Xephroth Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 (redigerat) Hej! Idag tänkte jag ta tag och börja leka lite studio, så jag sprang och köpte en JJLabs C010B mic på jam. trallalla kommer hem kör in den i mitt SB Audigy 2's Line in men sen kommer man inte längre. Det blir inget ljud. Jag förmodar att ljudkortet har inte någon fantomspänning 🙂 Vad kan man göra? Har läst lite om här att man kan köpa en billig mixer eller mic preamp som driver mikrofonen. Fins det Kondensatormicar som inte behöver fantomspänning? Är det någon som säljer ngt eller vart hittar man nån billig sådan. Jag är inte jätte kräsen på ljudet utan vill bara ha ett hyfsat ljud så jag kan spela in lite gitarr å sång. Kan man göra en egen fantomspänning direkt till mikrofonen? MVH 😄 Jocke Redigerat 5 mars 2005 av Xephroth
captain nemo (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 1. Line in har fel impedans för att köra in en mikrofon. En mikrofon behöver en känsligare ingång än line. 2. Ja, du får nog ta och skaffa en billig mixer eller en preamp som ger dig 48 v fantommatning. Det är klart att det rent tekniskt går att mata en kondensatormik med en separat strömkälla, men enklast är nog att handla en mixer (om du behöver lite olika ingångar) eller en preamp. Vissa kondensatormikar har inbyggt batteri. kolla: jam.se eller musikborsen.se för nya prylar. Kolla på Claes testsite för bedömning av olika preamps. eller kolla vendolin.se för begagnat. Jag använder Soundcrafts Compact 4 som ger mycket bra möjligheter att routa ljudet som man vill och den är dessutom anpassad för hemstudiopuleri. //nemo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.