preat Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 (redigerat) Hur i hela friden kan det bli så här på min maskin? Den bör väl inte ha problem med HD läsning? Spec: iMac 27" Processor: 2,8 GHz Intel Core i7 Minne: 8 GB 1067 MHz DDR3 Jag hade 12 spår med audiofiler (bouncade av tidigare mjukvaruspår) Redigerat 2 juli 2012 av preat
Shimmen Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Du behöver en snabbare hårddisk (högre rpm) för att kunna spela upp så många filer från den samtidigt. Det är den långsiktiga lösningen. Annars kan du klicka okej och sedan play igen, så fungerar det tills nästa gång meddelandet ploppar upp
joachime Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 En 5400-varvare klarar betydligt fler spår än så. Jag har mixat 60+ spår på en macbook och med den interna disken. Jag gissar att du använder krävande eller buggiga pluggar, eventuellt har en massa andra program som rullar i bakgrunden eller jobbar på mycket låg latency. 1
Peter Roos Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 (redigerat) Tips: Köp en extern firewire 8oo-hårddisk, så kan du köra mycket fler spår, om du har mycket ljudspår på dina projekt. Den interna hårddisken ska användas för program och pluggar, tycker jag, även om du har en stygg dator som denna. Mvh/Peter Redigerat 2 juli 2012 av Sleap
Shimmen Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 En 5400-varvare klarar betydligt fler spår än så. Jag har mixat 60+ spår på en macbook och med den interna disken. Jag gissar att du använder krävande eller buggiga pluggar, eventuellt har en massa andra program som rullar i bakgrunden eller jobbar på mycket låg latency. Själv har jag en helt standard macbook pro hemma, och den säger ifrån när den känner för det. Ibland vid 10+ spår och ibland 50+... beror helt på från tid till tid
joachime Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Hur som. Det beror inte på begränsningar hos hårddisken.
drloop (oregistrerad) Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Massa bitar plus 192khz kan begrända prestandan. Kör du på 44.1khz?
Perew (oregistrerad) Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Kan det inte vara så enkelt att disken behöver defragmenters?
joachime Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Det diskformat apple använder är inte i behov av defragmentering på samma sätt som fat-diskar .
hegobald Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 (redigerat) Ja vad ska man säga? Du har en bra dator med bra processor och hyfsat med minne.. Men du säger inget om din hårddisk! Ta inte i så du spricker bara.. 24 bitar och 44,1 Khz är vad du behöver. Då räcker t.om en 5400 RPM hårddisk långt! 🙂 Fast som någon sa.. SSD är grejjen! 🙂 EDIT: kom på en grej.. Det är väl inte så tokigt så att du använder samma hårddisk för inspelning som du har alla dina program på? Det är i så fall rätt dumt! Redigerat 2 juli 2012 av hegobald
ton-not Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 12 spår och det du får "Disk too slow" betyder att du har knas på hårddisken! Och det kan ju vara disken som håller på att ge sig? Provat andra låtar? Kör en diskreparation och kolla om du får något knasigt där. Att man inte ska behöva diskfragmentering på mac är inte hela sanningen. Har man klusterknas nånstans så finns det hjälpprogram. Diskwarrior och iDefrag som just defragmenterar hårddisken. Hade problem för en på min gamla burk där det alltid stannade på samma ställe. Körde iDefrag och det löste problemet! Ett tips är att göra backup innan man kör nåt sånt program. Inget är 100% säkert!
joachime Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Defragmentering är inte längre något vanligt förekommande problem i och med nyare diskformat som HFS. Har man problem med en hårddisk på en Mac kan man kontrollera den och i bästa fall reparera den med skivverktyget som finns i OS X. Man behöver alltså inte köpa något tredjepartsprogram för det. Tolv spår är ingen match för en frisk 5400-varvare. Endera ligger problemet någon annanstens och då hjälper ingen SSD i världen. Eller så är det fel på disken och då räcker det att reparera den eller ersätta den med en motsvarande disk. Det är inga problem att spela in audio på systemdisken. Se bara till att det finns gott om utrymme och att disken inte jobbar hårt med något annat under tiden. 2
BluesBoy Postat 3 juli 2012 Postat 3 juli 2012 EDIT: kom på en grej.. Det är väl inte så tokigt så att du använder samma hårddisk för inspelning som du har alla dina program på? Det är i så fall rätt dumt! Det gör jag och det funkar helt ok. Nu brukar jag förvisso aldrig ha några monsterproduktioner igång, men 12 audiospår är inga problem i alla fall.
BurninSven (oregistrerad) Postat 3 juli 2012 Postat 3 juli 2012 Jag har testat att lira The Numbers Game som kommer med Logic Express 9 på en gammal P4 3ghz singelcore PC och visserligen så kan den stanna på dom mest intensiva ställena men det går. Dvs 12 audiospår på en riktig Imac av den här kalibern är helt enkelt löjligt lite av vad den klarar om man så spelar upp spåren från en usb sticka. Nu vet jag inte om det går att starta en riktig mac från en extern enhet men om det går så skulle jag testa att göra en kopia av hårddisken (med CCC eller liknande program) och prova och se hur det funkar då. Funkar det skapligt så är det ju förmodligen nåt fel på hårddisken kan man ju tycka. Kort sagt det måste vara något annat fel precis som Joachime säger.
BurninSven (oregistrerad) Postat 3 juli 2012 Postat 3 juli 2012 Ok då skulle ju det kunna vara en idé, ett problem kan ju iofs vara att om det finns ett fel i systemet eller Logic så följer det ju med. Men om det funkar så pass bra som kan förvänta sig från en extern hård disk så är väl felsökningen klar, för då ligger väl felet på själva hård disken i datorn.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.