Jump to content
Annons

Gitarrer fasas ut i monouppspelning när jag stereobreddar med kort delay


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

jag har problem med monokompabilitet vad gäller gitarrer som fasas ut om jag spelar upp materialet i mono.

jag sitter och mixar material för mitt band. grundupplägget i många låtar är en huvudgitarr i verserna som jag vill få att låta stor och bred men hålla mig till bara en gitarr. på gitarrens subgrupp (jag mixar i cubase 5.5) har jag lagt ett stereodelay som insert där ena kanalen inte är fördröjd alls och den andra, som har motsatt panorering mot gitarren, är fördröjd 15ms vilket ger en stor stereobred gitarr så som jag vill ha det och vad jag förstår är ovanstående ett väldigt vanligt tillvägagångssätt.

MEN, det funkar inte i mono utan då fasas det mesta av gitarren ut.

av någon anledning testade jag att göra en annan routing som borde ge precis samma resultat. jag tog bort delayet från gitarrens subgrupp och skapade istället ett monodelay på en effektkanal som jag panorerar och sedan skickar jag gitarren dit som en send. delayet är fortfarande 15ms och övriga inställningar som feedback och mix är desamma.

resultatet i stereo låter likadant tycker jag men i mono är fasutsläckningen mindre, och detta förstår jag inte varför? dock är fasutsläckningen ändå för stor för att vara acceptabel. det känns dessutom som monokompabilitet har blivit viktigare igen då folk lyssnar i gud vet vad kopplat till sina mobiler 😉

kan man på elektronisk väg simulera typ dubbade stereopanorerade gitarrer utan att dubba på riktigt och behålla dessa i mono?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mej jag gjorde fakade dubb's på den gamla goda tiden med rullbandare å analogprylar.

Skicka monoguran fullt ut åt vänster, lägg ett monodelay på den, skicka delayet fullt till höger.

Sen använder du millisekunderna till att skapa effekten, av en dubbad gitarr - ju mer ms ju mera dubbeffekt.

Testa dej fram, jag kanske kommer ihåg fel 😕

Kom på en sak till,

att mix på effekten måste stå på 100% - inge direktljud med.

Redigerat av Teknikfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska bredda med kort delay, lyssna i mono och justera tiden tills det fasar minimalt, lyssna på resultatet i stereo. Nöjd? Inte? Prova att hitta en annan timing. Var ej rädd för att testa längre tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man på elektronisk väg simulera typ dubbade stereopanorerade gitarrer utan att dubba på riktigt och behålla dessa i mono?

tack

petri

kort nej

våga ha versgitarren mindre bred är mitt tips

testa att lägga grundljudet centrerat å lägg på ett stereodelay som ligger höger-vänster med delay på bägge

det blir inte som det du försökt med hittills men det ska funka i mono

skillnaden mellan dom två sätten är att du i ena fallet blandar direktljud med ett delayat ljud medans i första fallet blandar du förmodligen direktljud med ickefördröjt + fördröjt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

varför inte bara dubba? blir ju tusen gånger bättre 😛

notera att jag sitter i mixning, inte i inspelning. håller dessutom inte med om att det nödvändigtvis blir bättre. tycker ofta man kan förlora mycket attack på att dubba (om man inte heter james hetfield)

Har för mej jag gjorde fakade dubb's på den gamla goda tiden med rullbandare å analogprylar.

Skicka monoguran fullt ut åt vänster, lägg ett monodelay på den, skicka delayet fullt till höger.

Sen använder du millisekunderna till att skapa effekten, av en dubbad gitarr - ju mer ms ju mera dubbeffekt.

Testa dej fram, jag kanske kommer ihåg fel 😕

Kom på en sak till,

att mix på effekten måste stå på 100% - inge direktljud med.

det är precis så jag gör undantaget att den "riktiga" gitarren inte är fullt utpannad, men delayet är det. sen använder jag dessvärre inte rullbandspelare heller 🙂

Om du ska bredda med kort delay, lyssna i mono och justera tiden tills det fasar minimalt, lyssna på resultatet i stereo. Nöjd? Inte? Prova att hitta en annan timing. Var ej rädd för att testa längre tider.

aha! här kändes det som man skulle kunna hitta ngt. tyvärr ger det ingen effekt, det blir ingen volymskillnad på olika delaytider. däremot fick det mig att upptäcka att det kanske inte rör sig om ett fasproblem.trots allt. på lägre delaytider runt 3ms hörs uppenbara susningar i gitarren när man lyssnar i mono men inte vid 15ms.

jag testade att ta bort allt vad delayer heter och lyssna på gitarrerna som dom är i stereo respektive mono och signalen blir svagare i mono. inte bara psykoakustiskt utan även mätarna visade en c:a 4db svagare nivå jämfört med i stereo.

jag tänkte att detta då borde gälla för allt stereomaterial men lyssnar jag på t.ex. hela trumpaketet (som förvisso inte ligger helt utpannat) så är det ingen skillnad.

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

det är precis så jag gör undantaget att den "riktiga" gitarren inte är fullt utpannad, men delayet är det. sen använder jag dessvärre inte rullbandspelare heller 🙂

Rullbandare eller inte så skall denna elektroniska dubben funka.

Den "riktiga" gitarren måste panoreras fullt ut, annars går den in i delayets arbetsområde.

Och som jag skrev, inget direktljud genom delayet, utan bara rent effektljud.

Har faktiskt även gjort detta live, för att få 1 gitarrist att låta "mer"..

Redigerat av Teknikfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...