Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

Min ståndpunkt i diskussionen är att det är helt omöjligt att försöka motivera smak för all form av kultur via logiska resonemang. Det hade du möjligt upptäckt om du kommit in lite tidigare i tråden.

Det är konstigt att du antar att jag inte har läst hela tråden innan jag började skriva. Tips från coachen: det har jag.

Däremot är det uppenbart att du inte har läst vad jag har skrivit. Jag citerar mitt första inlägg:

Det är som många i tråden har påpekat helt meningslöst att diskutera varför man inte gillar dansbandsmusik. Det man upplever när man lyssnar på musik kan ha väl underbyggda logiska orsaker men snarare är det en lång rad faktorer som samverkar till ens negativa upplevelse.

Så, om vi nu redan är överens, vad käftar du om och varför? Nej, svara inte, det var en retorisk fråga.

Är du på riktigt??? Menar du på fullt allvar att ett mobboffer "är fullt medveten om att hen provocerar sin mobbare"???

Menar du att ett mobboffer inte märker att hen blir mobbad? Du verkar ha en skev verklighetsuppfattning. Eller önskan om att vrida och vända på ord för att få alla andra att ha fel och hävda dig själv. Faktiskt lite som en mobbande när jag tänker på det, eller var det troll det kallades på nätet!? Jag väljer att tro att det bara är en skev verklighetsuppfattning.

Nu skulle jag vilja ha lite rent faktiska exempel på vilka band du talar om. Och vem det är som anser att dom skaffar sig en viss image för att provocera en äldre generation??

Exempelvis Alice Cooper har ju gjort sig berömd på scenshower med halshuggningar, grisblod över publiken och så vidare. Jag kan så klart inte bevisa att det var i syfte att provocera fram uppmärksamhet, men man behöver nog inte ha särskild vilda fantasi för att dra sådana slutsatser. Jag tvivlar på att tanken med grisblod över publiken var att det skulle vara en liten kul grej för att lätta upp stämningen bara sådär. Och det är klart att det inte handlade om att att provocera "en äldre generation" utan att provocera, punkt. Att ungdomen som (om vi generaliserar) letar vägar att frigöra sig ser det som en frälsning snarare än en provokation är inte så konstigt, och det är så klart också en förutsättning för att provokationen ska kunna fortsätta.

Försök tänka dig motsvarande exempel inom musiken. Du kommer till en dansbana, och vet att det är Lasse Stefanz som spelar den kvällen. In på scen kommer vad du tror är Lasse Stefanz. I själva verket är det Metallica. Och så river dom av hela "Master of puppets"-skivan. Hur många i publiken tror du hade tyckt att t ex "Battery" svängde lite lagom att dansa till?

Inga (med lite vilja går Welcome Home (Sanatarium) att dansa till men i övrigt är det rätt kört om man tittar på den plattan). Däremot skulle nog en del av publiken uppskatta det ändå. Andra skulle gå. Vad vill du ha sagt?

Lustig mening att inleda ett långt resonemang med

Tur att det var meningen jag avslutade diskussionen om vad konst är med då. Efterföljande resonemang utgår ju ifrån att du har rätt, och använder det då som bakgrund för att ifrågasätta varför du överhuvudtaget ställer de frågor du ställer eftersom det inte verkar som att du inte vill använda svaren för att föra diskussionen om dansbandsmusik vidare. Det var ju tur jag hade fel på den punkten och att det bara var ett dåligt pedagogiskt exempel.

Om någon tycker att det är konst så är det konst för den personen. Hen kan inte avgöra om det är konst för någon annan. Oavsett status i kulturkretsar.

Och konsekvensen av det är alltså att du inte tycker kontexten är relevant för om dansbandsmusik är dansbandsmusik? Okej, bra då vet vi det. Då tycker vi olika. Det hade gått snabbare om du hade sagt det från början istället för att försöka bevis min åsikt att kontexten har betydelse som falsk.

Det var en fråga till dig. Vi försökte ju komma fram till varför eller varför inte folk tycker att det är konstigt om man är under 60 och gillar dansbandsmusik. Det hänger ju förmodligen ihop med vad folk uppfattar som dansbandsmusik.

Allvarligt talat, om du skriver Om In Flames gjort en cover på "De sista ljuva åren" som låter precis som originalet, hade det varit en döds-metal-låt då? och jag svarar Nej, det hade det inte. Och inte nödvändigtvis en dansbandslåt heller. och du nu tycker likadant, vad tjafsar du om? Återigen, en retorisk fråga.

Ja, det hänger nog ihop med vad folk uppfattar som dansbanas musik. Det hänger nog även ihop med vänsterrörelsens inflytande, vilket man än i dag ser spår av (om man nu inte avfärdar allt som tycker och smak förstås). Det hänger säkert också ihop med behovet hos många att hävda sig själv genom att förminska andra. Och en massa andra orsaker, som att exempelvis dansarna själva förminskar sin egen genre.

Den uppfattningen jag får av dig är att du enbart tror det är en fråga om tycke och smak och med alla medel försöker motbevisa alla andra möjliga faktorer (ja, eller bara vill provocera då). Jag tycker det är en naiv bild av verkligheten att tror inte vårt tycke och smak påverkas av yttre faktorer.

Vem skulle beskriva en original-trogen cover av "De sista ljuva åren" som hårdrock??

Jag vet inte. Enligt dig så är det ju upp till betraktaren och eftersom du säkert har rätt i att hur vi uppfattar konst enbart ligger i betraktarens öga/öra så gissar jag att någon skulle göra det. Det är ju trots allt rätt många musikaliska analfabeter där ute.

Det var som jag redan skrivit i tråden, i det här fallet ett (misslyckat) pedagogiskt exempel för att poängtera att det är så gott som omöjligt att beskriva smak med logiska resonemang. Just här jag dock faktiskt osäker på vilken fråga du syftar på?

Frågan som syftades på var Om någon gör en version av en känd dansbandslåt som är närapå omöjlig att skilja från originalet, så är det ändå tveksamt ifall det är dansbandsmusik eller ej, på grund av att bandet som gjorde låten inte spelar dansbandsmusik i övrigt? Och om jag ska omformulera svaret så tycker åtminstone jag att det krävs att musiken riktas till en dansande publik för att det ska vara dansbandsmusik. Det finns massor med populärmusik som gemene man inte skulle betrakta som dansbandsmusik men likaväl är det massor med dansband som spelar det ute på dans (och spelar in skivor med låtarna). När dansbanden gör det är det för mig dansbandsmusik eftersom kontexten plötsligt har ändrats. Du behöver inte hålla med om du inte vill men om du nu verkligen vill förstå varför eller varför inte folk tycker att det är konstigt om man är under 60 och gillar dansbandsmusik vore det ju vettigt att åtminstone vilja försöka förstå resonemanget istället för att försöka slå hål på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och just därför är du oförskämd – när du ljuger om att jag (och eventuellt Florian le Sage och SadamJR) aldrig överhuvudtaget ens har försökt sig på en förklaring om saker han (vi) har tyckt var värre på 70-talet.

Tar mig för pannan..

nån hejd får det väl ändå vara....? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke desto mindre så har samma system använts sen dess. Vad som spelas i radio och på TV idag lär ju knappast baseras på några oberoende SIFO-undersökningar, om man säger så 🙂

tvärtom mot vad du tror så är det som spelas i dagens kommersradio utformat efter vad den förmodade lyssnargruppen gillar och vill höra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej valle.

Jag tror att just som du skrivit innan så gillar du inte opera så mycket men av vad jag förstår gillar du dansbandsmusik. Jag hatade dansbandsmusik i mina unga år men tycker nu att det inte stör mig så mycket. Jag vet inte om du skulle startat denna tråd för typ 20 år sen när du bara lyssna på kiss. Men nu har du ju lärt dig att lyssna på dansbandsmusik å du gillar det. så ok...

ok dansbandsmusik fyller ett syfte för dem som lyssnar på den och gillar den. Men för övrigt så fyller den inte mina behov, jag kan inte säga att jag ogillar den men ärligt så skiter jag i den för den fyller inte mitt liv med innehåll. Därför tycker jag dansbandsmusik är dålig.
🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om någon här tycker det är intressant, men jag tänkte ändå länka till lite musik som jag tycker är riktigt bra traditionell dansbandsmusik som såväl att dansas till tål att lyssnas på. Smaken är som sagt olika så ni kommer säkert inte gilla något av det, men jag vill ändå gärna visa på att det finns en bredd i genren, till och med när man snävar in sig på det "traditionella" och glömmer det "moderna".

Curt Haagers – En Sång Om Att Ta Adjö (Trying To Say Goodbye)

Thorleifs – Aldrig nånsin glömmer jag dig

Lasse Stefanz – Kalla det drömmar om du vill

Sven-Ingvars – Byns Enda Blondin

Vikingarna – Hallå

Wizex – Ge mig dina tankar (Med Kikki)

Candela – Jag önskar mig

Flamingokvintetten – Gamla goa gäng

Berth Idoffs – Lycka För Mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej valle.

Jag tror att just som du skrivit innan så gillar du inte opera så mycket men av vad jag förstår gillar du dansbandsmusik. Jag hatade dansbandsmusik i mina unga år men tycker nu att det inte stör mig så mycket. Jag vet inte om du skulle startat denna tråd för typ 20 år sen när du bara lyssna på kiss. Men nu har du ju lärt dig att lyssna på dansbandsmusik å du gillar det. så ok...

ok dansbandsmusik fyller ett syfte för dem som lyssnar på den och gillar den. Men för övrigt så fyller den inte mina behov, jag kan inte säga att jag ogillar den men ärligt så skiter jag i den för den fyller inte mitt liv med innehåll. Därför tycker jag dansbandsmusik är dålig.
🙂

Hej, madeinroad79!

Det du talar om för mig är alltså att jag "är i en fas", typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker alltså att allt är just så jobbigt?

Jag?

Grattis.

Ja. Det är jobbigt att se så låg argumentationsteknik, allt för att vinna billiga poäng.

Förövrigt påminner den här debatten överlag om getter som stångas 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Det är jobbigt att se så låg argumentationsteknik, allt för att vinna billiga poäng.

Varför var den låg?

Förövrigt påminner den här debatten överlag om getter som stångas 😉

Mycket möjligt. Du tycks i alla fall inte kunna hålla dig borta från att bidra med kommentarer. Så jag antar att det gör dig till precis den ohyra du menar att jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom mot vad du tror så är det som spelas i dagens kommersradio utformat efter vad den förmodade lyssnargruppen gillar och vill höra

Hur bär dom sig åt för att komma fram till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skulle jag vilja ha lite rent faktiska exempel på vilka band du talar om. Och vem det är som anser att dom skaffar sig en viss image för att provocera en äldre generation??

I stort sett varenda band som är medvetet om dels sin tid, dels sina mål. Man gör helst inte vad "de äldre" gjorde, man vill frigöra sig, vara oberoende, unik. Man går "ett steg längre". Detta måste rimligen ses som ett sätt, om än indirekt, att provocera en äldre generation.

Förstod du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt att du antar att jag inte har läst hela tråden innan jag började skriva. Tips från coachen: det har jag.

I sådana fall borde min ståndpunkt inte komma som någon överraskning direkt?

Däremot är det uppenbart att du inte har läst vad jag har skrivit. Jag citerar mitt första inlägg:

Det är som många i tråden har påpekat helt meningslöst att diskutera varför man inte gillar dansbandsmusik. Det man upplever när man lyssnar på musik kan ha väl underbyggda logiska orsaker men snarare är det en lång rad faktorer som samverkar till ens negativa upplevelse.

Nja, man kan absolut diskutera varför man gillar en viss musik eller inte. Men då får man vara öppen för vad den andre har att säga och t ex inte bara påstå att man inte gillar dansband för att man inte är tillräcklig insatt.

Så, om vi nu redan är överens, vad käftar du om och varför?

Prova att ställ dig själv samma fråga?

Menar du att ett mobboffer inte märker att hen blir mobbad?

Nu skrev du faktiskt såhär:

"Ett mobboffer är fult medveten om att hen provocerar sin mobbare"

Kanske ett olyckligt ordval? Det var i alla fall vad jag reagerade på.

Exempelvis Alice Cooper har ju gjort sig berömd på scenshower med halshuggningar, grisblod över publiken och så vidare. Jag kan så klart inte bevisa att det var i syfte att provocera fram uppmärksamhet, men man behöver nog inte ha särskild vilda fantasi för att dra sådana slutsatser.

Har Alice Cooper verkligen hällt grisblod över publiken? Hursomhelst, det är ju underhållning det handlar om. Jämför med film. Är en dråplig parodi mer underhållning än en skräckfilm?

Jag tvivlar på att tanken med grisblod över publiken var att det skulle vara en liten kul grej för att lätta upp stämningen bara sådär. Och det är klart att det inte handlade om att att provocera "en äldre generation" utan att provocera, punkt.

Precis som ett dansband som anammat Alice Coopers scenshow säkert inte skulle bli så populär hos en traditionell dansbandspublik, så hade det nog blivit ganska lama konserter om Alice Cooper plus bandet uppträtt i vattenkammat hår och rena och välpressade kostymer. Allt handlar ju om att anpassa scenspråket till den publik man har.

Inga (med lite vilja går Welcome Home (Sanatarium) att dansa till men i övrigt är det rätt kört om man tittar på den plattan). Däremot skulle nog en del av publiken uppskatta det ändå. Andra skulle gå. Vad vill du ha sagt?

Att de flesta människor, med undantag av en del fisförnäma konstkritiker, klarar av att bedöma den kultur dom är intresserade av på ett vettigt sätt, oavsett vad någon påstår att det är.

Och konsekvensen av det är alltså att du inte tycker kontexten är relevant för om dansbandsmusik är dansbandsmusik? Okej, bra då vet vi det. Då tycker vi olika. Det hade gått snabbare om du hade sagt det från början istället för att försöka bevis min åsikt att kontexten har betydelse som falsk.

De flesta genres brukar gå att lista utan även utan sammanhanget. Visst kan folk vara oense om ifall In Flames är dödsmetal eller pop. Men med dansband kan man alltså inte vara helt säker förrens man står på en dansbana och dansar till musiken?

Allvarligt talat, om du skriver Om In Flames gjort en cover på "De sista ljuva åren" som låter precis som originalet, hade det varit en döds-metal-låt då? och jag svarar Nej, det hade det inte. Och inte nödvändigtvis en dansbandslåt heller. och du nu tycker likadant, vad tjafsar du om?

Jag är nyfiken på hur två låtar som låter precis likadant skulle kunna bedömas så olika?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom logiska antaganden.

Låt nu DP svara för sig själv, det är han säkert fullt kapabel till.

I stort sett varenda band som är medvetet om dels sin tid, dels sina mål. Man gör helst inte vad "de äldre" gjorde, man vill frigöra sig, vara oberoende, unik. Man går "ett steg längre". Detta måste rimligen ses som ett sätt, om än indirekt, att provocera en äldre generation.

Det finns ingenting rimligt med ditt resonemang. Tycker du att det är provocerande med utveckling?

Ja, det hänger nog ihop med vad folk uppfattar som dansbanas musik. Det hänger nog även ihop med vänsterrörelsens inflytande, vilket man än i dag ser spår av (om man nu inte avfärdar allt som tycker och smak förstås).

Är det "vänsterrörelsens" (vad det nu är i detta fallet??) fel att folk i allmänhet relaterar till dansbandsmusik som det du kallar för traditionell??

Jag vet inte. Enligt dig så är det ju upp till betraktaren och eftersom du säkert har rätt i att hur vi uppfattar konst enbart ligger i betraktarens öga/öra så gissar jag att någon skulle göra det. Det är ju trots allt rätt många musikaliska analfabeter där ute.

Precis, det är väl därför dansbandsmusiken sålt så bra 😉

Det finns massor med populärmusik som gemene man inte skulle betrakta som dansbandsmusik men likaväl är det massor med dansband som spelar det ute på dans (och spelar in skivor med låtarna). När dansbanden gör det är det för mig dansbandsmusik eftersom kontexten plötsligt har ändrats.

OCH soundet. Det är ju ändå en viss skillnad på totalslakten av AC/DC-låten som någon länkade till här och originalet. Eller Lars-Christers version av "Purple rain" jämfört med Prince.

Du behöver inte hålla med om du inte vill men om du nu verkligen vill förstå varför eller varför inte folk tycker att det är konstigt om man är under 60 och gillar dansbandsmusik vore det ju vettigt att åtminstone vilja försöka förstå resonemanget istället för att försöka slå hål på det.

Det vet vi ju redan. Folk förknippar "dansbandsmusik" med traditionell dansbandsmusik. Vilket det väl ändå inte är så många under 60 som gillar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, madeinroad79!

Det du talar om för mig är alltså att jag "är i en fas", typ...

Nej inte att du är i en fas, de vet jag inget om. Men det är ju inte helt ovanligt att när man blir äldre får en ökad förståelse för annat en man själv snöat in på. Men de behöver inte betyda att man gillar det mer. Trots att musikstilen är stor i sverige och många kan leva på att spela den, det är väl jättebra at många kan livnära sig på musiken.

Men jag har varken tid eller lust att försöka tycka om den eftersom jag har mycket som jag vill utforska som ligger före i kön, dvs jag vill prioretera så enkelt är det med det. Det är ju många andra saker som man "inte gillar" för att man har okunskap om det. Och det vill jag påstå är ganska vanligt speciellt i sverige. Scandinaver är ganska trångsynta som det är, trots att vi "tror" att vi är världsvana. ha..ha. det är väl som bögnojan. Många vill inte erkänna att de därhemma går de å sjunger på "guldbruna ögon" eller hur den går :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland tar det emot att säga det, men Vikingarna under Borschs tid var på något sätt mer intressanta än efter det att Sjögren tog över. Jag anser dock att Sjögren är "mer" sångare än vad Borsch var.

Samma sak med Wizex. De verkade mer stabila under Kikkis tid. Sedan bytte de sångerskor så ofta att de till slut förlorade sin identitet. Idag är de bara en taskig kopia av sitt forna, glansigare jag.

Då kör jag gärna också några länkar (några av mina favoriter som ingick i vår repertoar när jag lirade i dansband på 90-talet):

Jag hade kunna gå på i evighet här...

Gotta love dansbandsmusik! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Var det ett bättre inlägg, Valle? 🙂

Mycket!

Varför slutade Borsch och vart tog han vägen sen?

Enligt en Bert Karlsson-biografi jag läst, så tröttnade Borsch på turnélivet och ville ägna sin tid med sin flickvän. Något år efter avhoppet från vikingarna försökte han på nytt som soloartist. Men han krisade ihop (något psykiskt som påverkade hans sång så illa att han inte kunde sjunga längre) och lämnade rampljuset en gång för alla.

Edit: Han delade förresten scen med Sjögren på Vikingarnas avskedsgig. Tror det var "Leende Guldbruna Ögon" de framförde.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte att du är i en fas, de vet jag inget om. Men det är ju inte helt ovanligt att när man blir äldre får en ökad förståelse för annat en man själv snöat in på.

Ja, fast nu har jag ju gillat dansbadsmusik i stort sett hela mitt liv, så... (tänker lite på vad du skrev ovan: "Jag vet inte om du skulle startat denna tråd för typ 20 år sen när du bara lyssna på kiss. Men nu har du ju lärt dig att lyssna på dansbandsmusik å du gillar det. så ok...")

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland tar det emot att säga det, men Vikingarna under Borschs tid var på något sätt mer intressanta än efter det att Sjögren tog över. Jag anser dock att Sjögren är "mer" sångare än vad Borsch var.

Samma sak med Wizex. De verkade mer stabila under Kikkis tid. Sedan bytte de sångerskor så ofta att de till slut förlorade sin identitet. Idag är de bara en taskig kopia av sitt forna, glansigare jag.

Då kör jag gärna också några länkar (några av mina favoriter som ingick i vår repertoar när jag lirade i dansband på 90-talet):

Jag hade kunna gå på i evighet här...

Gotta love dansbandsmusik! 😄

Oj! Fernando är ju en fin låt. Men räknas det verkligen som dansband? Och Elvislåten? Nog för att många dansbandssångare verkar influeras av Elvis så kan väl hans låtar knappast räknas som dansband?

Ska lyssna på de andra någon gång.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför var den låg?

Därför att hänvisa till poster utanför den här tråden som ett argument som motståndaren borde haft i åtanke att man skrivit är bara att försöka vinna billiga poäng.

Mycket möjligt. Du tycks i alla fall inte kunna hålla dig borta från att bidra med kommentarer. Så jag antar att det gör dig till precis den ohyra du menar att jag är.

Nu tror jag du övertolkar/överskattar/övermartyriserar dig själv. Ohyra? Försök komma tillbaks till verkligheten nu istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Fernando är ju en fin låt. Men räknas det verkligen som dansband? Och Elvislåten? Nog för att många dansbandssångare verkar influeras av Elvis så kan väl hans låtar knappast räknas som dansband?

Jag tror att du gör det typiska misstaget som många oinsatta dansbandsmusikogillare gör; du tror att "dansband" nödvändigtvis måste kopplas till en sorts stereotypisk artist.

Dansbandsmusik är "det som spelas" inte vem som spelar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

att hänvisa till poster utanför den här tråden som ett argument som motståndaren borde haft i åtanke att man skrivit är bara att försöka vinna billiga poäng.

Well, motståndaren syftade ju själv på poster utanför tråden. Jag har inte snackat om "värre saker på 70-talet" i den här tråden, ändå fick jag mig en slev av osanna skitslängor.

Fast... jag begär inte att du ska förstå. Du läser för selektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, motståndaren syftade ju själv på poster utanför tråden. Jag har inte snackat om "värre saker på 70-talet" i den här tråden, ändå fick jag mig en slev av osanna skitslängor.

Fast... jag begär inte att du ska förstå. Du läser för selektivt.

Haha, är det så du ser på dina forum-kamrater? "Motståndaren"... 🙂

Fast det bör läggas till protokollet att du ännu inte lyckats bevisa att mitt påstående var osant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du gör det typiska misstaget som många oinsatta dansbandsmusikogillare gör; du tror att "dansband" nödvändigtvis måste kopplas till en sorts stereotypisk artist.

Misstag eller ej, det kan säkert insatta göra också.

Dansbandsmusik är "det som spelas" inte vem som spelar det.

Där är du och Masbed helt oense.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte om dansbandsmusik av samma skäl som jag inte tycker om bil-larm, visselpipor, skräniga fåglar, etc. Den är oftast arrangerad och producerad på ett sätt som jag helt enkelt tycker låter illa, som till exempel reverbdränkta saxofonkörer - det skulle man snudd på kunna säga är på samma nivå som en bunte sjukt skräniga fåglar när man försöker sova. Eller tio fulla tonårsbrudar längst bak i bussen.

Vidare så vet jag nästan alltid hur en dansbandslåt kommer att gå redan från första ackordet. Det är bara att sjunga med om man har texten. Dansbandsmusik är för mig oftast helt enkelt bara tråkig musik.

Hatar den gör jag dock inte det minsta. Kul att folk går igång på olika musik. Jag skulle absolut kunna uppskatta dans- och spelglädjen om jag var på nån dansbandsfest. Bara inte musiken.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...