Jump to content
Annons

Program för 3G signal mätning för OS X


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Finns det något program för OS X (snow leo 10.6) där man kan avläsa signal styrka/kvalité för 3G mobilt bredband? Behöver ett sånt när jag letar bäst mottagningsförhållande. Jag har köpt en riktningsantenn som jag tror borde funka riktigt bra (1 meter lång och ska funka ända upp till 4G). 3G routern är en ganska kraftfull Netgear MBR 1310 och abonnemanget är från 3.

Tacksam för svar

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix.. Det går ju ingen HSPA signal till datorn så det finns inget att mäta. Vad du får kolla efter är om din Router har någon funktion för att visa signalstyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger du eller någon i din närhet en mobiltelefon med 3G kan man använda denna för att göra en grov uppskattning på hur bra 3G täckning man har på olika platser. Kruxet är att veta hur snabbt mobiltelefonen uppdaterar täckningen och att man i vissa fall bara har tre staplar att använda som mätare. Generellt sett kan man säga att ju mer som är i vägen för en radiosignal, desto långsammare hastighet. Med andra ord är sannolikheten stor att man får dålig datatrafik om man bor i en radioskugga, om sändare/mottagare finns bakom många betongväggar, om man bor i en sänka där radiomasten är placerad långt bort etc.

Har ett program för OS X som kan läsa av prestandan för Wi-Fi men det är inte riktigt samma sak men du får ändå samma fenomen som med 3G d.v.s. ju mer som är i vägen eller stör, ju långsammare hastigheter. Har du långsam Wi-Fi bör du också få långsam 3G på samma plats. Ber att få återkomma i frågan om vad programmet heter senare under dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tack för svar.

Det är radioskugga där jag bor och byn ligger i en sänka till råga på allt. Masten står ett par kilometer härifrån så jag vet riktningen någorlunda men en riktningsantenn har väl ett ganska smalt område så det vore bra om man kunde läsa av på något sätt.

På routern finns i och för sig lys dioder men det blir väldigt trubbigt att bara använda dom som avläsning.

Vi har ett gäng iphones men det blir ungefär samma sak dvs inte så precist som jag skulle vilja.

Om man kopplar in 3g routern via nätverkskabeln till datorn istället för över wifi så kanske man kan läsa av trafiken på något sätt? Nån som tror på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm vid närmare eftertanke så borde ju det bli samma som att mäta wifi så jag tar gärna emot tips om det där programmet om du hittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att ADSL eller fiber inte finns tillgängligt där du bor BurninSven? Om något av alternativen finns kommer ADSL eller fiber mest troligt att ge bättre prestanda än vad 3G/4G med tanke på var du bor.

Programmet heter iStumbler och finns här: http://istumbler.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt! Att mäta WIFI är något annat. Det du behöver göra är att logga in på routerns gränssnitt.. Har du tur finsn en signalstyrkemätare för 3g HSPA där.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tack för tipset om programmet.

hegobald jag tänkte att man kanske kunde mäta hur snabbt nedladdning gick med riktantennen i olika possitioner olika då min dotters Imac är kopplad via wifi til Netgear 3G routern. Typ ladda hem en fil vrida antennen några grader och mäta och upprepa detta flera gånger. Det borde ju gå över kabel oxå. Givetvis så blir det ju oxå ett ganska trubbigt instrument men det kanske ändå är nåt att testa.

Jag har själv fiber till mitt hus men det finns inte i det huset där min dotter bor dessvärre så det är därför jag försöker optimera hennes uppkoppling. Hon har 3 för sin mobil och för ett tag sedan kom en deal på en Netgear MBR 1310 3G router med en teoretisk hastighet på ca 35 ner och 6 upp för 150 spänn i månaden vilket är ett ganska vettig pris. Min mor bor vägg i vägg med henne och dom delar på den här uppkopplingen och hon har en Netgear wifi repeater som kopplar till routern.

ADSL blir nog ganska mycket dyrare då dom först förmodligen måste betala anslutningsavgift för telejacket och ytterligare avgift för abonnemangen.

Jag har fäst antennen på balkongräcket vilket jag börjar fundera på om det är så optimalt ändå för när man läser om antenner så sägs det att man ska hålla sig borta från metallobjekt. Jag har har hyresvärdens tillstånd att sätta upp den på taket. Men det blir ju en ganska bökig och dyr lösning samt att man förmodligen får stora signal förluster på grund av att kabeln måste förlängas.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har kört speedtest.net som väl är samma sak i princip men problemet med mobilt är ju att det varierar ganska rejält beroende på belastning på nätet för tillfället.

Det här är antennen jag kör med och det finns ytterligare en variant med två antenner. Men det är svårt för en lekman att begripa om det gör nån skillnad för 3G eller om det bara ger en prestanda förbättring på 4G. Signalförstärkare typ nåt liknande man kan köra med för TV verkar inte finnas eller funka för mobilt.

http://www.lohelectr...g-4g-p-588.html

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Vet inte riktigt vad du menar men för att förtydliga så handlar det alltså om en router inte en telefon. Det blir oxå svårt att mäta riktning med en telefon men man kan iofs få en ungefärlig uppfattning om signalstyrkan.

Inne i det här huset så får du max en plupp på stapeln på en telefon oavsett 3 eller Telenor och förmodligen även alla andra operatörer. Och för att uppnå en plupp så får du stå blickstilla på ett givet ställe.

I området som sådant ska det vara full täckning men det här samhället och speciellt det här huset ligger i ganska svår radioskugga. Det ligger lågt oxå det vill säga att det är en nedförsbacke precis innan man kommer in i själva byn. Ovanpå det så är det höga träd och byggnader i vägen.

I går kväll gjorde jag ett försök igen och vinklade antennen lite uppåt över det som skymmer och det verkar funka ganska vettigt nu. Jag får i genomsnitt ca 10 mbs ner och mellan 2-3 upp vilket nog är det bästa man kan få här med mobilt bredband. Men jag ska kolla med 3 var masterna står här i närheten, det kan ju finnas nån som iofs står längre bort men är mindre skymd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...