Jump to content
Annons

Hur får man sången att få "ABBA-soundet"?

Recommended Posts

Tjena!

Idag hörde jag den berömda gruppen ABBA för första gången. 😄 Tror låten hette SOS.

Sången lät cool och efter en sökning här så verkar det finns ett knep att efterlikna detta.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...indpost&p=76470

Hur kan man försöka efterlikna detta i Cubase? Förstår att det inte går att få exakt likadant, men något liknande hade varit coolt.

Har tyvär inte Melodyne som ska vara bra att pitcha i.

Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

I Logic finns något som kallas audio factory, där du kan göra en hel del vad gäller pitch och timbre. Vet inte om du har motsvarande i cubase...

Det som skall efterliknas är en nerpitchad rullbandspelare, där sång läggs på i en lägre tonart, som sedan speedas upp och då ger smurf-ljudet...

//nemo

Dela på andra sajter

.............Dessutom har jag för mig att man pulade med rejäla fasförskjutningar på tjejernas röster för att få dom att hoppa ur stereobilden. På Ableton Live 4 finns en plugg som gör detta på pricken. Annars borde det finnas gratispluggar som VST där ute i det stora nätet.

Dela på andra sajter

Kan du inte spela in låten i 48Khz, tvinga ner spåren i 44.1khz när du lägger körer (alltså, spela upp 48khz-spåren i 44.1 så dom går långsammare och i lägre pitch) och sen tillbaka till 48khz. Det blir ju samma sak som att dra ner en rullbandare. En annan grej är ju att ladda hem en gratisversion av en gammal cooledit, köra deras time/pitch-funktion (som bara samplar ner och inte är hörbart destruktivt) fram och tillbaka. Blir precis samma sak fast kanske smidigare.

Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Oj. Blir inte det lite för mycket skillnad. Det blir väl smurfkalas, eller?

//nemo

Dela på andra sajter

Oj. Blir inte det lite för mycket skillnad. Det blir väl smurfkalas, eller?

//nemo

Men det var väl det han ville ha? 😉 hmm. Nä så himla mycket händer väl inte mellan 44.1 och 48?? Ett par halvtoner på sin höjd.. (orkar inte räkna)

Men kör på Cool Edit-varianten då. Där bestämmer man ju själv.

Dela på andra sajter

Du kan ju göra en skräp-nermix av bakgrunden som du pitchar ner och sjunger till, och sedan pitcha upp rösten och lägga in den i originalbakgrunden (så slipper du pitcha o greja med originalbakgrunden och riskera onödiga artefakter).

Dela på andra sajter

Du kan ju göra en skräp-nermix av bakgrunden som du pitchar ner och sjunger till, och sedan pitcha upp rösten och lägga in den i originalbakgrunden (så slipper du pitcha o greja med originalbakgrunden och riskera onödiga artefakter).

Jo det var ju tanken...

Dela på andra sajter

Jo det var ju tanken...

Har ni testa det på riktigt eller är det tankeexpriment??? 😎

Dela på andra sajter

Jo det var ju tanken...

Okej, sorry, ville bara förtydliga... 😎 Du sa "fram och tillbaka" så jag tänkte att det kunde tolkas som att man pitchade ner bakgrunden och sen pitchade upp den igen, och det vore ju som sagt onödigt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har ni testa det på riktigt eller är det tankeexpriment??? 😉

Jag har aldrig provat, men det känns väl ganska logiskt... Eller? 😄

Edit: ...logiskt sätt att göra smurfröst på alltså, huruvida det kommer låter ABBA vetefan. 😎

Redigerat av Henke
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Waves Ultrapitch med lite hård formantshift borde ge samma effekt som Tretow-körerna.

Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 🙂

Det fanns lite olika sätt att prova på då. Tror jag har Waves Ultrapitch inlagd.

Men om man gör en slask-mix av bakgrunden och pitchar ner. Hur många steg bör man pitcha? Cubase egen pitch börjar låta väldigt mycket pip-smurf bara man pitchar två steg tycker jag.

Det gör som sagt var inget om det inte låter precis som ABBA. Bara kul att kunna göra något liknande.

Dela på andra sajter

Jo det var ju tanken...

Har ni testa det på riktigt eller är det tankeexpriment??? 🙂

Har inte heller provat digitalt.. (Gjort med en tascam ms16 för lääängesen) Men det kommer garanterat att funka.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.