Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Undrade bara hur det är med mono och stereo..

Är det viktigt att ha vissa delar i en låt i mono, tex sång och annat för att få en fin ljudbild?

Dra gärna upp lite exempel =P

// Micke "nybörjare"

Annons
Postat (redigerat)

stereomikning är ofta överskattat när det gäller akustiska instrument. tycker jag.

jag tycker att det låter mer realistiskt och naturligt om man spelar in i mono och sedan använder något stereoreverb tillsammans med panorering. det tycker jag när det gäller. elgitarr,akustisk gitarr, bas, piano. trummor kan man väl kosta på sig lite stereobredd, men jag tycker att det låter bättre med snygg ambience i stereo istället för att panorera ut cymbaler och pukor för mycket.

syntmattor och stråksektioner låter bättre i stereo, men det är ju dess naturliga element. om du är ute efter någon speciell effekt så kanske man tänker annorlunda.

dans/techno kan jag inget om

Redigerat av Itzhak Skenström
Postat

egentligen tycker ja det känns mest naturligt att spela in stereo. hur många öron har ni när ni lyssnar på instrumenten? 😄

Postat
egentligen tycker ja det känns mest naturligt att spela in stereo. hur många öron har ni när ni lyssnar på instrumenten? 😄

nä...

om du sitter och lyssnar på när din flickvän spela piano, så hör du ett ljud som är väldigt uppblandat med rummets akustik. du hör däremot inte basen starkare i vänster öra och diskanttonerna mer i höger. såvida du inte ligger däckad vid hennes fötter.

det samma där du hör någon spela akustisk gitarr. du har inte huvudet placerat 20 cm från 12 bandet, utan vad du i verkligheten hör i stereo är just den effekt som rummets akustik tillför.

därför är det mer naturligt att placera ex ett piano som en smal ljudkälla någonstans i stereobilden, och sen använda olika reverb för att skapa en "naturlig" stereoeffekt, än att ha basen i ena högtalaren och diskanten i andra.

de låter jävligt mesigt när du sitter med hölurarna på.

om du spelar in i en konsertlokal så kan du ju micka upp rumsklangen etc. i stereo. men det är ju knappast aktuellt när du sitter i din hemmastudio.

Postat

nä...

om du sitter och lyssnar på när din flickvän spela piano, så hör du ett ljud som är väldigt uppblandat med rummets akustik. du hör däremot inte basen starkare i vänster öra och diskanttonerna mer i höger. såvida du inte ligger däckad vid hennes fötter.

det samma där du hör någon spela akustisk gitarr. du har inte huvudet placerat 20 cm från 12 bandet, utan vad du i verkligheten hör i stereo är just den effekt som rummets akustik tillför.

därför är det mer naturligt att placera ex ett piano som en smal ljudkälla någonstans i stereobilden, och sen använda olika reverb för att skapa en "naturlig" stereoeffekt, än att ha basen i ena högtalaren och diskanten i andra.

de låter jävligt mesigt när du sitter med hölurarna på.

om du spelar in i en konsertlokal så kan du ju micka upp rumsklangen etc. i stereo. men det är ju knappast aktuellt när du sitter i din hemmastudio.

Alldeles riktigt, men nu är vi jäkligt vana vid att lyssna på musik som är väldigt "stereo" och i alla fall jag gillar ett breddat piano eller trumset.

Visst kan det i vissa sammanhang va kalassnyggt med naturalistiskt ljud, men i vissa genres funkar det inte att göra så alls..

Postat

Man kommer väl aldrig ifrån att stereo är bättre än mono på enskilda

instrument. Dynamik och omfång blir mycket mycket bättre.

Däremot kan mono vara bra när man gör downmixar för att få med

instrumentens frekvenskala så att det inte grötar ihop sig till en smet.

Postat
Alldeles riktigt, men nu är vi jäkligt vana vid att lyssna på musik som är väldigt "stereo" och i alla fall jag gillar ett breddat piano eller trumset.

Visst kan det i vissa sammanhang va kalassnyggt med naturalistiskt ljud, men i vissa genres funkar det inte att göra så alls..

ja det är helt sant. det är en fråga om vad man är ute efter.

spaceman

fattar inte alls vad du menar med det.

själv pratar jag om uppmickning och där kan du väl ändå inte påstå att det alltid skulle vara bättre med stereo än mono.

Postat

Generellt tycker jag att stereo ger, för att komma med en klysha, en fetare klang än mono. Framförallt beror det på vad du ska spela in, som Ithzak redan sagt. Till jazz brukar jag vilja ha mer stereokällor än t.ex pop. Bas och baskagge gåt utmärkt att spela in i stereo. M/S på baskaggen funkar förvånansvärt bra. Att låta en trumpet spela mellan två mickar som står på typ två decimeters avstånd kan låta skitbra(om trumpeten hålls stilla bara). Allt detta är bara för en ljudbild där stora fläskiga ljud passar in. I pop eller metall med 60 spår skulle det nog gröta ihop allt med för mycket stereo.

Det är sant att stereo i sig inte låter helt naturligt om man mickar upp enskilda instrument men det hindrar inte att det låter bättre. Det kan ge en känsla av att man faktiskt sitter bara ett par centimeter från en massa instrument vilket kan vara precis det man är ute efter... det är bara att prova och avgöra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.