Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejba!

Jag har letat lite efter en schysst bas-plugin. Jag har sökt lite pÄ forumet och bara hittat tips om broomstick bass, men finns det inga andra alternativ? NÄgon som har nÄgra förslag?

The Mr...

Annons
Postat

Det beror ju vÀldigt mycket pÄ vad du letar efter.

Broomstick och trilogy Àr ju mer fokuserat pÄ "riktiga basljud" Det finns syntljud ocksÄ, men de kan man ju ratta till i andra moduler ocksÄ.

Men sedan finns det ju en del syntbaspluggar ocksÄ.

T ex novation basstation

http://www.novationmusic.com/software.asp

Sedan finns ju Scarbee j-slap n fingerd bass ocksÄ

http://www.scarbee.com/products/jsf/index.php

(ha ha Claes jag hann först)

Som Àr ett samplingsbibliotek som Àr inriktat pÄ en enda bas. Och lÄter mycket bra. DÄ mÄste du förstÄs ha en sampler.

Vad letar du efter?

Postat

Jag anvĂ€nder mig av Edirol Super Quartet som basplugg. LĂ„ter faktiskt jĂ€kligt bra om man pillar lite och proggar med omsorg. 😉

Mvh / djonas

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

LĂ€gg av med de jĂ€vla (ursĂ€kta de fula ordet) virtual guitar och bas och sĂ„nt. Programen Ă€r otroligt okreativa och fĂ„niga. Om du inte kan spela sjĂ€lv sĂ„ lĂ„na in en kompis som kan. 😉

Postat
  Mr mike sa:
LĂ€gg av med de jĂ€vla (ursĂ€kta de fula ordet) virtual guitar och bas och sĂ„nt. Programen Ă€r otroligt okreativa och fĂ„niga. Om du inte kan spela sjĂ€lv sĂ„ lĂ„na in en kompis som kan. 😉

Jag tycker faktiskt tvÀrtom. Man kan fÄ inspiration till att göra saker i lite annan stil Àn det man brukar göra - och de sjÀlvspelande VSTi:erna Àr suverÀna hjÀlpmedel under skapandeprocessen, nÀr man vill börja jobba med harmonierna snabbt, utan att först behöva bygga upp ett trumkomp frÄn scratch. Med gitarrpluggarna kan man snabbt fÄ en idé om hur det kommer att lÄta i slutÀnden.

MÄnga nöjer sig med det resultat man fÄr, medan andra lÀgger Àkta vara pÄ lÄtarna i slutÀnden. Det Àr en smaksak - och man kan inte sÀga att det ena eller andra sÀttet Àr "fel" sÀtt att jobba...

Postat

Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator Àr fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rÀknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LÀr er

riktiga instrument istÀllet! SÄng, okej sjunga in i datorn kan man fÄ men dÄ fÄr man inte anvÀnda Auto-tune sen för dÄ Àr det fusk!

MVH-Peder

Postat
  Peder sa:
Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator Àr fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument rÀknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! LÀr er

riktiga instrument istÀllet! SÄng, okej sjunga in i datorn kan man fÄ men dÄ fÄr man inte anvÀnda Auto-tune sen för dÄ Àr det fusk!

MVH-Peder

😏

Postat
  Peder sa:
Hej!

MVH-Peder

Det Àr fusk att anvÀnda instrument som man inte byggt sjÀlv, dÄ vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lÀrt sig ett instrument man inte byggt sjÀlv sÄ Àr det bara fusk och löjliga genvÀgar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit sjÀlv. Fatta att det Àr svÄrt att fÄ en distad 909 kagge ur dem, men det gÄr om man slitit tillrÀckligt lÀnge.

Postat
  Neko sa:
Det Àr fusk att anvÀnda instrument som man inte byggt sjÀlv, dÄ vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lÀrt sig ett instrument man inte byggt sjÀlv sÄ Àr det bara fusk och löjliga genvÀgar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit sjÀlv. Fatta att det Àr svÄrt att fÄ en distad 909 kagge ur dem, men det gÄr om man slitit tillrÀckligt lÀnge.

Hoppas verkligen du planterat trĂ€den sjĂ€lv, som du senare huggt, med din egentillverkade yxa, av metall som du framstĂ€llt sjĂ€lv. För att fĂ„ virket att tillverka trumstommarna av. Annars jĂ€vlar, dĂ„ kommer jag aldrig lyssna pĂ„ en endaste lĂ„t av dig igen 😏 ........ 🙂🙂🙁

Nej allvarligt Peder och Mr Mike, sluta vara sÄ trÄkigt konservativa. Att det finns program, som för övrigt lÄter riktigt bra, som kan ge inspiration och skaparglÀdje ska vi vara riktigt glada för. Det Àr inte alla som kÀnner gitarrister, trummisar, basister, pianister som dessutom alltid kan stÀlla upp och spela in. Absolut inte till samma pris som de olika programmen i alla fall. För mig funkar det alldeles utmÀrkt i alla fall.

Ps. Peder, spelar du in allting pÄ gamla rullbandspelare eller? Ds.

The Mr... 😎

Postat

The Mr: Jag vill nog hĂ€vda att Peder var ironiskt i sitt inlĂ€gg. Fast jag vet inte...det kanske du ocksĂ„ va. JĂ€vla dubbelironi som rĂ„der idag 😏

Neko: Jag hoppas att du föder djuren sjÀlv ocksÄ annars Àr det ju fan fusk.

Vad Àr det för typ av bas du Àr ute efter?

Yellow Tools Majestic Basses Àr ju hyffsat cool om du Àr inne pÄ en lite mer soft genré.

Postat
  Peder sa:
Hej!

MVH-Peder

Jösses 😏

Postat (redigerat)
  Citat

MVH-Peder

Hur spelar du in dÄ ?

Porta , Rullbandare , Adat , ?

HÄller dÀremot med till viss del.

Det finns alldeles för mÄnga personer som vill ta genvÀgen till bra lÄtar , BÄde arr och Mix mÀssigt.

För att inte tala om alla som vill Mastra ......

Men man kan tyvÀrr inte bemÀstra alla instrument sÄ ibland mÄste det fuskas lite speciellt nÀr man har bra Feeling och snabbt vi fÄ sina tankar inspelade för att kanske i efterhand fixa till det med Live Musiker.

Personligen Àr Gitarr och Bas inga problem MEN nÀr det kommer till piano mÄste jag nog lÄta nÄn anna spela..

För att svara pÄ frÄgan sÄ tycker jag att

Hardcore Base lÄter bra.Litet Skarpare ljud passar mer till rock men det gör att fÄ jÀvligt bra ljud med lite EQ pÄ den ..

AnvÀnder den sjÀlv praktiskt taget hela tiden , Ibland lÀgger en basist pÄ riktig bas istÀllet men rÀtt proggrammerad sÄ hör man knappt nÄn skillnad.

Fast allt det beror pÄ vad man gör för musik.

Hittas hos

http://www.soundsonline.com

Redigerat av Piccazzo
Postat
  Claes sa:
  ViktorDenStore sa:
  Claes sa:
Peder: var min tolkning verkligen fel...? 🙂

För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad 😕

😕 Det kan jag bjuda pĂ„ i sĂ„ fall... đŸ˜±

🙂 Haha... jag menade att Peder va det ifall han inte va ironisk

Postat
  ViktorDenStore sa:
  Claes sa:
  ViktorDenStore sa:
  Claes sa:
Peder: var min tolkning verkligen fel...? 🙂

För isĂ„ fall Ă€r du idiot-förklarad 😕

😕 Det kan jag bjuda pĂ„ i sĂ„ fall... đŸ˜±

🙂 Haha... jag menade att Peder va det ifall han inte va ironisk

🙂 Det gĂ€ller att missuppfatta det rĂ€tt.

Är nog trött. Dax att gĂ„ hem...

Postat

Visst grabbar kan man anvĂ€nda ljud och loopar som Ă€r "klara". Men jag har hört förmĂ„nga dĂ„liga och snodda grejer och Ă€r ganska trött pĂ„ det. Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva... 😎

Postat (redigerat)

Hej!

Mr mike sa:
Visst grabbar kan man anvÀnda ljud och loopar som Àr "klara". //

Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva...  😎

- Vad Ă€r det hĂ€r för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist 😉!

Att spela in musik Ă€r fusk! Live Ă€r moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och dĂ€rmed Ă€r att betrakta som fusk 🙂!

MVH_Peder

Hej! Nej Claes, du hade rĂ€tt! (Alltför ofta har Claes rĂ€tt och det fĂ„r Peder att i jĂ€mförelse verka dĂ„lig, ha fel nĂ„ngĂ„ng 🙂!)

Redigerat av Peder
Postat
  Peder sa:
Hej!
  Mr mike sa:
Visst grabbar kan man anvÀnda ljud och loopar som Àr "klara". //

Att lĂ€ra sig ett sĂ„dant program tar nog lika lĂ„ng tid som att lĂ€ra sig det riktiga instrumentet hjĂ€lpligt. SĂ„ börja öva...  🙂

- Vad Ă€r det hĂ€r för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist 🙂!

Att spela in musik Ă€r fusk! Live Ă€r moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och dĂ€rmed Ă€r att betrakta som fusk 🙂!

MVH_Peder

Hej! Nej Claes, du hade rĂ€tt! (Alltför ofta har Claes rĂ€tt och det fĂ„r Peder att i jĂ€mförelse verka dĂ„lig, ha fel nĂ„ngĂ„ng 😄!)

...dĂ„ slipper vi bĂ„da bli idiotförklarade - i dag i alla fall... 🙁

AngÄende de sjÀlvspelande VSTi:er som förekommer, sÄ lÀr man sig dem pÄ i princip ingen tid alls - men att lÀra sig spela och i förlÀngningen behÀrska ett riktigt instrument, tar flera Är. I VG, GA, BB och VB drar man nytta av andra musikers enorma erfarenhet - och kan dÀrför pÄ nolltid fixa till ett komp som fungerar vÀldigt bra. Om man inte gillar allt som automatgenereras, sÄ kan man spara liret till ett midispÄr och modifiera efter eget tycke - eller sÄ kan man ha autokompet som inspiration - och göra om rubbet nÀr man har gjort alla andra inspelningar klara och ska börja tÀnka pÄ slutmix...

Postat

Hej!

Japp, jag Àr ocksÄ för alla hjÀlpmedel som finns och enligt mig Àr (nÀstan) ingenting fusk! LÄter det bra sÄ Àr det bra!

Tror Àven att ex virtuella trummmaskiner och samplingsskivor snarare befÀster, i detta fall, trummisens unika kompetens!

NÀr jag testade Broomstick Bass blev jag sÄ inspirerad att jag gick och köpte en elbas sÄ numer har lagt elbasgÄngar vid

ett flertal tillfÀllen, bÄde med och utan datorns hjÀlp!

(PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare 🙁!)

MVH-Peder

Postat (redigerat)

Hmmm...

Är du medveten om att du pratar med en bassist nu...? 🙁🙂

Jag vill nog pĂ„stĂ„ att det Ă€r ungefĂ€r samma situation för nĂ€stan alla instrument; Man kan lĂ€ra sig spela hjĂ€lpligt ganska kvickt - men att behĂ€rska instrumentet tar flera Ă„r. NĂ€r jag spelade som mest, sĂ„ kunde jag ledigt spela vilken Level42-lĂ„t som helst - men eftersom jag inte har nĂ„got band i dag, sĂ„ stĂ„r mina basar mest och samlar damm och jag Ă€r ruskigt ringrostig. Jag rĂ„dde bot pĂ„ det dĂ€r med dammsamlandet till viss del nĂ€r jag sĂ„lde min ena Rickenbacker 4001 för omkring 10 Ă„r sedan... 🙂

Kul att du köpte en bas efter att ha blivit inspirerad av Broomstick. Det sticker nog i ögonen pĂ„ de som tycker att det Ă€r fördummande, förslöande och allmĂ€nt bara fel med alla sĂ„dana autokomp-hjĂ€lpmedel... 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Hej!

Nej jag skojade 🙁!

Det rÄder ju vÀrsta mobbingtendenserna och allmÀn dumhetsvarning pÄ hur lÀtt det skulle vara att spela bas!

Visst det Àr lÀtt att spela en ton i taget men sen lÄter ju det dÄligt ocksÄ och att trycka ned en ton pÄ ett piano

Àr inte heller sÀrskilt svÄrt medan att spela som J Johansson, G Gould eller M King ju Àr aningen svÄrare!

MVH-Peder

Postat
  Peder sa:
(PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare đŸ˜Č!)

Det Ă€r skillnad pĂ„ att spela ett instrument och att "spela" ett instrument 😉

Postat
  Peder sa:
PS det tar ca 30 minuter att lĂ€ra sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall gĂ„r det mĂ„hĂ€nda Ă€n fortare 😎!)

MVH-Peder

DĂ„ har du inte hört Les Claypol spela det kan man inte lĂ€ra sig pĂ„ 30min. 😉

Postat

Hej!

Nej, jag skojade!

Alla instrument Àr lika svÄra, ty ifall instrument Àr "lÀtta" mÄste dess utövare vara skickligare för att rÀknas som "bra" sÄ allt tar ut varandra!

MVH-Peder

Postat

Snacka om att den hĂ€r trĂ„den har spĂ„rat ur... 😎

The Mr... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.