Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag ska troligtvis i slutet på Augusti flytta in i en studio som vi har snickrat ihop (som också kommer bli mitt rum). Väggarna är vanliga träväggar som är isolerade med vanlig gul glasfiber isolering (vi hade tänkt att sätta gipsskivor utan på väggarna, är detta smart? i och med att det är dött material).

Skulle behöva tips och tankar på vad man kan göra för att få rummet att få bästa möjliga akustik från början i och med att vi bygger det från scratch.

Ha i åtanke att det ska in 2st fönster och en säng i rummet med. Möjligtvis en TV på ena väggen och definitivt en gitarr.

Jag hade tänkt att börja rätt simpelt, dvs. inte spendera massa pengar på akustik till en början, men ändå försöka få så mycket ut av det som möjligt redan från början när jag bygger rummet, om ni förstår?

Dyrt dämp material kommer alltså i andra hand.

Om det finns några billiga lösningar på hur man kan isolera och förbättra akustiken på rummet på bästa sätt så är dem mer än välkomna!

Lite info om det extremt lilla rummet som ska bli studio och möjligtvis rum (om värmen räcker till, vilket kommer att testas först i vinter):

2,40 brett

3,00 långt

2,25 högt

Kommer hela tiden ha i åtanke att få plats med en säng på 120 eller 90, förmodligen blir det till att skala ner till en 90 säng eftersom man ska få plats med annat i rummet (OBSERVERA att på bilderna är det 120 säng vi har räknat med)

Vi har även funderat på att sätta in ett extra fönster som ska vara ett typ av båtfönster, alltså ett runt snyggt fönster på den högra långa väggen.

Frågan är om detta fönster gör att rummet blir mindre dämpat och isolerat? det viktigaste är att det ska vara så bra att mixa och prodda i som möjligt.

Vi kommer alltså göra allting från scratch. Sätta in gipsväggar och isolera, sätta dit fönster samt lägga nytt golv och tak. Frågan är då vad man också ska ha för golv för att det ska vara mest dämpat.

Heltäckningsmatta? Isåfall vad för typ av heltäckningsmatta? det finns allt från dyrt till billiga. Vad lämpar sig bäst i en studio?

Taket, vad bör man ha där för att det ska dämpa så mycket som möjligt? Samt väggarna, förutom gips och isolering.

Sedan har jag lurat lite på om man skulle behöva några basfällor eller liknande? med tanke på att det troligtvis kommer att finnas en säng på plats där kommer den väl ändå fungera lite som en basfälla?

Slutligen, så kommer det lite bilder på själva rummet och hur fint och stöket det är nu samt lite ritningar på vad planen är!

http://www25.zippysh...27332/file.html - väggen vid dörren

http://www13.zippysh...82182/file.html - ena "långa" väggen, precis vid dörren, utmot en carport på baksidan.

http://www25.zippysh...47120/file.html - väggen mittemot dörren samt ena hörnet.

http://www5.zippysha...92390/file.html - same..

Fattar dock inte varför bilderna blir vridna?

Ska bli kul att göra detta, måla om och fixa allt. Alla tips och knep är uppskattade!

Tanken är även att jag ska ha ett piano som går att skjuta ut UNDER bordet, typ som detta:

Men vi får inte det att gå ihop alls? Hur fan löser man detta?

Jag vill ha som Thomas gold har här för att göra det enkelt att förklara:

Bordet är 70 i höjd och pianot som ska sitta under bordet i en skena. Detta är pianot som ska under bordet i en skena som går att dra ut: http://www.thomann.d...tation_88es.htm alternativt ett piano med lite mer tyngda tangenter, men dem är oftast tjockare. Jag vill ha ett 88 tangenters midi piano med modwheel och pitchbend som jag kan öva piano på men också komposera digital musik på.

Min stol går högst upp till 62cm (då är knäna inräknade).

Tacksam för svar!

post-23908-0-41232600-1341934008_thumb.png

post-23908-0-15781900-1341934021_thumb.jpg

post-23908-0-78761000-1341934025_thumb.jpg

jonte 2.pdf

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behöver du ljudisolera för att dämpa ljudet ut från friggeboden? Om inte, så kan du skippa gipset. Att gipset är ett "dött" material betyder att det är formstabilt. I studiosammanhang är det ointressant. Det är den höga densiteten som gör att man använder gips för att bygga tunga väggar tex vid ljudisolering. Du skriver att du vill dämpa så mycket som möjligt. Om det är akustiken du tänker på så är det snarare som så att man vill dämpa (eller diffusera) så jämnt som möjligt över hela frekvensbandet och på dom ställen där det behövs.

Du kan börja med att placera din lyssning centrerat mot ena kortväggen. Om du skippar de tänkta fönstren så spar du dels pengar men skapar även utrymme för att placera absorbenter på. Du behöver absorbera de första sidoreflexerna samt reflexen från bakvägg och tak (ovan sweetspot). Absorbenterna kan du snickra ihop själv för en billig penning. Finns många bra trådar om det här på forumet. Gör du några extra kan du sätta dom diagonalt mellan tak / väggvinkel för att spara utrymme. Gör absorbentera av 95 mm isolering så dämpar dom bredbandigt. Claes här på forumet har sammanställt en artikel om akustik som du även kan kolla på. Kommer inte ihåg vad den heter eller vart den finns men kanske någon kan länka till den. Lycka till!

// Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du ljudisolera för att dämpa ljudet ut från friggeboden? Om inte, så kan du skippa gipset. Att gipset är ett "dött" material betyder att det är formstabilt. I studiosammanhang är det ointressant. Det är den höga densiteten som gör att man använder gips för att bygga tunga väggar tex vid ljudisolering. Du skriver att du vill dämpa så mycket som möjligt. Om det är akustiken du tänker på så är det snarare som så att man vill dämpa (eller diffusera) så jämnt som möjligt över hela frekvensbandet och på dom ställen där det behövs.

Du kan börja med att placera din lyssning centrerat mot ena kortväggen. Om du skippar de tänkta fönstren så spar du dels pengar men skapar även utrymme för att placera absorbenter på. Du behöver absorbera de första sidoreflexerna samt reflexen från bakvägg och tak (ovan sweetspot). Absorbenterna kan du snickra ihop själv för en billig penning. Finns många bra trådar om det här på forumet. Gör du några extra kan du sätta dom diagonalt mellan tak / väggvinkel för att spara utrymme. Gör absorbentera av 95 mm isolering så dämpar dom bredbandigt. Claes här på forumet har sammanställt en artikel om akustik som du även kan kolla på. Kommer inte ihåg vad den heter eller vart den finns men kanske någon kan länka till den. Lycka till!

// Björn

Stort tack för svaret Björn! Det hjälpte verkligen jätte mycket, utan din hjälp hade jag varit helt lost!

Läste igenom hela artikeln som Claes hade skrivit ihop. Jag förstår skillnaden mellan akustikbehandling och ljudisolelring. Men jag skulle egentligen behöva göra båda två! 1. Ljudisolera för att inte störa grannarna. 2. akustikbehandla så att jag kan sitta och mixa och få en ÄRLIG mix i detta rum utan några frekvensproblem.

Problemet är för mig att jag vet inte alls vart jag ska börja! Jag har kikat lite på jam.se och hittade detta material: http://www.jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A31551/?q=absorbent skulle det räcka med att man köper 3 omgångar av den så att man får 10kvm som täcker runt hela rummet samt att man bygger eller köper några basfällor som man sätter i hörnen? (sängen som jag har fungerar väl dock också som någon sorts basabsorbent förmodar jag?)

Som jag har förstått det så är skumgummit på väggarna bara till för att absorbera höga frekvenser, men hur vet jag vilka frekvenser jag vill ha bort och vilka jag vill förstärka? finns det något bra sätt att kolla upp detta på?

Angående ljudisoleringen: Jag och min farsa som bygger badrum kom på en rätt "galen" idé. För att skapa täthet i ett rum.. om jag använder mig av rollbart tätskikt som man använder i ett badrum, så hindrar jag ljudvågorna från att komma ut ifrån rummet. Med reservation för rum och fönster förståts. Är detta ett bra sätt att få bort ljud som kan störa grannarna och även en bra grund för att sedan akustikbehandla rummet?

Om jag också kompletterar väggen med dessa absorbenter från jam.se (http://www.jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A31551/?q=absorbent) kan jag då:

1. Spela utan att störa grannar?

2. Få ett bra ljud i rummet som fungerar att mixa i?

Rummet idag består av träpaneler på utsidan. 45mm regel, gult glasfiberull och spånskiva på framsidan (utanför rummet alltså)

Jag har kikat igenom lite på forumet och sökt på trådar angående att bygga egna absorbenter, men funkar denna skumgummin lika bra så kan man väl lika gärna köra på det?

Jätte tack för svar!!

MVH,

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt vill du kunna spela? Vilka instrument - gitarstärkare osv. Avstånd till närmaste granne? Det är det du behöver fastställa först och utifrån det kolla vad det finns för möjligheter att komma så nära önskemålen som möjligt. Boden är rätt klent byggd och ska du sätta in ytterliga fönster (standard 2-glas?) så får du ytterligare läckage. Tex. en standard friggebodsdörr har i stort sett samma ljudreduktionstal som dina väggar är i dags läget. Ska du börja ljudisolera måste allt gå hand i hand liksom - är du med!?

Våtrumsmembran som ljudisolering fyller ingen funktion. Ska du börja ljudisolera väggarna behöver du få in tunga skivmaterial i konstruktionen. Det är i alla skarvar och genomföringar man tätar så det blir helt lufttätt och till det använder du mjukfog med så hög densitet som möjligt, tex Sikaflex eller liknande. Bygg egna absorbenter istället för skumgummit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt vill du kunna spela? Vilka instrument - gitarstärkare osv. Avstånd till närmaste granne? Det är det du behöver fastställa först och utifrån det kolla vad det finns för möjligheter att komma så nära önskemålen som möjligt. Boden är rätt klent byggd och ska du sätta in ytterliga fönster (standard 2-glas?) så får du ytterligare läckage. Tex. en standard friggebodsdörr har i stort sett samma ljudreduktionstal som dina väggar är i dags läget. Ska du börja ljudisolera måste allt gå hand i hand liksom - är du med!?

Våtrumsmembran som ljudisolering fyller ingen funktion. Ska du börja ljudisolera väggarna behöver du få in tunga skivmaterial i konstruktionen. Det är i alla skarvar och genomföringar man tätar så det blir helt lufttätt och till det använder du mjukfog med så hög densitet som möjligt, tex Sikaflex eller liknande. Bygg egna absorbenter istället för skumgummit!

Jag kommer ju vilja dra på rätt mycket i mellanåt, utan att störa grannarna. Exakt hur högt vet jag inte alls dock. Kommer inte köra några gitarrförstärkare eller dylikt, utan enbart prodd till att börja med.

Avstånd till närmsta granne är lite svårt att förklara, i och med att friggeboden sitter ihop med deras hus men har fritt fram och bak. Den lilla biten som sitter ihop med deras hus är i princip det högra hörnet längst bak. That's it.

OK! vi tänkte sätta igång och införskaffa allt redan nästa vecka om det går. Har du några tips om bra isoleringsmaterial? tunga skivmaterial säger du? har du några exempel och vart man köpa dessa för en billig peng?

Sedan till akustiken, det är här jag VERKLIGEN är knarrig (kan i princip inget om akustik förutom det jag läst på nätet). Mitt mål är ju att få ett så pass ljudkorrekt rum som det bara går för en billig peng. Hur bär jag mig åt då? Hur vet jag vart problemfrekvenserna ligger och hur vet jag vad skillnaden på t.ex. jam.se's absorbenter är tillskillnad från dem jag gör själv osv?

Vad hade du gjort? Vi vill ju försöka få det så ljudkorrekt och ljudisolerat som möjligt!

Tacksam för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med friggan är ihopbyggd med grannens hus så blir det lite mer avancerat om du vill ljudisolera boden. Eftersom det är ett litet rum hade jag använt mig av fjädrande väggreglar "resilient Chanels" som skruvas horisontellt mot befintliga väggar och tak. Gyproc har såna Z-profiler och jag tycker att Auralex:s variant är bättre eftersom de flexar mer. Sennberg har agenturen för dessa. Skruva sedan två lager gips på dessa med överlapp i skarvarna och lämna 5 mm spalt runt om som du sedan tätar. Viktigt att reglarna monteras med läppen uppåt och att ingen skruv korsluter någonstans. Med denna konstruktion får du tunga väggar / tak som fjädrar likt stora högtalarmembran. Om du får plats för tröskelm lägger du gips på golvet. Skippa fönstrena, täta bef. fönster och dörr. Ev. får du förstärka ljudisoleringen i bef. fönster dörr, alt. byta till bättre. Ingen fuktspärr i friggan såvida inte boden har vent. takfot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I och med friggan är ihopbyggd med grannens hus så blir det lite mer avancerat om du vill ljudisolera boden. Eftersom det är ett litet rum hade jag använt mig av fjädrande väggreglar "resilient Chanels" som skruvas horisontellt mot befintliga väggar och tak. Gyproc har såna Z-profiler och jag tycker att Auralex:s variant är bättre eftersom de flexar mer. Sennberg har agenturen för dessa. Skruva sedan två lager gips på dessa med överlapp i skarvarna och lämna 5 mm spalt runt om som du sedan tätar. Viktigt att reglarna monteras med läppen uppåt och att ingen skruv korsluter någonstans. Med denna konstruktion får du tunga väggar / tak som fjädrar likt stora högtalarmembran. Om du får plats för tröskelm lägger du gips på golvet. Skippa fönstrena, täta bef. fönster och dörr. Ev. får du förstärka ljudisoleringen i bef. fönster dörr, alt. byta till bättre. Ingen fuktspärr i friggan såvida inte boden har vent. takfot.

Gyproc m.m. är väl svindyrt? Kikade lite på deras hemsida. Hade tänkt att lägga mindre pengar än så om jag ska vara ärlig. Och vi kan tyvärr inte bygga ut väggen pga. bygglov m.m. Ha i åtanke att rummet endast är 7kvm! Måste få plats och bo där inne också 🙂

Tror inte att ljudisolationen kommer att vara det största problemet (tror jag)

Vi har kollat på detta (kommer det bli riktigt dåligt tror du?):

Enkelgips först, utanpå plyboarden sedan denna:

http://www.biltema.s...splatta-369220/

alternativt att man kör denna ljuddämpingsplatta och sedan gips över det, vad vet jag! haha.

Det blir lite för avancerat för oss i första steget. Vi måste helt enkelt se att det över huvudtaget funkar att ha som studio (med tanke på att det kanske stör grannarna) och rummet idag är väldigt litet och går ej att bygga ut så att göra så att rummet blir ännu mindre är inte aktuellt alls.

Akustiken är nog det stora problemet (tror vi).

EDIT: läste detta från en annan tråd där Claes hade kommenterat följande:

"Akustikplattorna gör ju ingen skillnad när det gäller isolering till/från rummet, utan de kommer som sagt bara att reducera ljud i rummet. Även om de skulle ha viss effekt, så är det bara på höga frekvenser, men eftersom det alltid är basfrekvenserna som går igenom väggar och stör, så är den eventuella dämpande effekten i diskanten helt ointressant i sammanhanget. För att få en ljuddämpning måste man blockera ljudet genom att bygga en extra vägg med både stenull och luftspalt - och reglar som är isolerade från originalväggen. Väggen måste också vara lufttät (silikon i alla skarvar) för att den ska ha avsedd effekt. När det gäller ljudisolering så blir det inte bättre än den svagaste punkten, så om man missar någonstans i konstruktionen, så kommer isoleringen ändå att ha minimal effekt. Problemet är att det dessutom kommer stomljud via golvet och andra väggar, så egentligen hjälper det inte så mycket som man önskar förrän man har byggt ett flytande rum i rummet."

Inser nu att vi i princip måste bygga ett rum i rummet, men det gör ju att mitt lilla rum blir mycket mindre än vad det är nu (7kvm) så sitter i en oerhört jobbig sits om hur man ska göra.. och för att inte få det för dyrt 🙁

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, det var ju ingen ny väggstomme som skulle reglas upp utan förslaget med resilient chanels bygger endast 12 mm, betydligt mindre än biltemas skumgummi som i stort sett inte kommer göra någon skillnad alls vad gäller ljudisolering. Biltema skummet är tänkt att användas för att minska resonans under motorhuvar osv. men inte ens det klarar den av. Dom skriver "minskar 40 dB.. Vid vilken frekvens då???

Om du vill ljudisolera så måste du följa fysikens lagar med massa och luft. Köp inget jox och chansa utan lär dig hur det funkar innan du börjar bygga. Det spar du allra mest pengar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, det var ju ingen ny väggstomme som skulle reglas upp utan förslaget med resilient chanels bygger endast 12 mm, betydligt mindre än biltemas skumgummi som i stort sett inte kommer göra någon skillnad alls vad gäller ljudisolering. Biltema skummet är tänkt att användas för att minska resonans under motorhuvar osv. men inte ens det klarar den av. Dom skriver "minskar 40 dB.. Vid vilken frekvens då???

Om du vill ljudisolera så måste du följa fysikens lagar med massa och luft. Köp inget jox och chansa utan lär dig hur det funkar innan du börjar bygga. Det spar du allra mest pengar på.

True that! Men det billigaste alternativet för mig, vad tror du det skulle hamna på?

Uppskattar otroligt mycket att du har hjälp mig genom denna jungel och satt mig på rätt spår! many thanks my friend!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Räkna med 2 kkr för dubbelgips runt om och lika mycket till för skruv, fog, tätlister mm. Kommer inte ihåg vad fjäderreglarna kostar. Räkna med ca 50 lpm för väggar och tak.

OK tack för svar! Vi har räknat lite och kollat runt på youtube videos och Auralex montering m.m.

Vi måste revidera regeldjupet. Dom är 9cm inte 4,5cm som vi sade förut. Måste väl vara bättre? Guldfiberisolering ligger i.

Efter att ha läst runt på oerhört många sidor, kollat youtube, läst om Aurlex m.m.

Har vi kommit fram till en lösning som vi HOPPAS ska fungera (borde göra det iallafall?)

Dett hade vi alltså tänkt istället för resilient channels t.ex. Auralex, som du beskrev.

Vår lösning är:

1. Vi sätter gummipluppar som är 2cm tjocka (djupa) var 40onde centimeter (se ritning). Då borde vi skapa den luftspalt/det mellanrummet som behövs.

2. På dessa gummipluppar (dessa mjuka gummipluppar är något som vi får leta efter för att det ska funka). Vi skruvar fast 2 lager gips överlapp i skarvarna. Första lagret tätar vi med Sikaflex i skarvarna. Andra lagret likaså.

3. Taket gör vi likadant med..

4. Sedan tätar vi överallt där vi kan med Sikaflex. Hörn, skarvar, fönster, m.m.

5. I hörnen bygger vi basfällor som sitter i taket och så långt ner som möjligt (till golvet typ, beroende på om vi ska ha in sängen där)

Dessa 5 punkter anser vi är steg 1 för att minska ljudet mot grannarna och utåt, dvs. ljudisolera.

Detta borde väl vara samma princip som att dra upp Auralex resilent reglarna UNGEFÄR? det är ju ändå samma tänk fast annat material vi använder oss av.

Steg 2 är att slutligen dra upp absorbenter på väggarna (som du föreslog att vi skulle bygga själva men frågan är bara hur? har du några bra tips här? =))

Mycket tacksam för svar om detta skulle fungera!

Det känns helt enkelt för mycket pengar just nu innan vi vet om rummet ens går att få någorlunda isolerat från granne m.m. Därför tänkte vi att detta kanske går att göra som en sneak-variant för att undvika Auralex resilient channels.

Återigen stort tack för hjälpen det här har verkligen varit nyttigt!

Här kommer ritningarna över hur vi hade tänkt det. Ha i åtanke att regeldjupet är 9cm och inte 4,5cm! och att kommande gummipluppar är 2cm djupa och att ritningar inte är 100% skalenligt med alla pluppar osv.

http://www13.zippysh...71347/file.html

http://www65.zippysh...84263/file.html

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jontha! Se kommentarer i rött nedan.

1. Vi sätter gummipluppar som är 2cm tjocka (djupa) var 40onde centimeter (se ritning). Då borde vi skapa den luftspalt/det mellanrummet som behövs. Tyvärr ingen bra idé. Skruvarna kommer kortsluta mellan gips / regel.

2. På dessa gummipluppar (dessa mjuka gummipluppar är något som vi får leta efter för att det ska funka). Vi skruvar fast 2 lager gips överlapp i skarvarna. Första lagret tätar vi med Sikaflex i skarvarna. Andra lagret likaså. Se ovan.

3. Taket gör vi likadant med.._,,_

4. Sedan tätar vi överallt där vi kan med Sikaflex. Hörn, skarvar, fönster, m.m.

5. I hörnen bygger vi basfällor som sitter i taket och så långt ner som möjligt (till golvet typ, beroende på om vi ska ha in sängen där)

Dessa 5 punkter anser vi är steg 1 för att minska ljudet mot grannarna och utåt, dvs. ljudisolera.

Detta borde väl vara samma princip som att dra upp Auralex resilent reglarna UNGEFÄR? det är ju ändå samma tänk fast annat material vi använder oss av. Nej.

Steg 2 är att slutligen dra upp absorbenter på väggarna (som du föreslog att vi skulle bygga själva men frågan är bara hur? har du några bra tips här? =))

Mycket tacksam för svar om detta skulle fungera!

Det känns helt enkelt för mycket pengar just nu innan vi vet om rummet ens går att få någorlunda isolerat från granne m.m. Därför tänkte vi att detta kanske går att göra som en sneak-variant för att undvika Auralex resilient channels. Har du kollat hur mycket dom kostar? Eftersom du var inne på att köpa massa Jamskum tänkte jag att du kunde lägga pengarna på detta istället och sedan göra akustikregleringen allt efter. Kan du inte spela genom monitorerna som du vill då faller ju hela idén liksom.

Återigen stort tack för hjälpen det här har verkligen varit nyttigt! Varsegod, men jag tycker ni ska tänka över detta noga innan ni sätter igång. Har själv testat att ta genvägar inom detta under 25 års tid med massa av trial & error. Genvägen för er här är att ta in råd och tips från vedertagna konstruktionsmetoder.

Här kommer ritningarna över hur vi hade tänkt det. Ha i åtanke att regeldjupet är 9cm och inte 4,5cm! och att kommande gummipluppar är 2cm djupa och att ritningar inte är 100% skalenligt med alla pluppar osv.

http://www13.zippysh...71347/file.html

http://www65.zippysh...84263/file.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Jontha! Se kommentarer i rött nedan.

Tack för svar återigen! Du är alldeles super med så snabba och bra svar!

Jag undrar dock vad du menar med kortsluta? kan du förklara lite? Går det att förhindra denna kortslutning på något sätt?

Vi kollade upp priset på dessa Auralrex reglar och totalpriset skulle hamna på strax över 11.000 för att bara isolera och sedan ska vi akustikbehandla också 🙁

Det måste ju finnas något som helst billigare alternativ, annars kan vi inte genomföra projektet alls :/

Detta gjorde att vi kom på denna idén:

http://www.youtube.com/watch?v=Bf5syq09qa0

Vi hade tänkt något liknande som Genie Clip Systemet?

Tusen tack för svar!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då kommer jag ihåg fel eftersom jag trodde dom var billigare. Det clippet visar bygger på samma idé som resilientchanel och är faktiskt snäppet bättre. Vibratec här i Sverige har olika varianter men tyvärr så kostar det en del ändå. Ring och kolla med dom för tusan. Jätteduktiga som hjälper dig att räkna ut hur många du behöver. Viktigt att dessa belastas enligt föreskrift för max prestanda.

Jo, de här med att kortsluta mellan gips och regel innebär att skruven kommer att ha mekanisk kontakt mellan gips och regel även om det ligger en gummibussning i mellan, vilket det inte gör på produkten i video - där är det enbart gummi emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha, då kommer jag ihåg fel eftersom jag trodde dom var billigare. Det clippet visar bygger på samma idé som resilientchanel och är faktiskt snäppet bättre. Vibratec här i Sverige har olika varianter men tyvärr så kostar det en del ändå. Ring och kolla med dom för tusan. Jätteduktiga som hjälper dig att räkna ut hur många du behöver. Viktigt att dessa belastas enligt föreskrift för max prestanda.

Jo, de här med att kortsluta mellan gips och regel innebär att skruven kommer att ha mekanisk kontakt mellan gips och regel även om det ligger en gummibussning i mellan, vilket det inte gör på produkten i video - där är det enbart gummi emellan.

OK! Men vi förstår inte riktigt.. sorry om vi är tröga! Men det är ju samma sak som vi hade tänkt göra? som klippet på youtube.

Men dem använder ju också skruv i klippet och måste få en mekanisk kontakt, eller är det något jag missar?

OK går det inte att limma med detta limmet då: http://www.youtube.com/watch?v=MtxcizTEQL0 då slipper man väl kortslutningen? Vi har testat det limmet på annat och det har fungerat SJUKT bra!

OK vi får ringa till dem och kika, men det kostar säkerligen en 2000-3000kr extra bara för att dem ska komma och hjälpa till, det är det som är det värst. + materialet som kommer upp i ca 10.000

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har funderarat lite.. om det ska bli bra så lär ni bygga om befinteliga väggar/tak och bygga flytande rum.

så här kan ni bygga:

väggar:

post-19551-0-28662500-1342210311_thumb.png

där jag skrev 25mm mellan reglar så menar jag mellan ytter vägg reglar och innerväg reglar.

taket byggs på samma sätt som väggarna, men man lär nog hänga takreglarna med någon typ av ISO-hangers.

golvet:

post-19551-0-20309400-1342210366_thumb.png

både golv/väggar/tak bygger ca 100mm

sedan bör det vara dubbla ljudisolerade dörrar (ytterdörr, och innder dörr)

angående fönster så är det blilligast att inte ha fönster, annars måste man bygga in tjockt laminatglas i inner väggen och det är bra mycket dyrare än gips per m2.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Men vi förstår inte riktigt.. sorry om vi är tröga! Men det är ju samma sak som vi hade tänkt göra? som klippet på youtube.

Men dem använder ju också skruv i klippet och måste få en mekanisk kontakt, eller är det något jag missar?

OK går det inte att limma med detta limmet då: http://www.youtube.com/watch?v=MtxcizTEQL0 då slipper man väl kortslutningen? Vi har testat det limmet på annat och det har fungerat SJUKT bra!

OK vi får ringa till dem och kika, men det kostar säkerligen en 2000-3000kr extra bara för att dem ska komma och hjälpa till, det är det som är det värst. + materialet som kommer upp i ca 10.000

Håller med om att Tec7 är ett bra lim. Har själv gått över från PL-serien till TEC sen en tid tillbaka, MEN det är ett montagelim som förvisso ger en viss flex i fogen men de har inte alls de tekniska egenskaper som tex. Green Glue som är ett dämplim (Vibratec säljer även GG).

Link to comment
Dela på andra sajter

+ 1 för addrumdrums ritning! Det är så här principen ser ut för frikopplat rum. Smart lättviktskonstruktion. Tyvärr så har jag svårt att se detta funka i en friggebod där man oftast har dörkarmens överstycke livandes med takfoten redan. Konstruktionshöjden blir för hög mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad kluven man blev nu.. super med alla svaren. Dock funderar vi fortfarande om gör gummipluppar typ som i Genie Clipsen samt limmar med GreenGlue (dämplimmet) , borde det inte funka då? Vi bygger allt precis som i videon förutom att vi inte använder oss av Genie Clipsen, utan hittar något liknande fast bara gummi och limmar.

På GenieClipsen, är det vanliga stålreglar som används, som man kan köpa på t.ex. Bauhaus eller K-rauta? Det jag verkligen INTE begriper är att stålreglarna i sin tur borde ju leda mer än några enstaka skruvar?

Är vår idé helt förkasslig eller är den hyssfat OK trots allt? Kommer det att dämpa NÅGOT alls? Vi vill ju försöka göra detta hyffsat rätt, även fast det kanske inte blir 100% så kanske det blir 80% om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag förstår om du blir frustrerad..

Om du kollar på hur upphängningen i videon är gjord så är det en stålbussning i mitten av gummit. Det blir alltså ingen stum mekanisk kontakt mellan gipsskruven och regeln - det fjädrar helt enkelt. Jag förstår inte riktigt hur ni hade tänkt göra något liknande med lim. Mig veterligt finns det inget lim som fäster på gummi och klarar den enorma last/yta som ett dubbelgips skulle ge.

Har du kollat hur mycket du stör när du spelar? Ett alternativ är ju att du jobbar med väldigt små monitorer i kombination med hörlurar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag förstår om du blir frustrerad..

Om du kollar på hur upphängningen i videon är gjord så är det en stålbussning i mitten av gummit. Det blir alltså ingen stum mekanisk kontakt mellan gipsskruven och regeln - det fjädrar helt enkelt. Jag förstår inte riktigt hur ni hade tänkt göra något liknande med lim. Mig veterligt finns det inget lim som fäster på gummi och klarar den enorma last/yta som ett dubbelgips skulle ge.

Har du kollat hur mycket du stör när du spelar? Ett alternativ är ju att dum jobbar med väldigt små monitorer i kombination med hörlurar..

OK! Om vi köper GenieClipsen och använder VANLIGA stålreglar, fungerar det då tro? hittade denna sida:

http://www.soundisolationstore.com/pliteq-genieclip.html

om vi beställer hem ca 20st av dessa samt sätter vanliga stålreglar (är det vanliga stålreglar dem använder i videon eller använder dem andra?)

Kommer detta fungera då?

Nej jag kan inte ha hörlurar, då faller hela idén. Vill verkligen ha ett ställe som jag kan prodda i lugn och ro i och utan att störa omgivningen. Vi ska göra detta! vi måste bara hitta en bra lösning till att göra det.

Utan er hjälp hade jag inte varit någonstans alls. Ni har varit till SÅ stor hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skulle du faktiskt kunna göra. Allt material kan du köpa på Byggmax eller var du nu handlar. Vanliga plåtreglar 45 mm och utlägg med 2 gummilister under (inte dom med svart skumplast. Om man monterar en väggregel i taket som jag ritat ut och skruvar gipsen rätt långt ut så borde det bli rätt bra flex. Har inte provat detta men tror det kommer funka rätt bra. Skruva med så få skruvar som möjligt och lämna spalt för fog i kanterna.post-27276-0-63781300-1342216269_thumb.jpg

post-27276-0-76802000-1342216283_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kapar ner dörrar, eller köper dörr i andra mått och bygger mot yttertaket, om det är sadeltak, så funkar det att bygga som mina ritningar.

om dörren blir runt 1,90m så är det ju inga problem.

det går ju annars att resilentchannels eller grundare stålregel i taket som fästs med frikopplade skruvar, och sedan låter man yttertak isolering ligga ner mot gipsen.

altså en kompromioss för att få upp takhöjden.

liknande de ritningar som är längs ner på denna sida:

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...