Jump to content
Annons

Kiss nya singel Hell or Hallelujah


ironman

Recommended Posts

Hehe... 😄

Fast, allvarligt talat, Destroyer låter på tok för reverb-igt, för rum-igt... Personligen har jag alltid tyckt att Pauls 1978-solo hörde till KISS bättre produktioner, likaså Aces 1978-solo (medan Genes sög granit).

Även Dressed To Kill har sin charm.

E Kramer är förresten en märklig prick, han. Jag har aldrig varit helt övertygad om hans KISS-produktioner. För om man jämför med t.ex. skitproduktionen Rock And Roll Over (konstiga ljudbilder, taskiga punch ins etc) med Ace Frehley (1978), så framstår den senare närmast som ett mästerverk. Jag tror att Kramer var överskattad som producent, men att han var ett (musik)tekniskt geni när det gällde inspelning. I alla fall när det gällde KISS.

Ett coolt producer-team hade nog varit Kramer/Glixman.

Ezrin såg jag väldigt mycket upp till när jag var yngre och naivare. Idag är han, om än fortfarande bland de större, bara en producent som gjorde KISS till bättre musiker (förväxla inte med artister). Han var likt Kramer mer av en tekniker, snarare än ljud-designer.

Kingen av alla heter Michael B Tretow. men han hör inte hit.

Håller inte helt med dig, tycker Destroyer har ett jäkligt coolt sound men visst är det "reverbigt". Men jag gillar ljudbilden och att de förstärkte upp gitarrerna med piano men även det faktum att Ezrin spelade in utan möjlighet att backa... dubbade saker pingades över till ett spår, skulle det vara delay på en gitarr så spelades det in med delay osv. Lite farlig väg att vandra men vet man vad man vill ha så... 🙂 Vad det gäller soloskivorna tycker jag nog att de låter bra aliihop på sitt sätt, däremot kan jag tycka att DTK är lite torftig (Bogart hade nog inte så bra koll på sånt).

RARAN då... tycker jag har ett ganska hårt o coolt sound. Antar att det var lite experimenlusta hos Kramer när de spelade in den på en teater. Trumincidenten, om den är sann, är ju en kul anekdot; kramer o hans hans assistent spenderade lång tid med att få rätt sound på trummorna och kvällen innan de skulle spelas in så fick assistenten för sig att testa att åka skateboard inne på teatern. Slutade med att han åkte rätt in i trumsetet/mickarna, han fick panik o smällde upp det lite som han kom ihåg det. När de började spela in sa Kramer "Konstigt, jag tycker det låter mycket bättre nu?". 😆

Håller med dig om Tretow!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med dig om Tretow!! 😎

HA! Ja, det enda i princip... I övrigt var ditt inlägg ett komplett "negativ" av mitt 😉

Jag har diskuterat Ezrins "oåterkalleliga" inspelningssätt förr. Det var säkert coolt och hippt att göra så på 70-talet (idag hade det bara varit störigt), jämte det faktum att spåren var begränsade. Men det ställde till det ganska så rejält när KISS flera år senare ville släppa upphottade Best Off-versioner av Destroyer-låtarna. De lät skit i jämförelse med produktioner från de "torra" mastertejparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är coolt å hippt än idag. Så kommer där en jäkla luffare o tror att han skall göra om det som är bättre än vad han någonsin ens kan drömma om. Ezrin satte stopp för såna dumheter. Jag önskar att någon hade haft den goda smaken att göra samma sak med ZZ Tops gamla album, som någon fyndig jävel uppdaterade till utdaterat 80-tals sound... För min del är det så härna; en skiva som är inspelad 1976 får helst låta som den är inspelad 1976. Och så vidare med valfritt år. Eller kanske man skall rätta sig själv o säga att skiva får gärna låta som den gjorde när de spelade in den, det är så jag vill ha det. Det är ett kulturellt avstamp i historien som man gott kan ge fan i att försöka "korrigera". Men man får gärna ha en annan åsikt om man vill det, jag e inte knusslig serru...

...för att bli mer ontopic så fattar jag inte varför de har fastnat i 80-talet och inte kan förnya sig. Tror de skulle behövt en ny Bob Ezrin som blåste i visselpipa och kallade dem "campers"...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Även Dressed To Kill har sin charm.

hah

den är ju fullkomligt uselt producerad 😎

(förväxla inte med ateister)

😳

och plus ett på hellpiggs ovan

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

hah

den är ju fullkomligt uselt producerad 😎

Fan inte mer uselt än Rock And Roll Over, i alla fall.

Det jag gillar med Dressed To Kill är det torra ljudet; närheten till källan. I övrigt är produktionen något för tunn, lite demo-aktig. Men ändå, det är långt i från den sämsta. Hotter Than Hell, till exempel... vilket skämt.

(Nice to see you, btw)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det varken var bra eller anus. Nånstans mitt emellan; helt okej med andra ord. Önskar de kunde skippat gitarrsolot dock..

Detta skriver jag inte för att jag tror att Die Hard kommer bli arg på mig annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...