hammagrella Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Har idag (Hallelujah!) fått ordning på min trådlösa router som varit ur funktion sedan i december typ (mycket därför jag inte skriver så jäkla mycket nuförtiden oxå 🙂 ) D-Link routern i sig är kanske inte sämre än andra fabrikat men GADÄMNIT vilken fruktansvärt dålig support. Nu är jag helkass på sånt där med IP, DHCP osv själv så jag behöver lite hjälp med jämna mellanrum och har därmed stiftat bekantskap med denna embarmeliga stödfunktion. Så här har det varit för mig. I december pajade routern och jag ringde supporten. Typ 30 minuters kö, sen kommer jag fram till någon som är helt säker på "att det bara är nollställa routern och starta om". Eftersom jag är luttrad håller jag honom kvar i luren och efter en timmes strul ber han att få återkomma. Jag får ett casenummer. Ringer igen en vecka senare, sitter i kö i 40 minuter och kommer sen fram. Nä dom har inte något case på mig, "vad var problemet?". Vi börjar om från början och vi installerar om skiten och sen säger han att man ska vänta en timme innan nätet känner av routern. Konstigt tänker jag, men jag har inte tid längre själv så jag väljer att tro på tomten och lägger på. Inte fan funkar skiten efter en timme. Ringer igen. Dom har stängt. Ringer igen nästa dag. Blir bortkopplad. Ringer igen dagen därpå. Sitter i kö i 40 minuter. Pallar inte. Käkar upp luren och går till en icke-router-ansluten pc och försöker lägga upp ett case på D-Links supportsida. En helt osannolikt primitiv applikation, men jag lägger in ett case. Väntar en vecka. Ringer igen, telefonkö en halvtimme - KOMMER FRAM! Skäller lite på stackarn där och han går igenom problemet från början. "Det låter som om din router är trasig" säger han och jag ska skicka in skiten för felsökning. Jag gör det. Två veckor går sen kommer skiten tillbaka med en oneliner. "Inget fel hittat." - Nå, efter att ha ätit en stor tugga av tapeten och slagit sönder flera antika vaser griper jag på nytt luren och sätter mig i en 25 minuters telefonkö. Kopplas bort - "vi kan tyvärr inte ta emot samtal just nu, var god försök senare". Sådär håller jag på några dar tills jag till slut ringer D-Links huvudkontor och lyckas leta mig ner till någon tjomme som kan lite data 🙂 "Det låter som din router får för lite ström, det är fel på powersladden" hävdar han. Dum som jag är sväljer jag denna bondfångares tips med hull och hår, och lägger på, lite hoppfull, men inte utan att ha tagit direktnumret till den här grabben. Sladden kommer faktiskt inom en vecka, routern ser piggare ut men det lirar fortfarande inte. Ringer tillbaka till killen men en automatisk telefonsvarare säger att numret upphört! Sen blir det bara svart. Det är som ett töcken av telefonköer på luncher, koll av email, svordomar, utomkroppsupplevelser, primalskrik, vidarekopplingar och ... jag vet inte, men plötsligt sitter jag där med ett paket i handen - dom har skickat en ny router?? Pluggar in djävulsmaskinen - ser bra ut - och nu gör jag genidraget att INTE ringa D-Link för hjälp med adresser och skit (dom har iallafall stängt på helger) utan jag ringer Bostream/Bredbandsbolaget. Kommer fram på första signalen och säger ärligt att det här inte är nåt ADSL-problem utan router-konfiguration. "No problem" säger killen på norrländska ("hä inga peroblem int") och hjälper mig igång på 4 minuter. Var det så enkelt från början? Ge routern ett annat IP-nummer? Vet inte, det var nog en kombination. På D-Link vet dom fortfarande inte utan har förmodligen skickat mitt case till sina laboratorier i Gstaad där dom samarbetar med NASA, Linus Thorvalds och Martin Timell för att knäcka dom riktigt svåra nötterna. ndringen...... Gadämnit, som sagt.... men nu e jag glad igen..., men jag höjer ett försiktigt varningens finger för D-Links support, såvida ni inte har jävligt mycket tid över! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MJInc Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Trist men läsvärd story...tackar för tipset då vi är i tankarna att införskaffa ett trådlös router inom en snar framtid. Håller oss nog kvar vid Netgear skulle jag tro... 🙂 //Micke... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Välskriven men ingen fara för min del. Kan skryta med att jag aldrig någonsin behövt använda en supportlinje för någonting, datorer i synnerhet. Hett tips: Hamma, det finns forum för allting på internet inte bara Studio. Leta upp ett datanördsforum nästa gång så ska du se att det löser sig fort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 5 mars 2005 Dela Postat 5 mars 2005 Har haft liknande problem med 3COM... har en standard Office Connect Gateway med 4 platser + Dsl...Denna "hub" stänger titt som tätt ner min anslutning till internet, med en enkel "Slita ut sladden till elen" funktion kommer man lätt åt problemet... 3Coms support fungerar som ovan nämda kan jag lägga till. Funderar skarpt på att byta till Netgear oxå.... DOCK "!!INTE!!" Trådlöst.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 😲 Har oxå haft en lite incident med D-Links support. Inte lika långdragen men ändå rätt chockerande. Sulle hjälpe en polare installera sitt ADSL. Han hade fått ett modem och nätverkskort av mig, båda av ovan nämnda företag. Funkade inte. Kollar runt det lilla som faktiskt går att prova och ringer efter 3-4 timmar till kundtjänsten. Telefonkö under hela simpsons och större delan av något annat dålig eftermiddagsprogram. (säkert Förhäxad). Väl framme förklarade jag problemet varpå killen säger: "...Mja, det där kan jag inte mä...!" ... ... VA?! Började småskratta och frågade vad det var han inte kunde. "Nätverkskort" svarade han. Nähäpp tänkte jag och frågade om det fanns någon annan jag kunde prata med runt omrking. Ingen ledig, så jag fick ett annat nummer att ringa på med minst lika lång kö. Nya numret hade inget att komma med och vi stod fortfarande med samma problem. Slutade med att vi bytte modem till ett annat märke och då funkade det, helt plötsligt. D-Links produkter gick tydligen inte så bra ihop! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 D-Link har fungerar bra för mig, men har någon prövar telias support? Fick ett problem i Januari då uppkoplingen mot nätet inte vill fungera. Ringde telia efter ca 100 pers i kö så kom jag äntligen fram o killen i andra ände började gå igenom olika problem skickade någon signal för att kolla min utrustning sen säger han "Ditt modem är paj, det är det är det ända felet det kan vara" Dum och blåögt åker man o inför skaffar ett nytt modem, tror ni att det fungerar nu då, absolut inte. Började sitta och gå ingenom allt jag kunnde själv och kunde inte hitta något fel. Ringer telia igen 200 pers i kö när man äntligen kommer fram säger killen vi har kopplat bort dig efter som du skulle byta leverantör, nästa månad ja svara jag och refererar till deras föregående talare som sa att mitt modem vara trasigt, självklart så har han inte loggat den händelsen så den emenenta vägledningen hade aldrig hänt. Ringer nu upp glocalnet som skulle bli den nya leverantören i slutet av februari, 2 min i kö berätter mitt problem för killen i luren han suckar åt telia och säger ge mig 2 min så ringer jag upp dig. 2 min går han ringer ger mig alla inloggnings uppgifter allt fungerar perfekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 min erfarenhet: det är mycket tråkigt att ringa datasupport på telefon - likaså är det precis lika tråkigt att _vara_ datasupport åt folk som ringer. 40 minuters väntetid i telefonkö kan lugnt effektiviseras genom att man istället söker reda på informationen på egen hand på internet. man hittar alltid vad man söker till slut.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 fick min d-link att funka igår, så detta är det första medelande jag skiver med den inkopplad. Hoppas skiten fortsätter funka nu bara 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 (redigerat) min erfarenhet: det är mycket tråkigt att ringa datasupport på telefon - likaså är det precis lika tråkigt att _vara_ datasupport åt folk som ringer. 40 minuters väntetid i telefonkö kan lugnt effektiviseras genom att man istället söker reda på informationen på egen hand på internet. man hittar alltid vad man söker till slut.. 🙁 Vilket är jäkligt svårt om modemet/uppkopplingen mm inte funkar. Vilket är just därför man ringer. 🙂 Redigerat 6 mars 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 Jag är imponerad av allas ihärdighet! ..Själv orkar jag aldrig med att ringa supporter mer än 2 gånger.. Då får nån som vet bättre än mig minsann komma på besök och fixa biffen.. /David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 6 mars 2005 Dela Postat 6 mars 2005 Ja för faen... D-Links support är fanimig helvetets tionde cirkel. Har ringt dom hur många gånger som helst utan att få någon hjälp, en gång hamnade jag till och med på den norska supporten (att de pratade norska gjorde nästan deras tips mer begripliga). D-Link över huvud taget är inget jag rekommenderar. Allt funkar visserligen för det mesta, men ibland får routern för sig att det är fel på den och man måste reset:a och reboot:a den i någon mystiskt kombination för att få pli på den igen, något jag för övrigt lärde mig av Telia-supporten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shattered Postat 9 mars 2005 Dela Postat 9 mars 2005 En annan grej hände mig (appråpå telia) Jag beställde telia adsl 0.5. hade fått hem grejerna och allt va installerat. Självklart va allt försenat, men efter senast jag hade pratat med supporten sa dom till mig att det skulle va klart den kommande helgen. Jag va superglad, hade just jobbat färdigt för sommaren och hade fått nog med sol så det räckte. Jag kom hem, såg att min lilla d-linkrackare lyste under adsl. Fixade inställningarna och internetuppkoppling funkade som smort. Efter att jag bestämmt för att slita mig från datorn och träffa en vän, skulle jag ringa honom, tog telefonen och hörde fan ingen kopplingston så jag la på. Tog upp telefonen igen, men ingen kopplingston, så jag tänkte lyssna lite längre o se om nåt händer. Helt plötsligt börjar jäveln koppla mig mot nåt telefonnummer och någon svarar, "Postens kundtjänst, sandra". Jag tänkte för mig själv " va i hvete? " Så jag sa hejdå och la på. hade inga pengar kvar på mobilen så jag kunde inte ringa supporten. Men dagen efter ringer nån tekniker från telia.. "hej, jag heter börje och är tekniker på telia! jag har fått ett felrapport på erat nummer.. 2222 44444".. "jaha"- tänkte jag för mig själv, och svarade "men det är ju inte mitt nummer.. jag har ju 3333 66666".."Nej, det kan du ju inte ha, jag ringde ju just det andra nummret och kom till dig" funderade för mig själv om den här teknikern var helt efterbliven och svarade "ja, isf har ni nog kopplat riktigt konstigt i telestationen, för min telefon ringer dessutom upp postens kundtjänst precis som en taxitelefon" Han ringer tillbaka till mig senare och säger att han ska åka ner till telestationen och kolla på grejerna. Han ringer sedan upp mig igen, och säger att han inte kan få tag på fler tekniker och är tvungen att stänga av mitt adsl för att få telefonen att fungera för att han inte har "all information han behöver". Så jag blev av med mitt internet, och det dröjde 3 månader innan jag fick tillbaka det pga av åskväder helgen efter. jag älskar telia.. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 9 mars 2005 Dela Postat 9 mars 2005 (redigerat) Kör också D-Link. I början när inget funkade (givetvis!) hade jag noll koll på om det var routern eller internetförbindelsen som låg nere. Hamnade mellan två supportstolar liksom. Håller med Shadows (grattis till priset förresten!) att man nästan alltid hittar lösningen på ett datorproblem på webben. Svårigheten är oftast att formulera googlesökningen precis så där lagom att man inte får för många eller inga träffar alls. När det gäller support och all annan telefonkö ö h t är högtalartelefon helt nödvändigt. Man kan ju spela gitarr samtidigt som man långsamt går fram i kön. 😱 Redigerat 9 mars 2005 av (e)qualitymusic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sublunar (oregistrerad) Postat 10 mars 2005 Dela Postat 10 mars 2005 Har också haft problem med min D-Link router av typen DI-604, under de ca 2 år jag ägt den. Igår dog den helt, verkar inte få nån ström alls, så nu har jag i alla fall äntligen fått tummarna ur och köpt en Netgear istället. Hade också en massa problem i stil med att det plötsligt inte går att komma åt nätet, gå r inte att komma åt routerns config, man blir tvungen att starta om routern på ett väldigt omständigt sätt. Dessutom ringde jag upp över 200 spänn till deras support, på den tiden då jag inte hade fast telefon utan bara mobil. Tveksamt om jag köper D-Link i framtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bolt Postat 10 mars 2005 Dela Postat 10 mars 2005 Hett tips: Hamma, det finns forum för allting på internet inte bara Studio. Leta upp ett datanördsforum nästa gång så ska du se att det löser sig fort. men om nätet inte funkar är det rätt svårt!! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.