Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Det är dags att ännu en gång fråga alla kloka huvuden här inne om råd.

I många år har måga kört XP på sina PC-datorer, så även jag. För trots att vista kom, så vet vi alla att det inte var något att ha, och man fortsatte köra XP. Sedan kom windows 7 och har nu funnits ute ett tag. Jag har precis skaffat windows 7 pro till en av mina datorer, men är inte så insatt i det.

Min fråga är nu, ska man fortsätta använda XP(pro,32bit), eller ska man köra windows 7(pro,64bit)??

Anledningen till min fråga är de fördelas vs nackdelar som det hela har. 64bitars OS har sina fördelar(ram minnet tex.), men även sina nackdelarna. De största nackdelarna enligt mig är alla de pluggar som man har samplat på sig under åren och som är anpassade till 32bitars OS. Långt ifrån alla kan uppdatteras.

Så frågan är, vad väger tyngst och åt vilket håll ska man utvecklas?

Kommer snart även skaffa mig nytt Cubase 6.5 eller 7(om den skulle hinna komma ut innan dess).

Tack på förhand.

Annons
Postat

Jag skulle tveklöst blicka framåt och välja W7 64-bit. De pluggar som inte uppdateras längre, kan ändå oftast ersättas av minst lika bra pluggar från andra tillverkare. 🙂

Cubase6 har en mycket bättre 32-bits brygga än vad Cubase5 hade, så det är fler 32-bitspluggar som fungerar där - men samtidigt drar de mer CPU-kraft än samma plugg hade gjort i 64-bitsversion eftersom det hela tiden måste gå via bryggan, så det är därför alltid bäst att bara köra med 64-bitspluggar och helt enkelt strunta i de gamla som inte uppdateras längre.

Postat

Visst kan vissa pluggar ersättas av bättre, men det finns vst instrument som man helst vill behålla(dels för att man kanske tycker om några av dessa och dels för att de ibland kostat en del att köpa) Därför finns tanken på att man ska hålla fast vid xp.

Hmm..detta är problemet med den utveckling som musikskapandet har haft(enligt mig). På många sätt har det blivit tekniskt lättare att skapa musik, men det här problemet finns inte med riktiga instrumment som, när som helst kan pluggas in/spelas på. Oavsett när de är gjorda eller köpta. Samtidigt som mjukvaruinstrument som kunde användas för några år sedan, redan får problem. Vilket får en att fundera hur bra det egentligen är?! Både för "instrumenten" och musikskapandet, när saker och ting som har några år emellan, inte kan "prata"(vara kompatibla) med varandra.

Postat

Måste säga att jag är lite förvånad, trodde att fler undrade samma sak/hade samma "problem". Men av feedbacken att dömma, så verkar det här vara en "ickefråga".

Antar att det är bara jag som är "stuck in the past" så att säga(även om det inte var så länge sedan som alla musiker som anvender pc också körde xp).

Nåväl, får tacka för tipset.

Tror att jag ska testa att köra både xp och w7 i olika datorer och sedan köra instrumenten(som körs i xp) genom en mixer och in i den "main" datorn som man kör Cubase och allt annat. Bör fungera, dock får man skaffa ett extra ljudkort.

Postat

I nödfall kan du ju alltid köra 32-bitsversionen av Cubase. Då funkar som regel de gamla 32-bitspluggarna utan problem, även om man kör i W7 64-bitsmiljö - så på det sättet är det en icke-fråga... 😉

Kan tillägga att jag också kör XP fortfarande, eftersom jag inte har orkat installera alla pluggar och instrument på SSD:n jag har lagt in W7 64-bit på - och tänker köra skarpt med så fort jag har fått loss tummarna och installerat allt som behövs. Jag skyndar långsamt, jag också... 😉

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Jag skulle gå direkt på win8. Tycker det verkar helt ok och det jag har i min maskin har funkat både program och hårdvara (även mitt gamla pci maudio delta 1010). Till och med Mixbus som i sig är helt nytt för PC (fanns bara för linux och mac förut så vitt jag förstår) funkar.

Postat (redigerat)

Ja, Microsoft har ju sagt att allt som funkar på 7 funkar också på 8. Återstår väl att se. Problemet är att det inte går att köpa ännu. Installera Release candidate kan man ju göra, men den kommer att sluta fungera småningom.

Redigerat av Wernborg
Postat

Jag själv var i princip samma situation som dig för inte allt för länge sedan. Kändes på tok för jobbigt och omständigt att övergå till w7 och cubase 6. Nu när jag till slut övergav xp och har vant mig med w7 och allt som det medföljde så kan jag bara säga att det inte var en dag för sent.

Gamla pluggar som jag skaffat tidigare har jag inte ens försökt att installera utan jag har klarat mig bra på dem som följer med. Visserligen har jag köpt till några då men de gamla har jag inte haft något behov av sådär på rak arm. Givetvis så är det ju beroende på "vilka" pluggar och vilka pengar man nu lagt ut sedan tidigare men för MIN del så har jag klarat mig bra utan allt gammalt skräp som fan inte låter nått bättre ändå.

Postat

I nödfall kan du ju alltid köra 32-bitsversionen av Cubase. Då funkar som regel de gamla 32-bitspluggarna utan problem, även om man kör i W7 64-bitsmiljö - så på det sättet är det en icke-fråga... 😉

Så, man får inga problem om man kör 32-bitars cubase 6(plus andra instrument) på W7 64-bit?? Isåfall är det väl så man ska köra, och då är det som du säger, en "ickefråga".

@ Dogbuerner

Får gratulera till den smärtfria övergången 🙂 Som du säger så beror det vilka pluggar och intrument osv. Det beror på inom vilken genre och hur mycket fysiska/mjukvaru instrument som man använder. Har man mycket i mjukvaruversion, så blir väl saknaden större. Kan väl säga så mycket, att jag nu inser att det är mycket bättre att försöka satsa mer på att köpa fysiska synthar, istället för mjukvaruversioner. Dock lär det bli riktigt mycket dyrare och så finns inte alltid allt som fysisk version heller.

Hmm...det är kanske tillverkarna och deras dåliga framtidsblick och uppdateringar man ska skylla på!? 🙂

Tack för svaren.

Postat

Så, man får inga problem om man kör 32-bitars cubase 6(plus andra instrument) på W7 64-bit?? Isåfall är det väl så man ska köra, och då är det som du säger, en "ickefråga".

Det är förstås bäst att köra 64-bit, eftersom det är då man får tillgång till allt RAM - så jag ser 32-bits Cubase som en nödlösning, om man har någon plugg som inte uppdateras, som man absolut inte klarar sig utan...

Postat

Köpte Cakewlk Sonar X1. Efter att ha givit upp fullständigt med att installera 64-bitarsvarianten, sitter jag nu med ett fungerande 32-bitars. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men det får väl gå.

Postat

Kör fortfarande xp 32-bit....har köpt licens för w7 men orkar inte med allt eventuellt strul. Funkar cå nice i XP. Varför laga något som inte är trasigt?

Postat

Kör fortfarande xp 32-bit....har köpt licens för w7 men orkar inte med allt eventuellt strul. Funkar cå nice i XP. Varför laga något som inte är trasigt?

Jag "lagar det som inte är trasigt", helt enkelt för att med säkerhet vara kompatibel med det som kommer framöver.

Strulet man kan råka ut för, är ju egentligen bara att det finns utgångna pluggar som inte längre uppdateras och därför inte finns i 64-bitsversion - men när de har slutat uppdateras, är det ändå bättre att hitta fungerande ersättningar för dem... tycker jag i alla fall...

Perew (oregistrerad)
Postat

Jag skulle gå direkt på win8. Tycker det verkar helt ok och det jag har i min maskin har funkat både program och hårdvara (även mitt gamla pci maudio delta 1010). Till och med Mixbus som i sig är helt nytt för PC (fanns bara för linux och mac förut så vitt jag förstår) funkar.

Hej Burningsven!

Så du menar att den Win8 som de la ut gratis rockar nemas problemas?

Postat

Helt klart funkar det med XP, men som sagt så får man tillgång till bättre prestanda om man kör 64bit(bland annat ram). I mitt fall så har jag en ny dator som har W7 och som är kraftigare än den som har xp på. Därav tankarna på att övergå till 64bit, där i mitt fall blir ett stort steg upp i datorprestanda. Men då får man väga det mot det andra, som är tillgången till vsti(synthar osv) som man använder.

@Claes

Hmm...man vill ju inte sumpa all datorprestanda på grund av några instrument. Så då är det kanske ändå bäst att köra 32bitars instrumenten i xp-datorn och köra in dem i W7 datorn liksom man skulle gjort med en fysisk synth eller gitarr. Kom däremot på att det vore smartast att köpa en mixer med inbyggd ljudkort, istället för att köpa ett extra ljudkort till xp datorn. Med tanke på att jag ändå måste köpa en mixer också. Finns ju en del skapliga sådana till skapliga priser.

Postat

Förresten...kom att tänka på att jag har touch-funktion på senaste burken(den med W7), undrar om och hur det går att "pilla" på inställningar och annat på vst/vsti, cubase, mixer, mm.

Någon som har erfarenhet av det? Framför allt, hur är reaktionstiden? Till exempel, från det att du trycker på rec till det att cubase börjar spela in(ungefär som latency på ljudkort).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.