SadamJR Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 En artikel i DN refererar till en spansk undersökning som visar att popmusikens volym blir allt högre, och att musiken samtidigt alltmer slätstruken. Läs artikeln här. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-popmusik-har-blivit-hogre-och-allt-later-likadant
Guitar Nilsson Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Helt rätt. Ny musik är platt sargig skit. Behövs inte läsas artiklar för att förstå det. Det var bättre förr! 2
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Det "bevisar" väl bara att hjulen snurrar snabbare och snabbare, och att materialet måste ut så fort som möjligt. Det enda som var "bättre förr" var väl att man hade mer tid på sig att jobba med grejorna. Sedan är det ju ett faktum att nivåerna på låtarna bara bara blivit högre och högre, men kvaliteten sämre. Redigerat 26 juli 2012 av Sleap
JamZam Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Helt rätt. Ny musik är platt sargig skit. Behövs inte läsas artiklar för att förstå det. Det var bättre förr! Rättning: Kommersiell musik var bättre förr 😛 Jag tror nog att i stort sett alla musiker eller folk inom musikindustrin är medvetna om det här problemet, men många vet även om att det säljer. Tyvärr gör det ju det. Jag har själv märkt att folk gillar mina låtar mer när jag totalmaxar volymen och nästan raderar allt som kan liknas med dynamik. Men jag föredrar personligen att försöka hålla mig på en artistiskt sett acceptabel nivå och försöka jobba med dynamik och känsla mer än försäljningssiffror 🙂 Kan rada upp en lång lista med indie-artister som jobbar på samma sätt, tyvärr är det som sagt få som lyckas med det. Detsamma gäller melodier och ackord, allt ska bara vara coola ljud och simpla melodier folk lätt kan komma ihåg nu. Stämmer nog det Sleap säger också med att man får mindre tid på sig att skriva musik nu jämfört med förr i tiden.
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Stämmer nog det Sleap säger också med att man får mindre tid på sig att skriva musik nu jämfört med förr i tiden. Tja, vi börjar nog bli gamla (och gaggiga) :-) Eller inte! Redigerat 26 juli 2012 av Sleap
JamZam Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Tja, vi börjar nog bli gamla (och gaggiga) :-) Eller inte! Haha, jag är bara 18 år. Går helt på erfarenheter jag har hört från äldre musiker jag känner lokalt nu 😛 Kan inte säga att jag egentligen vet hur det var förr i tiden, men jag har en aning!
Herbeck Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 http://www.youtube.com/watch?v=bY4UFEZFRpg&feature=plcp 4
Guitar Nilsson Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 wow vilken nyhet altså 😮 Ja, haha! Och visst finns det både bra och dynamisk ny musik. Samt en enorm massa skit från 60- talet
Herbeck Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 wow vilken nyhet altså 😮 Nyheten är att nu förstår även forskarna. 🙂
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Haha, jag är bara 18 år. Går helt på erfarenheter jag har hört från äldre musiker jag känner lokalt nu 😛 Kan inte säga att jag egentligen vet hur det var förr i tiden, men jag har en aning! Inte jag heller (50+) 😄 Men seriöst så tror jag att det fanns lite mer tid att utveckla musiken förr. Och det är som Guitar Nilsson säjer: det fanns mycket dynga förr också.
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=bY4UFEZFRpg&feature=plcp Den va riktigt bra! Redigerat 26 juli 2012 av Sleap
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Ett annat stort skäl till varför popmusikens volym blivit högre måste ju också vara att exempelvis genrer som house har blivit till pop. Det är ju högre volym där pga vilka slags instrument och samplingar som används. Hårdrock har ju också av naturliga skäl väldigt hög volym... Det görs ju väldigt mycket bra musik även idag, även om inte allt av det är pop.
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Nu för tiden sätter man tre eller fler sk. låtskrivare i olika rum och säger "gör hitlåtar, minst 10 på en dag"... haha... resultatet = NOLL Känsla! Andra skriver musik för ett ändamål, t.ex. "nu ska jag fasiken skriva en bra låt till melodifestivalen".... hmmm.... det måste ju vara bättre att skriva det bästa, med känsla, inom ens egen stil och våga lite, det vill säga SLUTA att se upp till andra, och skapa en egen stil. Det är det som gör oss låtskrivare speciella. "Copycats" finns det gott om ändå! Precis på pricken! Håller med.
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Nu för tiden sätter man tre eller fler sk. låtskrivare i olika rum och säger "gör hitlåtar, minst 10 på en dag"... haha... resultatet = NOLL Känsla! Ja, fast Motown jobbade ju också som "på räls" - och det bli ju väldigt mycket bra musik!
Guitar Nilsson Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Hmmm...... "Loudness"-knappen på förstärkare kanske bör tas bort, och sen införes med fördel "Loudness"-volymkontroll istället. Varför inte? Då kan var och en, precis som med volym-ratten, bestämma sin egen "loudness" också, så vi som producerar/mixar/mastrar kan utföra vår "konst" med kvalité som slutresultat utan en massa önskemål från artister/producenter om att låta högst på radio/TV etc, och utan att dista signalen genom filter och da-omvandlare i användares "apparater".... Somliga Yamaha stereorecievers (förstärkare) har just det, steglös loudness. Borde finnas på alla stereosar.... http://soundcloud.com/user7908154/01-viola-7 1
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Ja, fast Motown jobbade ju också som "på räls" - och det bli ju väldigt mycket bra musik! Jag som är Motown-fantast tycker ju att det inte enbart berodde på att deras låtskrivare jobbade som på räls, utan en del av framgången skapades av deras eminenta musiker. Bl.a. av James Jamerson, basisten som spelade på många av Motown-låtarna.
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Jag som är Motown-fantast tycker ju att det inte enbart berodde på att deras låtskrivare jobbade som på räls, utan en del av framgången skapades av deras eminenta musiker. Bl.a. av James Jamerson, basisten som spelade på många av Motown-låtarna. Nej, det är klart - duktiga musiker spelar iof låtskrivarnas alster även idag. Förmodligen i mindre utsträckning pga, synthar, trummsamplers visserligen...
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Nej, det är klart - duktiga musiker spelar iof låtskrivarnas alster även idag. Förmodligen i mindre utsträckning pga, synthar, trummsamplers visserligen... Men de sätter sin prägel på hur slutresultatet låter. Spelar ingen roll hur bra låtmaterialet är om inte man får bra musiker/producenter på det (lite off topic men).
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Och Loudness-knappar på förstärkare borde förbjudas i lag. 😛 Och all eq ska stå på noll.... Redigerat 26 juli 2012 av Sleap
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 En del house-producenter är extremt duktiga, spelar ingen roll om det låter som samma klanger för somliga - det kräver enormt mycket jobb att få till det. Även om det sitter i datorn. Musiker sätter förstås mycket prägel på den musik de spelar, och så gjordes ju all popmusik förr. Det gav ett visst resultat.
SadamJR Postat 26 juli 2012 Trådstartare Postat 26 juli 2012 En del house-producenter är extremt duktiga, spelar ingen roll om det låter som samma klanger för somliga - det kräver enormt mycket jobb att få till det. Även om det sitter i datorn. Varför söker man inte originalitet istället?
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Varför söker man inte originalitet istället? Jag tycker det finns enorm mycket originalitet i mycket house, varför skulle det inte finnas det?
SadamJR Postat 26 juli 2012 Trådstartare Postat 26 juli 2012 Jag tycker det finns enorm mycket originalitet i mycket house, varför skulle det inte finnas det? Du skriver själv att det låter som samma klanger för somliga. Jag skulle säga att det låter som samma klanger för ganska många, mig själv inräknad. Ge gärna tips på house som skiljer sig något från normen.
Peter Roos Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Tiden har ballat ur på forumet, elller? 😎 Giannis, den 2012-07-27 - 00:14, sa: Jag tycker det finns enorm mycket originalitet i mycket house, varför skulle det inte finnas det? Klockan är nu 23.44, eller? Eller är det vintertid? 🙂 Redigerat 26 juli 2012 av Sleap
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Ja, för somliga. Inte alla, house bygger dessutom mycket på rytmik, sound och produktion. Det handlar inte om "vackra tongångar"...
SadamJR Postat 26 juli 2012 Trådstartare Postat 26 juli 2012 Ja, för somliga. Inte alla, house bygger dessutom mycket på rytmik, sound och produktion. Det handlar inte om "vackra tongångar"... Det är inte det jag är ute efter. Är bara nyfiken på house som ligger i framkant och är en smula originell.
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Chris Lake, Deadmau5, Kaskade, Morgan Page.... Men vad är det för house du hört?
Giannis Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 ...hade dessutom all pop fortfarande låtit som Beatles och Rolling Stones hade jag blivit riktigt, riktigt trött.
Zakyath Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 varför måste all musik vara dynamisk? tycker det kommer en del sköna dängor på radion titt som tätt. tyckte ni verkligen att all musik på radion var skitbra på sjuttiotalet?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.