Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Måste trots allt säga att mina 8 år på dansscenen har givit mej ovärdelig rutin på många sätt.

Kommer ihåg när jag började, vi hade riggtider på över 2 timmar och i slutet på mina 8 år,

var vi nere i under 1 timme från det vi anlände med bussen till soundchecken var klar.

Man kan väl tycka vad man vill om musiken men jag ser det som ett omarrande av 50/60-tals musik,

för att passa även äldre dansant publik vad det gäller soundet.

Texterna eju samma skittema nu som det var då, kärlek, hjärta och smärta i alla dess former.

Annons
Postat (redigerat)

För det första så fanns ju inte dessa inlägg när du skapade tråden

Ännu ett exempel på hur mycket mer energi du lägger ner på att chitt-chatta med mig än att ta reda på om det du är på väg att skriva* faktiskt har ens en gnutta av vett.

Tror du att jag är så jävla dum i huvudet att jag skulle starta en tråd och "gå emot" en hord av icke-gillare av dansbandsmusik, utan att först kolla om jag hade* något att gå på?

Tydligen gör du det.

Vet du inte att det redan finns en hel uppsjö med inkonsekvent dansbandsogillande bland forumets tiotusentals (eller hundratusentals?) trådar, och att det rimligen är dessa som triggat mig att skapa tråden?

Tydligen gör du inte det.

* Edit: fick lägga till borttappade ord samt radera ett dubbelord. Pinsamt.

Redigerat av Valle
  • Gilla 2
Postat

Men om det är så att personen i fråga har svårt för vad han/hon uppfattar som enformighet som stilgrepp i musik så är det ett legitimt skäl. Jag håller inte alls med dig här.

Jag hängde ärligt talat inte med här (annars brukar du vara klar i din tydlighet). Vill dock understryka att det är det där med att man inte är tillräckligt insatt, inte har ägnat rimligen tillräckligt med uppmärksamhet, som jag menar är ett "legitimt skäl". Alltså: ju mer tid/uppmärksamhet man ägnar en viss genre desto större förståelse bygger man upp och desto tydligare kan man förmedla huruvida/varför man gillar genren eller inte.

Som jag varit inne på tidigare; några i den här tråden har lyckats häva ur sig de mest nedsättande (snedvridna) detaljerna om dansbandsmusik, och sedan när det gått upp för dem att exakt samma nonsens kan appliceras på deras "favvo"-musik, så har de sagt något i stil med "ja, men i min gengre låter det bra!".

Rena tjurskiten, om man frågar mig.

Men du är FÖR kategorisk i dina sågningar i den här tråden. Faktiskt.

Noterat.

Postat

Dansbandsmusiken har väl utvecklats, får man nog lov att erkänna. När jag var yngre tyckte jag riktigt illa om det, dels för att texterna (som nämnt här i tråden) var så jäkla mjäkiga och kassrimmade (Sten & Stanley - Party på stranden som får rimma på hålla i handen, är ett exempel på detta). Men det var också för att det saknades energi (stake om man så vill) i musiken. Det var liksom inget som helst bett i det - det sög helt enkelt. Jag tycker nog fortfarande så om jag skall vara helt uppriktig. Och produktionen, särskilt som den var förr, med en sockvaddsliknande kväljighet insvept i ett rosa hav av reverb - nej tack! Jag tror att en del av detta inte längre är riktigt giltligt för modern DB men det här med att det saknas stake gäller nog fortfarande, vad jag hört. Den delen som diskuterats, att man kan dansa till eländet har jag redan avfärdat i en post tidigare.

Lätt bizarr sidonot så sökte sig mitt band till en studio i mitten av 80-talet. Det var bara andra gången vi skulle spela in i en studio & när vi till slut hittade en så visade det sig vara en dansbandsfrälst studioägare och en studio som gjord för dansband, såklart. Den kulturkrocken blev inget vidare kan jag väl säga. 🙂

Postat

Ännu ett exempel på hur mycket mer energi du lägger ner på att chitt-chatta med mig än att ta reda på om det du är på väg att skriva* faktiskt har ens en gnutta av vett.

Tror du att jag är så jävla dum i huvudet att jag skulle starta en tråd och "gå emot" en hord av icke-gillare av dansbandsmusik, utan att först kolla om jag hade* något att gå på?

Tydligen gör du det.

Vet du inte att det redan finns en hel uppsjö med inkonsekvent dansbandsogillande bland forumets tiotusentals (eller hundratusentals?) trådar, och att det rimligen är dessa som triggat mig att skapa tråden?

Tydligen gör du inte det.

* Edit: fick lägga till borttappade ord samt radera ett dubbelord. Pinsamt.

Tror du fick med väldigt mycket av dig själv i det här inlägget. Du ställer frågor precis men har också alla svaren. De som inte håller med dig är helt enkelt inte tillräckligt pålästa?

Det måste vara jobbigt för alla som tror att dom inte gillar dansbandsmusik nu när du har bevisat att dom tycker fel.

• Gilla 1
Postat

Några i den här tråden har lyckats häva ur sig de mest nedsättande (snedvridna) detaljerna om dansbandsmusik, och sedan när det gått upp för dem att exakt samma nonsens kan appliceras på deras "favvo"-musik, så har de sagt något i stil med "ja, men i min gengre låter det bra!".

Rena tjurskiten, om man frågar mig.

Här tycker jag inte att du ska vara så hårt mot dig själv, det är ju en av de vettigaste slutsatserna du lyckats få fram i denna tråden.

D v s, om någon visste exakt varför man älskar en viss låt och inte en annan, så hade den personen varit en mycket framgångsrik låtskrivare. Ta senaste ESC-vinnare t ex. Liknande låtar har, om man uttrycker sig försiktigt, inte direkt varit ovanliga de senaste åren. Varför blev just "Euphoria" en sådan braksuccé?

Postat

Jag föreslår att den här tråden får bli en sorts förklaring till varför dansbandsmusik är så jävla dålig. Så jag bollar ut frågan till er:

Vad är det med dansbandsmusiken som gör att du hatar/ogillar den?

eftersom jag inte hatar den så är jag väl inte kvalificerad att svara

men

jag finner inget som berör mig i genren - vilket är ovanligt för dom flesta genrer brukar ha nåt som man berörs av

förmodligen finns förklaringen i syftet med musiken - den ska svängas de lurviga till i första hand

alltså är syftet nåt annat än att beröra mig som lyssnare

som konst vs tapet kanske

precis som vilken annan genre kan den vara väl genomförd i sin form likaväl som dåligt genomförd

men den har aldrig lyckats beröra mig som lyssnare - jag lämnas lika nollställd som av muzak i en hiss

Postat (redigerat)

De som inte håller med dig är helt enkelt inte tillräckligt pålästa?

Nej. De som säger att att dansbandsmusik är enformig och som samtidigt lyssnar på musik som grundar sig på t.ex. loop-baserad musik har, enligt min mening, inte ägnat rimligen tillräckligt med uppmärksamhet åt vare sig dansbandsmusik eller sin egen favoritgenre.

(Du kan hålla på tills du blöder... jag är fullständigt trygg i mitt resonemang.)

Varför blev just "Euphoria" en sådan braksuccé?

Berätta!

Redigerat av Valle
Postat

precis som vilken annan genre kan den vara väl genomförd i sin form likaväl som dåligt genomförd

men den har aldrig lyckats beröra mig som lyssnare - jag lämnas lika nollställd som av muzak i en hiss

Hmmm... men, är inte du lite av en smygis när det gäller country (rock)?

Postat

Dansbandsmusik får mig att tänka på:

Hockeyfrilla, Roland DX7, Massor av reverb på allt, Fräniga LP covers, Tubsocker och högvattenbyxor.

Här har vi nog en 10-poängare i vilseuppfattning!

Hockeyfrilla och DX7:or var väl för fan mer synonymt med Def Leppard respektive Whitney Houston...

Postat

Jäkla argt det vart härinne då. Man kan ju säga som så att det är onodigt att bli arg för att nån dissar ens musiksmak och startar en tråd om det och blir ännu argare när någon svarar. Å andra sidan är det väldigt onodigt att bli sur på trådskaparen för att han blev sur på dig för att han inte gillar dina argument. Sluta argumentera och agitera istället.

...för att den är så jävla inställsam och mjäkig. Som en försäljare på mediamarkt.

..i övrigt så tyckte jag att det där var ett väldigt bra argument. Förklarar hur det känns när han hör musiken och tar sen ett vardagsexempel som alla kan relatera till. 😱

Postat

Men du Wall-e

Berätta varför du är så djupt förälskad i dansband. Vad är det med dansbanden som är så fantastiskt? På vilket sätt är musiken och texterna bra?

Berätta också varför dansbandsmusik är mycket bättre än salsa.

Postat

Längesedan jag var inloggad på det här forumet, men blev tipsad om tråden från annat håll.

Jag började för nästan ett år sedan med ett redan existerande "modernt" dansband. Jag såg det som en chans att få syssla med det jag tycker om allra mest här i världen, nämligen att spela musik, och att dessutom få möjligheten att tjäna lite pengar på det. Ganska snabbt blev mitt val av "musikstil" (skulle väl säga att "dansband" är lika brett som vilken annan kategori musik som helst, pop, hårdrock, rock etc) ifrågasatt av vänner och folk man träffar på fester osv.

- Dansband - det måste ju vara skittråkigt, men jaja, du tjänar ju fett med pengar iallafall.

Ovanstående kommentar och andra liknande kommentarer är otroligt vanliga, och jag stöter på dom varje vecka. Jag har aldrig blivit så ifrågasatt när jag spelat i andra band med andra stilar - och det har blivit några olika sådana genom åren. Men det är väldigt många som en väldigt bestämd bild av vad dansband är för något (sångarna låter på ett speciellt sätt, kläderna ser ut på ett speciellt vis etc), och när man försöker förklara hur det ser ut nu för tiden så är det inte så många som är intresserade av att lyssna.

Frågan är varför jag skulle välja att inte leva på att spela musik, nu när jag har fått chansen till det (spelat på heltid från juni)? Sen är det ju det där med pengarna - man blir inte rik av att spela dansband - och det är dessutom ett otroligt krävande jobb. Hur många orkar med att resa i ett dygn för att sedan packa upp alla grejerna, soundchecka, byta om, ställa sig på scenen i 3,5 timmar (ja just det, man spelar nästan en halv normal arbetsdag) för att sedan plocka ihop alla grejerna och sätta sig i bussen för ytterligare ett dygns resa. Men jag får leva på att spela musik. Leva på att spela musik. Inte så dumt.

Visst finns det bättre och sämre band i mitt tycke, men det är ju oftast en personlig åsikt, och det tycker jag ju att det finns i andra stilar jag lyssnar på också (vilket är många, varför i hela friden vill man begränsa sitt intag av musik?). Sen finns det även bakåtsträvare som absolut inte vill förändra något i branschen och att det ska se ut som det alltid gjort. Dessa personer är oftast låtskrivare, producenter och skivbolagfolk (och designers/fotografer) som helt enkelt skulle förlora jobb på om branschen förändrades, men vi är allt några stycken som sliter med att t.ex. skivomslaget inte behöver se likadana ut för varje band hela tiden…

Texterna är ju något som många klagar på, och jag håller absolut med när det gäller majoritet av texter på svenska. Men här tycker jag att banden/skivbolagen ska börja ställa betydligt högre krav på textförfattarna, och inte bara gå med på vad som helst. Det går att skriva bra texter på svenska, men det är oftast lite mer jobb än att skriva en okej text på engelska.

Sedan får man som dansbandsmusiker enormt mycket uppskattning från publik och dansare. Många blir mer som vänner, och vem kan bli arg när det efter spelning bildas kö för att få ge just dig en kram. Många åker även enorma avstånd (20 mil enkel resa på en tisdag är ingen ovanligt) för att se just sitt favoritband, och detta flera gånger i veckan.

/k

Postat

Hmmm... men, är inte du lite av en smygis när det gäller country (rock)?

jo - jag hajar likheten med viss dansbandsstil som drar åt countryhållet

men riktig country(rock) kan beröra mig

klassisk pianomusik kan också beröra mig men inte lars roos örongodis

men vare sig larsa eller dansband är värt att ägna nåt hat - det är bara ointressant 🙂

hade syftet med just dansbandsmusik varit att fånga mig som lyssnare hade jag kunnat tycka illa om det bara för att det lämnar mig kapitalt oberörd men eftersom det inte är syftet kommer det undan

dansbandsmusik är som eunuckmusik (även om det för många rent konkret innebär juckmusik)

Postat

Krissman: Bra sagt, väl formulerat och uttömlig beskrivning vad du tycker gör dansband till en bra musikstil...Men det var inte trådskaparens fråga: "Vad är det med dansbandsmusiken som gör att du hatar/ogillar den" 😄 Dont hate the agitator, hate the game..

Postat

Nej. De som säger att att dansbandsmusik är enformig och som samtidigt lyssnar på musik som grundar sig på t.ex. loop-baserad musik har, enligt min mening, inte ägnat rimligen tillräckligt med uppmärksamhet åt vare sig dansbandsmusik eller sin egen favoritgenre.

Eller så kanske ni har olika helt definitioner på vad som menas med dansbandsmusik?

Blir också väldigt nyfiken på varför människorna i det här hypotetiska exemplet enligt dig inte verkar ha ägnat sin egen favorit-genre tillräckligt med uppmärksamhet?

Berätta!

Det är ju du som påstår att man kan förklara exakt varför man gillar eller inte gillar en viss musik. Vilken är din favoritlåt med Kiss?

Postat

Det är för lite testosteron i dansband, därför ogillar jag det.

Jag delade scen med Flamingokvintetten på ett gig, och vi träffades även i logen,

och jag kan lova, stämmer deras berättelser hur det har varit i alla deras år on-the-road,

så är det tamejfan hur mkt testosteron som helst - om man nu vill leva ett sånt liv dvs!

Filmen Black Jack är inte alls dum på att skildra livet som band, på alla dess vis =]

Postat

Jag delade scen med Flamingokvintetten på ett gig, och vi träffades även i logen,

och jag kan lova, stämmer deras berättelser hur det har varit i alla deras år on-the-road,

så är det tamejfan hur mkt testosteron som helst - om man nu vill leva ett sånt liv dvs!

Filmen Black Jack är inte alls dum på att skildra livet som band, på alla dess vis =]

Jag tror att om dansband började sjunga texter om att leva kriminellt liv och använda fula ord i texterna, samt krydda det med lite kontrovers och skandaler skulle fler lyssna på det.

Min poäng är att det är kanske inte själva musiken det är fel på utan det man förknippar med dansband, lite inavlade frånskiljda 40+ på cinderella båten är väl inget man strävar efter?

Postat

Jag tror att om dansband började sjunga texter om att leva kriminellt liv och använda fula ord i texterna, samt krydda det med lite kontrovers och skandaler skulle fler lyssna på det.

Min poäng är att det är kanske inte själva musiken det är fel på utan det man förknippar med dansband, lite inavlade frånskiljda 40+ på cinderella båten är väl inget man strävar efter?

Om det är ett kriminellt liv och en massa svordomar ect som är kriteriet för en bra text,

ja, då betackar jag mej för den musiken - oavsett genre!

Sen kan jag lova dej att massor av 40-åriga kvinns kan vara fan så mkt trevligare (har sett och mött),

än unga brudar som e helt utblåsta i skallen + att dom tror dom e snygga - ingen bra kombination ;-)

Postat

Om det är ett kriminellt liv och en massa svordomar ect som är kriteriet för en bra text,

ja, då betackar jag mej för den musiken - oavsett genre!

Sen kan jag lova dej att massor av 40-åriga kvinns kan vara fan så mkt trevligare (har sett och mött),

än unga brudar som e helt utblåsta i skallen + att dom tror dom e snygga - ingen bra kombination ;-)

Kriminella texter och antisocial behaviour, nej tack sån där skitrap/hiphop betackar jag mig för också, det är nog den musiken jag konsekvent säger nej till i min studio, jämte death-metal....

Dansbanden är bra emellanåt och speciellt Finska sådana, det blir en mer vemodig och fin stämning, repeterar mitt tidigare inlägg om favoriten Finsk Tango som dom hävdar kom först/är den enda rätta :-)

Damer eller folk över 40 skulle det vara något fel? måste komma fr en jävligt pubertal yngling, jag kan instämma med att dom är att föredra framför blåsta bimbos även om det som tur är finns kloka exemplar i den åldern också om än i fåtal...jag har sett 60-åriga kvinns (dock utomlands i Frankrike) som inte ser en dag äldre ut än 40 och skulle aldrig banga för en natt eller vecka med sådana underbara och erfarna damer!!! :-)

Postat

Vill man delta i en sån här diskution ? Varför jag ogillar dansband behöver inte analyseras. Musiken är inte bra, det låter inte skönt alls. Allting ligger på varandra men, passar alldeles utmärkt att dansa till.

Man kan väl föra samtal samtidigt också eller? Det kan man inte när coverband spelar, det är en nackdel för det är alltid någon som envisas med att snacka med mig när man kollar in något band.

Nu dansar inte jag utan försöker undvika det så jag har inget behov av vare sig dansband eller DJ:s och finner ingen glädje i vad de spelar. Men det finns det andra som gärna gör och för dem ser jag gärna att det finns dansbandsmusik eftersom de inte bryr sig om hur det låter. Det underliga är att det verkar ha olika favoritband vilket för mig känns främmande. Varför finns det behovet när man ska dansa ?

Postat

Berätta varför du är så djupt förälskad i dansband. Vad är det med dansbanden som är så fantastiskt? På vilket sätt är musiken och texterna bra?

Berätta också varför dansbandsmusik är mycket bättre än salsa.

Djupt förälskad? Fantastiskt? Bra texter? Jag påstår ingetdera!

För mig är dansbandsmusik inte mer fantastiskt än vad till exempel rockmusik är. Ända sedan jag var barn har jag fäst mer "dyrkan" till fenomenet musik/melodi/arrangemang snarare än till någon begränsad genre. Kanske är det därför som jag dels verkar ha en "kontroversiellt" bredare musiks(stil)mak än majoriteten här, dels blev sedd på som en freak när jag var yngre.

Det är helt irellevant varför jag tycker att dansbandsmusik är "bra". Tråden handlar om det motsatta, och jag tycker INTE att dansbandsmusik är dålig.

Varför jag har svårt för salsa finns förklarat i en lång, fin fredagstråd.

Postat

jo - jag hajar likheten med viss dansbandsstil som drar åt countryhållet

Jo, jag vet att du hajar kopplingen. Men jag vill ändå påstå att all svensk dansbandsmusik, så som den slog igenom, härstammar från countryn. I alla fall från då när Bert Karlsson "impoerterade" den. För det var precis vad han gjorde.

hur menar du med inkonsekvent?

Ungefär som exemplen ovan att dansbandsmusiken skulle vara ensam genre när det gäller "enformighet", "smörighet"... Inget att hänga upp sig på.

Postat

Jo, jag vet att du hajar kopplingen. Men jag vill ändå påstå att all svensk dansbandsmusik, så som den slog igenom, härstammar från countryn. I alla fall från då när Bert Karlsson "impoerterade" den. För det var precis vad han gjorde.

Du menar att Bert importerade dansbandet? Stämmer det verkligen?

Nääee... nu tror jag du är ute å cyklar isåfall.

Postat

Blir också väldigt nyfiken på varför människorna i det här hypotetiska exemplet enligt dig inte verkar ha ägnat sin egen favorit-genre tillräckligt med uppmärksamhet?

Om man påstår att dansbandsmusik är dålig för att den är enformig, men samtidigt favoriserar en genre som inte ovanligen är loop-baserad, då kanske man har ägnat minst en av genrerna för lite uppmärksamhet.

Det är ju du som påstår att man kan förklara exakt varför man gillar eller inte gillar en viss musik. Vilken är din favoritlåt med Kiss?

Det här är sista gången jag låter dig slingra dig. Nästa gång kommer jag att ställa en fråga till dig, och jag kommer inte att släppa den förrän du anklagar mig för att vara "svarslös på väsentligheterna".

Favoritlåt med KISS? Idag har jag ingen, men förr var jag tokig i "Nothing To Lose". Kan knappt bärga mig för vart du vill komma med det här...

Postat

Du menar att Bert importerade dansbandet? Stämmer det verkligen?

Nääee... nu tror jag du är ute å cyklar isåfall.

Ja, så som jag ser på det. Vad tänker du på när man talar om Vikingarna, Wizex, Säwes... Svensk folkmusik?

Postat

Man kan ju tycka att folk borde förstå att alla är annorlunda. Vissa gillar vissa saker och andra gillar andra. Vissa gillar att hata medan andra väljer att inte bry sig om vad andra människor gör med sitt. Jag förstår inte hur folk kan lägga ner en väldans massa timmar i energi på att bråka om vem som har rätt eller fel i sin smak.

Och Valle kan inte vara lätt att jobba med

Hoppsi!

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.