Jump to content
Annons

Ni-nanni-naa-ni-nana.....


Recommended Posts

Jag har precis läst ut en bok som tagit typ 15 år att läsa och som tagit författaren typ 35 år att skriva!

Jag pratar om "The Dark Tower" av allas vår skräckförfattare Stephen King, en boksvit på 7 böcker där den första plitades ner typ 1970 och den sista skrevs klart förra året.

Men det här är ingen skräckis. Har nog aldrig läst nåt liknande. Det är något av Kings livsverk att skriva en modern Lord of the Rings, men istället för jättar, hober och skandinavisk guda-touch har han använt en kombination av spaghetti-västern, King Arthur-legenden och modern pop-kultur som inramning i en helt otrolig road-movie som går genom olika tidsåldrar och platser. I centrum står Roland, the gunslinger, som är på jakt efter the Man in Black kortsiktigt, men vars egentliga mål är att nå the dark tower, centrum av universum, som mår rätt dåligt för tillfället.

Del 1 och del 2 finns på svenska, men jag skulle välja den uppdaterade versionen av ettan, "The gunslinger", eftersom den är efterredigerad så sent som 2003 för att bättre passa ihop med slutet. För det är imponerande med historien, killen har skrivit på boken sen 1970 och hade ingen aning om hur den skulle utveckla sig förrän på mitten av åttitalet och visste själv inte hur den skulle knytas ihop och sluta förrän sent nittiotal. Och den är komplex - och den hänger ihop.

Så - vill ni ha lite fantasy, lite skräck, amerikansk pop-kultur, lite cyberpunk, lite Sergio Legone, massor av twisted ends och överraskningar och ett sjuhelvetes äventyr så är det här en sjuologi jag varmt rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man tröttnade lite på King ett tag där, när han släppte tretton tegelstenar i månaden. jurtjyrkogården är väl annars en av de bästa tycker jag. Jag får kanske kolla in hans opus magnum då... 😲

Håller helt med Eggis. Den här är dock ej i samma stajl som övriga bucker av herrn King. Den enda som påminner om D.T. är väl The Stand kanske.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter ovanligt intressant för att vara King, tycker jag.

Här är mina tips:

1) Trilogin om slottet Gormenghast av Mervyn Peake (Titlar: Titus tronföljaren, Slottet Ghormenghast och Titus rymlingen) En sorts föregångslitteratur till fantasyn, skriven på 1940-talet, i burlesk och absurd stil. Huvudpersonen Titus är nästan som en bifigur till den verkliga huvupersonen, slottet Ghormenghast som är så stort att ingen någonsin har varit i alla rum.

2) Den nya solens bok, en tetralogi av Gene Wolfe. Den är en science fantasy som inspierats mycket av Sagan om Ringen och några SF-författare. På sätt och vis är den bättre än Ringen, tycker jag. Ringen har en mycket mer genomarbetad historik, kultur, egna korrekt grammatiska språk med mera men Wolfes tetralogi har en intressantare berättelse. Det händer mycket mer och händelserna är mer varierade. En sorts retrofuturism skapas i en kultur som är svår att relatera till. Precis som jag tyckte tydligen Wolfe att historiska romaner oftast är dåliga: Hur noggranna författarna än är i att studera allt som hör till den historiska tiden, exempelvis Jaqi som kunnigt skrev om det forna Egypten, misslyckas nästan alla sådana böcker därför att rollfigurerna i dem tänker, känner och beter sig som vi moderna människor. Wolfe har däremot skapat en kultur som är svår för läsaren att känna igen sig i men som är intressant att läsa om. Den är unik (liknar det vi känner av Byszantinsk tid blandat med allt möjligt annat, inklusive framtidsvisioner).

Värda att testa i alla fall, eller hur?

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...