bra är låten iaf! 🙂 Tycker för övrigt att CKY är ett underskattat band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja klippa och klistra, använda Melodyne för att få det så snortight att ingen kan lira det live är ju inte helt ovanligt i dagens metal.Roligt med de metalfans som inte vet ett skit om hur det går till när man spelar in och mixar spyr galla över sånt som fusk och skit och oäkta. ☺️ För att inte tala om all triggning av trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid spela in tempo ändringar separat och sedan bara klippa ihop låten. Lätt och smidigt.

Samma här. Säga vad man vill om det, men det är nog mer eller mindre branschstandard inom metal idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men egentligen, ärligt nu gubbar.. who gives a shit hur man når sitt resultat? Så länge slutprodukten är kickass? Vi vet inte exakt hur en Lambo är byggd, men de är fortfarande en grym bil, även om den byggs av robotar istället för människor. Vem vet, Mona Lisa kanske blev målad med hjälp av mallar.. men vem bryr sig? Den är fortfarande världens mest kända tavla. You get my point? Jag bryr mig inte ett skit om hur en skiva är inspelad, så länge de låter bra så är jag nöjd. Förstår inte hur folk har orken att sitta och säga att saker är falska och "inte true" för att man tagit hjälp av en dator. Det är väl bra att tekniken har nått ett sånt bra stadie som det är i nu? 🙂

Nu ska jag vara tyst innan mitt inlägg blir till en roman.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag bryr mig inte ett skit om hur en skiva är inspelad, så länge de låter bra så är jag nöjd. Förstår inte hur folk har orken att sitta och säga att saker är falska och "inte true" för att man tagit hjälp av en dator. Det är väl bra att tekniken har nått ett sånt bra stadie som det är i nu? 🙂

Säg det till Nilsson. 😆 Nä men det har man gjort även innan datorns ankomst i studios. Skillnaden är bara att det är så mycket lättare att klippa ihop idag. Slutresultatet är allt som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lyssnar på låten och tänker pulsen i 8-delstrioler blir den pulsen vanliga 8-delar i versen. Ganska smart gjort av dem 🙂

Jag håller med Wonko: om man räknar på det sättet, så verkar som tempot blir det samma.

Det låter som en tempoförändring, men kanske snarare är en taktartsförändring.

Jag tror inte att de har klippt och klistrat.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att de har klippt och klistrat.

Och vad vet du om det 😛 Jag tror de flesta klipper idag just för enkelhetens skull. Det är ju ändå inget man hör i slutändan så att säga.

Och jag håller med ovan, det är resultatet som räknas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad vet du om det 😛 Jag tror de flesta klipper idag just för enkelhetens skull. Det är ju ändå inget man hör i slutändan så att säga.

Och jag håller med ovan, det är resultatet som räknas 🙂

De kanske har repat innan de spelade in;-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg det till Nilsson. 😆 Nä men det har man gjort även innan datorns ankomst i studios. Skillnaden är bara att det är så mycket lättare att klippa ihop idag. Slutresultatet är allt som räknas.

Tumme upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

De kanske har repat innan de spelade in;-)

Det är ju brukligt innan man spelar in för att sätta de partier man spelar in bit för bit. Spelar alltid själv in bit för bit och klipper och klistrar. Varför skulle det vara bättre på något vis att man spelar in allt från början till start? Tror heller inte att det är ovanligt att man återanvänder vissa delar också, t ex delar av eller hela versen på nästa vers på nåt instrument. Ärligt talat vem hör skillnaden? Och vem bryr sig? Låter det bra, varför ändra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt med de metalfans som inte vet ett skit om hur det går till när man spelar in och mixar spyr galla över sånt som fusk och skit och oäkta.

För att inte tala om hur många gånger man hört, av dessa metalfans om synth och edm-musik; "Musik görs inte med en dator". Hehe.

I alla fall så vet jag inte hur det är inspelat och editerat i detta fall. Jag sysslar främst med Pop och har egentligen inget emot att klippa och klistra lite men jag föredrar ju att dra allt i ett svep då det blir mindre jobb när man editerar. Samt för någon känsla av genomsyrade feeling i en hel tagning.

Har man mindre skickliga musiker är det kanske bättre att staka sig fram genom låten och sedan klippa ihop bra bitar från varje spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Samt för någon känsla av genomsyrade feeling i en hel tagning.

Det där bara psykologiskt.

Har man mindre skickliga musiker är det kanske bättre att staka sig fram genom låten och sedan klippa ihop bra bitar från varje spår.

Har inget med den saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ör med Die Hard här. Folk i regel och även band/musiekr med mindre studio vana vet inte hur mycket editering som krävs för att få till en modern metal platta. Man får editer allt in i döden. Visst finns det något enstaka undantag där de verligen kan spela men jag har varit med när det har spelats in STORA etablerade band och de bögediterar lika mycket som alla andra. Hör man det i slutet? Nej. Spelar det någon större roll, Nej. Allt handlar om resultatet.

@ Naymari. Nej det hör man inte alls om det är en erfaren ljudtekniker som sitter bakom spakarna (lr datorn haha)

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Naymari. Nej det hör man inte alls om det är en erfaren ljudtekniker som sitter bakom spakarna (lr datorn haha)

Vissa klipp är omöjliga att dölja. Fast jag antar att det inte är lika märkbart i metal när allt är nersmetat med gitarrer.

( Jag har ingenting emot att klippa och editera, jag gör det själv ibland)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, när man gör pop (som inte är jättesvårt att spela tajt) behöver, i alla fall inte jag, klippa när bandet är tajt. Vet att tajthetskraven är högre när det gäller metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fast jag antar att det inte är lika märkbart i metal när allt är nersmetat med gitarrer.

Du antar helt galet. Det har inget att göra med vilken musikgenre det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lyssnar på låten och tänker pulsen i 8-delstrioler blir den pulsen vanliga 8-delar i versen. Ganska smart gjort av dem 🙂

Det här hör jag oxå. Rätt snitsigt. Men inspelningsmässigt så är det förmodligen klippoklister. Helt ok låt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...