Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

hmmm var det inte den låten som du vann dansbandsfestivalen med? Inte helt lyckat om det ska låta 70-tal men nästan. Men det kanske inte var meningen att det skulle låta helt 70-tal. 😉

Jo, det var "vinnarlåten" 😉

Kul att du hörde 70-talet i låten (även om det "bara" var nästan); det var absolut meningen. Jag försökte mig dock på en comboproduktion mellan Bert Karlsson och Stikkan Andersson – instrumenten skulle låta "Mariann", trummorna "Polar". Men när man ska försöka sig på Tretowska grejer så blir det fan inte lätt. Eller rättare sagt, det går inte fullt ut; gubben hade en "naturlig" grej för ljuddesign.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så kunnig som du verkar vara i olika dansnamn/stilar,

kanske du trots allt är en förklädd dans/dansbandsälskare 😊

Har inget direkt emot dansband, men jag gillar gammaldans mycket bättre. Några av mina första musikupplevelser var ett antal dragspel på fullt spett.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var yngre och argare hatade jag dansband, folk som lyssnade på dansband och allt som hade med dansband att göra.

Nuförtiden är man lite mer balanserad...

Jag lyssnar själv inte på dansbandsmusik, jag tycker att det är alldeles för glättigt och smörigt. Man känner sig insmetad i någon sorts värmländsk kaksmet. Det är ju så fruktansvärt cheesy helt enkelt. Jag lyssnar heller inte på schlager eller tuggummipop av samma anledning. Musiken är FÖR lätt att ta till sig för min smak, mitt sinne behöver lite utmaning och intrig för att dras in i en låt tror jag.

Men något hat eller förakt är det inte längre fråga om. Jag personligen lyssnar inte på det men det betyder naturligtvis inte att andra inte får tycka om det, jag förstår till och med varför folk gillar det. Det är ju väldigt svängigt, opretentiöst och lite roligt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte helt ovanligt att artister får sin image polerad iaf

om du öht har haft nåt i branschen att hämta kan det här inte va nån överraskning

"Polerad". Du känner inte att du börjar glida på målet lite nu? Det finns alldeles säkert massa exempel på det, men enligt Valentine så gör i princip alla band en rejäl uppryckning av sin image så fort dom blir etablerade. Det är visserligen fortfarande oerhört tunnsått med faktiskt exempel, men han vet ju det mesta (precis som du), så det stämmer kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

det oroar lite att du utgår från att jag var osaklig

vill du förstå?

vill du ha svar när du frågar?

det är som sagt mycket enkelt

man utför en enkät i det segment av människor man anser är kanalens målgrupp och tar reda på vilka låtar och stilar man vill höra

det är inget ovanligt att man som företag tar reda på vad ens kunder vill ha - även om det i det här fallet inte är lyssnarna som i sig är kunderna utan snarare kundernas kunder

du kan läsa mer här:

http://www.acf.nu/Im..._etermedier.pdf

Nu har jag inte läst igenom alla 190 sidor än, men det var ett klart intressant dokument.

Men hade du läste några rader längre än det du just citerade hade du kunnat läsa t ex att

"Vår analys av statistik över drygt 10 år påvisar en tydlig trend att musikläggare tenderar att spela ett minskande antal titlar (verk) fler gånger, samtidigt som musikmängden i radio generellt sett är konstant eller ökar."

och

"Med andra ord blir musikutbudet i etermedia allt smalare och mer likriktat trots att mängden skapad och utgiven musik årligen ökar."

Hursomhelst, "vill förstå"? Jag har fortfarande inte sett något som tyder på att den musikutbudet idag skulle vara mer demokratiskt än på 70-talet, i alla fall inte på jämförbara kanaler. Tror fortfarande att de som ogillar det, som t ex Valle verkar göra, gör det mer för att dom inte höll med om budskapet. Vilket var vad jag tror att diskussionen handlade om från början 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trådens skapare vill jag att den här tråden ska släpas ut på bakgården och avrätttas. För, som någon sa så fyndigt några inlägg tillbaka (och som jag fortfarande skrattar åt lite grann): Alla svar som är "godkända" av TS är redan sagda! 😄

Lägg an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nänä, du ville bara göra ett nytt inlägg och hålla tråden vid liv, så den liksom "poppade upp" på förstasidan 🙂

hihi.....

Nja, det var JJRockford som bumpade skiten först; annars hade jag nog inte skrivit något.

Fast, nu bumpade jag den själv, i och för sig...

Förhoppningsvis dör tråden snart. När trådar blir så här långa finns oftast inget substansrikt kvar, sett till omfånget. Det blir bara en massa argumentpingpong som ger nada.

Inte för att just mina inlägg skulle vara substansrika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trådens skapare vill jag att den här tråden ska släpas ut på bakgården och avrätttas. För, som någon sa så fyndigt några inlägg tillbaka (och som jag fortfarande skrattar åt lite grann): Alla svar som är "godkända" av TS är redan sagda! 😄

Lägg an...

Jag har redan anmält den för off topic, men det är den tydligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trådens skapare vill jag att den här tråden ska släpas ut på bakgården och avrätttas. För, som någon sa så fyndigt några inlägg tillbaka (och som jag fortfarande skrattar åt lite grann): Alla svar som är "godkända" av TS är redan sagda! 😄

Lägg an...

Japp jag visste det då och vet det nu, men det var typ 200 inlägg sen. Men zombien lever än fast alla hjärnor är uppätna 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker fortfarande inte att du har bevisat hur dålig du är på logik va?

Musiksmak är ju knappast logisk, så det är lugnt.

Jag har aldrig sagt att inte dansbandslåtar även kan kategoriseras in i andra genrer. Tvärtom, de flesta dansbandslåtar kan även kategoriseras in som pop, rock eller country.

Det är ett resonemang som går att köpa. Men du måste ju förstå att det också är anledningen till att folk rynkar på näsan när någon säger att dom gillar dansbandsmusik. Man tänker såklart på låtar som inte kategoriseras som någonting annat. Om den dansbandsmusik du gillar egentligen är rock t ex, kanske det är bättre att säga det?

Ja. Men du behöver som sagt inte hålla med mig.

No shit Sherlock... 🙂

Och du tror inte att underhållningsvärdet ligger lite i rädslan? Adrenalinet? Lite som extremsporter? Vad menar du gör en skräckfilm underhållande?

Tycker du att det är extremsporter är medvetet provocerande?

Jag menar att om du står längre bort än "20:e raden" har du ingen möjlighet att avgöra vad som är på riktigt eller inte. Och syftet är väl att det ska se ut som riktigt blod? Riktigt människoblod till och med?

Det var en enkel ja-och nej-fråga. Vi provar igen. Om du skulle stå i publiken, och dom sprutade ut blod från scenen, skulle det spela någon roll för dig om det var grisblod eller låtsasblod?

Nej, det är inte elitistiskt att inse att man behöver kunskap för att kunna bedöma något i en vidare bemärkelse än "jag gillar det här". Vidare säger jag inte att man är dum eller mindre värld för att man inte har kunskapen eller för att man gör en annan bedömning än konstvärlden.

Testet med Pierre Brassau's verk visar fortfarande att konstkritiker, som förmodligen räknas som rätt pålästa, uppenbarligen hittar på vad det är dom ser, även om det inte är något som konstnären försökt förmedla. Vad är kunskapen värd då?

Jag tycker inte folk är mindre värda för att dom köper tavlor med tre staplade stenar på Ikea, men det konstnärliga värdet hos tavlan är rätt lågt.

Är det ett konstaterande? Tänk om det är någon känd konstnär som staplat stenarna på varandra, utan att Ikea berättar de?

Har jag sagt att jag är "intellektuell"?

Nejdå, men det såg lite komiskt ut i sammanhanget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med. I så fall är det inte så sannolikt att båda recensenterna hade tyckt samma sak. Att de uppfattade verken på samma sätt pekar starkt på kontextens betydelse.

Det gjorde dom inte. Kolla den engelska wikin.

Det tycker inte jag. Jag tycker inte ens att Leif Norbers är representativa för soundet i traditionell dansbandsmusik så...

Dra till med något annat band då?

Men om vi nu leker med tanken att jag tyckte att det var representativt, hur resonerar du dig fram till något sånt?

Du påstår ju att vanlig rockmusik är dansbandsmusik om det framförs av dansband. Varför skulle inte samma sak gälla inom andra?

Vad som är dansbandsmusik har som sagt inte enbart med sound att göra utan har även, och kanske framförallt, med kontext att göra. Hört det förut?

Ok, vi modifierar lite. Slayer spelar "De sista ljuva åren", troget originalet, på en thrash metal-konsert. Är låten helt plötsligt en thrash metal-låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ... Dina kvasiförolämpningar biter inte. Du förlorar.

En av de säkert mest avgörande faktorerna till att jag – förmodligen du med – för evigt kommer att bära stämpeln rockstar-wannabe var för att jag aldrig var unik, alternativt uppseendeväckande, nog för att någon finansstark partner (i.e. skiv-/produktionsbolag) skulle satsa pengar på mitt artisteri. Jag fick för mig att jag var klokare än de som verkligen kunde branschen och bestämde mig för att uppfinna en egen marknad. Men det enda jag kunde komma med var bara halfass versioner av mina forna musikhjältar. Sådant tände såklart inte... När jag äntligen förstod musik-business bättre, och dessutom hade chansen att bli "något", insåg jag att jag var för gammal för att göra det som jag egentligen hade velat göra. Så jag sket i det och blev manager istället (en helt annan story).

Nu tycker jag att du är hård mot dig själv. Kör på och strunta i åldern, det är bara en siffra.

Det känns inte som det mest inspirerande just nu, att med dig diskutera marknaden och dess faktiska makt över artisters karriärer. Vi ser på det helt åt helvete olika. Jag ser det ur businessperspektiv, tillgång och efterfrågan, etc. Du verkar se det ur något sorts smygkommunistiskt perspektiv. För jag ska ärligt erkänna: du säger att de flesta artisterna,"den stora mängden", inte alls fäster särskilt stor vikt vid vad marknaden anser är attraktivt, utan artisterna kör sonika sitt eget rejs. Hur jag än försöker, så för varje sådan artist som du syftar på, så kommer jag att tänka på 20 av "mina"...

Jag får faktiskt inte riktigt ihop hur du resonerar. Vilka är alla de där 20 * n artister som ständigt anpassar sig efter marknadens nycker? Och hur hamnade dom där dom är med sin stjärnstatus?

Ta två giganter som spelat på Ullevi nyss. Bruce Springsteen har kört på mer eller mindre med samma stuk sen början av 70-talet någon gång, utan att ha verkat bry sig om "marknadens" nycker, disco, grunge o s v. Han är fortfarande megastor och verkar inte speciellt trött. Madonna slog igenom med en ganska kontroversiell image (skivbolagsprodukt? ingen aning) och har sen dess försökt hänga med vad nya artister på marknaden hittar på. Hon börjar kännas lite trött och efterapande.

Men det är ju såklart mina högst subjektiva åsikter.

Har du några andra exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var ju lite det som var min poäng med att vi ser på det olika.

Lite exempel kanske? Du har fortfarande bara fört vad som framstår som helt hypotetiska resonemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite exempel kanske? Du har fortfarande bara fört vad som framstår som helt hypotetiska resonemang.

Jag har visat exempel, enligt mitt sätt att resonera på. Du tyckte det var oseriöst, och då kommer vi inte längre. Och som jag sa: det känns inte som det mest inspirerande just nu, att med dig diskutera marknaden och dess faktiska makt över artisters karriärer. Jag är inte ute efter att överbevisa dig om att du har fel. Men jag har en känsla av att du håller på att lägga alla dina resurser på att jag har "fel".

Jag tror ärligt talat att vi inte kommer längre i just den här frågan. Ta det för vad du vill; slut på argument; ogenomtänkt; whatever.

Fast en sak som skulle vara intressant, och du skulle dessutom hålla dig lite till ämnet: Vad tycker du om dansbandsmusik (under förutsättning att du har förmågan att svara på ett sätt som "TS godkänner" 😉)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har visat exempel, enligt mitt sätt att resonera på.

Att posta en random artist-lista som du snokat upp någonstans räknas nog inte som exempel i någon annans värld än din. Jag skulle ju kunna posta samma lista och påstå att den är ett bevis för motsatsen.

Du tyckte det var oseriöst, och då kommer vi inte längre. Och som jag sa: det känns inte som det mest inspirerande just nu, att med dig diskutera marknaden och dess faktiska makt över artisters karriärer.

Har du inte glidit lite på ämnet nu? Jag påstod att de flesta artister skapar sitt sound genom att utgå från sig själva och inte efter vad dom tror att en viss målgrupp vill höra. Sen kan det bli succé eller inte, eller någonstans mittemellan.

Vad tycker du om dansbandsmusik (under förutsättning att du har förmågan att svara på ett sätt som "TS godkänner" 😉)?

Efter min diskussion med Masbed så är jag extremt osäker på vad som räknas som dansbandsmusik. Enligt honom så kan ju en AC/DC-låt, även om den framförs troget originalet, vara en dansbandslåt om framträdandet sker i rätt "kontext".

Det som jag förknippar med dansbandsmusik ("De sista ljuva åren" är ett typexempel, eller någon motsvarande låt i bugg-takt, men jag kommer inte på någon just nu) tycker jag för det allra mesta är rent vedervärdigt att lyssna på. Vet inte varför, men gissar att en typisk produktion utan några som helst skavanker spelar in, det är alldeles för tillrättalagt. Jag får nämligen samma känsla när jag lyssnar på väldigt många band i genren AOR, "västkust-musik" och liknande.

Å andra sidan, om man tittar på den genre där jag har de flesta av mina favorit-band, hårdrock, så är det ju fortfarande så att det mesta som släppts inte tilltalar mig. Det är ju bara en bråkdel av alla band som man orkar lyssna några längre stunder på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst igenom alla 190 sidor än, men det var ett klart intressant dokument.

Men hade du läste några rader längre än det du just citerade hade du kunnat läsa t ex att

"Vår analys av statistik över drygt 10 år påvisar en tydlig trend att musikläggare tenderar att spela ett minskande antal titlar (verk) fler gånger, samtidigt som musikmängden i radio generellt sett är konstant eller ökar."

och

"Med andra ord blir musikutbudet i etermedia allt smalare och mer likriktat trots att mängden skapad och utgiven musik årligen ökar."

Hursomhelst, "vill förstå"? Jag har fortfarande inte sett något som tyder på att den musikutbudet idag skulle vara mer demokratiskt än på 70-talet, i alla fall inte på jämförbara kanaler. Tror fortfarande att de som ogillar det, som t ex Valle verkar göra, gör det mer för att dom inte höll med om budskapet. Vilket var vad jag tror att diskussionen handlade om från början 🙂

men herr generalpucko - har jag nånsin pratat om nåt annat än hur man väljer musikmaterialet?

att utbudet skulle bli smalare står ju inte i nån som helst kontrast till vad en majoritet av lyssnarkretsen vill höra - tvärtom

Link to comment
Dela på andra sajter

"Polerad". Du känner inte att du börjar glida på målet lite nu?

inte ett jävla dugg - särskilt som det du kallar "målet" inte är nåt jag fört fram

men oerhört tydligt att du inte rört dig i dom kretsarna där det varit aktuellt iaf - vilket kan kännas lika så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

men herr generalpucko - har jag nånsin pratat om nåt annat än hur man väljer musikmaterialet?

Det är extremt respektingivande när du drar till med sådana där dräpande ord som "generalpucko". Jag känner mig helt tillplattad nu :rolleyes:

Men har man ingenting att säga är det ju lika bra att i alla fall verka övertygad!

att utbudet skulle bli smalare står ju inte i nån som helst kontrast till vad en majoritet av lyssnarkretsen vill höra - tvärtom

Intressant. Så om alla människor fick välj helt fritt så skulle dom välja att lyssna på samma musik? Måste ju vara därför musik låter precis likadant världen över... Eller att de riktigt stora artisterna alltid varit banbrytande på något sätt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

inte ett jävla dugg

Coolt, en svordom till!

särskilt som det du kallar "målet" inte är nåt jag fört fram

Nej, det är som det brukar vara. Vi andra ska läsa, förstå och diskutera dina tankar som råkar sippra ut i korta brottstycken här, oavsett vad det har med någonting att göra.

men oerhört tydligt att du inte rört dig i dom kretsarna där det varit aktuellt iaf - vilket kan kännas lika så bra

Utan i de kretsarna befinner sig istället ödmjuka och lyhörda människor som du? Som ser till att vi får kvalitetsmusik som Idol-<valfritt namn> överallt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är extremt respektingivande när du drar till med sådana där dräpande ord som "generalpucko". Jag känner mig helt tillplattad nu :rolleyes:

det är lika respektingivande som din analys

Intressant. Så om alla människor fick välj helt fritt så skulle dom välja att lyssna på samma musik? Måste ju vara därför musik låter precis likadant världen över... Eller att de riktigt stora artisterna alltid varit banbrytande på något sätt?

ointressant

nej

nej

nej

inget av det du nämner har öht nåt med det jag säger

majoritet är inte detsamma som "alla" - jag trodde du visste det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...