Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Undrar bara om det här med ljudstyrka och mikrofonkänslighet.

Har fått höra att en virvel kan komma upp till ca 150db nära.

Men hur mycket dämpar då luften från virveln till overheadsen?

Eller hur mycket db ligger standard-overheadsen på, säg ett rockigt komp?

Funderar kanske på att köpa en blue baby bottle, och den klarar ju 133db

Mvh

Annons
Postat

Svårt att svara på generellt, det är ju flera faktorer som påverkar ljudnivån, och frågan är om det egentligen är så intressant att veta. En bra tumregel är att alltid använda dynamiska mikar på baskagge och virvel (och andra närmikade trummor), eftersom de tål högre ljudnivåer än kondensatormikar. Som OH kan man dock använda kondensatormikar.

133 dB är garanterat säkert för OH.

Postat

En bra tumregel är att alltid använda dynamiska mikar på baskagge och virvel (och andra närmikade trummor), eftersom de tål högre ljudnivåer än kondensatormikar. Som OH kan man dock använda kondensatormikar.

133 dB är garanterat säkert för OH.

Nja - en sanning med modifikation eftersom kondensatormickar också kan tåla starka ljudkällor. Problemet är inte att kondensatormickarna inte tål lika hogt ljudtryck, utan det är snarare att de skickar ut för stark signal till preampen, som överstyrs. Problemet med preampen i sin tur, är att den överstyrning som sker oftast inte syns och inte går att dämpa, eftersom det är det första ingångssteget som överstyrs - och det sitter som regel före både pad, gain och mätare... Händer sådant, så behöver man en extern pad som sätts på kabeln.

Angående ljudtryck så finns det lite jämförelser här: http://wiki.kontrollrummet.com/Decibel

Postat

Men om micken bara klarar 133db så är det ju den som faller före preamp iaf?

Ja - i ett sådant fall är det micken som inte reder ut det om ljudkällan är starkare än 133dB - men om ljudkällan är stark så kan även en sådan mick lämna ut för hög signal för preampen, så det kan vara bra att ha i åtanke om man inte lyckas reda ut var disten kommer ifrån...

Postat

Nja - en sanning med modifikation eftersom kondensatormickar också kan tåla starka ljudkällor. Problemet är inte att kondensatormickarna inte tål lika hogt ljudtryck, utan det är snarare att de skickar ut för stark signal till preampen, som överstyrs. Problemet med preampen i sin tur, är att den överstyrning som sker oftast inte syns och inte går att dämpa, eftersom det är det första ingångssteget som överstyrs - och det sitter som regel före både pad, gain och mätare... Händer sådant, så behöver man en extern pad som sätts på kabeln.

Angående ljudtryck så finns det lite jämförelser här: http://wiki.kontrollrummet.com/Decibel

Jag fick lära mig att kondensatormikar kan gå sönder av för högt ljudtryck (dvs. ex.vis närmikade trummor), det var därför jag skrev sådär. Men jag säger inte emot, det är ju du som är experten på området 🙂

Postat

Ja - med för hårt ljudtryck så slår membranet i botten och det låter inte det minsta kul - men de går inte sönder av det. 🙂

Kan vi få ett ljudexempel på det ? 😱

Skoja bara 🙂

Elof (oregistrerad)
Postat

Kan vi få ett ljudexempel på det ? 😱

Skoja bara 🙂

Det blir oftast ett litet "klick", högfrekvent. Det är en kortslutning som sker (som jag förstår det) och det blir tyst en liten millisekund. Alla gånger det har hänt mig har micken klarat sig.

Postat

Det sitter en metallplatta bakom själva membranet - och det är dessa två som tillsammans utgör kondensatorn som kondensatormicken har fått sin benämning efter. Precis som Elof säger, så blir kondensatorn kortsluten när membranet går i botten och det gör att man tappar den laddning som normalt ska finnas mellan dem. Eftersom membranet inte kan komma längre än in till metallplattan, så blir det inte heller så uttänjt att det kan gå sönder. 🙂

Postat

Max SPL, som man kan se angivet i tekniska specar för mikrofoner, anger maximalt ljudtryck vid en viss mängd harmonisk distortion. Det har inget att göra med bottnande membran eller distortion vid mikrofonförstärkarens ingångssteg.

Dynamiska och bandmikrofoner har sällan någon max SPL angivet eftersom de saknar elektronikkomponenter som introducerar tillräcklig harmonisk distortion.

Rör- och kondensatormikroner har däremot transistorer och rör som jobbar inom ett begränsat dynamikområde. Framförallt rör har en tendens att introducera harmonisk distortion relativt tidigt. Det är inte ovanligt med angiven max SPL vid 120 dB, även för mikrofoner som anses som top of the line.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.