Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Och då är du inte intressant för mig heller.

Snacka om att klippa bort väsentligt innehöll... :rolleyes:

Måste vara jobbigt med folk som inte tycker som du vill i din alldeles egna tråd?

Annons
Postat

Som din morsa och hennes kompisar då? Snorunge!

Kände du dig träffad? gå och rista pentagram på skrivbordet istället

Postat

Kände du dig träffad? gå och rista pentagram på skrivbordet istället

Träffad av punken, mitt i hjärtat 1977 då "God save the queen" regerade på försäljningslistorna. Nu får snorungarna nöja sig med Thomas Ledin och Adele...

Postat

Kände du dig träffad? gå och rista pentagram på skrivbordet istället

Och priset för bästa comeback i tråden hittils går till....

Postat

Träffad av punken, mitt i hjärtat 1977 då "God save the queen" regerade på försäljningslistorna. Nu får snorungarna nöja sig med Thomas Ledin och Adele...

Tomas Ledin - Restless Mind - 1972.

Ledin%20Restless%20Mind%20cover.jpg

Lemanic (oregistrerad)
Postat

Drum&Bass är ett jättebra alternativ att dansa traditionella Dansbands-danser till. Tempot är näst intill det samma.

Jag har då gått i parallellklass med ett dansband, så jag känner till vissa musikaliska aspekter i dansband. Men det hindrar mig inte att tycka att dansband har Stepford Wives-vibbar över sig. Att det är något otäckt som ruvar i bakom den tillgjorda glada fasaden som Dansband uppenbarligen står på.

Melodierna har noll melankoli, vilket drar till sig kristet kräk. Det uppenbara frånvaron av stråkar sumpar känslan av eskapism som ska hjälpa dansen på traven.

Lemanic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror att om dansband började sjunga texter om att leva kriminellt liv och använda fula ord i texterna, samt krydda det med lite kontrovers och skandaler skulle fler lyssna på det.

Jag tror Eddie Meduza höll på med det.

Seriöst, Varför har inte fler dandsband tagit efter honom?

Redigerat av Lemanic
Postat

Lite bakgrund om det intresserar:

Mina första idoler var Flamingokvintetten. Jag var nog ungefär 5 år. Anledningen till att nämnda kvintett blev mina idoler var nog främst att det inte fanns mycket skivor alls hemma hos mig. Kommer än idag ihåg hur jag var "tvungen" att hoppa över varannan låt då dom varvade varannan up-tempo, varannan ballad. Min definition på bra musik vid den tiden var alltså att låten i fråga höll ett förhållandevis högt tempo. Lagom kravnivå liksom. Några andra musikaliska utmaningar fanns egentligen inte i föräldrarnas skivback. Det var mest dansband, James Last och diverse tyska festivalskivor.

Sen hände det grejer när man började få kompisar som hade annat i sina skivbackar. The Police, Kiss, Abba, Beatles och annat fick mitt intresse. Och Flamingokvintetten fick stå tillbaka. Hur kommer det sig då? Dom som var mitt allt under ett par års tid. Kan tillägga att jag var lika fanatiskt intresserad av musik redan då, och hittade detaljer jag gillade i låtarna etc. och att jag alltså hittade detaljer även i Flamingos musik som jag gillade. Kunde vara vad som helst, någon låt började med motorcykelljud tex. Skitfränt.

En sak jag alltid tilltalats av är coola produktioner. Eller ja, coola i mitt tycke. Med produktion tänker jag i detta fallet på hela paketet, audiovisuellt. Kiss tex, med hela sminkgrejen och eld och blod och grejer. Ganska förståeligt att en sjuåring tyckte det var häftigare än vita kostymer med röda skjortor och välkammade frisyrer?

Varför har jag inte återvänt till dansbandsmusiken någon enda gång då? (Förutom TV-serien Dansbandskampen som jag tyckte var rolig underhållning, fast det kunde nog handlat om vilken musikstil som helst egentligen när jag tänker efter.)

Dansbanden idag känns helt könlösa för mig och ska försöka förklara varför. (Tänker nu inte på coverbanden eller moderna dansband som det tydligen också kallas. Dom känns bara som en anpassning för att fler och fler inte vill höra det klassiska dansbandssoundet i lika hög utsträckning som förr.)

1. Kompositionerna

Innehåller oftast inga överraskningar alls. Tex. harmoniskt sett. Kul om det någon gång kunde förekomma lite sköna och oväntade ackord och melodivändor, men 98% av alla dansbandslåtar hittas nog inom ren dur eller molltonalitet. Visst finns det mycket "enkel" musik jag gillar, men tror att orsaken till att jag inte gillar dansband är en kombination av mina skäl jag anger här i fyra poster. Kanske kommer jag på fler.

2. Soundet/Produktionen

Som jag nämnde tidigare är jag ett fan av bra produktioner. Sådana som innehåller lite oväntade grepp och inte bara anpassar sig till mallen inom vilken stil det än må vara. Allt kan ju inte vara avant garde eller nyskapande hela tiden, men lite detaljer och skav måste finnas med i det jag gillar. Det finns inget av detta i traditionellt dansbandssound.

3. Sången

Att inte våga lita till sin egen röst och sitt eget uttryck går inte hem hos mig. Väldigt många sångare låter som en karikatyr på själva stilen. Inser såklart att det är en stil och att många strävar efter att låta som Sjögren eller vem som nu är förebilden, men jag tycker bara det blir strömlinjeformat, och det är inte ett positivt uttryck i detta sammanhang.

4. Attityden

Lite jäklaranamma eller "stake" är alltid positivt, men det saknas i ALL dansbandsmusik idag anser jag. Kanske är det är en förutsättning för att inte folket på dansgolvet ska komma ur balans? Det ska liksom inte uppröra eller stå ut. Möjligen?

Nåt sånt.

Postat

[1] Varför gör du det antagandet? [2] Vägrar du ens att överväga kritiken? [3] Är det så att du inte accepterar några alternativa ståndpunkter, och endast är ute efter att klanka ner på andras tycke & smak och försöka få dem att framstå som oförstående nötter, genom att säga att allt de tycker är pga missförstånd och bristande erfarenhet?

1. Därför att du tycker att min tråd är oseriös, medan jag inte tycker det. Jag kan inte (och bryr mig faktiskt inte särskilt mycket om att) göra tråden seriösare bara alldeles speciellt för dig. Pallar du inte – ajöss!

2. Jag överväger i regel all kritik som riktas till mig. De flesta tror säkert att jag blivit mållös när jag inte svarar direkt på fråga eller svarar alls. Jag kan förstå det, men så är det förstås inte. Det är liksom inte bara "du" som vill ha ett svar, "ni" är många. Och ofta vill "ni" ha ett individuellt anpassat svar. Och "ni" älskar att få visa mig hur fel jag har. Tur för "er" att jag älskar debatter...

3. Nej.

MVH//

"Lekledaren" (citat: Zakyath)

håller inte med

Kors i helvete då!

men vari ligger inkonsekvensen?

bara för att nån upplever en genre som just detta innebär inte att samma person upplever en annan genre som sådan bara för att du gör det

man kan tycka att dansband är enformigt utan att tycka att house är enformigt - det hela hänger på hur man upplever det man lyssnar på

och det gör man ju jävligt olika

Jag vet det! Och du är inte ensam om att klargöra för mig något jag har fått höra tusen gånger förr. Den här tråden skapade jag för att nå längre ut än till banala, sönderslitna argument som "smaken är som baken"... För det var väl vad du försökte tala om för mig, eller?

När det gäller ogillandet av särskilt dansbandsmusik så tror jag att det ligger mer i det än något så pissenkelt som "smaken är som baken". Och jag vill med den här tråden försöka ta reda på vad det är.

Vad är det du tycker är så bra med dansbandsmusik? Varför är den så bra? Var frågan tydlig nog nu?

Du gör det alltså till att din fråga innan skulle ha varit otydlig för mig; medan det i själva verket handlade om att du kryddade den med antaganden som "fantastisk", "kärlek" etc. Den frågan var tydligt ställd och fick ett svar. Men OK, här får du ett nytt svar, anpassat till din precis lika tydliga omformulering:

Dansbandsmusik är varken sämre eller bättre än alla andra genrer som jag inte har svårt för. Jag har redan sagt att jag sedan barnaåren har fäst mer "dyrkan" till fenomenet musik/melodi/arrangemang snarare än till någon begränsad genre. I en annan tråd nämnde jag att jag i hela mitt liv försökt vara överseende med genrer som jag inte gillar. Det har lärt mig särskilt en sak: En musikstil kan egentligen inte vara "dålig" om den utförs på "bra" sätt. Samma sak med en specifik artist; en artist är bara "dålig" om man kan ge ett rimligt skäl till varför. Annars blir det bara en fix idé – man låter andra tycka åt en vad som är och inte är "dåligt".

Slutsatsen man kan dra av detta är att det räcker med att utförandet (av musiken/melodierna/arrangemangen) är bra för att jag ska tycka att en låt är bra, och då hänger genren – som här har sekundär betydelse – med på köpet. Jag tror inte på att en hel genre kan dissas bara för att man eventuellt har en inbyggd antal-låtar-tröskel för var ogillandet triggas; än mindre tror jag på när någon säger att ALLA dansbandslåtar "suger".

Snacka om att klippa bort väsentligt innehöll... :rolleyes:

Du har förstås ingen aning. Men nu gjorde du en "halmdocka" igen.

Drum&Bass är ett jättebra alternativ att dansa traditionella Dansbands-danser till. Tempot är näst intill det samma.

Jag har då gått i parallellklass med ett dansband, så jag känner till vissa musikaliska aspekter i dansband. Men det hindrar mig inte att tycka att dansband har Stepford Wives-vibbar över sig. Att det är något otäckt som ruvar i bakom den tillgjorda glada fasaden som Dansband uppenbarligen står på.

Melodierna har noll melankoli, vilket drar till sig kristet kräk. Det uppenbara frånvaron av stråkar sumpar känslan av eskapism som ska hjälpa dansen på traven.

Någon som hängde med på det där?

Postat

Lite bakgrund om det intresserar:

Mina första idoler var Flamingokvintetten. Jag var nog ungefär 5 år. Anledningen till att nämnda kvintett blev mina idoler var nog främst att det inte fanns mycket skivor alls hemma hos mig. Kommer än idag ihåg hur jag var "tvungen" att hoppa över varannan låt då dom varvade varannan up-tempo, varannan ballad. Min definition på bra musik vid den tiden var alltså att låten i fråga höll ett förhållandevis högt tempo. Lagom kravnivå liksom. Några andra musikaliska utmaningar fanns egentligen inte i föräldrarnas skivback. Det var mest dansband, James Last och diverse tyska festivalskivor.

Sen hände det grejer när man började få kompisar som hade annat i sina skivbackar. The Police, Kiss, Abba, Beatles och annat fick mitt intresse. Och Flamingokvintetten fick stå tillbaka. Hur kommer det sig då? Dom som var mitt allt under ett par års tid. Kan tillägga att jag var lika fanatiskt intresserad av musik redan då, och hittade detaljer jag gillade i låtarna etc. och att jag alltså hittade detaljer även i Flamingos musik som jag gillade. Kunde vara vad som helst, någon låt började med motorcykelljud tex. Skitfränt.

En sak jag alltid tilltalats av är coola produktioner. Eller ja, coola i mitt tycke. Med produktion tänker jag i detta fallet på hela paketet, audiovisuellt. Kiss tex, med hela sminkgrejen och eld och blod och grejer. Ganska förståeligt att en sjuåring tyckte det var häftigare än vita kostymer med röda skjortor och välkammade frisyrer?

Varför har jag inte återvänt till dansbandsmusiken någon enda gång då? (Förutom TV-serien Dansbandskampen som jag tyckte var rolig underhållning, fast det kunde nog handlat om vilken musikstil som helst egentligen när jag tänker efter.)

Dansbanden idag känns helt könlösa för mig och ska försöka förklara varför. (Tänker nu inte på coverbanden eller moderna dansband som det tydligen också kallas. Dom känns bara som en anpassning för att fler och fler inte vill höra det klassiska dansbandssoundet i lika hög utsträckning som förr.)

1. Kompositionerna

Innehåller oftast inga överraskningar alls. Tex. harmoniskt sett. Kul om det någon gång kunde förekomma lite sköna och oväntade ackord och melodivändor, men 98% av alla dansbandslåtar hittas nog inom ren dur eller molltonalitet. Visst finns det mycket "enkel" musik jag gillar, men tror att orsaken till att jag inte gillar dansband är en kombination av mina skäl jag anger här i fyra poster. Kanske kommer jag på fler.

2. Soundet/Produktionen

Som jag nämnde tidigare är jag ett fan av bra produktioner. Sådana som innehåller lite oväntade grepp och inte bara anpassar sig till mallen inom vilken stil det än må vara. Allt kan ju inte vara avant garde eller nyskapande hela tiden, men lite detaljer och skav måste finnas med i det jag gillar. Det finns inget av detta i traditionellt dansbandssound.

3. Sången

Att inte våga lita till sin egen röst och sitt eget uttryck går inte hem hos mig. Väldigt många sångare låter som en karikatyr på själva stilen. Inser såklart att det är en stil och att många strävar efter att låta som Sjögren eller vem som nu är förebilden, men jag tycker bara det blir strömlinjeformat, och det är inte ett positivt uttryck i detta sammanhang.

4. Attityden

Lite jäklaranamma eller "stake" är alltid positivt, men det saknas i ALL dansbandsmusik idag anser jag. Kanske är det är en förutsättning för att inte folket på dansgolvet ska komma ur balans? Det ska liksom inte uppröra eller stå ut. Möjligen?

Nåt sånt.

Tycker du sammanfattar det ganska så bra, varför du kan avstå dansbandmusiken.

Men jag tror inte den dansälskande publiken håller med dej i dina åsikter.

Finns en anledning att dansmusiken är så stark, från att det poppade upp dansband i tidiga 60-talet fram tills dagens datum,

dansbanden är väldigt omtyckta av *svenssons*, och banden kommer säkert att finnas länge till.

Lite ironiskt kan man väll säga att de flesta andra genres,

har av olika anledningar kommit och gått i popularitet,

medans dansbanden fortfarande är starka i Sverige - nått att fundera på..

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Kände du dig träffad?

Alla snorungar tror att morsan är mer intresserad av att baka bullar än att snaska på kotte fast det förhåller sig tvärtom. Vem vet vem som hamnat i min eller Florians binge? 😆

gå och rista pentagram på skrivbordet istället

Undrar vem som tog åt sig. :rolleyes:

Postat

1. Därför att du tycker att min tråd är oseriös, medan jag inte tycker det. Jag kan inte (och bryr mig faktiskt inte särskilt mycket om att) göra tråden seriösare bara alldeles speciellt för dig. Pallar du inte – ajöss!

2. Jag överväger i regel all kritik som riktas till mig. De flesta tror säkert att jag blivit mållös när jag inte svarar direkt på fråga eller svarar alls. Jag kan förstå det, men så är det förstås inte. Det är liksom inte bara "du" som vill ha ett svar, "ni" är många. Och ofta vill "ni" ha ett individuellt anpassat svar. Och "ni" älskar att få visa mig hur fel jag har. Tur för "er" att jag älskar debatter...

3. Nej.

MVH//

"Lekledaren" (citat: Zakyath)

är du inte intresserad av en diskussion så kan jag väl hålla mig undan från detta diskussionsämne. lite trist dock, måste jag säga.

Postat

är du inte intresserad av en diskussion så kan jag väl hålla mig undan från detta diskussionsämne. lite trist dock, måste jag säga.

Jag kommer definitivt fortsätta diskussionen, så länge folk är intresserade (tråden har trots allt 12 "prenumeranter"), och så länge jag får frågor eller anledningar att kommentera.

Vad jag menade innan (till dig) var att jag levererar de svar och argument jag har; du tycker att jag trivialiserar andras argument samt förenklar det hela till en nivå där du anser att det inte längre går att hålla en seriös diskussion. Eftersom jag förmodligen inte kommer kunna leva upp till dina förväntningar, så fick jag väl anta att du inte längre var intresserad att fortsätta ditt deltagande i den här tråden. Du har säkert mycket viktigare saker för dig.

Om du trots allt vill fortsätta, fortsätt. Please do! Men du behöver kanske inte älta hur jävla undermålig jag är som debattör, och hur falsk jag är. För det det är liksom inget nytt; många av mina motståndare tycker just det om mig och har gladeligen gjort det klart i sina inlägg genom åren.

M'kay, chap? thumbs_up.gif

Postat
Kors i helvete då!

än mindre tror jag på när någon säger att ALLA dansbandslåtar "suger".

vilken tycker du inte suger då?

Postat

Lite ironiskt kan man väll säga att de flesta andra genres,

har av olika anledningar kommit och gått i popularitet,

medans dansbanden fortfarande är starka i Sverige - nått att fundera på..

det är fortfarande poppis att dansa - vad är det för ironiskt med det?

tror du dansband säljer lika bra fortfarande?

Postat

vilken tycker du inte suger då?

Om du svarar på minst en dansbandslåt som du anser inte "suger", så ska jag också ge dig ett dito exempel från mig. Jag misstänker nämligen att min musiksmak i det här sammanhanget knappast är något som skulle egga ditt intresse.

Postat (redigerat)

Om du svarar på minst en dansbandslåt som du anser inte "suger", så ska jag också ge dig ett dito exempel från mig. Jag misstänker nämligen att min musiksmak i det här sammanhanget knappast är något som skulle egga ditt intresse.

den gubben går inte

du säger att du inte tror på när nån säger att alla db-låtar suger

så jag ber dig ge ett exempel på en du inte tycker suger

om du inte kan det så har du ju själv bevisat att just alla suger

jag förstår inte varför jag skulle svara på min egen fråga - det är inte min åsikt det handlar om

edit: läste förresten "jag ger mig-tråden"... förbannat otrevligt att det finns vissa här som kommer undan med hot å liknande bakom kulisserna - och därtill får stöd av vissa i tråden...

obegripligt

Redigerat av Demonproducenten
Postat

den gubben går inte

du säger att du inte tror på när nån säger att alla db-låtar suger

så jag ber dig ge ett exempel på en du inte tycker suger

om du inte kan det så har du ju själv bevisat att just alla suger

Jag är lite misstänksam mot frågan, förstås. Funderar på om du möjligen har läst vad jag skrev fel. Jag menar, jag skulle ju egentligen kunna räkna upp en hel rad med DB-låtar (tack för introduktionen av den förkortningen) som jag anser inte "suger".

Men OK, jag nämnde faktiskt en låt i förbifarten i inlägg #24, "Mississippi". Jag tycker att den inte suger särskilt mycket alls. Fast jag föredrar versionen med originalartisten framför den som t.ex. Vikingarna har gjort, den suger riktigt jävla lite.

jag förstår inte varför jag skulle svara på min egen fråga - det är inte min åsikt det handlar om

Å'jo. Nog förstod du.

Tycker du att ALLA DB-låtar suger?

Postat

edit: läste förresten "jag ger mig-tråden"... förbannat otrevligt att det finns vissa här som kommer undan med hot å liknande bakom kulisserna - och därtill får stöd av vissa i tråden...

obegripligt

Thanks! Det gick helt enkelt för långt...

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

förhoppningsvis du å florian

Och du med JJRockford

Redigerat av Die Hard
Postat

det är fortfarande poppis att dansa - vad är det för ironiskt med det?

tror du dansband säljer lika bra fortfarande?

Dom är givetvis ej undantagna ekonomiskla kriser på nått sätt,

men jag är trots allt impad av hur genren har överlevt ett antal generationer,

vilket är mer man kan säga om de flesta moderna genres..

Postat

det är fortfarande poppis att dansa - vad är det för ironiskt med det?

tror du dansband säljer lika bra fortfarande?

OK, nu gissar jag, kanske – OK, hoppas jag –, men inte säljer väl dansband förhållandevis sämre än någon annan genre. Eller?

Jag utgår från svenska marknaden, såklart.

förhoppningsvis du å florian

Och du med JJRockford

😆

  • Gilla 1
Postat
det är fortfarande poppis att dansa - vad är det för ironiskt med det? tror du dansband säljer lika bra fortfarande?

Om man säjer så här... Lasse Stefanz säljer flest skivor i Sverige! Dom säljer fler skivor än vad internationella artister och band gör i Sverige.... så jag vet inte, men nog säljer dansband fortfarande. (Kan ju förvisso bero på att 60+ inte laddar ner musik och gärna vill kunna hålla skivan i handen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.