DanceMannen Postat 9 juli 2012 Dela Postat 9 juli 2012 Hej Planerar att byta min laptop till en stationär musikburk. Blir med Intel i7 3770K processor. Jag vill också använda en extern WD disk som har eSATA, USB och Firewire 400 portar. Spontant känns det som att eSATA borde vara att föredra. Eller är FW bättre? Moderkortet har flera SATA II och SATA III. Vad för koppling behöver jag för att få ihop min stationära datorn med min externa eSATA disk? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
persuader (oregistrerad) Postat 9 juli 2012 Dela Postat 9 juli 2012 Jag kör eSata disk som inspelningsHDD mot min lapptopp Använder Firewire till ljudkortet. Funkar kanon med Pro Tools 10. Vet ej hur du skall få till det om inte ditt moderkort har en ingång för eSata men det finns säker lösningar. Ett förslag är väl annars att du har två interna diskar en för operativsystem och en för inspelning. Den externa kan du ju ha som backup t.ex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 juli 2012 Dela Postat 9 juli 2012 Ska du spela in på den? Isf hade jag valt firewire eller esata. USB2 kan vara lite lynnigt, men duger gott om du i första hand tänker använda disken som backup. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 juli 2012 Dela Postat 9 juli 2012 eSATA är ju självklart det som ger snabbast överföring, eftersom disken då sitter direkt kopplad till controllern, precis som en intern disk. Det krävs förstås att det finns en eSATA-port på moderkortet eller följer med en plåt med eSATA-kontakt. Tvåa är Firewire eftersom det använder DMA, medan USB2 är slöast eftersom det är ett "dumt" interface. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DanceMannen Postat 9 juli 2012 Trådstartare Dela Postat 9 juli 2012 Tack för feedback. Idag har jag haft den som audiodisk, där ag haft mina projektfiler och audiofiler. Jag har kört inspelning mot den, men tycker det funkade sådär både på FW och USB 2. I den stationära tänker jag köra SSD för OS (Win 7 64bit) och förmodligen en SSD för inspelning/Audio. Kommer använda denna som extern backup, eller lägga ljudbibliotek på. Det finns eSATA till SATA kablar på Inet för 31 spänn:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.