Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tÀnkt blÄsa datorn och lÀgga pÄ nytt Windows 7 64-bit och dÄ Àven uppgradera till Cubase 6.5 64-bit och Waves 9. Nu har jag alla mina Waves-licenser pÄ min iLok men pÄ nya Waves 9 sÄ behöver man ju inte iLok tydligen.

Kanske dum frÄga men Àr det nÄt jag behöver tÀnka pÄ innan jag uppgraderar eller Àr det bara att köra pÄ?? Och Àr det nÄn som testat nya Waves 9 64-bit, funkar det bra?

Annons
Postat

Jag tog ett gammalt 1GB USB-minne och stoppade i USB-hubben bredvid donglarna. Det agerar numera Waves-dongle.

Postat

Jag tog ett gammalt 1GB USB-minne och stoppade i USB-hubben bredvid donglarna. Det agerar numera Waves-dongle.

Okej, varför gjorde du det? IstÀllet för iLok dÄ eller?

Postat (redigerat)

Japp, licenserna lagras numera antingen pÄ datorn eller USB-minne istÀllet för iLok - och dÄ har jag alla möjligheter att flytta med mig pluggarna mellan de fyra datorerna.

Redigerat av Linus
Postat

Japp, licenserna lagras numera antingen pÄ datorn eller USB-minne istÀllet för iLok - och dÄ har jag alla möjligheter att flytta med mig pluggarna mellan de fyra datorerna.

Ok. Va gör man om usb-minnet pajjar dĂ„? Är licenserna helt borta dĂ„ eller kan man ladda ner dom igen?

Postat

Sitter och ska installera Waves 9 nu. DÄ vill den installera bÄde 32-bit och 64-bit, gÄr inte att vÀlja bara 64-bit. Skall jag lÀgga dom pÄ samma stÀlle dÄ? C:\Progam\Steinberg\Cubase 6\VSTPlugins ??

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nej du kan inte lÀgga de pÄ samma stÀlle. Men mÀrkligt att man inte enbart kan vÀlja 64?

Postat

Nej du kan inte lÀgga de pÄ samma stÀlle. Men mÀrkligt att man inte enbart kan vÀlja 64?

Ja, först ska jag vÀlja mapp för 32-bit. Sen nÀr jag klickar pÄ 'next' fÄr jag vÀlja mapp för 64-bit. Skall jag bara vÀlja nÄn annan mapp utanför Cubase för 32-bitsversionen dÄ? typ C:\Program (x86)\Waves

Postat
Ok. Va gör man om usb-minnet pajjar dĂ„? Är licenserna helt borta dĂ„ eller kan man ladda ner dom igen?
Du kan ÄterstÀlla licenserna (max 1 gÄng per Är) frÄn Waves License Center till ett nytt USB-minne eller ny dator.

Skulle det vara sÄ att du tappar bort USB-minnet, ÄterstÀller licenser till ett annat USB-minne och i efterhand hittar det gamla kan du koppla in det gamla och köra Waves License Center. DÄ försvinner licensen frÄn det gamla, 1-ÄrsspÀrren nollstÀlls och börjar om pÄ nytt.

Postat

Jag har kört 64-bitars cubase sedan den kom och det har inte orsakat nÄgra större problem.

Det Àr nog enklast för dig om du lÀgger alla 64-bitars pluggar i en katalog, typ c:\vst\64 och alla 32-bitars i en annan, d.v.s. c:\vst\32. Faktum Àr att du kan blanda bÄde och i en katalog ocksÄ....

Jag brukar undvika att ens installera 32-bitars versionen, men gör du det verkar cubase förstÄ att den skall ladda 64-bitars versionen. Annars finns ju sÄ att sÀga risken att bÄda laddas.

Kan varna om att det fortfarande finns en del Àldre 32-bitars pluggar som uppför sig konstigt i 64-bitars cubase men det har blivit bÀttre med varje version. Annars verkar jbridge lösa problemen för de flesta. De flesta kommersiella plugins slÀpps numer i 64-bitarsversioner, eller i 32-bitarsversionen som Àr testade under 64-bitars host nu för tiden. Waves var vÀl bland de vÀrsta syndarna sÄ jag har inte kört deras grejer pÄ lÄÄÄÄng tid.

Jag föredrar nog att lÀgga nycklarna i Waves moln för att undvika risken med borttappade USB-minnen och annat. Det gÄr ju ganska fort att aktivera dom för en annan dator i vilket fall. Har för mig att de hande en lösning pÄ det dÀr med bortappade nycklar. Var det inte sÄ att man kunde fÄ nya nycklar 2 gÄnger eller liknande?

Lycka till!

Postat (redigerat)

Du kan ÄterstÀlla licenserna (max 1 gÄng per Är) frÄn Waves License Center till ett nytt USB-minne eller ny dator.

Skulle det vara sÄ att du tappar bort USB-minnet, ÄterstÀller licenser till ett annat USB-minne och i efterhand hittar det gamla kan du koppla in det gamla och köra Waves License Center. DÄ försvinner licensen frÄn det gamla, 1-ÄrsspÀrren nollstÀlls och börjar om pÄ nytt.

Jag kan vÀl bara kopiera licensfilen till ett extra USB-minne sÄ Àr jag sÀker?

Redigerat av ramoand
Postat

Licensfilen Ă€r unik för ditt USB-minne och gĂ„r inte att flytta. Jag provade för att testa hur det funkar. 🙂

Postat

Ok 🙂

Jag har en annan fundering med. Nu nÀr jag kör 64-bitar sÄ upplever jag det som lite mer instabilt. NÀr jag t ex kör mycket automatiseringar och mÄnga spÄr samtidigt i en lÄt sÄ börjar det knastar och VST Performance gÄr upp 100% för ett ögonblick. Det hÀnde aldrig nÀr jag körde Cubase 5.5 32-bit.

NÄn som upplevt samma sak? Kanske bÀttre att gÄ tillbaka till 32-bit?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.