Jump to content
Annons

sx2 - 3 frågor från nybörjare

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

har kommit igång, lite lite och undrar om ni har lust att svara på följande säkert självklara (men ack så förbryllande!) frågor:

1. jag har lyckats rewira Reason in i Cubase och vill lägga effekter på mina rewirekanaler men av någon anledning hörs effekterna bara i mono. kan inte klura ut vad jag gör fel, det står att dom skickas ut i stereo i channel settings.

2. jag vill inserta effekt på mitt vst-instrument och har skapat en fx-channel, men när jag går till sends på kanalen jag vill blöta ner får jag bara upp midieffekterna. jag fattar ju att det är kopplat till midikanalen på nåt sätt men vet inte hur jag skall tänka. ska man ha ett audiospår för att skicka till fx-kanalen?

3. på rewire-kanalerna hittar jag mina vst-effekter och jag skickar signalen dit, pillar upp den lilla turkosa pinnen, men ingen effekt hörs. tips?

tackar på förhand för alla förslag.

Annons
Postat

Försöker med 1:an och 2:an.

1. Är det stereo innan du lägger effekterna? Har du kopplat både vänster och höger utgång från reason instrumentet till hardware interface? Vet inte om det finns något enklare sätt, men jag brukar göra så att jag panorerar rewire kanalerna i cubase åt respektive håll och skapar sedan en group channel för varje instrument som jag skickar rewirekanalerna till. På det sättet får jag en stereokanal i stället.

2. Låter som du försökt lägga effekten på midi-kanalen i stället för vst-kanalen.

Lycka till! 🙂

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
2. Låter som du försökt lägga effekten på midi-kanalen i stället för vst-kanalen.

Lycka till! 🙂

tackar för group-tipset!

..och med risk för att låta som en idiot, hur får jag fram "vst-kanalen"?

Postat
tackar för group-tipset!

..och med risk för att låta som en idiot, hur får jag fram "vst-kanalen"?

Vassego. Idiot är den som inte frågar...

Du trycker på plus-tecknet vid VST Instruments i arrangeringsfönstret (eller vad det heter), där hittar du kanalerna för dina VSTi´s.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.