Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här har vi ännu ett exempel på vad jag menar med nonsensskäl till att icke-gilla dansbandsmusik. Inläggsförfattaren (plus den som gillade inlägget) är antingen helt befriad från musikkunskap eller så försökte han/hon bara "säga något roligt".

Om sanningen ligger i förra fallet har jag visst förstående. Men i det senare fallet kan man ju fråga sig: Varför? Om du inte har något seriöst och komma med i den här tråden, skit i att skriva!

Eller så är du helt befriad från förståelse för andra människors upplevelser och åsikter. Varför ska du diktera vilka inlägg som får skrivas och inte?

• Gilla 1
Annons
Postat

Starta en tråd, t.ex. "Varför gillar du [valfri genre]", så lovar jag att jag ska svara.

Du har inte gjort annat i min tråd än att chitt-chatta; exempelvis har du inte svarat på trådens fråga. Å andra sidan icke-gillar du kanske inte dansbandsmusik, och då behöver du ju inte svara.

Eftersom jag tycker hela frågeställningen, eller kanske snarare genomförandet av den, känns ganska konstigt, så tänker jag verkligen inte dra igång en liknande tråd till. Men jag är fortfarande nyfiken på hur du tänkt dig det hela, eller hur riktigt bra motivationer ser ut. Vi har ju t ex inte fått veta om det är möjligt att ogilla någon musik överhuvudtaget, eller om det bara finns olika grader av oinsatthet?

Det där betyder att du inte har en aning om vad halmdocka är. Halmdockan uppkom i samband med att du förvanskade ett citat genom att klippa bort en högst avgörande detalj, inte huruvida det skulle stämma att KISS var ett av mina favoritband eller inte

Du har klippt bort massor av text för mig, och säkert för andra, text som jag kanske tyckte var avgörande. Men inte gnäller jag för det. Men hur är det, är Kiss ett favorit-band eller ej?

På samma sätt som en sjuåring skulle kunna göra, menar du?

Jag dömer ingen på grund av hens ålder, varken uppåt eller nedåt.

Postat
Berättigad fråga. Låt mig först korrigera dig på en punkt: jag har inte "skjutit ner varenda försök...". Vissa svar har varit tillräckliga för mig för att inte kontra dem med en motfråga. Det finns säkert fler svar som jag skulle "acceptera". Men för min del är fallet med operan (som jag skrev ovan) ganska så OK svar.

så det enda exemplet du kan ge är när man erkänner att man inte lyssnat på musiken tillräckligt? vad är då tänkt ska diskuteras i denna tråd? Flertalet personer har gett sina personliga skäl till att de inte tycker musiken, men du trivialiserar argumenten som skitsnack och säger att deras åsikter inte räknas. vad är det du kräver egentligen?

flera av stildragen tilltalar exempelvis inte mig, och många av dessa kan återfinnas i även andra stilar. exempelvis så föredrar jag musik som görs för att man ska lyssna till den, och inte dansa, jag föredrar andra typer av ljudbilder och jag tycker harmoniken ofta känns lite "corny".

men det är ju mina subjektiva åsikter, och de verkar enligt dig inte vara värda att ens ta upp. så vad är det du vill ha för svar egentligen?

• Gilla 4
Postat

Finns det inte någon gammal sketch eller liknande med resonemanget att om man gillar korv och tårta så borde man rimligtvis också gilla tårta med korv? Passar in ganska bra i logiken av resomanget i stora delar av den här tråden. 😉

Postat

Finns det inte någon gammal sketch eller liknande med resonemanget att om man gillar korv och tårta så borde man rimligtvis också gilla tårta med korv? Passar in ganska bra i logiken av resomanget i stora delar av den här tråden. 😉

Vänner

Joey om tårtan: Whats not to like? Cream=good, Jam=good, Beef=GOOOOD

• Gilla 1
Postat

Lyssnar precis på en fin Cajun CD compilation: Evangeline Made, här finns alla element av folk, country & rock'n roll, varifrån kom rock'n rollen---jo fr. country'n och varifrån kom den, jo fr. folk och alltid vid bra sammansatt musik av dessa kategorier (och givetvis fler andra) så återkommer dessa element!

I Sverige är och har vi aldrig varit sämre trots en ibland trist plagieringstendens from "over there" vilket ofta faller plattare och blir töntigt då vår egen tradition innehåller allt man kan önska och är lika bra som något annat lands folkish-tradition***

Postat (redigerat)

Spelades den dansbandsmusik, så som vi refererar till den idag, den som slog igenom i Sverige på allvar i mitten av 1970-talet, och som den här tråden berör?

Inte "poppade upp", men slog igenom på allvar. Genom Berts "importerade" musik.

Ja, men Bert är ju den som verkligen har fört vidare dansbandet till skivbackarna i svenska folkhemmet. Som du själv skriver.

Han har ju stor del (jävligt stor del) i det där.. som du skriver. Jappeligen är det så!

...men ja dansbandet fanns före..

😄

Redigerat av Neosus
Postat

Det där duger inte. Du kan junte avkräva alla människor detaljerade vallacceptabla argument, och samtidigt ducka för den allra enklaste motfrågan. Men jag har kanske missat svaret. Det var nåt om "gillade som 7åring"?. Men det dugernte serru, du kan ju inte bara gilla utan att kunna argumentera för det.

"Avkräva"... Det är fritt fram att svara. Och det ska vara rimligen OK för mig att kunna motargumentera. Debatten är fri.

Jag har inte duckat. Du frågade varför jag tyckte att dansbandsmusik var "fantastiskt", varför jag "älskade det" etc etc, du fick svar som frågan förtjänade. Du var inte nöjd. Fine.

Att du kontrar mig med "sjuåringen" kom lite som en överraskning. Jag kan inte som vuxen svara för vad jag som sjuåring tyckte. Mitt svar till JJRockford var hur rimligt som helst.

Eller så är du helt befriad från förståelse för andra människors upplevelser och åsikter. Varför ska du diktera vilka inlägg som får skrivas och inte?

Nej då, jag har förståelse för andra människors upplevelser och åsikter. En av de finaste fördelarna med att vara trådstartare är att man kan sätta spelreglerna. En av nackdelarna är att det alltid finns någon gaphals som bölar om att det är orättvist att Valle aldrig vill tycka som alla andra. Ännu en nackdel, dessvärre, är att alla tar såväl mig som sig själva på för jävla stort allvar.

Eftersom jag tycker hela frågeställningen, eller kanske snarare genomförandet av den, känns ganska konstigt, så tänker jag verkligen inte dra igång en liknande tråd

Och då är du inte intressant för mig heller.

så det enda exemplet du kan ge är när man erkänner att man inte lyssnat på musiken tillräckligt?

Jag kan säkert komma på fler. Men just det är det som jag tror bäst på. Tyckte du det var orimligt på något sätt?

Vilket speciellt musikforum detta är ändå? Trodde folk snackade om studio? Skriver ni några låtar över huvud taget?

Kolla i min signatur (Hellvalla Burn)... Förutom det har jag här på forumet publicerat, 80-talsrock, punkrock, country och, juuust det, dansbandsmusik. Med den senare vann jag en festival här på forumet.

Var är dina låtar?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

>Jag kan säkert komma på fler. Men just det är det som jag tror bäst på. Tyckte du det var orimligt på något sätt?

Ja, det är att helt och hållet att trivialisera argumenten de som tänker och tycker annorlunda än du använder. Det du i ditt exempel visar på är att det endast är pga okunskap man tycker som vissa tycker som de gör, medan så absolut inte är fallet. Du förenklar till en nivå där det inte går att hålla en seriös diskussion.

edit: förydligade formuleringar.

Redigerat av Zakyath
Postat

Du förenklar till en nivå där det inte går att hålla en seriös diskussion.

Då tar jag det som att det var ditt sista inlägg i den här tråden.

Postat

Varför gör du det antagandet? Vägrar du ens att överväga kritiken? Är det så att du inte accepterar några alternativa ståndpunkter, och endast är ute efter att klanka ner på andras tycke & smak och försöka få dem att framstå som oförstående nötter, genom att säga att allt de tycker är pga missförstånd och bristande erfarenhet?

Du säger att JJ slingrar sig, och det ska jag inte uttala mig om, men du verkar då inte leva som du lär.

• Gilla 2
Die Hard (oregistrerad)
Postat

lite inavlade frånskiljda 40+ på cinderella båten är väl inget man strävar efter?

Som din morsa och hennes kompisar då? Snorunge!

Postat

Som din morsa och hennes kompisar då? Snorunge!

Hahaaaaa...tacka vet vi mogna och fina damer, om deras avkomma sitter här och tjattrar är ju ovidkommande!

Dock kan man tänka sig en yngre dam för att avla fram ny avkomma vid denna ålder, tiden rinner iväg och de gamla kärringarna har redan gjort sitt på den fronten medans vi karlar kan göra barn i tid och otid, hittade ett bra exmeplar idag fr Nepal på bussen, mkt snygg och mkt klok, alltid redo ;-)

Postat

Men jag vill ändå påstå att all svensk dansbandsmusik, så som den slog igenom, härstammar från countryn.

håller inte med

inget av det härstammar från country and western

en del av det låter som mer eller mindre dåliga efterapningar däremot

Ungefär som exemplen ovan att dansbandsmusiken skulle vara ensam genre när det gäller "enformighet", "smörighet"... Inget att hänga upp sig på.

men vari ligger inkonsekvensen?

bara för att nån upplever en genre som just detta innebär inte att samma person upplever en annan genre som sådan bara för att du gör det

man kan tycka att dansband är enformigt utan att tycka att house är enformigt - det hela hänger på hur man upplever det man lyssnar på

och det gör man ju jävligt olika

Postat

Jag har inte duckat.

Jag har inte sett nåt svar. Var frågan för svår?

Vad är det du tycker är så bra med dansbandsmusik? Varför är den så bra? Var frågan tydlig nog nu?

Om du svarat redan i tråden så kan du hänvisa till det, så slipper du svara dubbelt.

Postat

Jag vill bara inflika att jag tycker det är en rätt kul å intressant tråd. Och underhållande, har ju följt den sedan starten - kan inte låta bli att klicka in o kolla alla nya inlägg... 🙂

• Gilla 1
Postat

tänker inte du på rocket ride?

Nej, jag tror den är mer inne på o...x. Eller så har jag alltid tolkat "Baby's on her knees, baby wanna please". Att Nothin to loose handlar om a...x är vidimerat av Mr $ i minst ett par bucker.

Postat

Nej, jag tror den är mer inne på o...x. Eller så har jag alltid tolkat "Baby's on her knees, baby wanna please". Att Nothin to loose handlar om a...x är vidimerat av Mr $ i minst ett par bucker.

hehe

jag ska inte argumentera emot nån som verkar ha koll 🙂

ang rocket ride ska mr frehley presenterat låten som "it's really about entering a dark hole..." - men det ena utesluter ju inte det andra

eh... nu ska vi nog inte utveckla det här längre än så...

Postat

Jag vill bara inflika att jag tycker det är en rätt kul å intressant tråd. Och underhållande, har ju följt den sedan starten - kan inte låta bli att klicka in o kolla alla nya inlägg... 🙂

kul kan jag tänka mig, men intressant? lekledaren, om du så vill, vägrar ju uppmuntra till diskussion

Postat

kul kan jag tänka mig, men intressant? lekledaren, om du så vill, vägrar ju uppmuntra till diskussion

Tja, för mig är det en del av det som är intressant. Och kul, tror eller ej. Det är ju ett sätt att tillföra syre i diskussionen även om det kanske kan verka tvärtom.

ang rocket ride ska mr frehley presenterat låten som "it's really about entering a dark hole..." - men det ena utesluter ju inte det andra

eh... nu ska vi nog inte utveckla det här längre än så...

På någon liveskiva där ja, det har du rätt. Jaja, så intressant är det nu inte så kan lämna den frågeställningen tills vidare... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.