Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

1.

Jag vill få till ett liknande ljud som Alesso använder sig i "Years"

www.youtube.com/watch?v=mCPD4tH5aWw

51 sekunder in i låten. Kommer det vobblande ljudet in. Vad är det? Hur gör man? Osv..

2.

Försöker mig på att sidechaina en bas och även sidechaina ett whitenoise till en ghostkick.

Det jag gör är att skicka basen och noiset till ghostkicken, (bus 1).

Precis emot slutet av basgången så sänks volymen på basen, låter som att någon liksom lägger locket på, ljudet blir sämre samt att noiset pumpar riktigt, dock pumpar noiset fint UTAN bas. Vad beror detta på?

Tack :-)

Annons
Postat

Du skickar väl inget TILL kanalen som ska skapa din sidechain, däremot FÅR dessa kanaler en signal från ghostkicken...sidechainar du två kanaler, en med bas och en med noise så är det väl bara att automatisera så att basen försvinner och bruset är kvar, men sidechainat? Jag antar att det är så du vill ha det?

Postat

Hmm! Det jag gör är att sätta en kompressor på basen och noiset, skickar det till bus 1. Dit jag också skickat kicken. Och vrider upp send till 0.0.Vill på det där pumpade ljudet på båda. När basen slutar ska bruset fortsätta i detta pumpade ljud....

Vet inte vad det är för fel!

Postat (redigerat)

Skapa en ny kanal med en Kick t.ex ( Audio 5 ).

Ställ kanalen på NO Output.

Använd denna kanal som sidechain i kompressorn.

Sätt en kompressor på Bas & Noise kanalen där du ställer den nyligen skapade Sidechain kicken som styrsignal uppe i sidechainrutan ( Audio 5 ).

Sedan styr du med kompressorns Attack,Release,Ratio, GainThreshold hur mycket du vill att basen eller noiset ska pumpa.

Du kan även göra detta enklare med denna plugin : http://www.xferrecords.com/products/lfo-tool/

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tack jag ska prova det ! Basen låter liksom dåligt till övriga ljud i mixen. Kicken blir helt förstörd och kan intre layra med andra syntar, ljuden blir bara kras. Vad kan detta bero på?

Postat

Hur vet man det? Vart kan man lära sig om sådant? Hur gör jag för att lösa det ? Jag sitter och prövar med trumloopar, vilka fungerar fint. Men när jag lägger in ett eget Kick sample så passar den inte alls... Tack för svar! Jag är supergrön och vill lära mig !

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.