Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ganska nyss skaffat passiva L50 monitorer, kör dem ihop med en hemstereosub, med subben delad vid 50 hz och väldigt svagt påskruvad tycker jag att det låter väldigt likadant som genom mixlurarna, öppna DT 990 Pro. Modern musik låter alltså modernt även i L50

Nu har det dykt upp ett par JBL 4311B på Blocket, det är budgivning på dem, de är uppe i 3000 kr nu.

Borde jag försöka köpa dem? Mina L50 kan jag troligen sälja för minst de 2000 kronor jag gav för dem.

Men kan skillnaden mellan L50 med 10" bas och 3211b med 12" bas (även midden är större) om man inte spelar högt och dessutom komprenserar basfattigheten med en sub vara så mycket till det bättre, och mer linjärt?

Alla de här JBLarna har små volymrattar för diskanten och middelementet, jag får dämpa midden och öka diskanten för att få det ljud som mest liknar hörlursljudet. Neil Youngs akustiska cd tex, den låter så bra i de L50 jag har att det är nåt enormt. Mer tryck i midden känner jag inte alls att jag behöver, all sång mm hörs väldigt tydligt, ökar jag midvollen blir sången på bra köpe-cd alldeles för stark..Vid mixande spelar jag aldrig högt, så mer ljudtryck behöver jag ju heller inte. Fläskbas finns det också hur mycket som helst av om jag vill, via subben

Vad tror ni, ska jag sitta nöjd med det jag har eller försöker rafsa ihop pengar och bjuda över 3000?Känner nog själv att de L50 jag har, som jag dessutom vet har nya kanter på basarna är lika bra som nåt annat, och att 4311B inte skulle göra mina mixar bättre,... Samtidigt så är 4311b väldigt sällan till salu. Jag har även läst om dem att en del exemplar har diskant av ferrit (?) som är rena katastrofen, JBL gick tillbaka den föregående diskanten efter massiva protester från studiofolk i USA. Jag skulle knappast kunna avgöra om det var en rätt eller fel diskant efter en kort provlyssning.

Här är annonsen

http://www.blocket.s...30.htm?ca=5&w=3

Nervös - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

hade du suttit utan bra lyssning hade jag sagt köp

men du skriver ju själv att du är nöjd och att det funkar - don't fix it if it ain't broken

tänk också på att jobbet du genomgått med att lyssna in dig på det du har nu måste du gå igenom igen

spela gura istället 🙂

har du några tusen över kan du ju alltid testköpa - du lär ju lätt kunna få tillbaka det du lägger ut

Postat

Jag har knappt hunnit lära mig hur det låter nu, jag har ju gjort om nästan allt, akustikbehandlat o grejat... Jag har inte spelat in en sekund sen jag köpt på mig alla nya preampar o kempressorer mm.

Rummet är inte så stort 420 ggr 340, kan det vara en fördel med lite mindre högtalare då?

Klart stressande att ev kunna köpa de här 4311B . Eller att låta bli... Köper jag dem får väl frun det sista bevis hon behöver för att förstå att jag är helt galen och besatt.

Postat

Köper jag dem får väl frun det sista bevis hon behöver för att förstå att jag är helt galen och besatt.

men eftersom hon älskar dig har hon överseende 🙂
Postat (redigerat)

men eftersom hon älskar dig har hon överseende 🙂

Ja, hon säger aldrig nåt, hon ser att jag mår bra av att dona i mitt "spa". Och att enbart spela och sjunga räcker inte längre för mig. Jag vill spela in också..

Postat (redigerat)

Vad betyder "accuracy"? Hittade denna jämförelse på vebben: Talar en del för att inte köpa 4311B och sitta nöjd och go med L50.

"The L50's are fairly well balanced and play pretty well for their size. The 4311's are based on the L100 type design (4311 an evolution of the 4310) so they may have a bit more of the exaggerated bass bloom, and edgier midrange/treble. The mids and tweeters are pretty comparable in terms of type and construction. The difference is the L50 woofer is smaller (10 inch vs 12 inch) and a little lower on the construction quality but still sounds very good and somewhat more repairable (123/2213 recone kits very expensive). Some like the accuracy of the L50 better, may need a bit of subwoofer to cover everything. the 4311 also doesn't really go super low either.

The only answer really is for you to have your friend bring them over, replace the damaged woofers with yours (actually swap them both out if they are a reasonably matched pair), and then play them with volume levels matched (as the louder one will usually sound "better").

Then you and he can decide which sounds better in your system and you can make an informed decision."

LS3/5a Expert & Enthusiast, Certified JBL Nut!

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do. - Issac Asimov

Hela tråden;

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=446576

Postat

Vad betyder "accuracy"?

Exakthet, riktighet, precision osv.....

Det betyder att du skall behålla dina L50. 😉

Postat

Jag hade ett par JBL 4412 som lät riktigt bra.

Problemet med passiva högtalare jag uppmärksammade var,

att ljudet var så annorlunda vilka kablar och steg jag körde de med.

Jag provade mej fram med olika steg, då de kräver sitt steg.

Slutade med jag hade de till musiklyssning istället.

Postat

Tack för kommentarer!

De här 4311 är enligt säljaren helt orginal, mycket fint skick, knappt använda. De har stått i filmredigeringsstudio. Säljarens polare som är haj på högtalare har kollat dem o provat allt, han säger att de är i perfekt skick.

Men är det inte så att kanterna på basarna vittrar sönder under så lång tid, även om de inte används? Mina L50 är inlämnade till proffs som bytt kanterna på basarna. För att krångla till det så verkar 4311 ha en helt annan och vit pappkon som inte ser ut att ha samma mjukgummikant som L50 och många andra JBL har.

Ännu nervösare, vill ha!!!! - 55

Postat

4311b´na hamnade åt annat håll. Jag var på minisemester och hade ingen möjlighet att kolla dem heller. De såldes för 3500...

😎

Postat

Du kan nog vara nöjd med dina L50.. Är dom dessutom renoverade så lär dom ju hålla ett tag också.. 🙂

Postat

Ja hoppas det.

Här finns ett likadant par, oxå renoverade basar 2900 kr

http://www.blocket.se/kalmar/JBL_L50__MARANTZ_2226b___TECHNICS_ST_9600_41129850.htm?ca=5&w=3

De ser väldigt lika de här nya JBLarna som kostar 8490 kr styck...

http://www.referenceaudio.se/hogtalare/stativsma/jbl-studio-monitor-4307/

Jag för egen del är helt stupsäker på att man kan köpa mycket bättre monitorer för samma pengar om man köper beg passiva JBL än nytt aktivt. Aktiva nya monitorer för under 3000 kr, vad får man då? Skräp...

Postat

du får ju lägga på kostnaden för slutsteget också

Stereoförstärkare brukar man väl ha sen förr... Eller oxå lånar man en av farsan eller nån...

Jag gav 2000 kr för min Luxman. Då fick jag en bra hörlursförstärkare på köpet. Man kan hitta förstärkare för typ 300 kr på Blocket.

Postat

ska du göra en ekonomisk jämförelse måste du ändå räkna med steget

annars kan du ju lika gärna säga att "ett par aktiva genelec lånar man av farsan" - stämmer säkert på nån

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.