Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

En snabb, måhända dum, fråga angående eq.

Det sägs ju att det är bättre att skära än att lägga till, så om man sänker hela insignalen med X db och sedan höjer ett frekvensområde med motsvarande db och hamnar på 0 igen, är det fortfarande skärande eq?

Edit: Om det inte är skärande, varför?

Redigerat av BluesBoy
Annons
Postat

Nej, det blir fortfarande höjande eftersom själva bandet du påverkar höjs.

Det här är helt en smakfråga, men själv håller jag verkligen inte med om att det är bättre att sänka. Nånting jag ofta är uppe & pillar på är diskanten mellan 8-12KHz som exempel. En höjning mellan 16-18KHz kan ge väldigt fin luft (eller göra det ofattbart sticksigt...). Sen kanske en ljudkälla inte sitter bra i mixen, då kanske jag är i högmidden & fipplar.

Jag tänker inte tala för andra, det här ämnet är grymt individuellt, & varje metod som gör materialet bra är ju bevisligen en metod som fungerar för den individuelle mixaren, men jag tror mycket av åsikten grundas i att plågsamt många EQ:er har väldigt sjuk hantering av bland annat diskanten, & inte sällan ganska oren mid. Då blir det bättre att skära eftersom effekten sänker sig istället för att höja sig, men felet i ett ljud måste inte alltid vara överskott av någon frekvens.

Jag jobbade rent skärande under nåt år för att se om jag fick fason på det, men för mig funkade det inte alls. Jag jobbar mycket med väldigt linjära mickar av Sennheiser, DPA, Line & Schoepps bland annat, & där krävs det en helt annan filosofi bakom ljudet. De tekniker/producenter jag tycker är väldigt duktiga på skärande arbetar uteslutande med mickteknik istället, & låter den sköta grovjobbet.

Kul arbetsmetod som kräver ett gott öra och bra teknik, har stor respekt för den, men den är ingenting för mig. Jag har en väldigt bestämd inriktning på mitt sound, & hade börjat joxa likförbannat :-)

Postat

Sorry, glömde en viktig sak förresten; Nej, EQ:n i ditt exempel blir fortfarande höjande, men vad jag glömde skriva är att du så sett kan sänka alla banden precis lika mycket istället, och höja ett så att det inte passerar nollan! Då är det fortfarande skärande. Inte just det bandet, det är i unity, men resten :-)

Postat

De nada. Faktum är att det här är en fråga jag offrade mycket tid på när jag var yngre :-)

Postat

Personligen lägger jag väl egentligen inte så mycket vikt vid om jag skär eller inte, bara resultatet blir det förväntade.

Jag var mest nyfiken ifall en sänkning av hela insignalen kunde betraktas som skärande.

Postat

Jag tror också att uppfattningen att man hellre ska skära än höja, kommer från äldre analog-tider när en höjning med eq:n ofelbart innebar en förhållandevis kraftig höjning av bruset - och då som sagt en mindre ren hantering, som van Caine är inne på.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Och nästan alla upprepar att det är bättre att sänka än att höja som något hugget i sten. Fast de vet inte varför. De har bara hört och läst det utan att ifrågasätta eller prova sig fram om det är så sant eller inte.

Postat

Nej, det är fortfarande inte skärande EQ eftersom den förstärker ett frekvensband, oavsett om du har stark ingångssignal eller inte.

Effekten av skärande/höjande har dels med brus att göra, men också fasförskjutningar. Det skiljer sig mellan en "vanlig" EQ och en faslinjär EQ.

När vi snackar eq:ande i den digitala domänen skiter jag i det. Behöver kaggen en boost vid 80Hz får den det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej, det är fortfarande inte skärande EQ eftersom den förstärker ett frekvensband, oavsett om du har stark ingångssignal eller inte.

Effekten av skärande/höjande har dels med brus att göra, men också fasförskjutningar. Det skiljer sig mellan en "vanlig" EQ och en faslinjär EQ.

När vi snackar eq:ande i den digitala domänen skiter jag i det. Behöver kaggen en boost vid 80Hz får den det.

+1 på boosten!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.