Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Har börjat fundera på vilka grejor jag ska ha i min nya stationära DAW (kommer även användas för Photoshop/Lightroom).

Jag har ganska klart för mig vad jag vill ha, men är fortfarande fundersam på moderkortet och hoppas på lite tips inför valet. Jag har bl a. hört att man ska undvika inbyggd fläkt och grafikkort i moderkortet. Jag funderar också på om grafikteknik som SLI och Crossfire kan inverka negativt? Vad jag förstår så drar det kraft från CPU:n. Jag behöver också Firewire med TI-krets till mitt ljudkort (Motu Ultralite MK3).

Komponenter:

Moderkort: (se mer beskrivning nedan)

Chassi: Fractal Design Define R3 USB 3.0

PSU: Corsair AX650 W

CPU: i7 3770K (LGA1155 Socket / Z77 Chipset).

CPU-kylare: Nocutua NH-U12P SE2 eller NH-D14

Minnen: CORSAIR Vengance LP Blue 16GB Dual Channel DDR3

Chassifläkt: Noctua NF-S12B ULN Silent 120mm (x2)

Grafikkort: ZOTAC GEFORCE GT 520 (0dB) 1GB PCIe Silent (Heatsink)

SSD

Mina funderingar om moderkortet är alltså:

- Ingen inbyggd fläkt? Eller kan man stänga av i Bios om fläkt finns?

- Inget inbyggt grafikkort?

- Ingen SLI/Crossfire ? Eller spelar det roll?

- FW med TI-krets (alternativt att köpa FW kort for PCI-plats?

- Bör ha Wi-fi (kan i o f s köpas separat)

Kort jag kollat på:

Gigabyte GA-Z77X-UD5H Z77 S-1155 ATX (har FW SLI och Crossfire)

Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt S-1155 ATX IVY (ej FW - har SLI/Crossfire)

Intel DZ77ga-70k (Har FW, Har SLI/Crossfire)

Oerhört tacksam för tips, eller andra förslag på kort.

Redigerat av DanceMannen
Annons
Postat

Ett passivt kylt grafikkort kan passa bra om du vill få ned ljudnivån på datorn.

Även ett nätaggregat som håller låg ljudnivå är bra.

Stor passiv kylare till processorn och långsamt stora roterande fläktar i chassit ska få burken att hålla en dräglig ljudnivå.

Postat

Ja, skulle kunna vara något kanske:)

Jag läste nånstans att man ska undvika processorer med inbyggt grafikkort (t ex i7 3770K) och funderar på att byta processor till i7 3820 3.6 GHz, men då är det Socket 2011 istället. 3930K/3960K är alldeles för dyra;

Är det värt att byta?

Postat

Tack för feedback:)

Ja, Ungefär så som min rigg ovan då. Endast CPU fläkten som inte är passiv, men tydligen extremt tyst.

Ett passivt kylt grafikkort kan passa bra om du vill få ned ljudnivån på datorn.

Även ett nätaggregat som håller låg ljudnivå är bra.

Stor passiv kylare till processorn och långsamt stora roterande fläktar i chassit ska få burken att hålla en dräglig ljudnivå.

Postat
Jag har bl a. hört att man ska undvika inbyggd fläkt och grafikkort i moderkortet.
Det var viktigare förr. Nu med Intel HD3000 och HD4000 (där det sistnämnda sitter i i7 3770K) tycker jag inte att det spelar någon roll. Jag kör HD3000 i en av mina burkar (med samma chassi, minnen och CPU-fläkt som du valt) och har bara gott att säga. Det drar inte ner CPU:n, datorn drar mindre ström och du har ett kort färre som behöver kylning. Photoshop? Jadå. SLI? Varför? Tänkte du ha dubbla grafikkort och spela 3D-spel? Annars är SLI inget att bry sig om.

Var tänkte du sätta chassifläktarna? NH-U12P SE2 + Defines medföljande chassifläkt kyler tyst och mer än nog. Dessutom får du en fläktkontroller med chassit så du kan sänka hastigheten till lägsta möjliga. Det är nog för hög överklockning ändå.

Jag skulle ha inväntat Gigabyte Z77X-UP5 TH. Thunderbolt 😄

PCI Express 3.0, USB 3.0, DVI/VGA/HDMI som använder din CPUs grafikchip, WiFi med vettiga (!) chip som inte stör. Komplettera med PCI Express-kort med Texas Instruments Firewirekontroller.

Postat (redigerat)

Tack för feedback.

Jag kommer inte köra 3d-spel, bara musikproduktion och fotoredigering. Anledningen till mitt val av grafikkort är att jag läst att man bör ha ett passivt kort. Jag vet att HD4000 finns i processorn, men om det nu inte stör och man kan skippa det passiva kortet så är det ju grymt bra:) Sparar lite pengar också.

Gällande chassifläktarna så tog jag med dem då jag fick känslan att de som följer med chassit var rätt kassa. Men kan jag skippa dessa så är det kanon ju:)

Funderade först på Asus kort men kommer nog byta tillbaka, och skippa grafikkortet och komplettera med FW. Jag är bra sugen på Thunderbolt:)

PS - kortet finns att köpa på Dustin:)

Tack

Det var viktigare förr. Nu med Intel HD3000 och HD4000 (där det sistnämnda sitter i i7 3770K) tycker jag inte att det spelar någon roll. Jag kör HD3000 i en av mina burkar (med samma chassi, minnen och CPU-fläkt som du valt) och har bara gott att säga. Det drar inte ner CPU:n, datorn drar mindre ström och du har ett kort färre som behöver kylning. Photoshop? Jadå. SLI? Varför? Tänkte du ha dubbla grafikkort och spela 3D-spel? Annars är SLI inget att bry sig om.

Var tänkte du sätta chassifläktarna? NH-U12P SE2 + Defines medföljande chassifläkt kyler tyst och mer än nog. Dessutom får du en fläktkontroller med chassit så du kan sänka hastigheten till lägsta möjliga. Det är nog för hög överklockning ändå.

Jag skulle ha inväntat Gigabyte Z77X-UP5 TH. Thunderbolt 😄

PCI Express 3.0, USB 3.0, DVI/VGA/HDMI som använder din CPUs grafikchip, WiFi med vettiga (!) chip som inte stör. Komplettera med PCI Express-kort med Texas Instruments Firewirekontroller.

Redigerat av DanceMannen
Postat

Ok, låter fint det:)

Har SLI i min burk och har inga som helst problem. Kör med ett Asus P8Z68.

Postat
PS - kortet finns att köpa på Dustin:)
What? Jag ser tre kort som börjar på GA-Z77X men ingen av dem är UP5 TH.
Postat

My bad - Det var Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt jag såg. Läste bara Thunderbolt:)

Sagt något om när detta kort ska släppas? Varför rekommenderar du det?

What? Jag ser tre kort som börjar på GA-Z77X men ingen av dem är UP5 TH.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.