Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har börjat få konkurrens och behöver göra ondare, tyngre, hårdare och elakare låtar.

Är det någon som har lite tips på hur man får en låt att bli fan så mycket råare och tyngre?

Annons
Postat

Många som gör såna låtar som du beskriver brukar sluta i något slags träsk där alla låtar är bluesiga och går i mid-tempo. Det gäller att inte falla för frestelsen. Håll dig borta från bluesen! Den har skördat alldeles för många offer redan.

I övrigt är det bra låtar och bra produktioner som gäller. Kom ihåg att en enkel och opolerad mix sällan gör en låt bättre. Det råa och onda sitter i musiken, inte i mixen.

Postat

Sök efter det sound du är ute efter. När du har hittar vad du söker så fördjupa dig i det. Bara stäng ögonen och lyssna. När du har hittat rätt så kommer du känna det.

Allt hänger ju trots allt på en själv och vad man vill ha, söker man efter något är det bästa att gå utanför ens egna musiksmak och leta.

Postat

Är det någon som har lite tips på hur man får en låt att bli fan så mycket råare och tyngre?

Fantastiskt bra fråga. Hur blir man hårdast idag, 2012? När det hårdaste influenstipset i tråden hittills är Mr Bungle från... 1991? Ett av mina favoritgäng skall sägas, tillsammans med andra Patton-prylar. (Ok, jag har inte klickat på assück-tipset än, ska kolla snart).

Jag har inte svaret själv, men testa att jobba extremt dynamiskt mellan mjukt/gott och hårt/ont? Även om det oxå är redan gjort. Minimalism är oxå av godo, den gode Trent Reznor jobbar gärna med sparsmak, och han är ju ruskigt ond (men fan, det är ju OCKSÅ 90-tal...).

Annars, om jag pratar egen musiksmak, så sitter ALLT i genuiniteten. Trovärdigheten. Ska du framföra något argt så måste du vara arg på riktigt. Eller möjligen(?) likt en trovärdig skådis kunna gå in i ilskan just när du framför den. Det är därför som Eva Dahlgrens "Döden" är så fruktansvärt hård, trots sin relativa lågmäldhet. Men fanfan igen, det är ju ännu tidigare... 80-tal.

Ska man pyssla med shock/skräck så vete fan om det går att göra något mer extremt än det som redan gjorts... Nyligen sa Alice Cooper (refererar här till SVTs "hårdrockens historia") att om man ska gå ett steg till så måste det bli det självmord på scen. Att "bara" skära sig i handlederna är ju redan gjort. Men vi skippar det tror jag.

Jag hoppas på kreativa tips i tråden. Frågan är kul.

  • Gilla 1
Postat

detta va faktiskt en väldigt bra fråga, hade oxå problem med det innan, eller ja fortfarande en del. men de har blitt bättre med tiden.

nästan utan undantag så blir mitt komponerande vid givet tillfälle inspirerat av vad jag lyssnar på just då. ta o lyssna och spela bara låtar nån vecka eller 2 som är så hårda som du är ute efter så ska du se att det smittar av sig.

men har fortfarande problem med att få till lite Hårdare melodi till en del riktigt bra riff jag sitter på.

riffen blir lagom tunga, så tunga jag vill i alla fall, men sen klämmer man ut smörig klämchecked trams ur flabben. rätt frustrerande.

vet inte om du spelar gura, men jag har märkt att om jag sitter och ska skriva en låt och håller mig till Powerackord istället för öppna ackord med mer "dur-ig" klang, så blir oftast tonen i låten mörkare.

Postat

Som några redan nämnt. Man måste tro på det själv. Och det måste betyda något för en själv, i stället för att man skriver musik som ska uppfattas hårdare och råare av andra. Tror du inte på det själv, så är det antagligen inte bra. Det gäller att verkligen "fånga känslan" när man befinner sig i ett pissförbannat tillstånd eller liknande, och inte vara rädd för hur det kommer bli. Kör på bara!

  • Gilla 1
Postat

Ett annat tips: Robert Johnson sålde ju sin själ till djävulen för att kunna spela bättre blues, och Per Gessle sålde sin själ till samma person för att spela bättre pop (har jag hört...), har du aldrig funderat på något liknande? 😄

Annars kanske det funkar att stämma ned gurorna ett halvt steg också.

Postat

Annars kanske det funkar att stämma ned gurorna ett halvt steg också.

Det funkar nog bara om du skär av dina fingrar... vilket kanske inte riktigt är värt det? 😉

Postat

Det funkar nog bara om du skär av dina fingrar... vilket kanske inte riktigt är värt det? 😉

Det vet jag inte, jag är ingen gitarrist så jag kan inte riktigt svara på det 😮

Postat

detta va faktiskt en väldigt bra fråga, hade oxå problem med det innan, eller ja fortfarande en del. men de har blitt bättre med tiden.

nästan utan undantag så blir mitt komponerande vid givet tillfälle inspirerat av vad jag lyssnar på just då. ta o lyssna och spela bara låtar nån vecka eller 2 som är så hårda som du är ute efter så ska du se att det smittar av sig.

men har fortfarande problem med att få till lite Hårdare melodi till en del riktigt bra riff jag sitter på.

riffen blir lagom tunga, så tunga jag vill i alla fall, men sen klämmer man ut smörig klämchecked trams ur flabben. rätt frustrerande.

vet inte om du spelar gura, men jag har märkt att om jag sitter och ska skriva en låt och håller mig till Powerackord istället för öppna ackord med mer "dur-ig" klang, så blir oftast tonen i låten mörkare.

Jag sitter i samma träsk, det är så enkelt att skriva snygga melodier men dom låter oftast så mesiga. och när jag försöker skriva mer dissonanta så blir det bara kludder och smörja.

Postat

Citerar Kristoffer Bäckström i Moloken;

"Alltid när jag skriver så utgår jag ifrån att det ska låta så ondskefullt som möjligt"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.