Linuus Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 (redigerat) Hej! Lite osäker på vart den här tråden ska placeras... Jag skulle vilja få tips på svenska artister som publicerar ackord/tabs på sina hemsidor. Även tips på lagliga ackord-sidor som har svensk musik är välkommet. Artister jag vet än så länge är: Kent Kjell Höglund Lars Winnerbäck Euskefeurat Melissa Horn Lagliga ackordsidor som även har svensk musik: Ultimate-Guitar.com (Tecknade ju något avtal 2010 så den är väl OK?) Några tips? 🙂 Redigerat 2 juli 2012 av Linuus
JJRockford Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 (redigerat) Alla progressioner ( ackordsföljder) är fria ....... Det där är ju lite intressant... Skulle man kunna komma runt nuvarande styltiga bestämmelser genom att skriva (även om tabs) att "dessa tabs/denna ackord-följd skulle kunna användas till låten X"? Sådär är det ju tydligen med namn och sånt. I "Två nötkräm och en movie-box" av Fredrik&Filip så står det ju i förordet att alla namn är fingerade och att eventuella likheter med verkliga personer i sådana fall bara är tillfälligheter. Fast man påpekar också att det egentligen inte alls är så, men skriver man så är man safe 🙂 Edit: Stefan Andersson har lagt upp texter till alla (?) sina låtar på sin hemsida. Till en del finns det ackord. Han tre senaste skivor är grymma och mycket roliga att spela när man plockar upp den akustiska gitarren. Förmodligen mycket eftersom dom är väldigt bra, men samtidigt ganska enkla, passar mitt mycket begränsade sångregister ganska bra 🙂 Redigerat 2 juli 2012 av JJRockford
Linuus Postat 2 juli 2012 Trådstartare Postat 2 juli 2012 Edit: Stefan Andersson har lagt upp texter till alla (?) sina låtar på sin hemsida. Till en del finns det ackord. Han tre senaste skivor är grymma och mycket roliga att spela när man plockar upp den akustiska gitarren. Förmodligen mycket eftersom dom är väldigt bra, men samtidigt ganska enkla, passar mitt mycket begränsade sångregister ganska bra 🙂 Tack för tipset! Jag skulle uppskatta om denna tråden inte börjar handla om huruvida det är lagligt/olagligt osv... Det kan väl diskuteras i en separat tråd i så fall? Tack på förhand!
Zakyath Postat 2 juli 2012 Postat 2 juli 2012 Jag skulle uppskatta om denna tråden inte börjar handla om huruvida det är lagligt/olagligt osv... Det kan väl diskuteras i en separat tråd i så fall? god idé, om jag inte missminner mig finns det till och med redan en sån tråd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.