Jump to content
Annons

Hur använda Maschine?


Miklo

Recommended Posts

Hej! Jag köpte en Maschine för ett halvår sen ungefär, jag lärde mig den och gjorde lite beats med den, men nu har den samlat damm sen dess. Förstår inte riktigt varför jag betalade 5000+ för en MIDI-kontroller.

Jag förstår om man är van MPC-användare och vill ta nästa steg, men har man börjat med bara software så är det ett steg tillbaka tycker jag. Är det någon här som använder sin Maschine mycket? Tycker det är synd att min står och samlar damm, men den känns för otymplig som bara controller och jag tycker mjukvarans sequencer är riktigt dålig.

Battery 3 var ett mycket bättre köp enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min används för sällan måste jag medge. Hade den varit som en mpc, att man kan köra utan dator och program, då hade jag nog använt den betydligt mer är vad jag gör idag. Men jag använder den när jag väl göra egna beats, men är mycket jag inte gillar om den.

Skulle kanske köpt en MPC i ställe.

Någon borde starta en tråd om onödiga köp, saker man aldrig använder eller sällan.

Köpte också min för ett halvår eller mindre. Ser att den finns för 3900:- nu ställe för 5400.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

ja hade den fungerat som bärbar och att man sen kunde koppla in i datorn för att exportera så hade den varit grym och värd sitt pris, men nu får man en midikontroller och ett okej trumbibliotek.

en skum sak tycker jag är att allt låter bra i maschine ljudmässigt, du kan lägga flera t.ex. bastunga grejer på varandra utan att det låter spräckt, det är som att det finns en osynlig mastring som pågår hela tiden, har du tänkt på det? Det är typ det enda som får mig att vilja göra vissa grejer i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter l samma sits. I stort sett med en självlysande dörrstopp för 5000+.

Sequencern är förvånansvärt begränsad med tanke på att den är en mjukvara o inget som behöver ta hänsyn till begränsade Onboard resurser. Den utlovade uppdateringen 1.8 låter vänta på sig och ger för övrigt inget hopp om en snar förbättring av Sequencern.

Jag har försökt att få Sonar och Maschine att leka snällt med varandra utan större framgång.

En sak som däremot är riktigt trevligt är att göra egna trummljud m.m. i Maschine och sedan exportera resultatet till ex Battery.

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Eftersom att sequencern är gjord att kontrolleras från controllern stöttar den inte direkt om man vill hålla på och redigera i efterhand med musen.

Krokodilen, hur gör du trumljud med maschine? Tycker battery har mer möjligheter för det? Maschines effekter är väl okej men jag skulle nog köpt "traktors 12" för schyssta fx

Ska bara tillägga att begränsningarna i maschine blir extra tydliga när man använder ableton.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodilen, hur gör du trumljud med maschine? Tycker battery har mer möjligheter för det? Maschines effekter är väl okej men jag skulle nog köpt "traktors 12" för schyssta fx

Genom b.la layering (lägga en hög ljud ovanpå varandra och filtrera ut delar). Köra ljud genom allehanda effekter, Maschine kör ju vilken VST som helst, och resampla resultatet. Det som gör att jag just gillar Maschine för detta är direktkontrollen. Inget musmeckande utan bara sitta med Maschine i knäet och skruva. Självfallet går det att göra samma sak med annan mjukvara som ex Battery men HandsOn känslan försvinner.

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande att höra om de olika sätten att arbeta.

Har precis fått hem en Maschine själv och ska se om vädret håller i sig så kan jag nog stanna inne och testa den och lite av era tips i slutet av veckan. 🙂

Försöker själv hitta ett bra flöde och arbetssätt med ett par olika mjukvarukontroller.

Hur står den sig mot Arturia Spark ni som vet?

Är också intresserad. Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...